Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 kræsen og tynd hest
Forfatter: 
Dato:  19-03-2017 15:59

Jeg har en 6 årig trakehnerhoppe som er gået hen og blevet for tynd. Hun er tjekket for orm og har tænderne i orden. Hun får 8 kg wrap i boksen (+ et par kg på folden) og 1 kg pavo natures best. Hun er lige så stille ved at blive tilredet, men jeg vil gerne have hende i ordentlig huld inden hun skal lave for meget.

Før jeg købte hende fik hun 3 kg havre hvor hun så rigtig flot ud, men havre gør hende for varm.

Nu er spørgsmålet hvad skal jeg fodre hende med for at fede hende op? Jeg leder efter en billig løsning da jeg ikke har alverdens at gøre med. (for at gøre det endnu mere bøvlet er hun kræsen) Er der nogen der har bud på hvad jeg kan give hende som ekstra?? Eller om jeg skal skifte til noget helt andet?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tynd hest
Forfatter: 
Dato:  19-03-2017 19:50

 

Jeg ville for det første give den mere stråfoder, hvis den altså vil spise det.

 

Hvad er grunden til, at den kun får 1 kg Natures Best?

På Pavos hjemmeside står der, at en hest på 500 kg, der bare skal gå på vedligehold, skal have 2 kg dagligt og en hest i let arbejde, som din vel er, når den er under tilridning, skal have 2,5 kg dagligt. På den mængde, som din hest får nu, er den slet ikke dækket ind med vitaminer og mineraler, så jeg synes da, at du skal starte med, at sætte hende op på den anbefalede daglige mængde og se om ikke det også vil hjælpe på huldet.

Hvis det ikke hjælper, så kan du gå i gang med at kigge på fiberpiller/roepiller/maxirice/ hørfrø/olier eller helt andre produkter for at give en fedende effekt.

 

Men vitamin/mineral indtaget skal altså være i orden som det første.


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

2
0
Svar på denne tråd
 
 Foder jungel
Forfatter: 
Dato:  20-03-2017 10:24

Jeg har selv en hollandsk varmblod, som også er svær at holde huld på, trods tænder og ord bliver tjekket jævnligt.

Vi har dog haft rigtig stor succes med Fiberpiller ved siden af det akmindelige foder og så alt det hø/wrap den kan spise

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-03-2017 11:25

godt hø/wrap er det billigste og bedste fodermiddel. Hvis du ser på det, skal din hest have, så kan du sige at en varmblodshest skal have 0,8 x 1,05 foderenheder pr kg kropsvægt i vedligehold-dvs omkring 5 Feh for en varmblod på 600 kg i ren vedligehold- og under tilridning kan du roligt lægge en foderenhed oveni.

 

Det som bliver tricky nu, er at wraps foderenheder ofte bliver beregnet ud fra tørstoffet- men der er jo en del væske i. Så hvis dit wrap siger at der er 0,5 fe pr kg, så skal du se på hvor meget vand som er i. Hvis 30% af høet er væske, så er du nede under 0,3 fe pr kg wrap- dvs din hest skal have 20 kg wrap for at være dækket 100 % ind med energi..

Nu får den jo også noget fra kraftfoderet- men der skal du max give den 1,5 % af dens vægt , dvs 3 kg kraftfoder. Lad os nu sige at en får 1 kg pr måltid af noget meget næringsrigt foder på 0,8 fe pr kg- det er så de 2,4 Fe pr dag- så mangler du 5,6 fe..Skal de komme fra wrap, så skal den have min 10 kg god wrap oveni for at tage på.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Et gammelt ordsprog
Forfatter: 
Dato:  20-03-2017 12:26

siger:

 

af Hvede bliver de fede

af Byg bliver de tyk

af Havre bliver de magre

 

Så du kunne måske give den lidt byg.


Lene

0
1
Svar på denne tråd
 
 Fodre hest
Forfatter: 
Dato:  20-03-2017 13:24

Du er nødt til at starte helt fra bunden - som er stråfoderet.

 

8 kg er slet ikke nok, du er nødt til at putte mange flere kg i hende! Hun skal meget gerne op på det dobbelte. Hvor mange timer går hun på fold? Sådan en hest fodrer du lettest hvis hun har stråfoder ad libitum, også på folden.

 

Når du gør det, vil du opleve at du ikke behøver at fodre lige så hårdt med krybbefoderet.

Skal det være billigt, så kig evt på Havens Sportsbrok. Dette siger jeg fordi du nævner at hun er kræsen - jeg lover at hun vil elske dette foder!

Giv hende evt en lidt lavere mængde og suppler med vitaminer.

 

Skal hun have mere kan du tilføje roe eller grøntpiller og tilføje olie i disse (opblødte).

 

Dette er det billigste og mest simple du kan gøre det. Så længe du fodrer med for lidt strå, vil det koste dig mange pengen at forsøge at fodre hende op med krybbefoder, og det er slet ikke lige så sundt eller effektivt for din hest.


 

Nynne & Grumse

 

- Follow us on facebook www.facebook.com/NynneogGrumse/

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mavesår??
Forfatter: 
Dato:  20-03-2017 17:13

Der skal naturligvis meget mere hø til, men du skal måske også overveje at få hesten undersøgt for mavesår...

Heste med mavesår er mere kræsne og taber nemt i vægt.

 

Venlig hilsen

Trine


Pension Rosengård

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider