Fredag den 10/7 hoster min hest for første gang, et par gange under ridning. Det virkede ikke voldsomt, men jeg undrede mig. Så de næste dage an, og onsdag hoster hun stadig og bliver meget forpustet af et par enkelte volter i trav i longen. Jeg ringer til dyrlægen, og grundet sommerferie, kommer han først fredag (1 uge efter første host)
jeg forklarer at da min hest går i løsdrift, var hun måske blevet kold nogle dage inden første host, da hun havde gået uden dækken og nattetemp. var faldet drastisk (omkring 5-8 grader) og det havde regnet lidt. Han afviste fuldstændig at det havde noget med det at gøre, hun hostede pga allergi/pollen/ astmatisk bronkitis.
Hun blev derfor behandlet med 1 indsprøjtning binyrebarkhormon og fik derudover dilaterol vel og balsamic air i foderet 2x dgl i 11 dage. Her var der betydelig forbedring.
Men da medicinering ophørte 27/7 kom det langsomt tilbage, og når hun fik "hosteanfald" kom der gult slim med op.
I mellemtiden begyndte en anden hest i stalden også at hoste (som gik uden dækken samtidig med min), og hendes dyrlæge sagde det var infektion efter forkølelse, og fik derfor penicillin til den.
31/7 snakker jeg med dyrlægen igen, og vi bliver enige om at give hende penicillin, da den anden hest får det. Min dyrlæge påpeger dog, at han stadig vurderer det er astmatisk, men selvfølgelig ikke kan afvise at de bakterier der nu engang er i slimet, har udviklet sig til infektion. Jeg får derfor en 6 dages penicillinkur 2x dgl. På sidste dagen 5/8 er der ikke rigtig forbedring, så ringer til dyrlægen 6/8. Han siger der nu ikke er andet at gøre end at give hende 10 dage på binyrebarkhormon. Jeg påpeger at der nu er yderligere 5 heste (alle unge) som hoster og at de IKKE er i behandling. Han siger at det ikke smitter, men ALLE bare har noget astmatisk. Derudover har den anden hest som hoster, og som er i behandling, haft dyrlæge igen og den har fået udleveret dilaterol vet (det miraklerne har fået) da han stadig mener det er infektion og der sidder lidt tilbage, den ikke selv kan hoste op.
Min hest starter op torsdag på binyrebarkhormon og dyrlægen siger der skal være BETYDELIG forbedring henover weekenden.
nu er jeg lige kommet hjem derudefra, 4. Dag på binyrebarkhormon og der er virkelig ingen/MINIMAL forbedring.
jeg er virkelig frustreret. Hun hoster flere gange i træk, men kun i perioder, så man kan sagtens gå glip af hendes hoste, selvom man har været i stalden i 1-2 timer. Men hun puster, udvider kraftigt næseborene for st få luft, på trods af at hun er i hvilepuls.
jeg har ikke redet hende siden 10/7, men havde hende et par gange i longe under første behandling, iflg dyrlæge, for at teste fremskridt. Det er jeg sidenhen stoppet med.
nogen som har nogle gode råd, da jeg efterhånden er meget bekymret for at det har sat sig til noget kronisk???