Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Rollersko
Forfatter: 
Dato:  05-06-2014 18:46

Hej alle,

Den dyrlæge som jeg har brugt som kiropraktor til min hest, foreslår at hesten får rollersko på. Hun siger, at det vil give ham en bedre overrulning og løfte ham lidt i dragterne. Hun synes nemlig, at han slider skoene lidt rigeligt ude i spidsen på forhovene.

Min smed er derimod ikke så meget for det, da han synes, at min hest har flotte runde hove fra naturens side af, og i følge ham vil rollersko trykke hovene mere, idet der jo er en optå i hver side, fremfor den ene foran, som der er på de sko, han går med nu (helt alm. "standard" sko).

Hvad er jeres erfaringer med rollersko? Er der en forskel at mærke på hesten med disse sko fremfor de almindelige? Kom gerne med både gode og dårlige erfaringer :-) jeg er nemlig lidt i vildrede om, om jeg skal give ham rollersko sko på eller ej.

0
0
Svar på denne tråd

ddddddddd
Forfatter: 
Dato:  05-06-2014 19:28

Har rigtig god erfaring med rollersko.

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-06-2014 20:30

Lyder godt

1
0
Svar på denne tråd

kommer an på
Forfatter: 
Dato:  05-06-2014 21:15

hvad det er du vil opnå. Min hest går med 4-punkts roller sko, fordi hun er 21 år gammel og skal have en hurtigere afvikling af hoven og mindre belastning på kodeledet.

Hvis man er imod sideoptå kan man jo vælge at brugeen sko som blot er løftet i tåen - den har kun en optå.

0
0
Svar på denne tråd

Leonidas
Forfatter: 
Dato:  06-06-2014 07:40

Formålet med at skifte sko på ham, er for at han får en bedre/hurtigere overrulning.

Har du et navn på en sko som er løftet i tåen med en optå, eller er det noget ens smed skal slibe den til at være?

0
0
Svar på denne tråd

rollersko
Forfatter: 
Dato:  06-06-2014 11:22

mine sprngheste har ikke gået med andet de sidste 10 år- uden problemer.

karina

0
0
Svar på denne tråd

Rollersko
Forfatter: 
Dato:  06-06-2014 11:58

Min hest har gået med rollersko de sidste 5 år, fordi han har en lille skævhed i sit venste for-kodeben, der gør, at han afvikler lidt skævt med hoven.

Det fungerer perfekt med rollerskoene.

Da han gik med almindelige sko, blev han til sidst småhalt på venstre forben. Det forsvandt, da han fik rollerskoene på.

Hilsen Linda.

Hellere tænde et lille lys end rase over mørket.
0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  06-06-2014 14:41

Mange tak fordi I gad dele jeres erfaringer

0
0
Svar på denne tråd

Rollersko 👍
Forfatter: 
Dato:  06-06-2014 22:27

Har en pony, der ofte slog baghovene op i forskoen. Efter at der er kommet rollerslo på, er problemet løst, da overrulningen er blevet hurtigere.

Rollersko kan desuden være helt uden optå ;-)

1
0
Svar på denne tråd

Rollersko
Forfatter: 
Dato:  09-06-2014 17:37

Det er fint du spørger om andres erfaringer, men fakta er at rollersko kan være gode til en hest, og meget dårlige til en anden. Hvilken sko hesten skal have på, er jo utrolig individuelt, og skal vurderes ud fra den enkelte hest.

Jeg synes du skal bede din smed ringe dyrlærekiropraktoren op, så de kan tage en snak om hvad der er bedst for din hest. Det er vigtigt at dyrlæge og smed kan finde ud af at samarbejde.

Hvis ønsket er at hesten skal have en bedre overrulning, er der mange muligheder for sko. Det kan f.eks. være en rollersko, en equilibrium eller en ganske almindelig forsko med to optog, som bliver smedet i tåen. Hvis din smed ikke er meget for to optog, kan han jo lægge sko på uden. Man behøver jo ikke optog på skoen, hverken en eller to :-)

2
0
Svar på denne tråd

tralalala
Forfatter: 
Dato:  09-06-2014 22:45

Her er også kun tommel op for rollersko :D
Min dreng har gået med dem i 5 år. Fordi han var halt en periode. Efter han har skiftet sko har han 7-9-13 ikke været halt :)
Vi prøvede også andre slags sko i den periode.

Jeg er så heldig at min smed også er uddannet dyrlæge, men pt. må han ikke bruge det i dk. Han er dog ved at genuddanne sig så han må bruge det i dk. Så vil han dog være kvægdyrlæge. Hestefolk brokker sig og spiller bedrevidende overfor dyrlæger hehe. Det har han nok ret i!

Hobby avl af miniature heste:

Perhaps Love

La Luna

Incredible Dark Design

http://minihesten.skysite.dk/

smagen af Bøf

kødet er fra Angus

www.bomholdt.dk

et sted du kan købe kvalitetskød

0
0
Svar på denne tråd

rollersko
Forfatter: 
Dato:  18-06-2014 22:24

min hest går med rollersko på forbenene, og jeg syndes det har hjulpet meget, han var lidt øm i starten, og hver gang han har haft smed, så er han lidt øm. men han er også meget indad fodet.

men medhensynd til ridning har han også fået mange bedere ting, f.eks. hans galop er blevet bedere, og han kan ride længere tid fordi han ikke bliver øm.

men han er som sagt øm en dag efter smed, men det er jo måske kun min :)

0
0
Svar på denne tråd

Rollersko kan anbefales
Forfatter: 
Dato:  19-06-2014 09:00

Hej TS.

Kan godt se, det er et stykke tid siden, du oprettede din tråd. Hvad endte det med?

Jeg har også god erfaring med rollersko og de fåes i mange modeller og udgaver, alt fra "lille" rul til "stort" rul. Og med 1 optå foran eller 2 optået i siderne (som ved bagsko).

Vi har jagtheste og rider jagt, og det har gavnet os meget og hestenes benstilling at bruge rollers. Som en skriver, de afvikler hurtigere og nemmere og bliver ikke "hængende".

Men ja, det er meget individuelt så du er nødt til at prøve dig frem. Hvis du er i tvivl, da luk øjnene, søg ro og vælg, det der kommer til dig.

Min jagtbasse er 179 cm i stg. og jeg har selv tilkørt og tilredet ham. Han er efter Vemmetofte Rainman. Så stor en hest, kræver vedligehold, derfor rollers. Det fungerer rigtigt godt.

Billede

(digitale rettigheder købt fra fotografen)

1
0
Svar på denne tråd

roooller
Forfatter: 
Dato:  19-06-2014 22:27

Min hest går med rollersko og jeg er rigtig glad for det, så kan han nemt og hurtig have overrulningen hvor det passer ham i fht hans benstilling :) Han er lidt franskstillet, og mere på det ene ben end på det andet ;)

Hvis det er de sideplacerede optå, som er problemet for din smed, så kan han ved bare skære dem af og lægge rollerskoene på helt uden optå.

Jeg er helt klart for at der lægges sko på, som hjælper afvikling af overrulningen.

Prøv selv at gå i sådan nogle MBT sko, de gør det meget nemt at gå :) Og de er jo udformet til at hjælpe med afviklingen af dine skridt (hurtig og let overrulning)

Signe

Vignir fra Hammel, 1988 - Pinni fra Lille Nørregård, 2002 - Silja fra Sognefogedgaard, 2010

0
0
Svar på denne tråd

Rollersko
Forfatter: 
Dato:  27-06-2014 15:29

Enig med Britt Menne.

Har i øvrigt fået det på mine heste de seneste adskillge år og da vi skiftede til Rollersko var det faktisk for at få lidt bedre greb i terrænnet., med smedens anbefaling. Han nævnte aldrig noget med benstilling eller deslige :-)

Mvh.

Morten

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider