Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Foder til plag - hjææælp
Forfatter: 
Dato:  23-01-2016 11:24

Hej alle!

Jeg købte for en månedstid siden den dejligste palominoplag. Han er i år 2 år gammel. Han har en stor appetit, som de vel har de unge. Han var lidt tynd, da jeg købte ham, men synes klart han er blevet pænere. Han får lige nu wrap ad libitum!

Problemet er at jeg faktisk idag har målt gram op i det foderbæger jeg altid har fodret med, hvilket fungerer super for ridehestene, men med ham vil jeg gerne lige være ekstra sikker. I et bæger er der 600g og faktisk får han kun et halvt, hvilket giver 900g kraftfoder dagligt. Det er en musli blanding med bla majs, sort havre og lidt byg samt vitaminer. Kan tage et billede af beskrivelsen, hvis det er til hjælp.. Det andet sted fik han akkurat samme foder.

Mit spørgsmål er: er det godt nok? Jeg er kun vant til at have rideheste, så ved ikke så meget om fodring af plage. Vil gerne holde det så enkelt og billigt som muligt, men han skal stadig ikke mangle noget for at vokse optimalt.

0
0
Svar på denne tråd

Ksndnrmf
Forfatter: 
Dato:  23-01-2016 11:54

Billede

Billede

Håber det er til st læse.

Derudover får han også Golden Mineral fra Eggersmann

0
0
Svar på denne tråd

På de fleste....
Forfatter: 
Dato:  23-01-2016 14:41

På de fleste foderbeskrivelser står der, om fodret kan bruges til fx avlshopper og føl/plage.

Og generelt skal de have lige så meget som forventet voksenvægt ville have.

MEN nu er han jo en plag, og der kan være forhold mht kobber og zink samt protein, som gør at der er forskel på avlsfoder og ridehestefoder.

Lige umiddelbart er der ikke så meget FE i det, og hvad værre er rigtig meget korn. Så uden at være den store fodernørd, så ser jeg ikke et foder til en plag i det du har vist.

mvh Charlotte

2
0
Svar på denne tråd

foder..
Forfatter: 
Dato:  23-01-2016 17:13

Enig med Charlotte.

Jeg ville fodre med wrap ad libitum, som du gør, og så en god vitamin/mineral blanding og lucerne, som giver protein og tyggetid. Hvis han mangler huld, kan du supplere med olie og/eller fiberpiller/roepiller.

Jeg har personligt gode erfaringer med Suregrow, Lucernemix og Speedibeet - alt sammen fra Brogaarden, men der findes sikkert flere andre gode alternativer.

Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen

De bedste kys kommer fra en varm mule

2
0
Svar på denne tråd

Equsana Breeder
Forfatter: 
Dato:  23-01-2016 20:00

Suregrow vil jeg aldrig anbefale, jeg har set/hørt om for mange heste der ikke har fungeret på det.

Selv fodrer vi vores med Equsana Balance, som er et super godtd foder, en varmblodshest skal have 1-1,2 kg/dag. Ellers har Equsana også et foder til avlsdyr/ungheste der hedder Breeder, det har jeg dog ikke prøvet endnu.

Jeg har tidligere fodret med ren havre suppleret med en god mineralblanding, og det med fremragende resultater.

Hvis man vil fodre med olie, så skal man have fat i en af de god koncentrerede som sælges til heste, da hesten ikke kan udnytte olie i ret store mængder, så de for kun ringe udbytte af madolie.

Mvh. Charlotte

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

Welsh Mountain hingsteføl med særdeles god afstamning sælges

Killinger bortgives

0
0
Svar på denne tråd

foder..
Forfatter: 
Dato:  24-01-2016 00:08

Jeg overvejede, om jeg skulle komme med en konkret anbefaling på noget foder og nu fortryder jeg lidt, at jeg gjorde det, for det ender altid på samme måde.

Spørger du 20 forskellige personer, hvad de anbefaler af foder, så får du højst sandsynlig 15-20 forskellige svar og der er altid nogen, der kan sige noget dårligt om det ene eller det andet mærke. Sådan er det også med dyrlæger, smede, kiropraktorer, undervisere osv.

Charlotte(Stutteri Lund) har dårlige erfaringer med Suregrow(og sikkert også flere), jeg har dårlige erfaringer med både Equsana, Marstall og Horslux og sådan fortsætter det. Det gør det rigtig svært at komme med anbefalinger, for det foder min hest stortrives på, kan din hest måske overhovedet ikke fungere på.

F.eks er min den gamle meget sensitiv overfor stivelse og det gør, at jeg er total stivelsesforskrækket og jeg ville ikke fodre med det foder du viser indholdsfortegnelsen på, men derfor kan det jo godt fungere for andre med knap så stivelsessensitive heste.

Dog kan jeg blive forbløffet over, at man stadig kan finde på at anbefale ren havre + vitaminer, da alt forskning viser, at stivelses %delen fra både havre, byg og majs i de mængder en hest skal have, for at kunne leve af det, er direkte skadelig for hestens fordøjelsessystem og kan give både mavesår, cushings, EMS, gæringskolik osv.

Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen

3
0
Svar på denne tråd

Foder til plag...
Forfatter: 
Dato:  24-01-2016 13:59

Karina, hvis bare der er tale om moderate mængder havre og grovfoderet stadig udgør basisfoderet, så kan jeg altså ikke se de store problemer. Havre er jo faktisk en af de kornsorter hestene optager bedst. En foderplan på f.eks. vitaminer/mineraler, lucerne, lidt havre og evt, lidt soyaskrå kunne jeg sagtens finde på at bruge til mine ungheste. Men vi er da helt enige om, at en unghest (eller en hvilken som helst anden hest for den sags skyld) ikke bør få tildelt havre i store mængder.

http://horsedoc.dk/havre-til-hest/

Hvis ikke hesten får mere end 900 gram af kraftfoderblandingen om dagen, så ville jeg ikke være så bekymret. Jeg ville dog få foderet tjekket i et foderprogram for at være sikker på, at vitamin/mineral balancen er ok og den får det protein den skal have.

1
1
Svar på denne tråd

Havre..
Forfatter: 
Dato:  25-01-2016 19:28

Jamen Lene, der er skam heller ingen problemer i "lidt havre sammen med lucerne, soyaskrå og vitaminer og mineraler", men hvis krybbefoderet udelukkende skal bestå af "ren havre og vitaminer", så kan der nemt opstå problemer(se eksempel nedenfor). Jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide, hvilke mængder vi snakker, når vi siger "ren havre og vitaminer"? I de stalde hvor jeg har haft opstaldet min gamle dame og hvor foderplanen bestod af "ren havre og vitaminer", der snakkede vi altså 3-5 kg havre dagligt til en hest på 500-600 kg i let/moderat arbejde. Men hvis jeres opfattelse af "ren havre og vitaminer" er, at man giver hesten 500g havre dagligt og så tilsætter lucerne, fiberpiller, soyaskrå og en hel masse andet, for at nå op på et passende energiindtag, så snakker vi jo ikke om det samme

Jeg har læst en del artikler/bøger af ernæringsdyrlæge Nanna Luthersson, som er en af de førende eksperter omkring fodring af heste i Europa. Hun har en enorm viden omkring fodring, ernæring og fodringsrelaterede problemer hos heste og den viden er baseret på videnskabelig evidens, opnået via rigtig mange forskningsstudier, som hun har gennemført gennem de sidste mange år.

Baseret på sin videnskabelige forskning er Nanna kommet med nogle retningslinier for, hvor meget stivelse hesten må få om dagen. De her retningslinier gælder helt almindelige heste, der ikke har problemer med fordøjelsen i forvejen. MAKS 2g stivelse pr kg hest dagligt. Jeg er kommet med et udregningseksempel i en anden tråd, som jeg har kopieret og rettet lidt til for at give et eksempel

"Lad os lave et eksempel med en hest med en idealvægt på 500 kg, der er for tynd og skal tage på.

Stivelse pr dag: 500(hestens vægt) x 2(anbefalet max g stivelse pr kg kropsvægt) = 1000g stivelse pr dag.

Nogle ville give den byg, havre og majs, da det er foder som feder, da det indeholder masser af kulhydrater(stivelse). Majs indeholder 60-70% stivelse, havre indeholder 40-45% stivelse og byg indeholder 50-60% stivelse (kildewww.brogaarden.eu/Vidensbase.476/ Stivelse---Hvorfor-hvorfor-ikke- .25.aspx#.VerENvntlBc)

Lad os så sige, at man giver hesten 1 kg byg 3 gange om dagen(3000g dagligt), så har du allerede overskredet grænsen for stivelse, da hesten så vil få minimum 1500g stivelse på en dag.

Selv hvis jeg laver eksemplet om til havre med 40% stivelsesindhold, så ender vi på 1200g stivelse pr dag og altså mere end de anbefalede 2g pr kg hest pr dag.

Og man skal hele tiden have i tankerne, at de 2g stivelse pr kg hest dagligt er MAKSIMUM.

Peter Hjulers anekdoter om smækbukser og glade havreheste, kan jeg ikke rigtig bruge til noget. Så vidt jeg ved, interesserer han sig primært for haltheder og det er her hans fokus og kompetencer ligger.

Jeg spørger altså heller ikke min dermatolog om mine knæproblemer, der vælger jeg at snakke med min ortopædkirurg

Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen

3
0
Svar på denne tråd

Foder til plag
Forfatter: 
Dato:  25-01-2016 21:06

Jeg er stor fortaler for selv at blande foder, men lige til føl og plage har jeg erfaret, at det ofte ikke kan gøres billigere og at der skal en del forskellige ting til før tallene i mit foderprogram er tilfreds.

Derfor vælger jeg til føl og plage næsten altid et koncentreret plagfoder med lav stivelse. Jeg sværger til balance/super plus fra Equsana, grow fra Horselux eller gro'n win fra Spillers.

Suregrow er meget anerkendt, men da jeg forsøgte voksede hesten som ukrudt og så meget uharmonisk ud. Har hørt det samme fra andre, så jeg er noget forbeholden overfor det produkt.

Og så er jeg altså lige nødt til at høre, hvorfor et halvt kilo havre skal suppleres med lucerne, roepiller el lign? Hvis man har et ordentligt stråfoder og hesten kan tåle nok af det, vil man ofte kunne dække ind alene ved havre og vitamintilskud.

Mvh

Mette

0
0
Svar på denne tråd

Havre..
Forfatter: 
Dato:  25-01-2016 23:39

Mette så vidt jeg husker, så har du engang for maaaange år siden, haft hest opstaldet på Obstruplund i Tranbjerg, hvor der blev fodret med ren havre og vitaminer

Selvom de fleste heste derude fik masser af stråfoder, så fik de stadig 3-5 kg havre også. Jeg flyttede derfra for ca 5 år siden og der var der ikke ændret på foderet eller mængderne og det samme har jeg oplevet både på Vilhelmsborg, Stald Bundgaard og det daværende Hestegården. Det er ud fra disse erfaringer, jeg snakker. Jeg er helt med på, at havre i mindre mængder sagtens kan være godt, f.eks synes jeg, at Sandra med Lara herindefra bruger havren fornuftigt - en lille mængde som et ekstra energiboost som supplement til noget foder, der ellers er lavt på stivelse.

Lucerne synes jeg er godt til ungheste, som et godt protein supplement og både det og roepiller forlænger tyggetiden ved krybbefodringer. Tyggetid ved krybbefodring er specielt godt, hvis man har heste, der ikke tåler stråfoder ad libitum

Men det var nu også mere med tanken om, at nogen synes, at hesten skal have 3-5 kg havre, for at få nok energi. Så vil jeg hellere give mindre mængde havre og så supplere med lucerne, soya, roepiller, olie eller fiberpiller for at nå op på samme mængde energi, som 3-5kg havre ville udgøre

Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen

1
0
Svar på denne tråd

Karina
Forfatter: 
Dato:  26-01-2016 20:30

Du husker forkert

Jeg har aldrig haft hest opstaldet på Obstrup - derimod har jeg haft part på et par stykker, og de fik i hvert fald ikke 3-5 kg havre om dagen.

Men det jeg hæftede mig ved var din kommentar om at et halvt kilo havre var fint hvis det blev suppleret med lucerne eller roepiller. Det kom til at lyde som om det var et must, og det mener jeg ikke det er. Man kan sagtens fodre en plag med masser af strå, et halvt kilo havre og et vit/mineral tilskud og intet andet.

Det kan i hvert fald sagtens lade sig gøre i mit foderprogram.

Mvh

Mette

1
0
Svar på denne tråd

foder..
Forfatter: 
Dato:  26-01-2016 22:58

Ok ikke helt rigtig husket så, men det er jo også ved at være maaaaaaange år siden

Jeg har både haft tjansen som morgenfodervagt/udlukker i weekenderne der ude og så har jeg senere også boet der en periode, hvor jeg havde aftenfodringstjansen. Der var nogen der selv stillede foder frem, men langt de fleste fodrede nu med havre + vitaminer, for det var med i prisen.

De fleste heste fik 1-1½ kg havre pr måltid og det var så 3 gange om dagen.

Min kommentar om at supplere 500g havre med lucerne, olie og roepiller, skal KUN ses som et bedre alternativ end at fylde 3-5kg havre i hesten. Altså at hvis man mener, at hesten skal have FE svarende til det energiindhold der er i 3-5kg havre, så ville jeg hellere give 500g havre og så supplere resten af energiindtaget med noget andet som f.eks olier og fibre, end bare at hælde 3-5kg havre i hesten.

Hvis man kan få tallene til at passe med 500g havre + vitaminer, så er der jo ikke noget kriminelt i stivelses andelen ud fra "2g stivelse pr kg hest pr dag".

Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen

0
0
Svar på denne tråd

Foder...
Forfatter: 
Dato:  29-01-2016 20:17

Karina, vi er sådan set slet ikke uenige. Min egen dressurhest, der trænes på L/M-niveau og enten går i løsdrift eller er ude fra morgen til aften, lever af 750 gr. Horselux Easy, lidt roepiller og fri adgang til wrap. Når jeg tidligere har haft heste opstaldet ude har jeg altid valgt kun at bruge begrænsede mængder (1-1,5 kg. pr. dag) af det fuldfoder der gerne var med i prisen og i stedet supplere op med vitaminer/mineraler og ekstra wrap efter behov .

Så jeg mener bestemt ikke man bare skal fylde heste med stivelse uden grund, men jeg er heller ikke totalt stivelsesforskrækket. Trådstarters fodring med 900 gr. fuldfoder med en del stivelse pr. dag + vitaminer/mineraler og fri wrap mener jeg ikke på nogen måde er kritisk.

Det jeg reagerer på er, at du ud fra hvad du skriver får puttet al fodring med havre over i kategorien "totalt uansvarligt" og at fodring med "ren havre" kun kan betyde, at hesten får havre i store mængder. Man kan vel sagtens fodre fornuftigt på ren havre og vitaminer, så længe mængderne ikke er for store og hesten får nok hø/wrap?

1
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider