Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Gaffelbåndsskade og hovbyld :(
Forfatter: 
Dato:  30-01-2017 20:09

Hej allesammen ! Kommer lige med en længere smøre, som jeg håber i vil kæmpe jer igennem. Har bare brug for luft og måske nogle opmunterende ord/råd ... :)

 

Jeg er dybt uheldig for tiden - eller min hest er :(

For et par uger siden fik jeg diagnosticeret en mindre gaffelbåndsskade hos min hoppe, på det højre forben oppe ved tilhæftningen.

 

Den stammer højest sandsynligt helt tilbage fra i august måned, hvor hun begyndte at vise irritation under ridning (slå med hovedet under opvarmning, samt besvær med at holde galoppen og slå i rigtig galop, samt hun skød skulderen på den ene volte voldsomt).

I samme periode skiftede jeg smed, og han fik beskåret hende forkert ift. at hun har to uens forhove og at det ene hovben (på venstre forben) har en smule negativ hældning og dermed skal skæres ekstra i tåen. Det fik han ikke gjort, de første to gange han var ude og beskære hende og det var i denne tid at hun begyndte at vise ubehag ved ridning. Det har dog været min skyld, da jeg ikke fik sat ham ind i problematikken på en ordenlig måde, så han skal absolut ikke dadles for dette.

Da jeg fik lagt 2 og 2 sammen, fik smeden naturligvis hurtigt rettet hende, og jeg valgte at give hende fri i en periode, fordi hun er ung og ikke er redet særlig meget.

 

Da jeg efter en måneds tid ville starte hende stille op igen, viste hun stadig ubehag når jeg satte i trav, så jeg droppede ridningen og begyndte at spekulere på hvad hendes adfærd kunne skyldes. Hun har ikke været halt på noget tidspunkt, så jeg troede i første omgang at adfærden kunne skyldes sadlen, og fik derfor en sadelmager ud. Sadlen blev omstoppet, selvom den lå ok, men den kunne godt ændres en my. Adfærden ændrede sig ikke og jeg besluttede at købe en ny sadel. Da dette heller ikke hjalp og en massør ikke fandt hende øm i ryggen, fik jeg en dyrlæge ud til at tjekke tænder, selvom de var blevet ordnet kort tid forinden. Han fandt intet. Jeg lod hende så stå i yderligere et par uger, og tænkte at hun måske havde brug for en pause rent mentalt.

Da adfærden stadig var problematisk efter pausen, og en dyrlæge tilfældigvis var i stalden og se på en anden hest, fik jeg overtalt ham til at se på hende i longen. Han mente hun var halt på det højre forben. Det var i midlertidig ikke den dyrlæge jeg normalt bruger, så jeg tilkaldte min egen dyrlæge, for at lave en halthedsundersøgelse efterfølgende ..

Han mente tilgengæld ikke at der var noget i vejen med hendes ben, men mente i stedet at det var en låsning i halsen og rådede mig til at få en osteopat eller kiroprakter ud.


Stalden hvor min hest står opstaldet, sværger til en osteopat som kommer jævnligt, og da det lige passede med at hun skulle komme, fik jeg hende til og behandle min hest.

Vi kom dog aldrig så langt, for da hun så hende i longen og efterfølgende mærkede hendes sener igennem, var hun overbevist om at hun havde en lille gaffelbåndsskade og da det ville passe perfekt med alle de problematikker der havde været med hende igennem nu ca 5 måneder, samt at det ville passe med de aflastnings skævheder/låsninger som hun havde pådraget sig igennem tiden i kroppen, fik jeg nu tilkaldt en ny og dygtig dyrlæge til at scanne. Samtidig bad jeg ham om at røntgenfotografere forhovene, så jeg kunne sikre mig at min smed gjorde det rigtige.

 

Scanningen viste en lille gaffelbåndsskade ved tilhæftningen på højre forben og røntgen viste at smeden gjorde sit arbejde til UG efter han havde skiftet taktik.

Dyrlægen gav mig ret i at gaffelbåndsskaden højest sandsynligt var opstået i den periode hvor smeden blev udskiftet og problemerne startede, og da jeg heldigvis havde ladet hende få stort set totalt fri og kun havde været på fold, samt at jeg havde gået nogle ture med hende på vejen, jævnligt, samt vandbånd i ny og næ, havde den helet godt, men var stadig ikke væk/færdig helet.

 

I ugerne efter har hun gået en del på vandbånd og skridtbånd, og igår blev hun så rettet helt op i kroppen af osteopaten og hun sagde at jeg godt kunne risikere nogen halthed i dagene efter.

 

Idag bliver jeg så ringet op at min hest er stokhalt, og jeg køre panisk derned og tror straks det er gaffelbåndsskaden der er "brudt op" eller overbelastet nu hvor hun ikke havde de låsninger som hjalp hende til at aflaste benet, men til min overraskelse viser det sig at hun er halt på venstre forben (gaffelbåndsskaden er på højre ben).

Først bliver jeg nervøs for om hun har lavet en ny gaffelbåndsskade på det raske ben, men da jeg rådføre mig med en anden pensionær som tilfældigvis er pensioneret dyrlæge, finder vi frem til at hun har puls i benet, samt er varm om hoven, så hun er vældig sikker på at det er en hovbyld, som hun har fået. Jeg har aldrig haft hovbylder hos mine heste før, så jeg har ikke erfaring med den slags, men hun må jo vide hvad hun taler om.

 

Jeg ringer omgående til min smed, som kommer i morgen og tjekker hende samt evt. skære bylden ud, hvis det er en hovbyld.

 

Men nu bliver jeg så pludselig bekymret .. Med en akut og øm hovbyld på det ene ben og en stadig eksistrerende gaffelbåndsskade på det andet ben, kan det jo godt ske at hun vil aflaste for hovbylden og dermed overbelaste sin gaffelbåndsskade så den igen bryder op...

 

Jeg er dybt bekymret .. Så bekymret at jeg havde brug for at få luft og måske høre fra andre som selv har stået i en lignende situation, eller som evt. har erfaringer med hovbylder og gode råd til behandling i dagene efter??

 

Ville det være en god idé at få noget smertestillende til hende, så hun ikke behøver aflaste så meget?

Eller vil smertestillende gøre hende mindre forsigtig ift. til hendes gaffelbåndsskade?

 

Jeg har anskaffet mig nogle babybleer som jeg havde tænkt mig at vikle om hoven, hvis det viser sig at være en hovbyld, så den kan drænes uden der kommer skidt ind, og så forsegle/forstærke med gaffatape udenom .. Er det en god idé?

 

Hvad med sæbespåne bad? Hvor tit skal hoven bades og hvor længe ad gangen? I hvor mange dage?

 

Hvornår må hun komme på sygefold? Hvornår må jeg gå rundt med hende i ridehuset eller udenfor?

 

Håber på gode råd om alt vedr. hovbylder (og evt. gaffelbåndsskader) eller evt. blot nogle opmunterende ord ...

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hovbyld
Forfatter: 
Dato:  30-01-2017 23:26
Min kur mod hovbylder:
Hoven fulgtes med flydende Epsom salt et halv til et helt døgn. Dette produkt er købt på nettet hos Gærum dyreklinik. Da mine heste er barfodsheste bruger jeg en boot - i mit tilfælde Easyboot glove.
Jeg fugter en kraftig filtsål, 5 mm tyk, og holder hoven fugtig ovennævnte tid.Epsom saltet trækker væske ud af hoven og nedsætter overtrykket i hoven der kommer af hovbylden. Efter ca et døgns tid er hoven blød og smerterne er aftaget, ofte næsten væk. Man kan nu inspicere selve hovens underside, og finde og åbne hovbylden, uden at være nødt til at skære for meget af hoven.
Derefter renses stedet og sprayes med Hoof punkture plus. Også købt samme sted.
(Denne behandling kan også ses på Gærum dyreklinik hjemmeside)
Så skal der er tør forbinding - sygestøvle på, som skal sidde på de næste ca 2 dage, og så er problemet løst, Sådan har det været hos mig.
Hos min hest har hovbylderne siddet samme sted som vist på ovennævnte hjemmeside, men ved at starte med Epsom saltet er det langt nemmere at åbne hovbylden og beskæringen kan gøres langt mere skånsom, da hoven er blødt op. Håber du kan bruge det til noget
0
0
Svar på denne tråd
 
 skader
Forfatter: 
Dato:  01-02-2017 23:30

Æv altså for både dig og din hest!!

 

Mht hovbylden så sæt den i sæbevand. Gerne 2 gange dgl. Smertestillende kan være en rigtig god ide. Oftest ses der dog meget stor bedring så snart der er "skåret" hul...

 

Mht gaffelbåndsskaden har jeg lidt råd. Min vallak fik en gaffelbåndsskade i sommers, han blev rengående, kom tilbage i arbejde og fuld ridning (MB/MA dressur) men her før jul brød den op igen :(

 

Hans sidder ligeledes ved vedhæftningen på et forben. Da den brød op var han stort set ikke halt. Det kunne ikke ses under rytter, men jeg synes ikke han var helt som han plejer og da han samtidig var træls under et smedebesøg valgte jeg at få ham tjekket.

Han var så meget halt i bøjeprøve og scanningen viste det igen var gaffelbåndet.

 

Men i 4 uger har jeg dagligt skridtet ham (de skal have MASSER af kontrolleret motion) han har dagligt stået med Icevibe gamacher fra horseware og jeg har smurt ham med traumeel salve 2 x dgl. Laserbehandling er rigtig godt, men da jeg ikke kunne overskue at køre på højgård mindst 3 gange i ugen valgte jeg istedet at invistere i en maskine der hedder Photizo vetcare. Et lys terapi apperat der øger iltningen i blodet i det beskadiget områder og dermed fjerner affaldsstofferne hurtigere og øger helningsprocessen.

 

Nå men resultatet til tjek efter 4 uger var en rengående hest (y) og en rigtig fin scanning :)

Hvor dyrlægen i sommers sagde at man nok altid vil kunne se på en scanning han har haft en gaffelbåndsskade siger den anden dyrlæge nu at det vil man nok ikke. -men han vil selvfølgelig altid være mere udsat for den type skader igen....

 

Hvad der har virket ved jeg ikke. Er det dyrlægens behandling? (indsprøjtning), er det de 4 ugers ro, traumeel, icevibe, photizoen eller en kombination af alle ved jeg ikke. Jeg havde bare behov for at gøre noget. Og det føler jeg at jeg har kunne gøre.

 

Specielt icevibe og photizoen vil jeg anbefale dig at kigge på. De koster noget, men begge dele er super nemme at bruge. Og begge dele kan bruges efterfølgende og forebyggende.

I starten behandlede jeg 2 gange om dagen. Jeg er nu nede på 1 gang dagligt. Pt skridter vi stadig (dyrlægen sagde vi gerne må begynde at trave men vi skridter lige 4 uger mere for en sikkerhedsskyld) Men resten af hans genoptræning regner jeg med at behandle 1 gang dagligt. Efterfølgende påtænker jeg at sætte ned til et par gange i ugen og efter hård træning..

Ingen af apperaterne kan man overbehandle med :)

 

Pøj pøj med din hest. Krydser fingre for jer. Jeg kender alt til ondt i maven og alt for mange bekymringer over de pokkers dyr..

En lille anbefaling mere. Lad for guds skyld værd med at google alt for meget på de skader. Der kommer alt for mange deprimerende historier frem og dem for man det ikke bedre af at læse. -husk det kun er de dårlige beretninger der skrives. -der er mange flere gode historier end dårlige. DEt er bare ikke dem man skriver ned ;)


Mvh Stinne c",)

 

Dressage is dancing with my best friend...

1
0
Svar på denne tråd
 
 givtid, giv tid
Forfatter: 
Dato:  03-02-2017 14:34

den bedste måde at komme af med en hovbyld, er et få hul på staset- det kan gøre ubeskriveligt ondt på hesten af have sådan en.

Ang seneskader: giv tid: motion på fast bund ligeud i 3-6 måneder ville jeg sige. Den seneskade har jo været længe undervejs, så forsvinder den ikke på 4-5 uger.

 

Så drop alt blød bund og ridehal det næste halve år og skridt, skridt, skidt på fast bund.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har en af....
Forfatter: 
Dato:  04-02-2017 22:14

Jeg har en af de gode historier om seneskader - gaffelbåndsskade for 3 år siden på min bedste hest lige debuteret i mb dressur.

 

Mine dyrlæger var VILDE med at jeg skulle dit og dat, behandle med døt og bot, fordi "vi skulle jo hurtigst mulig i gang igen "

Hestefolk/berider sagde: nej hvor skidt for så dejlig en hest, prøv at smid den i løsdrift og se om den er haltfri om 1 år."

 

Nu er jeg så i sundhedsvæsnet, så jeg talt lige med nogle dygtige idrætskiruger - resultatet af det, var at jeg fravalgte al dyrlæge foreslået behandling !

Der er INTET som har vist sig at virker, laser, IRAP you name it.

At smide den ukontrolleret på fold var lige så tosset, som at følge dyrlægernes råd.

Det som heler skaden er forståelse af hvordan den opstod, forståelse af hvordan en sene heler, og fremtidig træningsplaner for at undgå at ende i samme skade igen.

 

Jeg læste mig guloggrøn i videnskabelige artikler om heling af sener, artikler fra fx Kentucky hvor de har masser af galophest, dvs masser af erfaring med skader.

 

Det der er vigtigt at vide er, at det tager 6-9 måneder før seneskaden er "mest mulig helet", herefter skal senen først begynde at styrkes, hvilket tager 6-8 måneder oven i.

Dvs at selvom, hvilket min hest var så venlig at gøre, at seneskaden ikke kunne ses på scanning efter 6 uger - så red jeg ikke på ham det første 1/2 år. Til gengæld gik jeg ture på hård bund lige ud, fordi stødende fra hård bund er det som gør at fibrene i senen sætter sig korrekt, i stedet for hulter til bulter.

Efter et 1/2 år begyndte jeg at skridte ture lige ud på hård bund, gående over i at genoptræne på tur med trav intervaller.

Efter 9 måneder de første rideture i 20x60 ridehal, for at ride mest mulig ligeud i starten, maks 20 M volter.

Efter 11 måneder var vi tilbage i almindelig ridning/træning, og et år fra skaden gik hans sin anden mb0 og blev b-hest i dressur.

 

I sommers debuterede han i PSG til landsstævne. Og i træning går piaff, passage og ettere.

 

Jeg lagde om i det som har været med til at få skaden til at ske. Smeden blev skiftet ud. Træning er lagt så vi ALTID rider på hård bund/skovtur en gang om ugen, for at undgå træning i blød bund. Hesten står ikke længere opstaldet, hvor foldene var et mudderhelved i de løbegange de løb frem og tilbage til stalden i. Jeg er MEGET bevidst om ikke at overtræne. Og jeg varmer ham meget nøje op og af. Han er ALTID på fold, hver dag lige meget hvad vejr.

Og han rides IKKE et sted, hvor jeg mener bundforholdene er for dybe og/eller glatte.

 

Så de kan godt komme sig, men man skal virkelig tænke sig om mht at gå hurtigt frem med at ride - det er derfor der er SÅ mange seneskadede heste, hvor skaden springer op, fordi man tror at den er helet, men det er den altså ikke, det ser bare sådan ud på scanningen. Og i bund og grund er det synd for alle de ryttere og heste, som skal igennem genoptræning, dyre behandlinger og gentagne skader før en evt aflivning, når man rent fysiologisk ikke kan hele en sene på 6-8-12 uger, som ofte er der hvor folk begynder at lægge travintervaller ect på deres heste i genoptræningen, for nu har de skridtet til udødelighed, og gider ikke mere/hesten føles frisk/dyrlægen siger god for det.

 

Jeg synes fx at dette tiltag med Hestens værn bliver interessant at følge :

hestens-vaern.dk/aktuelt/hestens- vaern-indgar-i-samarbejdet-omkring- uanvendeligdk/

 

God bedring med hesten.

 

mvh Charlotte

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider