Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hjælp, panikagtig hest
Forfatter: 
Dato:  06-04-2015 09:41

Hej med jer

 

Har et problem som jeg håber I kan hjælpe med.

Har en 9-årig hoppe, som jeg har haft i ca. 1,5 år, som til tider går fuldstændig i selvsving over de mærkeligste ting.

Da jeg fik hende var hun ikke redet så meget, kun et halvt år sammenlagt. Har derfor gjort meget ud af, at få hende vænnet til at se mange ting. Fx ture i skoven, både spring og dressur, og især at gøre alle tingene både alene og sammen med andre, så hun vænner sig til begge dele. Yderligere ville hun på ingen måde op i en trailer, hvilket hun også går lige op i nu. Bruger hende til dressurstævner, så hun er vant til at komme med ud nu. Hun er meget underdanig i forhold til de andre heste både på fold, i stalden og i ridehuset.

Mit problem er, at hun ind i mellem går fuldstændig amok over (for mig) underlige ting. Når hun gør det, kan du slet ikke komme i kontakt med hende, selvom hun normalt er en ok lydhør hest. Eksempler herpå er fx i går da vi skulle til stævne. Jeg står og er ved at gøre hende klar, da en anden hest bliver trukket igennem stalden. Da hesten er gået forbi flipper min hest ud, rykker frem og tilbage i kæderne, er ved at vælte mig fuldstændig, giver sig til at vrinske helt vildt osv. Og lige inden havde hun stået fuldstændigt fredeligt, selvom hun var alene i stalden. Yderligere vil hun pludselig ikke med op i traileren, selvom det er blevet sådan, at hun normalt går lige op. Da vi endelig kommer frem til stævnet, vælger hun at hoppe direkte over i en anden hest og rytter, fordi hun ikke vil forbi en port, så både hende den anden og jeg kommer til skade med knæerne. Alt det udløst af, at der gik en hest forbi hende inde i stalden. Et andet eksempel er til et stævne på hjemmebane hvor hun stod før. Hun går i hallen til daglig, og har redet stævne derinde mange gange - pludselig er hun panisk angst for den ene ende af hallen, og vil nærmest hellere rejse sig end gå derned, mens jeg kan mærke hvordan hendes hjerte hamrer afsted, og hun vender det hvide ud af øjnene, selvom hallen er nøjagtig som den plejer. Det skal lige siges at hun hurtigt bliver meget stresset. Har lige flyttet hende til et mindre sted - hun stod på en stor rideskole før, og følte sig ikke tilpas der. Har prøvet diverse urter, pulver osv. der skulle virke afstressende og berogligende, men intet virker når hun først begynder på det der.

Det er vildt frustrerende da hun ellers er en super sød og dygtig hest, med masser af potentiale, men det er fandme svært at vise, når hun gang på gang går amok over (for mig) ligegyldige ting.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  06-04-2015 14:59

har du prøvet en magnesium kur til hende?

 

prøv evt at kig på hendes foder.især hvis der er korn i. oftes er det havre som kan dem dem op i det røde felt, men også byg kan gøre det hos nogle heste

 

noget andet kan være at prøve "de 7 lege". prøv at få hende til at virke mere tryg ved at du er "førrehest"

har selv brugt det til mine, eller rettere bruger det stadig. før de skulle i træning, tog det over 2 timer at læsse de to. 3 mdr senere skulle de hjem igen. Og det skal siges at vi overhovedet ikke havde trænet lastbil/trailer. Men her tog det ikke engang 5 min.

de kan da også komme op og kører, især min dame, men her er det bare at snakke lide med damen, og vi er nede igen.



1
4
Svar på denne tråd
 
 Har prøvet magnesium kur ja.
Forfatter: 
Dato:  07-04-2015 20:39

Samt mange andre produkter der skulle virke berogligende.

Hun får noget pille foder, med et minumum af stivelse og korn i, så kan snart ikke minimere de faktorer yderligere.

Prøver at kigge på det med legene, tak.

0
0
Svar på denne tråd
 
 øjnene
Forfatter: 
Dato:  09-04-2015 16:16

Dette er ikke fordi jeg vil male fanden på væggen.

Vi havde en hest som reagerede meget som din, den ene dag kunne en ting være lige meget, men den anden dag var den samme ting en hestespiser. Ofte på hjemmebane og meget velkendte steder osv. Han kunne være den sødeste og roligste hest, men lige pludselig kunne han skifte sind på feks et flyvende blad og mange andre scenarier. Min datter måtte en dag stå af i skoven og trække hjem, de havde mødt en cykel som mange gange før, men denne gang reagerede han så meget hun ikke kunne få kontakt til ham og stod af. Det blev være og være med tiden, hans udbrud kom oftere.

Vi havde en dag dyrlæge til en anden hest og kom ved tilfælde til at tale om øjne. Det var det eneste vi ikke havde tænkt, vi havde også prøvet diverse kurer, små opstaldningssteder mm. Det endte med hesten fik taget trykprøve på begge øjne, han havde grøn stær. Et normalt syn ligger på 18-20 i tryk og hans var lige over 30 på begge øjne. Grøn stær gør dem meget dårligt seene, og det er smertefulgt. Vi prøvede en måned med behandling, men det var kun det ene øje der viste bedring. Vi valgte derfor og sige farvel til ham, han ikke skulle gå med grøn stær og smerter.

 

Jeg håber du finder en løsning

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar.
Forfatter: 
Dato:  12-04-2015 10:27

Jeg vil lige få dyrlægen til at undersøge det næste gang hun kommer til hende. Har tænkt på om det kunne være noget med synet, eftersom det tit er ting vi andre ikke forstår hvad er, når hun reagerer på et eller andet.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider