Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Halt og feber - dyrlæge ved ikke hvorfor
Forfatter: 
Dato:  21-07-2017 18:34

Bliver simpelthen nødt til at høre, om der er nogen, der har prøvet noget lignende.

 

Tirsdag i sidste uge blev jeg ringet op, og fik at vide, at min hest stod på folden og ikke ville bevæge sig.
Da jeg kom ud til ham, stod han også bare og hang ude midt på folden. Det var tydeligt at se, at han havde stået det samme sted i et stykke tid, for græsset lige foran ham var helt nedbidt.
... Og ja, han var umulig at flytte på.


Så jeg fik fat på dyrlægen, som var i stalden ca en time senere. Hun mærkede ham grundigt efter, og vi var enige om, at det var det højre bagben, den var gal med. Det eneste sted han ømmede sig en smule (og ikke engang her speciel meget) var ved knæet.
Han ville derudover slet ikke bøje i benet.
Det var dog som om at han blev lidt mere bevægelig efter hun havde 'rodet' med hans ben, for det lykkedes os at få ham trukket ind i stalden. Herinde blev hans temperatur så taget - og den siger så 39.3 (hans normaltemperatur er ca 36,8).

 

Video


Han fik både smertestillende og penicillin, og 4 timer senere var hans temperatur også faldet til 37.1 igen. Næste morgen var den dog så igen oppe på 39.4 .. det fortsatte de næste par dage med at temperaturen steg og faldt i takt med at han fik sit antibiotikum.
Dagen efter, om onsdagen, virkede han dog mere frisk og støttede en smule bedre på benet. Han humpede i hvert fald lidt rundt i boksen af sig selv.


Torsdag måtte vi dog have dyrlæge ud igen, da jeg dog ikke syntes at han blev bedre. Denne gang var der en tydelig hævelse at se på hans bagben (efter et par dage flyttede hævelsen sig længere ned).
Dyrlægen mente dog ikke, at det var nødvendigt med en blodprøve på nuværende tidspunkt, da den jo højst sandsynligt bare ville vise, at han havde et forhøjet infektionstal. Vi fik derfor mere antibiotika og smertestillende og skulle så se tiden an over weekenden.
Dertil fik han lov til at komme ud på sygefold, da han var meget bedre gående - ikke haltfri, men tæt på. Allerede indenfor de første 10 minutter ude, prøvede han at lægge sig, så han kunne rulle. Han kom halvvejs ned, før han væltede resten af vejen, og det var tydeligt at se, at det gjorde ondt på ham. Han fik sig dog kæmpet op igen, efter noget tid. Herefter begyndte han dog så at halte igen.

 

Før han prøvede at rulle sig

Video

 

Efter han prøvede at rulle sig

Video


Haltheden blev de efterfølgende dage værre og værre, og søndag ville han igen knapt nok flytte sig. Hans humør begyndte også at være ramt - hvilket tydeligt pegede hen på smerter.

 

Video


Så jeg ringede til dyrlægen igen, og jeg fik ham ind på boks resten af dagen - næste skridt var nemlig en tur til Ansager mandag morgen, for at få scannet benet.


Det hjalp betydeligt på haltheden, at han havde stået inde, og den ekstra dosis smertestillende jeg havde givet ham om aftenen, lagde også en dæmper på hans smerter. Scanningen viste dog "desværre" intet. Blodprøven viste, som antaget, et forhøjet infektionstal.
Han har nu stået nede i Ansager siden mandag. Man har dog stadig ikke findet ud af, hvad det er han fejler. Hævelsen er forsvundet, men han halter stadig og har stadig feber (til trods for noget andet antibiotika, de ville prøve at sprøjte direkte i blodet på ham).


Der er prøvet at blive lagt blokader i hans ben, så vi kunne få lokaliseret, hvor problemet er. Dette dog også uden held. Den eneste blokade der viste en lille forandring i hans halthed var en, der blev lagt ved hans knæled. Da benet så blev røntgenfotograferet, var der intet at se.
Blodprøven viser stadig samme resultat som han blev indlagt - ingen ændring i infektionstallet.


Da jeg så snakkede med dyrlægen fra Ansager i dag, fredag, virkede hun også til at være lidt på herrens mark. Og mener nu ikke, at haltheden og feberen hænger sammen - altså at det er 2 urealaterede ting, der godt nok er opstået på samme tid. Hun ville derfor prøve med noget skrappere antibiotika hen over weekenden og mente så, at hvis feberen er forsvundet, at han kan komme hjem at stå. Så ville den så stå på boksro/lille fold i mindst 6-8 uger.


Men hvad er sandsynligheden for, at feberen ikke er forårsaget af noget i benet?
Jeg er nu også noget i tvivl om, om de overhovedet kan få feberen væk. På tirsdag er det 2 uger siden han stod på marken og ikke ville flytte sig.


Ting som flåtbid og ledbetændelse har jeg haft oppe at vende med dyrlægen. Dette mener hun dog ikke passer overens med hans symptomer.


Simone & Glibings Hulder 

 

Den smukkeste stjerne på himlen

Madison Søttrupgård

 

Hulder kan nu også følges på Facebook

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmm..
Forfatter: 
Dato:  21-07-2017 18:47

Hej.

 

Sikke en træls situation for dig og din smukke hest.

 

Jeg havde for rigtig mange år siden en hest, der som en kombination af mange ting var halt på hhv. venstre forben og højrebagben -samtidigt. Han havde svært ved at lægge sig og rejse sig igen og sådan rigtig få bagbenet med sig. Det viste sig, at fremføringssenen i bagbenet sad i klemme. Jeg mener, at vi masserede han dagligt i en måned og så var han ok igen.

Forbenet - eller rettere skulderen skyldes et spark fra en hest med sko, som havde smadret en muskel. Det hævede ben han fik, skyldes betændelsen, der løb nedad. Også her behandling med daglig massage. Jeg husker ikke om han også fik smertestillende.

 

Men måske der kan være sket noget lignende med din - muskler/sener der driller? Eller kan det sidde højere oppe fx. bækkenet/lænden eller andet?

 

Havde en kollega, hvis hest var halt på et bagben. Hun snakkede med dr. dyr flere gange, som ikke mente at det var så galt ud fra symptombeskrivelsen. Men da dr. dyr endelig kom og så hesten, havde den brækket bækkenet og måtte aflives.

 

kan det være en strejf-skade eller hvad man nu kalder det, hvor hesten har præsteret at sparke sig selv med det modsatte ben? Det har jeg selv en hest der bøvler lidt med lige nu.

Blot et par oplevelser og tanker.

 

Med hensyn til feberen, så har jeg ingen bud.

 

Håber på snarlig, god bedring for din hest.

 

Vh Jannie


.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Anaplasmose
Forfatter: 
Dato:  22-07-2017 07:57

Prøv evt. denne gruppe på Facebook: Heste med borrelia / lyme disease. (du kan se mit indlæg der fra 26.12.16)

 

Når nu dyrlægerne ikke kan finde ud af hvad han fejler, så ville jeg INSISTERE på at få ham testet for borrelia, anaplasmose og barbesia - alle er flåtoverførte sygdomme der kan give de symptomer som du beskriver.

 

Jeg har selv været der med min hest. Han var så syg at vi i nogle dage ikke troede at han ville overleve. Han klarede det dog, og har heldigvis ikke siden haft tilbagefald. Jeg har selv efterfølgende fået ham testet i Tyskland i januar i år og det er med meget stor sandsynlighed anaplasmose han har haft.

 

Halthed og hævelse der kommer og går, feber der stiger og falder og mange smerter er typisk for anaplasmose.

 

Uanset hvad det er han fejler, så håber jeg din hest snart bliver rask - rigtig god bedring :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 stakkels Hulder
Forfatter: 
Dato:  22-07-2017 13:47

jeg er enig i ovenstående - og samtidig - har de tjekket for noget brækket i hoven? - udover en grumme hovbyld kunne det også være årsagen....


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 giftige planter og træer
Forfatter: 
Dato:  23-07-2017 11:13

Jeg ville også få checket for ovenstående, samt for giftige planter og træer.

God bedring med hesten.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  23-07-2017 21:57

Jeg ville også få tjekket for Borrelia. Min egen hoppe har også været meget syg med borrelia i 2015, det er ikke at spøge med og de skal hurtigt i behandling. Hun har stadig den dag i dag følger af sygdommen :(

 

Det er dog vigtigt at dyrlægen sender prøven til Tyskland, da man ikke kan teste godt nok for borrelia herhjemme. Den indledende prøve på min hest, som de undersøgte i Danmark, viste negativ, mens prøven der kom retur fra Tyskland viste positiv.

 

Jeg syntes ikke din hest ser ud til kun at vise halthed på bagbenet, den virker ukoordineret/slinger gennem hele kroppen, især på den sidste video du har lagt op. Og det er typiske symptomer for heste med borrelia.

 

Pøj pøj, håber i finder ud af hvad der er i vejen :)


Mvh Mie C.

Med dragen Teaser

 

Vil du følge med i daglige opdateringer?

følg med her:

www.facebook.com/dvdragenteaser

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tyskland
Forfatter: 
Dato:  23-07-2017 23:37

Der er jo delte meninger om, hvorvidt det er de danske eller de tyske tests, der viser korrekt svar. Ihvertfald hvad angår test af mennesker. Nå jeg kan af en eller anden grund ikke sætte links ind til hverken indslaget på TV2 eller videnskab.dk God bedring til hesten. Jeg håber i snart finder årsagen.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Bum bum
Forfatter: 
Dato:  02-08-2017 14:29

Er der noget nyt om Hulder

0
0
Svar på denne tråd
 
 Levertal
Forfatter: 
Dato:  03-08-2017 10:12

Har du fået tjekkets hestens levertal?

Jeg rider en hoppe, som her tidligere på året fik en forgiftning. De mener hun havde spist alsikekløver. Hun stod ude på folden og ville ikke bevære sig, og hendes bagben var hævede.

Der blev målt alt for høje levertal på hende og hendes foldkammerat. De har reageret meget forskelligt på det.

 

Mvh. Kristine

0
0
Svar på denne tråd
 
 hulle dulle
Forfatter: 
Dato:  04-08-2017 10:45

I må undskylde, at jeg ikke har fået svaret herinde - det har været en hektisk uge.

Jeg ringede til Højgaard om mandagen, for at høre deres vurdering af Hulders tilstald.
Dyrlægen der kunne heller ikke rigtig komme frem til noget, som forbandt ben og feber. Feberen/infektionen kunne nok stamme fra en blodforgiftning, og så var det ikke til at sige, hvad han havde lavet med benet (men som han gik, var det nok rigtig nok, at skaden sad oppe ved hoften/låret).
Hvis dette skulle undersøges skulle der scintigrafi til - dette ville forsikringen dog ikke være med til (de havde endda lukket for kassen).

 

Jeg besluttede mig derfor for at give Hulder en sidste uge i Ansager (selvbetalt), hvor han fortsatte med bredspektrum antibiotika - og så håbe at infektionstallet faldt.

 

Det så ikke så forfærdelig lovende ud de første par dage, men så fredag var tallet nede på 550 og om mandagen 0.
Han fik en overnatning mere, for at være sikker på, at hans feber ikke bare blussede op igen.

Vi var dog for en gangs skyld heldige

Så han er lige kommet hjem i denne uge. Han er stadig urengående, men det ser så meget bedre ud - dertil virker han heller ikke til at have ondt
Han kommer nu til at skulle stå stille i ca 8 uger - og så tager vi den derfra.

Men .. at holde Hulder på en mini sygefold denne gang ?? Ja, det var lidt svært

3 ugers indebrændt energi.

(Det værste var dog at han flere gange forsøgte at lægge sig ned og rulle - og det var der altså absolut ikke plads til. Det kunne mine nerver ikke klare).

 

Billede

 

Så jeg tog chancen i går aftes og lukkede ham ud til de 2 andre heste.
Og ja ... jeg vidste jo, at det første han ville gøre var at spæne rundt ....

 

Billede

 

De faldt dog hurtigt til ro og begyndte at græsse.
Nu krydser jeg fingre for, at hans ben ikke er blevet meget værre ved det løben rundt i går aftes.

 

Det var lidt som at vælge mellem pest og kolera.

 

Hvis han står på 3 ben, når jeg skal derud i dag, ja så bliver jeg nok desværre nødt til at overveje boksro i stedet for - selv om det nok er det sidste nogen af os har lyst til.
Men det var simpelthen for farligt ude på minifolden.

 

Fik lige optaget en kort video i går aftes.

(Efter at de havde løbet rundt).

 

Video


Simone & Glibings Hulder 

 

Den smukkeste stjerne på himlen

Madison Søttrupgård

 

Hulder kan nu også følges på Facebook

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Godt.....
Forfatter: 
Dato:  04-08-2017 14:27

Godt at høre, at det går fremad. Jeg krydser fingre for, at han ikke har fået tilbagefald ovenpå glæden ved at løbe med vennerne.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Hulle dlle
Forfatter: 
Dato:  05-08-2017 11:38

Det ser heldigvis endelig ud til at heldet er med os - han går stadig rigtig fint

Video


Simone & Glibings Hulder 

 

Den smukkeste stjerne på himlen

Madison Søttrupgård

 

Hulder kan nu også følges på Facebook

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 dejlig læsning
Forfatter: 
Dato:  05-08-2017 21:21

Åh hvor er det godt at høre!!! krydser fingre for at det går fremad fra nu af :)


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider