NÅ: Men jeg har fået svar på mit startspørgsmål: Så et net frøgræs er som sagt på vej til natten, jeg takker igen for alle jeres indspark.
Og nu er det ikke for at være næsvis, men jeg føler lidt at der er blevet svaret på noget andet end hvad jeg spurgte om, så jeg uddyber lige - Ikke at ordet ikke er frit, men mere hvis mine indlæg er blevet misforstået 
Træstof i naturen:
Jeg er klar over at nogle heste selvfølgelig vil dø af underernæring ude i den barske natur, men den vilde hestebestand har jo ikke udryddet sig selv på grund af vintervejr (det var jo nok snarere menneskene der stod for indfangelsen/ødelæggelse af dyrenes naturilge habitat). Så de fleste taber sig vel i løbet af vinterhalvåret, ved at tære på deres sommerdepoter - som nogle tam-heste jo altså også forstår at opbygge
..
Spørgsmålet lød fra min side, altså ikke på hvorvidt "vilde" heste taber sig om vinteren (og i nogle tilfælde dør af underernæring), men derimod, hvordan heste i naturen får den mængde træstof de har brug for i vinterhalvåret?
Frøgræs:
Det frøgræs vi skal bruge, er allerede i brug til en EMS-mistænkt hest, som har været forfangen og skulle tabe sig akut. Den har tabt sig rigtig meget, trods fri adgang til det, så jeg frygter ikke næringsindholdet umiddelbart. Selvfølgelig vil jeg holde øje med hestenes vægt og velbefindende, og den får som sagt ikke bare lige smidt en hel bigballe ind, men i starten max 10 kg (i net) til natten, til deling med en stor hest - med større mund..
Det med sukkerindhold ved udvanding, er da rigtig rart at vide, så behøver jeg slet ikke begive mig den vej, tak fordi du delte "forsøgets" resultat herinde!
Mere generelt om frøgræs, får jeg lidt tanken at I jo nok ikke har indsendt analyser på frøgræs før nu i år(?). De fleste heste tager jo ikke ligefrem på af frøgræs, så måske er der to muligheder ift jeres analyse og frøgræs som foder til nøjsomme heste:
1) jeres analyser har været "uheldige", dvs de siger noget om to-tre eksempler, der stikker udfra de mange forskellige leverandører af frøgræs.
Eller 2) Frøgræs er "kedeligere" i strukturen end hø og wrap, derfor spiser hestene mindre, eller udnytter det blot dårligere..
Blot en strøtanke. Det kan også snildt være at I har ret i, at frøgræs generelt bare er en kaloriebombe i forklædning, men der er jo også andre muligheder.
Halm:
Mht halm, så er jeg klar over at det er mit alternativ, hvis hestene tager på af frøgræsset. Men da deres foder-døgn ser sådan her ud fra nov-dec altefter vejret, kan i nok forstå at her er tale om en del timer, ift hvis man fodrer med halm:
7-17: græs
17-19: wrap (i net)
19-07: Frøgræs (i net)
På grund af græsindtaget, skal de ikke have særligt meget wrap, selvom det er slået sent og fra deres egne ugødede marker. Det vil sige en ret stor mængde halm, for at de har nogenlunde til de sidste 12 timer af døgnet. Jeg bryder mig ikke om at heste skal stå 12 timer i træk og æde så store mængder halm, også derfor vil jeg forsøge at gentage succesen med frøgræs først. Det giver bare mere mening i en hestemave, set fra mit synspunkt, men det er der jo også mange meninger om. Jeg er klar over at man kan blande det, men jeg synes stadig at det er for store mængder halm, til at jeg ikke vil forsøge mig med frøgræs først.
Så fik man vist rygdækket sig, haha
Undskyld det lange svar, men jeg vil bare ikke forestå som komplet uvidende eller uansvarlig, derfor bruger jeg lige lidt tid på at forklare jer situationens sammenhæng.