Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hvad er fremtiden? (spat)
Forfatter: 
Dato:  04-06-2014 21:38

Kære HN'er

Jeg har lige brug for jeres mening.

Jeg har lånt en rigtig lækker hoppe med stor kapacitet af en avler. Planen var, at jeg ville købe hende om et års tid. Hun bliver 7 år i år, men er først tilredet i januar i år.

Jeg syntes hun begyndte at gå lidt uens bag til, så vi valgte at få hende undersøgt. Hun var ikke decideret halt, men gik bare ikke ens på sine bagben. Jeg har ikke haft fornemmelsen af at hun havde ondt når jeg red (ingen tegn på irritation), men har dog observeret at hun har fået mindre haseaktion end da jeg begyndte at ride hende. Hun er blevet en anelse mere jappende i bagbenene modsat for et par måneder siden.

Dyrlægen fandt i dag spat i venstre has. Han sagde at hun ikke havde ondt når jeg red, så jeg skulle bare ride videre som normalt uden specielle hensyn (udover ekstra opvarmning). Jeg er dog en anelse betænkelig ved dette.

Hesten er i øvrigt ikke glad for at løfte venstre bagben når jeg renser hove, hvilket jeg havde mistænkt dårlig balance.

 

Tror I at der er en fremtid for sådan en hest? Mine ambitioner er konkurrenceridning og en hest der minimum kan tage mig med på M-niveau. Dette er vel komplet urealistisk på denne hest, tror I ikke?

Alle gode råd og erfaringer modtages med kyshånd. Jeg er super glad for hesten, men jeg orker heller ikke at købe mig til problemer...


*** Hilsen her fra ***

 

* korrekturlæsning tilbydes på opgaver, hjemmesider osv. Skriv for mere info. *

 



0
0
Svar på denne tråd
 
 TS....
Forfatter: 
Dato:  04-06-2014 21:55

Hvis der på hesten allerede er konstateret begyndende spat, så glem det, hesten vil aldrig blive andet end hyggehest.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 rolig........
Forfatter: 
Dato:  04-06-2014 22:35

Det lyder helt rigtigt det din dyrlæge fortæller dig. Spat er en skade som enten kan blive meget slem, men der er også rigtig mange heste med spat der klare sig på samme niveau som andre med samme kapacitet.

En hest med spat har brug for længere opvarmning og ikke mindst skal den holdes igang vis hesten ikke har ondt og spatten er ikke er aktiv.

 

Jeg tror der er mange flere heste rundt omkring der har spat men som aldrig opdages. Spat kan jo kun ses på røngten.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Spat.....
Forfatter: 
Dato:  04-06-2014 22:59

Tusind tak for jeres svar :-)

Lotte: jeg tænker blot hvordan jeg kan være sikker på at spatten ikke er aktiv lige nu? Hun er jo gradvist blevet ringere gående over de sidste 2 måneder. Som sagt ikke decideret halt, men heller ikke helt rengående. Hun virker som sagt ikke til at have ondt under rytter, men der skal virkelig arbejdes for at holde hende fremme for schenklen + at hendes bagben er blevet langt mindre aktive. Deraf min bekymring for om spatten er aktiv :-/


*** Hilsen her fra ***

 

* korrekturlæsning tilbydes på opgaver, hjemmesider osv. Skriv for mere info. *

 



0
0
Svar på denne tråd
 
 Hold dig væk
Forfatter: 
Dato:  05-06-2014 08:53

....fra sådan en hest, ihverfald for så vidt angår køb.

 

Tiltagende dårligere funktion under ridning og ømhed ved sammenbøjning af has (løft af ben) er tegn på at hesten bliver dårligere. Senere kan der også komme følgevirkninger, såsom skævt kryds, overbelastning af de andre ben, o.lign. fordi hesten prøver at kompensere.


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

2
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg tror også
Forfatter: 
Dato:  05-06-2014 08:56

Jeg tror også, at der går mange heste rundt med uopdragent spat. Ofte er de lidt småtgående, uensgående bagtil, slår fra fortil, får hovesenebensproblemer ect. Men mange tuller jo lykkeligt videre alligevel.

 

Jeg tror også, at nogle heste "kommer igennem" den aktive fase af spatten, og kan blive gående igen, dog med let nedsat bevægelighed.

 

Jeg har oplevet en M-niveau dressurhest, som fik spat i det ene bagben. Stod i vel knap et år, blev genoptrænet til M-niveau igen, og så brød spatten op i det andet ben. Den blev herefter aflivet.

 

Jeg vil sige, at jeg ville ALDRIG købe en hest med spat, for at have planer om at ride +M dressur på den.

Fik min egen M-hest spat, så ville jeg selvfølgelig give ham chancen for at blive genoptrænet og gå i sporten.

 

mvh Charlotte

1
0
Svar på denne tråd
 
 Spat fremtid
Forfatter: 
Dato:  05-06-2014 21:38

Hej

 

Hvordan fandt dyrlægen ud af det var spat? Du skal bruge røngten for at være 100% sikker. Der kan man i øvrigt også se hvor langt i processen det er, og så er det lettere at tage stilling til fremtiden.

Min egen pony har spat i højre bagben og det er det begynde stadie, så vi har kunne tage det i opløbet og forhåbentlig fået stoppet udviklingen tidligt. Jeg har dog stadigvæk ingen garanti for at hun vil kunne holde. Min dyrlæge sagde at hvis det gik godt, ville jeg kunne bruge hende som normal ridehest, men ikke på højt niveau, pga. Jo højere klasser de skal gå jo mere vægt skal der på bagparten, da de jo skal samles mere og mere. Så hvis du vil have en dressurhest, er det nok ikke den rette du har fundet nu.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Spat...
Forfatter: 
Dato:  05-06-2014 22:01

Jeg har 2 spatheste; en 5 års og en 9 års. Den gamle fik konstateret spat sidste år, men starter stævner på M-niveau i dressur uden problemer. Jo mere ridning, jo bedre er den gående. Selv en enkelt fridag kan mærkes. 5 års'en fik det også konstateret sidste år, hvor den var meget halt. Den fik 6 måneder på fold, og blev sat igang i april. Den er stadig halt i opvarmning, men tilnærmelsesvis rengående efterfølgende. Den får indtil november til at bevise, om den kan komme til at fungere med sin spat som konkurrencehest.

Det vigtigste for en spathest er motion. Den skal holdes igang. Jeg kunne ikke drømme om at købe en spathest, men når jeg nu har dem, gælder det om at få dem til at fungere og holde dem gående...

0
0
Svar på denne tråd
 
 dejligt....
Forfatter: 
Dato:  05-06-2014 22:23

Hvor er det dejligt at høre jeres erfaringer. Hun fik konstateret spat via røntgen (i venstre has). Det er i begyndende stadie, men dyrlægen sagde at det ikke så godt ud, og spåede hende til at kunne gå skovture og let dressur, hvis ikke det bliver værre.

 

Jer der har spatheste: Blev det opdaget fordi de blev halte eller ved et tilfælde?

"Min" blev jo undersøgt fordi hun blev urent gående. Hun fik desuden konstateret revner i ledbrusken i samme has som 3-års, men dyrlægen mente hun ville vokse fra det. Som 5 års var hun ren i røntgen. Dog kunne den dyrlæge der har taget de nye billeder konstatere, at hvis man tog billederne fra de mest gængse vinkler, så var der ikke noget at se. Kun fra en mere skæv vinkel kunne man se spatten. Han skal lige have kigget på de gamle billeder for at se om det der var som 3 års i virkeligheden også var spat.

 

Da jeres fik konstateret spat, red I dem da på smertestillende? Så vidt jeg kan læse på nettet, er spat meget smertefuldt i den aktive fase....

 

Uanset hvad ender jeg ikke med at købe hende, men håber da selvfølgelig der er håb for hendes fremtid. Hun er en fantastisk hest ellers :-)


*** Hilsen her fra ***

 

* korrekturlæsning tilbydes på opgaver, hjemmesider osv. Skriv for mere info. *

 



0
0
Svar på denne tråd
 
 Spat...
Forfatter: 
Dato:  06-06-2014 04:02

Begge mine blev det opdaget på, ved at de blev urengående. Ingen af dem har fået smertestillende. Den gamle havde en måned kun med skridt, da han fik en behandling med Tildren. Derefter har vi redet normalt. Den unge var for halt til at man kunne forsvare at ride. Hans spat er dog også voldsom aggressiv og indvolverer både nederste og midterste glideled og røntgenbillederne viser nærmest en stor mudret plamage, hvor der skulle have været ledspalter. Så han fik 6 måneder på fold og kom hjem i april, hvorefter han blev sat igang. Fremtiden er endnu uvis. Dyrlægen sagde, at han syntes den skulle have et år til at bevise, om den kunne blive gående, så den kunne bruges normalt, og det er gået til november. Han får selvfølgelig chancen, men det skulle gerne blive væsentligt bedre end pt. Han er også næsten 180 cm, så han skal også have opbygget en del muskler efter 6 måneders pause for at kunne hjælpe leddet.

Det skal lige siges, at begge heste virker glade, oplagte og vil gerne ud og ride. Syntes ikke det virker som om, at de er smertepåvirkede, men mere som om, at de er hæmmede i deres bevægelse i starten.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hvornår syntes i
Forfatter: 
Dato:  25-06-2014 10:59

At det er OK at aflive Spat hest???

 

Jeg tænker ikke på hvad dyrlægen mener er forsvarligt!!

 

Men moralsk - hvis hesten har spat ikke er halt hopper, springer og hygger på folden - men kun kan bruges til en tur i ny og næ da hasen jo ikke kan komme ind under sig om ønsket - moralsk, havde i så aflivet???

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja da......
Forfatter: 
Dato:  25-06-2014 11:46

Ja jeg ville fint kunne finde på at aflive en spathest, som kun kan tåle at gå på fold, men som ikke kan holde til lidt let skovtursridning hist og pist.

 

I min verden beholder man sine syge/skadede heste, hvis ikke de kan bruges/sælges som rideheste/avlsheste uden gener/begrænsninger.

Og kan man ikke beholde sin "kun egnet til fold" hest, ja så afliver man den, fremfor at sende den ud på en uvis rejse som kasteboldshest.

 

mvh Charlotte

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 og hvis
Forfatter: 
Dato:  25-06-2014 12:49

den bliver ALDRIG kaste bolds hest....

 

Derfor hvad har i gjort jer i lign situation?? eller ville gøre selvom det ikke altid er til at svarer på :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Spat...
Forfatter: 
Dato:  25-06-2014 20:34

Hvis mine ikke kan komme til at fungere som stævneheste, bliver de sandsynligvis aflivet. Jeg har ikke mulighed for at have foldbumser gående... Og det er ikke fordi, jeg ikke elsker mine heste, men en død hest lider ingen nød.

2
0
Svar på denne tråd
 
 spat???
Forfatter: 
Dato:  26-06-2014 01:41

Det undre mig at vi ikke her i tråden ikke høre hvad dyrlæger og smede mener om hvilken beslag man bruger til en spat hest??

 

Spat var da meget almindeligt da man brugte heste i arbejdet,og de fik da bare et beslag på så de stadig kunne bruges uden smerte.

 

Jeg tror ikke at hverken dagens smede eller dyrlæger rigtig ved hvad der kan gøres i praktis,men kun hvad moderne lærebøger fortæller hvad en eller anden forsker i Amerika siger man kan,eller rettere sagt ikke kan.

 

Jeg personligt har skoet mange spatheste med godt resultat,men lad os høre her hvad siger jeres smede og dyrlæger til problemet og hvad de vil gøre i praktis.


People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Spathest
Forfatter: 
Dato:  26-06-2014 01:46

Jeg har haft en hest med voldsom spat. Jeg mærkede det ved, aat hun blev urengående. Spatten kom dog "i ro" vha. binyrebarkhormon og healing, og hun er i dag skovturshest og har det godt. :-)

 

Glem alt om ambitioner og stævner. En hest spat må ikke samles og skal rides med ekstra nænsomhed. Den skal have megen foldtid (holde sig i gang) og evt. skovture med respekt for hestens grænser kan være fint, men igen, INGEN samling. Nogle vil være uenige i dette, men det var det, jeg fik at vide af en fagdyrlæge og som jeg rettede mig efter. Jeg ville aldrig tage chancer, selvom spatten har "sat sig", da den kan bryde op igen med alvorlige konsekvenser for hesten.

 

Jeg undrer mig meget over dyrlægens udsagn. Som jeg oplevede det skal en hest med spat have en pause, så spatten "kan sætte sig" og evt. have binyrebarkhormon i den periode. Endvidere kan jeg ikke lide, at dyrlægen siger, at du kan ridere videre som før. Hvordan kan dyrlægen vide, at hesten ikke har ondt? Den har nedsat funktion i haseleddet og kræver som minimum ekstra opvarmning. Nå men du har også selv en fornemmelse af, at dette ikke er ok. Følg din fornemmelse.

 

Aflive den? Jeg kunne ikke gøre det, så længe at hesten har det godt og trives på trods af sin spat. For mig er en hest ikke en ting. Dvs. at jeg ikke bare afliver den, fordi den har en skavank, der gør, at den ikke kan yde det optimale. Vi kan være meget uenige om dette, jeg er ikke ude på at diskutere, hver har sin mening.

 

Jeg aner ikke, hvad du skal gøre og kan ikke rådgive i dette, og hvad jeg ville gøre er ikke det, det handler om.

Kun du kan mærke, hvad der er rigtigt for dig at gøre!

Samtidig så forstår jeg dit dilemma og fornemmer din frustration omkring dette. Det er en stor og vigtig beslutning, hvad der skal ske for hesten nu og fremover.

 


KH Esma


Healing

hest og ejer

 

Afbalancering & harmoni

 

 

Psykoterapi

 

Certificeret individuel og gruppeterapeut

 

 

www.facebook.com/pages/Life-in- Balance-v-Esma-Petersen/ 1446700112242928?ref_type=bookmark

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Undskyld
Forfatter: 
Dato:  26-06-2014 02:29

Hov undskyld, jeg fik jer blandet sammen i mit svar.

 

Det sidste jeg har skrevet, om hvornår man evt. ville aflive, er til KB.


KH Esma


Healing

hest og ejer

 

Afbalancering & harmoni

 

 

Psykoterapi

 

Certificeret individuel og gruppeterapeut

 

 

www.facebook.com/pages/Life-in- Balance-v-Esma-Petersen/ 1446700112242928?ref_type=bookmark

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hvordan???
Forfatter: 
Dato:  26-06-2014 07:42

Jeg er med på der findes forskellige grader og stadier af spat men fælles er vel at i sidste ende er det en sammenvoksning af glideled i hasen og hesten mister has aktion og indundergriben - hvordan sko man sig ud af dette problem?? Er med på man til en hvis grad kan sko sig ud af noget aflastning - men det er vel også bare en stakket frist???

0
0
Svar på denne tråd
 
 og lige en lille sidebemærkning
Forfatter: 
Dato:  26-06-2014 08:17

Da min fik konstateret spat sidste sommer gik jeg over til at fodre med brogaarden Ultimate balance - det er et super godt foder til heste med dette problem!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Spathest
Forfatter: 
Dato:  26-06-2014 09:28

Jeg har aldrig selv ejet en spathest, men min fars gamle konkurrencehest havde spat. Den levede et helt almindeligt liv og gik både M i dressur og spring, uden problemer.

Hesten blev skridtet varm minimum 20 min og derefter fik den lov at galoppere. Efter 10 min galop kunne den trave uden problemer og fungerede som enhver anden normal hest.

Den blev desværre akut aflivet til et springstævne, da den landede i en stor sten efter et spring og brækkede benet. :( Der kan man godt blive en anelse bitter over at stævnearrangørerne ikke havde gået banen efter for store sten.

 

Jeg ved ikke om jeg ville købe en spathest selv, men hvis mine egne skulle gå hen og få spat, så tilretter jeg selvfølgelig min træning efter deres behov. Jeg har set mange konkurrenceheste med spat, har også selv redet en, og med den rette opvarmning, træning og hensyntagen til spatten, så er min erfaring at de fungerer lige så fint som alle andre heste. :)


Sagde Josephine

 

Med sine to soulmates og guldklumper

Maphard & Nuller <3

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Spat er ikke en dødsdom
Forfatter: 
Dato:  27-06-2014 03:24

Har selv en snart 17 års spat hest og han har haft det i 6½ år.

 

Han har gået konkurrancer i amatør niveu. Dog har der ALTID været taget meget hensyn til hans spat. Og vi har behandlet ham som gigt hest.
Jeg mener ikke at spat bør være en dødsdom, men jeg er også af den mening at har de ondt og skal smertelindres medicinelt tit er det ikke længere værdigt. Hverken som hyggehest, fold bums og slet ikke til avl.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 TS....
Forfatter: 
Dato:  27-06-2014 20:12

Min dv-hoppe som nu er 24 år, fik i år 2002 konstateret begyndende spat i primært ve. bagben, af Falck Rønne.

Dette blev opdaget v. et stævne, hvor det havde regnet kraftigt og bunden var tung, der af var hoppen uren gående, var efterfølgende til røngten.

Var til check et ½ år efter, spatten havde indkapslet sig, dvs. ingen proplemer, der har aldig været problemer siden hen.

Nu er hun 24 år og har det fint, bliver dog ikke længere brugt til dressur og spring, men kun hygge-hest.

Hoppen er dog stadig fit for fight, endda til tider alt for vild, dvs. vil rigtig gerne galopere, om end lidt stiv i bentøjet, men stadig glad og fuld fart frem.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 ts....
Forfatter: 
Dato:  27-06-2014 21:08

Vil dog gentage, at har hesten tegn på spat, lad være med at købe den, prognosen er ikke altid god.

Det er mere held end forstand, mht. spat-heste, de fleste klarer den, men mange gør ikke.

Ikke fair overfor hestene, de skal ikke lide.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider