Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hjælp, støvallergihest
Forfatter: 
Dato:  10-05-2015 21:43

Jeg ved slet ikke hvor jeg skal starte, hele situationen er så uendeligt uoversuelig.

Min skønne hoppe har gået og hostet lidt henover vinteren, og her i foråret er det så taget til. Jeg fik dyrlægen ud der konstaterede det skyldtes støv. Hun havde slim i halsen og væske i lungerne. Det var særligt i stalden om morgenen hun hostede.
Det er en lækker nyere stald, med højt til loftet og god luft. Langt de fleste af hestene står på træpiller, inkl hende selv, undtagen en enkelt der står på halm. De står ude hele dagen, og har halm på foldene.

De andre heste fodres med wrap, og min med hø.
Og det er så her problemet er: Wrap er jo klart det bedste til en hest der ikke tåler støv, problemet er bare at min IKKE tåler wrap. Uanset kvaletet osv. Det er udelukket.
Så min eneste mulighed er jo at vande høet. Hun er pt sat på sygefold, hvor der er lidt græs, og hun så får vandet hø med ud, så hun undgår halmen.

Jeg sørger for at hendes bund i boksen ikke støver, men hvordan klarer man lige den med høet bedst? Pt putter jeg det i hønet, ned i en tønde med vand, og lader det stå til næste dag. Min dyrlæge sagde det skulle lægges i blød natten over.

Det er jo noget værre bøvl at skulle stå og fiske hø op af sådan en stor tønde, og enormt tungt, så hvordan gør man lige det bedst? Jeg har tænkt lidt i at købe en regnvandstønde til formålet, så jeg kan lukke vandet ud via hanen forneden, også fiske hønet op når de lige er dryppet lidt af, så det ikke vejer alt for meget.
Kan høet blive dårligt af at være i for længe? Jeg skifter vandet for hver gang jeg laver en ny portion hø.

Jeg håber virkelig i kan komme med nogle gode råd, jeg har nemlig ingen erfaring med sarte luftveje.
Vil også meget gerne høre om andre ting jeg evt kan gøre for at give min hoppe den bedst mulige chance for et godt liv.
Alt kan hjælpe :)

0
0
Svar på denne tråd

bare et forslag
Forfatter: 
Dato:  10-05-2015 23:56

www.dba.dk/haygain-1000-sundt-hoe- wrap/id-1012895392/

www.heste-nettet.dk/nyheder/10422/

så læste jeg også engang en artikel netop omkring støv, at man også skulle huske på ridebanen/ridehuset, da det også støver utrolig meget

og så skulle man altid lade være med at feje når hestene var inde, fordi man får støvet hvivlet op

0
0
Svar på denne tråd

støv i hø
Forfatter: 
Dato:  11-05-2015 07:23

Tak :) Som jeg kunne læse mig til er det vanding der gir mening i mit tilfælde.

Ja det er rigtigt at støvet fra bane og ridehus også er slemt.
Min dyrlæge sagde også det var ting jeg skulle være meget obs på, og at fejning af stalden kun måtte være når hesten er ude.

Heldigvis har jeg fået lavet aftale med staldejer om at jeg selv kan tænde for vandingen i ridehuset hvis det er støvet, så vi kan være der.

Også glæder jeg mig ellers bare til hun skal på døgngræs, hvilket heldigvis er snart :)

0
0
Svar på denne tråd

ggggggg
Forfatter: 
Dato:  11-05-2015 08:29

Jeg har hørt at det ikke er godt at lægge høet i blød i lang tid.

Hvis du ligger det i en halv time har det udtrukket det værste støv og kan gives. Hvis du ligger det i flere timer og endda en hel nat så bliver det faktisk værre fordi det jo ligger i det vand som også trækker støvet ud. (dvs vandet bliver faktisk dobbelt så støvet pga udtrækningen fra høet og derved går det ind i høet igen)

Så max en halv time i vandet med høet.

Har du prøvet med en fluemaske med næsebeskytter?

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

1
0
Svar på denne tråd

Støvallergi
Forfatter: 
Dato:  11-05-2015 17:58

Vil bare lige fortælle, at jeg har en pony, som udviklede hoste / allergi pga træpiller i boksene.. Træpiller støver rigtig meget i hele stalden.. Efterfølgende tålte den heller ikke at stå på spåner.. Men hø, halm osv er ikke noget problem.. Så det er gran den reagere på dvs ikke støv generelt .. I boksen har jeg dog siden kun brugt oventørret halm til den, så den ikke bliver provokeret yderligere.. Den tålte heller ikke wrap i mange år, men jeg har altid givet den en tot blandet i høet, i håbet om at den kunne vænnes til det, og at det så ikke gik helt galt, hvis den skulle få fat i de andre hestes wrap.. Idag tåler den fint tørt wrap. Og den tåler også at der er spåner i naboboksen..

0
0
Svar på denne tråd

Hostehest
Forfatter: 
Dato:  11-05-2015 18:14

Min hest har allergi overfor skimmelsvampe. Og skal skånes for støv!

Hun skal derfor ikke stå på halm og frøgræs er også skidt for hende. Hun tåler ikke hø.

Nu står hun på træpiller, får wrap og er ude rigtig mange timer. Det har hjulpet hende. Derudover får hun secreta pro max, så er sekretet lettere at ophoste. Det hjalp hende rigtig meget. Secreta pro max får hun nu fremover for at forebygge hosten. Og de mrd hvor hun er på døgnfold pauseres der med det.

Samlet set har disse tiltag fjernet hosten. Hun er gået fra pludselig at hoste for stort set hvert skridt hun tog til at være hostefri. Kan endda rides i ridehus uden problemer...jeg undgår selvfølgelig at ride hvis det støver meget...det kommer jo os begge til gavn.

0
0
Svar på denne tråd

vande hø
Forfatter: 
Dato:  12-05-2015 06:05

Sandra
Det har jeg aldrig hørt om før. Jeg fik at vide det helst skulle ligge natten over. Jeg har lidt svært ved at se hvordan det skulle blive værre, især da det har hjulpet rigtig meget på hendes hoste efter det er vandet hø hun får.
Hun er gået fra at hoste temmelig meget til her de sidste par dage kun at hoste et par enkelte gange i opstarten i ridningen, også har jeg faktisk kun hørt hende hoste en enkelt gang i stalden siden hun stoppede på medicinen.
Men jeg vil da prøve at undersøge hvad forskel det gør med høet, om det ligge i lang tid eller ej.

Øhm, hvad kan en fluemaske gøre?

Aglaia
Jeg sørger for at holde hendes bund så den ikke støver, og håber det er godt nok. Hun kommer på døgngræs om 3 ugers tid, og går der til efteråret. Jeg vil tage samme forholdsregler når hun kommer ind. Og hvis hosten så kommer tilbage må jeg finde et støvfrit miljø til hende.

Wrappen kommer hun desværre aldrig til at kunne tåle, heller ikke med langsom tilvænning. Så jeg har kun hø og vanding som mulighed til hende.

Heidi
Min går heldigvis også ude hele dagen.
Det secreta pro max du fortæller om, hvor køber du det? Er der evt et sted jeg kan læse om det? :)

0
1
Svar på denne tråd

ddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  12-05-2015 08:11

Læs hvad jeg skriver.

Du skal ligge vandet i blød, men max ½ time.

Jeg synes egentlig det siger lidt sig selv at hvis man lader det ligge en halv dag i samme vand, så tager vandet jo støven ud af høet, men samtidig ligger vandet det jo også tilbage i høet.

Ellers skal du skifte vandet efter en halv time hele tiden.

Når du også lader det ligge i vandet så længe, falder vitamin og råprotein indholdet også i høet. De fleste forksere og dyrlæger anbefaler at man kun ligger det i blød 20-30 minutter.

Udover det kan det måske betale sig at skifte dit hø ud. Godt kvalitets hø har en let grønlig farve, dufter frisk når du stikker næsen i det og støver faktisk ikke.

Hvis hesten er irriteret over støv - fx i næsen, kan en fluemaske (Læs) med næseflap beskytte næsen.

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
3
Svar på denne tråd

dddddddd
Forfatter: 
Dato:  12-05-2015 09:13

En kilde:

www.ridehesten.com/dk/Heste-nyheder/ SeNyhed/?ID=15722

Du kan læse den rigtige kildehenvisning derinde fra - studiet er dog på engelsk.

0
0
Svar på denne tråd

nnnnnn
Forfatter: 
Dato:  12-05-2015 11:37

Jeg kan helt fint læse hvad du skriver sandra.
Og mit hø ligger i blød. I den tid jeg er blevet anbefalet af dyrlægen..
Og ja, vi er også klar over der så forsvinder noget næring fra høet.

Jeg kan godt kende forskel på hø kvalitet, den slags har jeg skam helt styr på ;)

Hesten har ingen irritation i næsen. Som jeg skrev i første indlæg er det lunger og halsen der er påvirket.

1
0
Svar på denne tråd

Måske "grønhø"
Forfatter: 
Dato:  12-05-2015 12:07

Vi har tidligere brugt dette om sommeren, da vi ikke er så glade for at bruge hø pga støv, og wrappen ikke kan holde sig. Måske det var en løsning til din hest, så slipper du - og hesten - for det våde hø.

www.laerkegaarden.dk/ index.php?option=com_v...gory_id=61

1
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-05-2015 13:42

Nu ved jeg ikke, om det er nok for din hest, men du kan også dampe høet.

Jeg har en hest, der er allergisk overfor støv og muligvis pollen. Jeg dampede hendes hø (hun får wrap nu). Jeg tog en stor fodertønde og lagde høet ned i, og så hældte jeg kogende vand ned i, og så på med låget. Efter en halv times tid, er høet færdigt, og støver ikke mere. Det gjorde, at min hest kunne tåle høet

1
0
Svar på denne tråd

Forslag der muligvis kan hjælpe
Forfatter: 
Dato:  19-05-2015 16:08

Hej

Jeg har en hest der har symptomer der på mange punkter minder om dine. I vinterhalvåret når han står på stald nyser han. Dyrlægen mistænker også støvallergi.

Heldigvis kan min godt tåle wrap, men da han er meget nøjsom bliver jeg nødtil at give ham halm ved siden af. Han står på træpiller, for at undgå støv.

Jeg har i år næsten kunne holde allergien for døren ved at give ham dette produkt: www.vetuk.co.uk/horse-supplies- equistro-horse-products-c-540_542/ equistro-secreta-pro-max-granules- for-horses-p-20372

Jeg har fundet ud af at han ikke kan tåle hvidløg, i hvertfald ikke sammen med dette produkt. Hvis han får både hvidløg og dette produkt fjerenes den positive effekt af at bruge produktet har jeg oplevet.

Jeg blander det i hans fodder og han spiser det gladeligt. Nu ved jeg ikke hvordan din foderplan ser ud, men jeg foder med lucerne sammen med kyppefoderet. Dette er igen for at han er nøjsom og ikke skal have så meget mad. Ved lucernen få han noget mere tykketid. Jeg har efterhånden prøvet rigtig mange lucerner til ham, men hovedparten af dem støver eller der ligger sig fnuller i bunden af kryppen. Jeg har derfor valgt denne lucerne: www.hhcare.dk/marstall-basis- hojlandsho-20kg

Den indeholder melasse, ja, men det er også den eneste han kan tåle.

Håber du kan bruge disse råd.

Hilsen Katrine

0
0
Svar på denne tråd

Gode tiltag..
Forfatter: 
Dato:  20-05-2015 10:02

Det er gode tiltag du har gjort.

Men da mange af de andre heste står på træpiller, vil der stadig være meget støv fra dem.

Vi har 3 heste på træpiller og de støver altså en del, på trods af at jeg opbløder pillerne, inden at de strøes i boksen.

Har du mulighed for at flytte hesten til en boks ved indgangen? hvor døren står åben?

mvh

Julle

DIN hest - DIT ansvar !!!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider