Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Øjensygdom eller "bare" irritation?
Forfatter: 
Dato:  18-04-2017 21:23

Hej,

Min hest har haft et "hævet" øje et par gange i løbet af de sidste par måneder. Vi har haft virus i stalden, og hun har haft høj feber, som pt er afløst af host og snot, som har varet i 14 dage nu uden ændring. Der har selvfølgelig været dyrlæge på i en lind strøm....

Nå, men nu står hun så igen med "hævede" øjne. Forstået på den måde, at øjnene faktisk ikke er hævet, de er fint rene og blanke, men løber rigtig meget i vand, og hun står helst og lukker dem. Hun havde smed idag, hvor hun stod med begge øjne lukket på staldgangen imens... For 3 uger siden havde hun samme tur, dog kun på det ene øje, og det gik væk i løbet af 3-4 dage. Det skulle have været undersøgt, men der opstod et akut uheld med en anden hest som gjorde, at dette ikke ligefrem var prioriteret den dag... Og det gik jo væk igen. Dyrlægen nåede dog at sige, at det kunne være noget med nogle døde hudceller på indersiden af blinkelåget, eller sådan noget, som sad og irriterede.

Hun har jævnligt haft et decideret hævet øje, måske 1 gang årligt, men det har været sådan, at man kunne se, at hun havde slået sig, fx fordi der var en bule eller der manglede hår. Og øjenbetændelse har jeg da ofte oplevet hos andre heste, det ligner dette ikke.

Jeg ved ikke en hylende fis om øjensygdomme. Og ærlig talt, så er jeg ved at være træt af at poste tusindvis af kroner ud til dyrlæger som kigger på min hest og konstaterer, at jeg skal vente på at det går over... Hvad tænker I? Ville I for 117. gang ringe til dyrlæge? Eller ville I se tiden an?

Hesten virker ikke påvirket, spiser, er glad, vil gerne lave noget. Jeg tænker lidt, at hvis jeg i 14 dage stod med snot og host i stride strømme, så er det vel ikke unormalt at tilrane sig en gang øjenbetændelse eller -irritation.

Jaja, det korrekte svar er "ring til dyrlægen", det ved jeg da godt, og det bliver sikkert også resultatet, afhængigt hvordan hun ser ud i morgen tidlig. Men det nytter heller ikke noget at ringe til dyrlæge hver gang hesten fejler det mindste - min kvote er i hvert fald brugt op for i år... Så please, enlighten me, så jeg ved lidt mere om, hvad der evt kan være galt. For jeg ved ingenting om problemer i øjnene - men mon ikke nogen derude har prøvet noget lignende :)

På forhånd mange tak for hjælpen!

0
0
Svar på denne tråd

øjnen problemer
Forfatter: 
Dato:  19-04-2017 23:13

Det er jo svært at sige - dog er min erfaring desværre at øjen problemer skal tages alvorligt og Dr. Dyr skal helst forbi hurtigst muligt.

pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

2
0
Svar på denne tråd

allergi - når det er bedst?
Forfatter: 
Dato:  12-05-2017 09:46

Jeg synes det lyder som om hun kunne være allergisk over for Salix pollen?.... eller bare allergi?

- Det har også været ret omskifteligt i vejret, og det kan også bidrage til småforkøelse pga. vejret hele tiden skifter fra varm til koldt vej.

Det bedste vil være at få doktor dyr ud, og få kigget på sagen og evt. få lavet en allergitest?....

så ved du også hvad der skal til for at hjælpe din hest.

- du kan også prøve at behandle med en kur med Rød solhat i tre uger og så se om det har en effekt? (det styrker imunforsvaret).

dog er det vigtigt at du kun giver det som en KUR i tre uger da det ikke er beregnet som et tilskud du giver vedvarende.

Det hare jeg haft held med ved min.

Der efter er det min. 6 mdr. pause, og det er der rigtig mange der ikke ved...

Du kan også give et tiskud af C-vit. i hendes foder. her vil jeg enbefale Hybenpulver, og det kan du give som et tilskud i hendes fode rhver dag - 365 dage om året.

- og når der kommer frisk hyben på Rosa Rugosa(Hybenrose buskene igen, kan du jo plukke dem frisk og tørre eller give hende dem som de er. Det er dog først i efteråret de er klar (september/oktober).

håber mine råd kunne bruges

"Et godt hestemenneske hør når hans hest Taler til ham...

Et stor hestemenneske høre når hans hest hvisker til ham....

- men et dårligt hestemenneske hør ikke engang når hans hest skriger til ham!"

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa....
Forfatter: 
Dato:  13-05-2017 12:29

Hej

Min irish cob havde på et tidspunkt også et hævet øje og det løb i vand, det er meget generende for dem og det vigtigt de får en maske på, så fluerne ikke går i det.

Den ene gang havde han fået en ridse på hornhinden, en anden gang var de bange for om han var ved at udvikle uveitis -måneblindhed, så det er meget vigtig du får dyrlæge ud og mener også de kan putte noget i øjet for at se om det er det.

Min har maske på om sommeren, da lyset kan genere og for at undgå fluer

western,skovturs, distancerytter som rider på hesten over dem alle
nemlig selveste Whitey

Hilsen

Anja

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider