Jamen Lene, der er skam heller ingen problemer i "lidt havre sammen med lucerne, soyaskrå og vitaminer og mineraler", men hvis krybbefoderet udelukkende skal bestå af "ren havre og vitaminer", så kan der nemt opstå problemer(se eksempel nedenfor). Jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide, hvilke mængder vi snakker, når vi siger "ren havre og vitaminer"? I de stalde hvor jeg har haft opstaldet min gamle dame og hvor foderplanen bestod af "ren havre og vitaminer", der snakkede vi altså 3-5 kg havre dagligt til en hest på 500-600 kg i let/moderat arbejde. Men hvis jeres opfattelse af "ren havre og vitaminer" er, at man giver hesten 500g havre dagligt og så tilsætter lucerne, fiberpiller, soyaskrå og en hel masse andet, for at nå op på et passende energiindtag, så snakker vi jo ikke om det samme 
Jeg har læst en del artikler/bøger af ernæringsdyrlæge Nanna Luthersson, som er en af de førende eksperter omkring fodring af heste i Europa. Hun har en enorm viden omkring fodring, ernæring og fodringsrelaterede problemer hos heste og den viden er baseret på videnskabelig evidens, opnået via rigtig mange forskningsstudier, som hun har gennemført gennem de sidste mange år.
Baseret på sin videnskabelige forskning er Nanna kommet med nogle retningslinier for, hvor meget stivelse hesten må få om dagen. De her retningslinier gælder helt almindelige heste, der ikke har problemer med fordøjelsen i forvejen. MAKS 2g stivelse pr kg hest dagligt. Jeg er kommet med et udregningseksempel i en anden tråd, som jeg har kopieret og rettet lidt til for at give et eksempel
"Lad os lave et eksempel med en hest med en idealvægt på 500 kg, der er for tynd og skal tage på.
Stivelse pr dag: 500(hestens vægt) x 2(anbefalet max g stivelse pr kg kropsvægt) = 1000g stivelse pr dag.
Nogle ville give den byg, havre og majs, da det er foder som feder, da det indeholder masser af kulhydrater(stivelse). Majs indeholder 60-70% stivelse, havre indeholder 40-45% stivelse og byg indeholder 50-60% stivelse (kildewww.brogaarden.eu/Vidensbase.476/ Stivelse---Hvorfor-hvorfor-ikke- .25.aspx#.VerENvntlBc)
Lad os så sige, at man giver hesten 1 kg byg 3 gange om dagen(3000g dagligt), så har du allerede overskredet grænsen for stivelse, da hesten så vil få minimum 1500g stivelse på en dag.
Selv hvis jeg laver eksemplet om til havre med 40% stivelsesindhold, så ender vi på 1200g stivelse pr dag og altså mere end de anbefalede 2g pr kg hest pr dag.
Og man skal hele tiden have i tankerne, at de 2g stivelse pr kg hest dagligt er MAKSIMUM.
Peter Hjulers anekdoter om smækbukser og glade havreheste, kan jeg ikke rigtig bruge til noget. Så vidt jeg ved, interesserer han sig primært for haltheder og det er her hans fokus og kompetencer ligger.
Jeg spørger altså heller ikke min dermatolog om mine knæproblemer, der vælger jeg at snakke med min ortopædkirurg