Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hoster stadig trods behandling
Forfatter: 
Dato:  09-08-2015 14:15

Fredag den 10/7 hoster min hest for første gang, et par gange under ridning. Det virkede ikke voldsomt, men jeg undrede mig. Så de næste dage an, og onsdag hoster hun stadig og bliver meget forpustet af et par enkelte volter i trav i longen. Jeg ringer til dyrlægen, og grundet sommerferie, kommer han først fredag (1 uge efter første host)

jeg forklarer at da min hest går i løsdrift, var hun måske blevet kold nogle dage inden første host, da hun havde gået uden dækken og nattetemp. var faldet drastisk (omkring 5-8 grader) og det havde regnet lidt. Han afviste fuldstændig at det havde noget med det at gøre, hun hostede pga allergi/pollen/ astmatisk bronkitis.

Hun blev derfor behandlet med 1 indsprøjtning binyrebarkhormon og fik derudover dilaterol vel og balsamic air i foderet 2x dgl i 11 dage. Her var der betydelig forbedring.

Men da medicinering ophørte 27/7 kom det langsomt tilbage, og når hun fik "hosteanfald" kom der gult slim med op.

I mellemtiden begyndte en anden hest i stalden også at hoste (som gik uden dækken samtidig med min), og hendes dyrlæge sagde det var infektion efter forkølelse, og fik derfor penicillin til den.

31/7 snakker jeg med dyrlægen igen, og vi bliver enige om at give hende penicillin, da den anden hest får det. Min dyrlæge påpeger dog, at han stadig vurderer det er astmatisk, men selvfølgelig ikke kan afvise at de bakterier der nu engang er i slimet, har udviklet sig til infektion. Jeg får derfor en 6 dages penicillinkur 2x dgl. På sidste dagen 5/8 er der ikke rigtig forbedring, så ringer til dyrlægen 6/8. Han siger der nu ikke er andet at gøre end at give hende 10 dage på binyrebarkhormon. Jeg påpeger at der nu er yderligere 5 heste (alle unge) som hoster og at de IKKE er i behandling. Han siger at det ikke smitter, men ALLE bare har noget astmatisk. Derudover har den anden hest som hoster, og som er i behandling, haft dyrlæge igen og den har fået udleveret dilaterol vet (det miraklerne har fået) da han stadig mener det er infektion og der sidder lidt tilbage, den ikke selv kan hoste op.

Min hest starter op torsdag på binyrebarkhormon og dyrlægen siger der skal være BETYDELIG forbedring henover weekenden.

nu er jeg lige kommet hjem derudefra, 4. Dag på binyrebarkhormon og der er virkelig ingen/MINIMAL forbedring.

jeg er virkelig frustreret. Hun hoster flere gange i træk, men kun i perioder, så man kan sagtens gå glip af hendes hoste, selvom man har været i stalden i 1-2 timer. Men hun puster, udvider kraftigt næseborene for st få luft, på trods af at hun er i hvilepuls.

jeg har ikke redet hende siden 10/7, men havde hende et par gange i longe under første behandling, iflg dyrlæge, for at teste fremskridt. Det er jeg sidenhen stoppet med.

nogen som har nogle gode råd, da jeg efterhånden er meget bekymret for at det har sat sig til noget kronisk???

Sofie med Spøgelset

0
0
Svar på denne tråd

nemt nok
Forfatter: 
Dato:  09-08-2015 15:14

ærlig talt så ville jeg prøve en anden dyrlæge

altså jeg ville nok også hælde til en infektion. vejret har ikke været særlig godt i år. Nu er mine inde om natten, men har da haft dækner på flere gange. min hoppe var nemlig også begyndt at snotte lidt.

0
1
Svar på denne tråd

Infektion
Forfatter: 
Dato:  09-08-2015 15:27

min dyrlæge siger at hvis det udelukkende var en infektion, så havde penicillinen taget det. Når hun hoster nu, kommer der ikke længere gult slim op, nu er det blot en tør hoste. Hun har heller aldrig været snottet under forløbet.

Det undrer mig også at flere heste er begyndt at hoste. De er først begyndt at hoste flere uger efter min startede, så de hoster næppe fordi de er blevet kolde.

Jeg overvejer om jeg skal købe noget tilskud til hendes foder. Her tænker jeg på Hippomun eller mucolyt fra hippolyt eller secreta Pro max fra gærum dyreklinik.

Sofie med Spøgelset

0
0
Svar på denne tråd

Secreta Pro Max
Forfatter: 
Dato:  09-08-2015 20:59

Hvis du vælger at købe Secreta Pro Max, så bestil det over nettet fra UK. Det har jeg gjort i årevis (har en hest med sarte luftveje). Jeg har bl.a brugt www.petmeds.co.uk/Equistro-Secreta- Pro-Max/p/I0006961, prøv at google det og så undersøg, hvem der er billigst. Der kan være ret stor forskel, men det er under alle omstændigheder billigere end herhjemme.

Held og lykke med det, jeg håber, den kommer sig hurtigt.

1
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  09-08-2015 22:09

Hvis der er slim ville jeg insistere på en prøve. Men jeg ville nok også finde en anden dyrlæge. Jeg har jo ikke været tilstede, så jeg kan sagtens tage fejl, men håndteringen af din hests hoste lyder ret tilfældig.

Har din hest haft feber?

Det er mit indtryk, at der udover kværke også har været noget temmelig smitsom virus i luften denne sommer - de fleste vira kan som bekendt ikke kureres med penicillin.

Der, hvor min hest står, har vi haft både kværke og noget virus (vi er heldigvis ude af karantæne nu). Det er især unge heste, der har været syge.

Jeg tror ikke du skal være bange for, at det bliver kronisk, så længe du viser din hest hensyn. Jeg ved ikke, om det er det rigtige at gøre i din hests tilfælde, men jeg har prøvet at få besked om at skridte hesten ved hoste - fordi bevægelse (men ikke anstrengelse) hjalp den med at få løsnet op for slim.

Hvis det ikke er virus eller infektion, må du, hvis det bliver ved, bede om at få lavet en endoskopi på hesten for at få klarhed over, hvad problemet er - og dermed hvad den bedste behandling er.

VH Line

0
0
Svar på denne tråd

Bronchoskopi
Forfatter: 
Dato:  10-08-2015 15:40

Hej Sofie

Min hest har haft en lignende hosteperiode.

Den fik lavet en bronchoskopi, som er en kikkertundersøgelse af luftvejene, hvor dyrlægen samtidig tog prøver nede i lungerne.

Det viste sig, at min hest havde en meget sjælden bakterie dernede, som gav betændelse og hoste - og som ikke umiddelbart ville kunne kureres med almindelig antibiotika-behandling.

I stedet krævede det en celledyrkning at finde den korrekte behandling - men herefter tog det kun 3 dage, før min hest var hostefri.

Jeg ville til enhver tid foreslå, at dyrlægen får afdækket grundigt, så der ikke behandles i blinde og uden forventet resultat.

Mvh

Nathasja

0
0
Svar på denne tråd

Hostehest
Forfatter: 
Dato:  11-08-2015 13:34

jeg vil foreslå at høre dyrlægen om ikke en skylleprøve kunne være en ide. Så bliver det afdækket om det skyldes allergi eller noget andet, men så ved man ligesom hvad der er i de lunger.

For hestens og din pengepungs skyld så den ikke bliver forsøgskanin og du skal betale for behandlinger der ikke virker!

En skylleprøve af lungerne er ikke så kostbart endda...

skyldes det allergi er det bestemt værd at prøve Secreta Pro Max, det har ofte god effekt på hosteheste hvis der er tale om allergi.

Rigtig god bedring med din hest ?

0
0
Svar på denne tråd

Ny dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  12-08-2015 17:45

jeg har haft en ny dyrlæge ude, og han var noget bekymret. Han tog en prøve fra næsebor, og det viste sig at hun havde en ikke særlig udbredt virus. Virus kan jo som sådan ikke behandles, men jeg fik noget specielt pulver til at stabilisere hende med. Håber det kommer til at virke.

Mandag og tirsdag var hun meget skidt, pustede hurtigt og anstrengt efter vejret. Hun var brænd varm når man lagde hånden på hende, men ingen temperatur.

i dag synes jeg hun var noget bedre. Pustede slet ikke så hårdt efter vejret, og var heller ikke varm :-)

nathasja, hvad hed det medicin din hest fik??

Sofie med Spøgelset

0
0
Svar på denne tråd

Medicin
Forfatter: 
Dato:  12-08-2015 18:09

Hej igen Sofie

Nu viste prøverne taget på min hest jo bakterier og medicinen er derfor rettet mod behandling af netop den specifikke bakteriologiske infektion Derfor kræver det nok fagspecifik viden at vurdere, hvorvidt evt. Samme medicin vil kunne anvendes til din hest.

Men min hest har fået følgende:

Trimazin Vet.Granulat 24%

Equipulmin Gel

Equimucin Vet.

God bedring med din hest.

Mvh

Nathasja

0
0
Svar på denne tråd

Pris på bronchioskopi
Forfatter: 
Dato:  12-08-2015 18:15

Nå ja, tjekkede jo regningen fra doktor dyr mht. Bronchioskopi, da jeg formoder, at det er samme prøve, som Heidipruhest taler om.

Den kostede 3500 kr og så kommer medicinen oveni til knapt 1500 kr.

Jeg synes egentlig, at det er relativt mange penge, men er samtidig også helt enig med min dyrlæge om, at det var den rette vej

Mvh Nathasja

Om du tror at du kan - eller om du tror at du ikke kan. Så har du ganske givet ret. Henry Ford

0
0
Svar på denne tråd

Medicin
Forfatter: 
Dato:  12-08-2015 18:42

det var heller ikke fordi jeg var interesseret i at give min hest det samme medicin, mere af ren nysgerrighed.

jeg er meget spændt på min hests forløb de næste dage. Håber at se nogle fremskridt, men det lød næsten på dyrlægen som om jeg ikke skulle forvente der skete noget før om flere uger

3500kr synes jeg heller ikke er småpenge for sådan en undersøgelse.

Sofie med Spøgelset

0
0
Svar på denne tråd

erfaringer
Forfatter: 
Dato:  12-08-2015 19:40

Jeg har lige været det samme igennem

hoste, ingen feber eller snot,,,,men efter 3 dage let forhøjet temperetur og grønt snot så fat i dyrlæge og penicilin 5 dage hvor det forsvandt efter et døgn.

MEN 1 døgn efter jeg sluttede med medicin kom det igen og denne gang dyrkede dyrlægen snor for at se hvilke bakterrier.

Resultat, virus som blev bakteriel og ny kur som pt virker, så håber når jeg slutter på fredag at det så bliver væk!!

Pris 4300 kr!!!!

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville
Forfatter: 
Dato:  12-08-2015 22:42

prøve med en second opinion.

Heste sladrer ikke - men det burde tilskueren gøre!

Stop dyremishandling.

Nu med egen hest igen :o) Kongshøjs Happy Ending - Welsh

0
0
Svar på denne tråd

Hvad så?
Forfatter: 
Dato:  18-08-2015 13:58

Hej Sofie

Hvordan står det til med din mule? Har i fået bugt med hosten?

Mvh

Nathasja

Om du tror at du kan - eller om du tror at du ikke kan. Så har du ganske givet ret. Henry Ford

0
0
Svar på denne tråd

Hvordan går det med hesten nu ?
Forfatter: 
Dato:  26-08-2015 10:40

Hvordan går det med hesten nu ? Er den blevet rask igen eller hvordan ? :)

0
0
Svar på denne tråd

Update
Forfatter: 
Dato:  08-09-2015 20:43

i får da lige en Update!

Min hest har det heldigvis MEGET bedre, ja faktisk er hun rask. Efter jeg fik den anden dyrlæge ud, og han tog prøve fra næsen har der kun været fremgang. Det er bare så dejligt. Hun har ikke hostet siden hun startede på pulveret, og nu har hun ikke fået medicin i over 14 dage. Hun er dog stadig på urter til immunforsvar og luftveje.

Nogle dage synes jeg stadig hendes næsebor er lidt store/hun puster minimalt. Men det er tit de dage hvor temperaturen er oppe. Jeg begyndte at længere hende stille og rolig i sidste uge, og har siden i går redet hende roligt i ca 15 min. Hendes kondi er jo helt forsvundet, af at have stået stille siden 10/7. Hun puster rimelig hurtigt under arbejde, men regner med det er kombination har svækkede luftveje og meget dårlig kondi + overvægt. Så vi tager det stille og roligt. :-)

Sofie med Spøgelset

0
0
Svar på denne tråd

Godt at høre
Forfatter: 
Dato:  08-09-2015 21:19
...at din mule har det bedre og godt du fik en 2'nd opinion 👍

Mvh Nathasja

0
0
Svar på denne tråd

hoste....
Forfatter: 
Dato:  08-09-2015 22:34
Skønt at læse det går bedre..... hvad er det for nogle urter du bruger? Min egen har også døjet hele sommeren... så er på jagt efter et vidundermiddel som kan holde det nede....
0
0
Svar på denne tråd

Urtefarm
Forfatter: 
Dato:  09-09-2015 10:17

Jeg bruger urterne fra urtefarm. De har specifikt en til immunforsvar og en til luftveje. Super lækre urter, dufter godt og synes man får en stor mængde for pengene. Jeg køber mine ved staldshoppen.dk hun er bare så sød og hjælpsom. Man kan også ringe og snakke med hende :-)

Sofie med Spøgelset

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider