Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Klam boks
Forfatter: 
Dato:  30-11-2016 12:38

Hej :)

 

Min ene hoppe er simpelthen så klam i sin boks. Hun står på træpiller, og det er efterhånden en dyr fornøjelse, da der nærmest skal noget nyt ind hver anden dag.

Der er meget vådt i boksen og alle hendes pærer er trådt ud. Hun har altid haft lidt våd afføring, men stadig formet som pærer.

 

Er der noget man kan gøre for at lære sin hest at skide et bestemt sted i boksen?

 

Eller er spørgsmålet et andet, og kan hun måske fejle noget?

 

Har altid stået på halm, men blev nødt til at flytte til anden stald, hvor halm ikke er en mulighed. Men på halmen kunne hun godt skide et enkelt sted uden at træde det hele rundt og det var lige til at muge ud i.

 

Hvad har i af erfaringer med en klam bund?

 

På forhånd tak :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hejsa..
Forfatter: 
Dato:  30-11-2016 13:29

Hej.

Jeg har også en hoppe som ikke er renlig. Hun har stået på halm, piller og spåner og lige til hende er jeg mest glad for spåner. Hun er idag 5 år, jeg har selv ahvlet hende og hun har stået flere steder.

 

Lige nu virker det til at jeg har fundet en løsning som gør en væsentligt mere renlig end før i tiden.

Efter at hun snart har boet i alle mine bokse, har jeg fundet ud af at hun er mest renlig i min endeboks, hvor hun kun har en makker til en side. Ud over det, har jeg samlet alt aktivitet en den ene ende. Det vil sige at den boks hun står i har dør/ der hvor hun står med hovedet ud til staldgangen i den ene side af boksen. På væggen ind mod nabohesten- samme væg som ligger tættest på boksdøren, er hendes krybbe, hø og vand. I den anden ende af boksen er der ingenting. Så i princippet har hun intet at lave i den ende, og det gør at det er den vej numsen altid vender og derfor også den ende at lorten ligger i.

 

Dette har gjort hende meget mere renlig, end dengang hvor dørhullet var i midten af boksen. Hun tøffede rundt for at snakke med naboerne til begge sider osv.

 

Dengang brugte jeg omkring 2 pakker spåner af 25 kg. om ugen. Nu bruger jeg max 1 pakke og det er nok mere hver 8-10 dag.

 

Jeg ved ikke om du kan bruge min erfaring. men det virker for mig.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Våde bokse...
Forfatter: 
Dato:  30-11-2016 19:00

...har jeg set mange af, både med halm, spåner og anden strøelse.

 

Den hyppigste årsag er at der muges alt for meget ud og strøes for lidt, så der kun er nogle få cm bund der slet ikke kan suge nok. Løsningen er ligetil; lav en ordentlig bund i boksen på min. 20-30 cm, som kan suge væde og lad vær med at muge den helt ud andet end nogle få gange om året. Det er rigeligt at fjerne hestepærer og lidt våde pletter og jævne lidt og så slipper man også for at hesten får trykninger af at ligge og rutscher på betonen når den prøver at rejse sig op.


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

3
0
Svar på denne tråd
 
 Klam boks
Forfatter: 
Dato:  02-12-2016 09:05

Jeg har også en hest, som kan være svær at holde boks hos.

 

Der er dog nogle ting som helt sikkert spiller en stor rolle: Hvis boksen er for lille bliver den SÅ klam. Han kan simpelthen ikke holde orden i det, og vader rundt i det hele. Når boksen er stor nok, klatter han kun i den ene ende.

Dernæst er det også meget vigtigt at jeg finder en boks i stalden som han trives i. I hans tilfælde er det enten en hjørneboks eller andet hvor der ikke er for meget uro.

 

Han står på træpiller, og så hjælper det mig en gang imellem at putte noget tørv i. Det suger bedre, og hjælper mig med at holde boksen tør. Og så er det helt klart også vigtig med en meget tyk bund! :-)


 

Nynne & Grumse

 

- Follow us on facebook www.facebook.com/NynneogGrumse/

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Klam boks
Forfatter: 
Dato:  05-02-2017 18:20

Kender en der havde det samme problem med våd boks. Hendes hest drak dobbelt så meget vand, og derfor tissede tilsvarende, fordi den kedede sig i boksen. Afmålt vand, legetøj, slowfeeder...bare en mulighed. ;-)

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider