Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Kronisk tynd mave og oppustet hest
Forfatter: 
Dato:  12-10-2014 17:18

Hej alle :-)

Jeg har for et halvt års siden købt mig min første hest. Han er 3 år og har al den tid jeg har kendt ham, ret ofte haft tynd mave, været oppustet og smidt meget vand ved gødning. Jeg har prøvet med loppefrøskaller og det havde også en god effekt i starten, men han er ligesom blevet immun overfor det :-/ jeg har lige fået lavet ormecheck og ordnet tænder så det var iorden. Han får 10-12 kg wrap om natten, i dagtimerne går han på græs og derudover får han en lille portion mash om dagen samt sit kraftfoder. Han bliver også yderst utilpas når jeg strigler ham, ja faktisk overalt på kroppen pånær bagdelen.

Jeg begynder at være nervøs for om der er noget rivende galt med hans tarme. Har I mon nogle eferinger at dele med mig? Nogle produkter jeg bør forsøge mig med inden jeg tilkalder min dyrlæge?

Mvh Signe

0
0
Svar på denne tråd

Ormekur
Forfatter: 
Dato:  12-10-2014 17:25

Kan du ikke få en ormekur til så ung en hest uden positiv prøve ?

Og det skal være en der tager det hele.

Og så ville jeg behandle den som en med mavesår samt skifte wrap ud med hø.

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

0
0
Svar på denne tråd

Hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  12-10-2014 17:27

Han fik hø en overgang uden virkning og blev også behandlet for orm :-(

0
0
Svar på denne tråd

ffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  12-10-2014 17:53

Er han tjekket for alt orm? (alm, blod- og bændel?)

Jeg ville tage ham af græsset og prøve at få stabilseret maven gennem hø. Samt give tilskud af noget som får maven i orden (der er mange forskellige mærker)

Så tror jeg at jeg ville prøve at få flere fibre i hesten samt fjerne sukker fra de. Ville erstatte mash (der er en del sukker i mash) med roepiller i en periode. Gerne den med mindst mulig sukker i, samt blande det op med lucerne og vitaminer. Gerne lave roepillerne lidt grødagtige.

Hvis dette ikke virker, ville jeg kontakte dyrlægen og få hesten tjekket for mavesår.

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd

Løs mave
Forfatter: 
Dato:  12-10-2014 19:52

Min hoppe døjer også med løs mave (dog ikke oppustet) og jeg har prøvet stort set alt i tilskud.

Hun fodres med tørt hø, fiberpiller og vitaminer, så der kan ikk rigtig optimeres mere. Jeg har bemærket at maven reagerer, når det har regnet og der er meget vand i græsset. De dage er jeg begyndt at give glyx mash fra hippolyt, som indeholder minimalt sukker og stivelse, og det har faktisk hjulpet lidt på maven.

Sidste år havde jeg held med at give opblødte roe/grønpiller, men de skal være forholdsvis tørre, så de kan suge det overskudsvæske der er i tarmene.

Mvh

Mette

Skøn hestevenlig opstaldning i Kolding

www.lille-hovgaard.dk

Vi har en ledig plads pr. 1. september

0
0
Svar på denne tråd

profeed
Forfatter: 
Dato:  12-10-2014 20:30
Lyder som en langvarig fejl gæring og tager lang tid at genoprette, men meget vigtigt. Prøv Profeed fra hestenshelse, det er til mavesår blandt andet, og er meget effektivt mod en mave i ubalance. Dertil kommer masser af godt grovfoder/hø, noget halm også.. og få han i balance med vitaminer og mineraler!det er udgangspunktet, så tror jeg du vil se en mere veltilpas hyp, inden længe, men det er en proces og du skal holde fast i og undgå stivelse og sukker, dvs Ingen korn blandt andet.. håber det lykkedes for jer :-) han vil med garanti vise dig om du er på rette vej ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Profeed
Forfatter: 
Dato:  12-10-2014 20:46

Profeed har jeg forsøgt til to heste uden noget resultat, så det er altså ikke noget vidundermiddel.

Mvh

Mette

Skøn hestevenlig opstaldning i Kolding

www.lille-hovgaard.dk

Vi har en ledig plads pr. 1. september

0
0
Svar på denne tråd

Svar på debat
Forfatter: 
Dato:  12-10-2014 20:54

Hans kraftfoder indeholder 38% stivelsen og 5,58% sukker. Det ved jeg ikke om er for meget? Hans mash indeholder hørfrø som har en god virkning på mave og tarmtarmfloraen. Og det er kun en lille bitte mængde han får.. Jeg vil prøve at købe profeed Lene, tak!

1
0
Svar på denne tråd

fffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  12-10-2014 22:12

Hvad ligger fiber indholdet på i hans kraftfoder?

38 procent stivelse, det er rigtig meget til en hest med sart mave og det kan sagtens være det er derfor den har dårlig mave. Nogle heste er mere sarte end andre.

Hvis du stadig ønsker at give "normalt foder" så vil jeg anbefale dig at give Spillers High Fibre Cubes. Der kommer du ned på 10 procent stivelse og 20 % fiber indhold.

Men dog med roepiller kan du komme helt ned på kun 5 procent sukker og 0 procent i stivelse. (Fx Speedi-Beet roepillerne)

Det vil jeg anbefale dig at prøve først, nogle heste tåler bare ikke stivelse og sukker.

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

1
0
Svar på denne tråd

Svar debat
Forfatter: 
Dato:  13-10-2014 06:26

Sandra, råfibre 5,50%

tak ak for jeres gode råd dem vil jeg helt sikkert prøve at følge lidt op på!

0
0
Svar på denne tråd

Langvarig diarre
Forfatter: 
Dato:  13-10-2014 08:58

Vi har en nu 5-årig vallak, som vi første gang observerede med diarre i eftersommeren da han var 2. Vi behandlede mod orm med Equest, ingen ændring. Så var vi igennem en flere forskellige midler A-38, Zoolac og Yesacc, muligvis flere jeg ikke kan huske. Vi skiftede wrappen ud med hø. Intet hjalp, så fik jeg et råd om kartoffelmel, det hjalp og hesten tog igen på fra at have været ganske tynd.

Om foråret blev han kastreret, han var klaphingst og det var en ganske stor operation, så han fik boksro i en periode og gik efterfølgende på en lille fold med godt græs, og så fik han diarre igen. Denne gang blev der sendt gødningsprøver til Tyskland, meldingen var at hesten intet fejlede. Den var testet for alt man kan teste både orm og skadelige bakterier.

Denne gang virkede kartoffelmelen ikke, så vi prøvede fx Gut Balancer også uden effekt. Til sidst var han så tynd at det var på kanten af en dyreværnssag, hvis ikke det var fordi dyrlægen jo var inde over.

Da jeg var ved at opgive fik jeg et tilbud fra en foderforhandler om at prøve PAVO Care4Life gratis, jeg skulle kun betale hvis det virkede. 14 dage senere betalte jeg for sækken og købte 2 nye.

Siden da har han været på sommergræs 2 somre uden problemer overhovedet. I vinterhalvåret fodres han med 1 kg Care4Life + 1 kg havrefri müsli + wrap ad libitum, og ser brandgodt ud. Hvis ikke wrappen er spændende nok, så han ikke spiser nok, så kan han få en lille tendens, men slet ikke noget der ligner tidligere tiders problemer. Så jeg tør ikke droppe Car4Life til ham.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville..
Forfatter: 
Dato:  13-10-2014 09:10

give hesten hø og kun hø i en uge.. Intet andet og se hvordan maven udvikler sig på den..

Derefter vil jeg forsigtigt starte op på at give den krybbefoder.. Der vil jeg anbefale fiberpiller fra HorseLux og deres Multivit for at dække ham ind med vitaminer/mineraler, dertil et par håndfulde lucerne uden sukker (Equsana har en god en der hedder Alfa Omega)..

Du kan forsøge at give hesten en Pronutrin kur (www.hhcare.dk/pi/ Equitop_Pronutrin_3_5_...78_65.aspx) der kan hjælpe med at beskytte maven på den..

Jeg ville droppe at give hesten noget fugtigt mad og noget der indeholder sukker og stivelse i ret store mængder, undtagen græs.!

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

0
0
Svar på denne tråd

Hørfrø
Forfatter: 
Dato:  13-10-2014 13:15

Hej jeg har også prøvet alt muligt til tynd mave dog ikke så slem som du beskriver.

Jeg er endt med at købe linustar fra hippolyt. Der er et mål i spanden det fordeler jeg ud på de 3 måltider jeg giver og så fodrer jeg med Pavos naurtes bedst. Han spiser alt det wrap han orker nok over 11 kg+ god gras mark hver dag.

Der har ikke været noget med hestens mave siden, jo måske lidt til stævner men ikke alvorligt

Hej kik på min hjemmeside www.vingegaardhestepension.dk

Sælger også lidt udstyr her inde

Har også dækken vask og ledige bokse

0
0
Svar på denne tråd

YSY gærkultur
Forfatter: 
Dato:  14-10-2014 08:48

Gærkultur YSY

Det virker for oppustethed og tynd mave.

0
0
Svar på denne tråd

Kronisk diarre
Forfatter: 
Dato:  14-10-2014 09:30

Jeg har selv en diarre hest og du får lige det der har virket på min.

Fiberpiller fra horsepro (ikke Higfibre cubes eller lign.)

Tør wrap/hø

Linustar fra Hippolyt.

Irish mash fra Hippolyt (hver dag i en lang periode, den nye Glyx mash vil muligvis gøre det samme)

Dækken så hun aldrig bliver kold(det betyder hesten går med dækken længe inden det bliver rigtigt koldt)

YSY fra brogården

Maximise fra Day, Son & Hewitt.

Begrænse græsindtaget (mundkurv)

Dette har givet ok mave det meste af tiden, vi har stadig udfald som nu, hvor jeg ikke var hurtig nok med dækkenet, men den går hurtig i ro igen.

Jeg har prøvet meget andet som ingen virkning har haft bla:

Hø ad libitum, roepiller, div. gærprpdukter, High fibre Cubes, Fiberplex, A-38, Zoo lac og sikkert en masse andet jeg har glemt.

Det er selvfølgeligt vigtigt at tjekke for orm og være sikker på der ikke er en medicisk grund til den dårlige mave.

Der er ikke andet at gøre end at prøve sig frem.

Håber det lykkedes for dig

0
0
Svar på denne tråd

probiotikum
Forfatter: 
Dato:  14-10-2014 16:32

giv den en kur af denne..

det virkede på min :-)

0
0
Svar på denne tråd

har også
Forfatter: 
Dato:  14-10-2014 18:34

en hest med sart mave og tendens til diarré/væske der kommer ud i stedet for prutter.

Det jeg har kunne finde frem til er, at korn og sukker er no go. Jeg har fået det nogenlunde stabiliseret ved at fodre med alm tørt hø, halm på folden, krybbefoder får den kun om morgenen, som består af fibre-beet (1 del fibre-beet til 3-dele vand, som er minimum for opblanding) iblandet hans vitaminer/mineraler (racing mineral).

Og så en himalaya saltsten i boksen.

Det fungerer han fint på lige nu. Måske får han senere en MicroVitalkur fra st. hippolyt, den har jeg også gode erfaringer med.

.

0
0
Svar på denne tråd

Tynd mave
Forfatter: 
Dato:  15-10-2014 15:30

Jeg har selv engang haft en hest med ekstrem løbemave. Ren hø diæt virkede ikke. Probiotikum virkede ikke. Ormekur virkede ikke. Til sidst prøvede vi med foder med lavt stivelsesindhold, og det virkede. Efter at have forsøgt med forskellige foderprodukter, viste det sig, at det rent faktisk ikke var stivelsen som sådan han ikke kunne tåle, men rent faktisk havre. Han kunne godt tåle foder med omkring 20% stivelse når bare der ikke var havre i.

Du må nok prøve dig lidt frem med forskellige produkter, men jeg ville helt klart starte med noget med lavt stivelsesindhold. Det du nævner er forholdsvis meget stivelse til en hest med sart mave.

Birgitte

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider