Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

såle knusning
Forfatter: 
Dato:  07-09-2004 09:12
desværre står fiona halt!!
hendes halten kom gradvis fredag aften og tog til i styrke weekenden over, dyrlægen hælder til en såleknusning med en blødning i hoven til følge!!

da min erfaring med halthed på egne heste ligger et meget lille sted spørger jeg jer, har i nogle personlige erfaringer med en såleknusning og blødning i hoven!?

hvordan udviklede haltheden sig og hvor lang tid tog det!?

hilsen berit

Lad være med at gå bag mig, jeg er ingen leder. Lad være med at gå foran mig, jeg er ingen taber. Gå ved siden af mig, for jeg er din ven.

jeg har set lyset!!
har du??

hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

Såleknusning
Forfatter: 
Dato:  07-09-2004 11:48
Jeg har haft en fuldblods hoppe som da jeg købte hende. led af såleknusning.( fik hende billigt)
Hun kom aldrig over det, men kunne bruges når hun havde sko på, lige så snart skoene kom af var det galt igen..
Ellers ved jeg ikke meget om det..
Kun at dyrelægen også kom med diagnosen Såleknusning..

Anne.

Stald Sørig
0
0
Svar på denne tråd

Jeg havde en...
Forfatter: 
Dato:  07-09-2004 17:15
pony i pleje hver sommer, som desværre den sidste sommer ankom med sålknusninger på alle 4 hove.

Hun blev aflivet.

Men det var som sagt også på alle 4 hove. Hun kunne muligvis have klaret sig med sygebeslag, men vi vurderede at det var bedre at sige stop. Hun blev omkring 25 år.

Mvh DorteCL
"CARPE DIEM"
0
0
Svar på denne tråd

fionas hov kvalitet
Forfatter: 
Dato:  08-09-2004 11:22
er heldigvis fin, hun må ha sat hoven til jorden med et ordenligt gung og har højest sandsynligt fået en blødning der ved.
hun har det bedre idag stadig halt men bedre, smeden kommer og renser hoven ud i dag så vi kan se om der er nogle blod udtrækninger.

jeg tror jeg kan ånde lettet op nu og se tiden an, og så snakke med dyrlægen igen torsdag eller fredag som aftalt :-)

hilsen berit

Lad være med at gå bag mig, jeg er ingen leder. Lad være med at gå foran mig, jeg er ingen taber. Gå ved siden af mig, for jeg er din ven.

jeg har set lyset!!
har du??

hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

Det var godt..
Forfatter: 
Dato:  08-09-2004 15:21
at høre :-)

Mvh DorteCL
"CARPE DIEM"
0
0
Svar på denne tråd

Såleknusning.......
Forfatter: 
Dato:  08-09-2004 18:22
var det ikke helt, det som Medoc havde for et par måneder siden. Men han havde sandsynligvis trådt en skarp flintesten op i hoven - stenen var faldet ud, og "hullet" havde lukket sig til en tynd streg i sålen, som ikke umiddelbart var noget man lagde mærke til.

Hos Medoc viste det sig ved, at vi troede han havde kolik. Han smed sig i boksen, og når han stod op kiggede han sig hele tid ned på maven/det syge ben.
Det var om aftenen det skete, og han var ikke halt eller noget.
Da han jo spiste med god appetit, sked og maven rumelede kaldte vi ikke dyrlæge, men tilså ham i løbet af aftenen/natten.
Før jeg tog hjem fra stalden ved 21-tiden tog jeg ham lige ud på staldgangen - og til min skræk var han nærmest springhalt :{-( Staldens ejer kom og så på ham sammen med mig, og vi tjekkede for puls, varme osv. - men ingenting var der. Der blev snakket om knæskalsfasthæftning m.m.
Før vi ville tilkalde dyrlæge bestemte vi os til at putte hans hov i sæbevand - han kunne jo i princippet have en hovbyld på vej. 15 min. i sæbevand - og hesten var næsten rengående.

Så vi kaldte ikke dyrlægen ud, men fik smeden til at komme næste morgen. Her fandt han en blødning op i hoven, som han skar hul på, og hvor der kom en masse blod udaf. Og 2 dage efter var Medoc klar til at blive redet igen ;-D

Så umiddelbart ville jeg få min smed til at vurdere hesten/ponyen, når det nu har noget med hovene at gøre.

MVH Charlotte
0
0
Svar på denne tråd

charlotte
Forfatter: 
Dato:  09-09-2004 14:39
det kunne godt lyde som det fiona fejler, desværre er hun ikke særlig god i dag, smeden nåede ikke her ud igår, men kommer her sidst på dagen, jeg håber han kan finde noget, snakkede med dyrlægen i morges han mener stadig det er det, smeden skulle så visitere hende´s hov og skære en flade af og jeg håber at der viser sig noget, hun har lidt forhøjet puls og hun bliver sæbebadet 2 x dagligt i ca 10-15 minutter.

hilsen berit

jeg har set lyset!!
har du??

hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

såleknusning
Forfatter: 
Dato:  09-09-2004 15:04
hejsa
Vi har også prøvet at have en hest med såleknusning.
Vores jord er fyldt med småsten, så det er nok derfra.
Hesten var meget halt, og hun blev kureret med sæbevand, jod og sukker.
Benet i sæbespåne-vand mindst 2 gange om dagen. Vandet skal være så varmt som muligt og benet skal være i vandet 20 minutter.
Om natten stod hun med jod/sukker omslag. Man laver en blanding af jod og sukker, konsistensen skal være grød-agtig. "Grøden" smøres på hovens underside, gazebind bindes omkring, og yderst en af de her selvklæbende gummibandager.
Det kan sagtens hænge fast. Det er dyrlægens opskrift :-)

Venligst Lone
0
0
Svar på denne tråd

så har smeden
Forfatter: 
Dato:  09-09-2004 21:41
været her, han fandt lyn hurtigt en hovbyld, fik skåret hul så sort ildelugtende betændelse rendte der fra, fiona er allerede lettere til bens :-)

hilsen berit

jeg har set lyset!!
har du??

hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

Godt at læse dit sidste indlæg, Berit
Forfatter: 
Dato:  09-09-2004 22:33

Jeg nåede lige at tænke på: "Hovbyld" - for hovbylder kan sagtens starte på den beskrevne måde.

Min gamle hoppe havde fået nogle revner under den ene hov under en meget tør sommer ... (Det var altså ikke i år!). ;-)

Men trods vanding, pasning og pleje - så trængte der alligevel jordbakterier op i sålen, som resulterede i en hovbyld.

Hoppen blev halt fra det ene øjeblik til det andet! :-(

Men efter at hovbylden var skåret ud - så lettede det øjeblikkeligt - og efter en uges badning med sæbevand, var hoven ok igen. :-)

Venlig hilsen
Nina
0
0
Svar på denne tråd

ja nina
Forfatter: 
Dato:  09-09-2004 22:41
min egen først tanke var også hovbyld og jeg ringede også til dyrlægen og sagde hun havde fået en hovbyld, men da han var her dyrlægen kunne han bare ikke få hende til at reagere når han trykkede med visiter tangen, derfor kom vi ind på en såleknusning.

vi blev enig om smerte stillende og sæbe bad 2x dagligt, det må så ha fået den til at trække sig sammen, for der var tydelig reaktion da smeden visiterede i dag.

hilsen berit

jeg har set lyset!!
har du??

hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

Ok. :-)
Forfatter: 
Dato:  09-09-2004 23:02

Hej igen Berit. :-)

Det er bere så dejligt, at der nu er sat en diagnose og en behandling i gang! :-)

Hovbylder er jo heldigvis noget, man kan gøre noget ved - og som hesten kommer sig over! :-)

Venlig hilsen
Nina
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider