Min hoppe Grenanda er blevet flyttet på ridecenter med fuldpas, da jeg udover mit normale job, også underviser rideskoleholdene på stedet. Desværre bliver hestene lukket ret tidligt ind, ca. kl. 14-15 i hverdagene, og det synes jeg jo er alt for lidt foldtid. Man må gerne lade sin hest blive ude og selv tage den ind, men desværre er der pt. kun én anden hesteejer, der har samme ønske om foldtid som jeg.
Min hest startede med at gå på fold med en anden hoppe, som også gerne måtte blive ude. Desværre har denne hoppe en skade, og den begynder at løbe og blive urolig, når de andre heste kommer ind, derfor kommer hoppen nu ind tidligt med de andre.
Den anden hest, som gerne må blive ude, er en PRE-vallak, der er importeret og kastereret sent. Vi startede i sidste uge med at lukke de to sammen om eftermiddagen efter de andre er kommet ind, og det er gået fint. Min hoppe har venligt, men bestemt, vendt numsen til ham som advarsel, når han blev for nærgående, og de har gået fint og roligt sammen uden bid og spark. I mandags blev der en passende fold ledig til de to, som de så kunne komme til at gå sammen på permanent, så staldpigen ikke skal flytte rundt på vallakken om eftermiddagen.
Siden da er de to blevet MEGET!!!!! forelskede!
Det er især min Grenanda, der slet ikke kan undvære vallakken, hun er jo klart kommet i brunst, og uheldigvis står de to også i boks ved siden af hinanden. Det er dog fuldmurede, engelske udebokse, så de kan ikke snuse gennem tremmer, men kun se hinanden ved at stikke hovederne ud af boksene. Tager jeg min ind først, står hun i boksen og kalder og kalder, og hun vandrer rundt i boksen indtil vallakken er hentet også. Tager vallakkens ejer den ud for at ride, er det samme cirkus - min hoppe står og kalder på ham indtil han er tilbage. Tager jeg min ud, står hun meget uroligt under opsadling, men jeg fik dog en god ridetur i går uden ballade, og hun var rolig da jeg sadlede af.
Fredag fik vi besked fra staldpigen om, at hun havde set valakken springe på min hoppe. Så det går jo selvfølgelig ikke at lade dem blive gående sammen på fold. Nu er dilemmaet så, om vi bare kan lade dem gå på hver sin fold så de kan se hinanden om eftermiddagen. De kan sagtens gå sådan uden at blive urolige/kede/føle sig alene, men mon det er nok til at køle forholdet ned?
Jeg vil egentlig gerne bare høre om andres erfaringer med forelskede hopper og hingstede vallakker, er det mon bare en periode, hvor meget skal vi skille dem ad, kan de mon gå hver for sig på fold, eller er de nu så glade for hinanden, at vi skal bekymre os om hegnet/hegnene imellem dem? De har begge fin respekt for hegn generelt, og de er begge velopdragne ellers. Min hoppe har i øvrigt før gået med vallakker uden problemer, både alene og i blandet flok.
Vil bare så gerne give min hest lidt mere foldtid, men suk, det skal da ikke være nemt....