Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hjælp - min hoppe er forelsket!!
Forfatter: 
Dato:  06-09-2015 12:51

Min hoppe Grenanda er blevet flyttet på ridecenter med fuldpas, da jeg udover mit normale job, også underviser rideskoleholdene på stedet. Desværre bliver hestene lukket ret tidligt ind, ca. kl. 14-15 i hverdagene, og det synes jeg jo er alt for lidt foldtid. Man må gerne lade sin hest blive ude og selv tage den ind, men desværre er der pt. kun én anden hesteejer, der har samme ønske om foldtid som jeg.

Min hest startede med at gå på fold med en anden hoppe, som også gerne måtte blive ude. Desværre har denne hoppe en skade, og den begynder at løbe og blive urolig, når de andre heste kommer ind, derfor kommer hoppen nu ind tidligt med de andre.

Den anden hest, som gerne må blive ude, er en PRE-vallak, der er importeret og kastereret sent. Vi startede i sidste uge med at lukke de to sammen om eftermiddagen efter de andre er kommet ind, og det er gået fint. Min hoppe har venligt, men bestemt, vendt numsen til ham som advarsel, når han blev for nærgående, og de har gået fint og roligt sammen uden bid og spark. I mandags blev der en passende fold ledig til de to, som de så kunne komme til at gå sammen på permanent, så staldpigen ikke skal flytte rundt på vallakken om eftermiddagen.

Siden da er de to blevet MEGET!!!!! forelskede! Det er især min Grenanda, der slet ikke kan undvære vallakken, hun er jo klart kommet i brunst, og uheldigvis står de to også i boks ved siden af hinanden. Det er dog fuldmurede, engelske udebokse, så de kan ikke snuse gennem tremmer, men kun se hinanden ved at stikke hovederne ud af boksene. Tager jeg min ind først, står hun i boksen og kalder og kalder, og hun vandrer rundt i boksen indtil vallakken er hentet også. Tager vallakkens ejer den ud for at ride, er det samme cirkus - min hoppe står og kalder på ham indtil han er tilbage. Tager jeg min ud, står hun meget uroligt under opsadling, men jeg fik dog en god ridetur i går uden ballade, og hun var rolig da jeg sadlede af.

Fredag fik vi besked fra staldpigen om, at hun havde set valakken springe på min hoppe. Så det går jo selvfølgelig ikke at lade dem blive gående sammen på fold. Nu er dilemmaet så, om vi bare kan lade dem gå på hver sin fold så de kan se hinanden om eftermiddagen. De kan sagtens gå sådan uden at blive urolige/kede/føle sig alene, men mon det er nok til at køle forholdet ned?

Jeg vil egentlig gerne bare høre om andres erfaringer med forelskede hopper og hingstede vallakker, er det mon bare en periode, hvor meget skal vi skille dem ad, kan de mon gå hver for sig på fold, eller er de nu så glade for hinanden, at vi skal bekymre os om hegnet/hegnene imellem dem? De har begge fin respekt for hegn generelt, og de er begge velopdragne ellers. Min hoppe har i øvrigt før gået med vallakker uden problemer, både alene og i blandet flok.

Vil bare så gerne give min hest lidt mere foldtid, men suk, det skal da ikke være nemt....

Nu med

* Smukkedukken Grenanda *

Tidligere med

* Dakar Knudsgaard * Hidalgo * Lenzicco * Enzo * Palatino * Indian Kapella *

0
0
Svar på denne tråd

Hoppe...
Forfatter: 
Dato:  06-09-2015 14:37

Vi kan jo ikke rigtig svare på om hestene vil respektere hegnet hvis de bliver sat på to tilstødende folde. Men jeg ville da prøve ad og se om det ikke kunne gå. De kan jo ikke gå sammen, hvis vallaken bedækker din hoppe, men det kan også være at de med tiden kunne få et lidt mere afslappet forhold til hinanden. Lige nu ville jeg skille dem ad og lade dem gå ved siden af hinanden. Og så ville jeg prøve at stikke lidt til de andre opstaldere i stalden. Jeg har svært ved at forstå at der ikke er flere heste der må blive ude om eftermiddagen. Tror du det kan være fordi I så selv skal tage dem ind og folk ikke har mulighed for dette? Så kunne du jo foreslå at du lukkede dem ind, når du kom i stalden, så de ikke skal tænke på det.

Vedr. din hoppes forelskelse, så ville jeg bare se tiden an. Hvis hun er i brunst nu, er det ikke sikkert hun er lige så afhængig af vallaken når brunsten er slut.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  06-09-2015 20:13

jeg ved at da mine heste kom ud i et nyt sted, så ville de andre vallakkere også på ryggen af min hoppe. endte faktisk med et ødelagt dækken

men det gik altså over af sig selv i løbet af kort tid. måske 14 dage eller sådan noget.

min hoppe er altid oppe og kører hver gang en hest forlader hende - om det er i stalden eller på fold er lige meget.

i dag står mine to hjemme. og bare det at hun kommer på fold først ja så er hun helt oppe og kører.

min vallak er totalt ligeglad. bare han får sin mad

0
0
Svar på denne tråd

Jjjjjjjj
Forfatter: 
Dato:  06-09-2015 21:06

Ville sætte dem på en fold ved siden af i hinanden. Det går ikke han hopper på hende. Det kan give skader i længden og hun kan ende med at blive uren og få omgang betændelse.

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd

Flokdyr
Forfatter: 
Dato:  08-09-2015 08:16

I min erfaring kommer de sig (men det kan selvfølgelig variere fra hest til hest). Så snart de får en anden hest/andre heste at knytte sig til, så glemmer de hurtigt den afhængighed.

Det sker tit, at to heste, der går sammen, bliver de meget 'klistrede', mens det ikke er det samme for heste i en flok.

Hvis jeg var dig, ville jeg acceptere foldtiden, og jeg ville også foretrække at stå et sted, hvor alle kom ind samtidig. I mine øjne er det heller ikke nok, at de kun er ude til tidlig eftermiddag, men jeg tror, hestens psyke har bedst af, at dens mønster følger flokken.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider