Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Liggende Kastration
Forfatter: 
Dato:  30-05-2014 15:33

Hvad har i erfaringer ang en liggende kastration?
Jeg har en stor hingst hvos dyrlægen anbefaler liggende kastration, men er så bange for det med fuld narkose :(

0
0
Svar på denne tråd

Ikke narkose
Forfatter: 
Dato:  30-05-2014 16:09

Vi har i mange år fået kastreret liggende, men det har da ikke været i narkose? Jeg har kun prøvet at få opereret i narkose, da vi havde en navlebrok, det var problemfrit.

Men det anbefales at lidt ældre hingste kastreres liggende af hensyn til riskoen for tarmfremfald efterfølgende.

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-05-2014 16:16

Forstod bare på dyrlægens mail at det skulle være i narkose?

Han skriver:
Hej Mette.

Jeg vil klart anbefalde en kastration i fuld narkose. en stående kastration af en 6års hingst er forbundet med alt for mange mulige bivirkninger!

Vi tager xxxx eksl moms for en liggende kastration.

Holstener hingst 6 år udlånes til rutineret stævnerytter! :D

0
0
Svar på denne tråd

Bumbum
Forfatter: 
Dato:  30-05-2014 16:40

Jeg havde en rigtig grim oplevelse med en liggende kastration, da min hest var 2 år gammel. DEn blev som sagt udført liggende, dyrlægen forlod os ca. 1 min efter at kastrationen var blevet udført. Der stod jeg med en liggende bedøvet hest- ikke sjovt og slet ikke når det er første gang man skal have kastreret.

Da dyret så kom på højkant blev det bare ved med at bløde. Dyrlægen nægtede at komme tilbage, da jeg ringede efter ham og enden på det hele blev at jeg måtte tilkalde en anden dyrlæge for at rydde op efter den første.

Så jeg håber aldrig at jeg igen får en der skal kastreres.

R.I.P Fighter, den smukkeste stjerne på himlen

R.I.P Oxana, du var solen i mit liv

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  30-05-2014 16:45

hos mig bliver de ogsaa kastereret liggende og aldrig i nakose. Priserne varierrer efter hvilken dyrlaege samt alder paa hesten/ maengde medicin 1300kr - 3000kr er hvad jeg giver her, vil tro din dyrlaege vil tage det for nakosen alene.

min ene dyrlaege har saadan en faetter her, det ser helt tosset ud men reducerer komplikationer MEGET... normalen er 20-30% der faar komplikationer/ infectioner mm, men men den her faetter er han nede paa 5-10%, jeg har aldrig set andre dyrlaeger bruge den men det er super :) (videoen er lidt for cowboy til min smag)

www.youtube.com/watch?v=1A7gBS3QiqA

jeg har gode erfaringer med det, og med nakose tja de faa jeg har haft i tiden der har haft brug for det har alle vaagnet uden men... Men der er da mange andre dyrlaeger i DK som kan goerre det liggende hjemme uden nakose.

Little Arabians

Passion for classic Polish

http://www.littlearabians.com

1
0
Svar på denne tråd

Ældre hingste
Forfatter: 
Dato:  30-05-2014 16:52

Jeg fik sidste år kastreret min 10 år gamle hingst liggende under fuld narkose. Det hele forløb super fint uden komplikationer eller efterfølgende hævelse eller lignene.

Når man snakker om kastration af lidt ældre heste (over 3-4 år) vælger dyrlægerne ofte af anbefale en liggende operation med fuld narkose. Det gøres for at undgå komplikationer som ellers kan opstå hos ældre hingste. Jeg ville helt klart vælge at følge min dyrlæges anvisning, vel vidende at der altid er en meget meget lille risiko med narkose.

Mvh Dallmann

www.dh-eventing.dk

1
0
Svar på denne tråd

Dallmann
Forfatter: 
Dato:  30-05-2014 17:01
Hvilken dyrlæge brugte du og hvad kostede det dig?
0
0
Svar på denne tråd

liggende
Forfatter: 
Dato:  30-05-2014 20:10

jeg har fået foretaget en del liggende kastrationer på forskellige heste lige fra 1½ år og op til 14 år, og så en enkelt stående på en 1 års.

Indtil nu har jeg ikke oplevet komplikationer på nogen af måderne og ingen af mine har været i fuld narkose, de er mere væk når de ligger end stående, men det ser jeg som en fordel, i forhold til hvad de virker til at huske og reagere på.

priserne vi har givet har været omkring 1500,- pr kastration plus ekstra smertestillende som jeg gerne beder om til et par dage, det giver bedre bevægelse de første dage.

mvh

Mie

Med de fire skønne arabermuler <3

1 års ox hingsteplag sælges, ses min profil for flere oplysninger :)

1
0
Svar på denne tråd

Liggende
Forfatter: 
Dato:  02-06-2014 18:14

Min blev liggende og i fuld narkose hos kvl i tåstrup. Han var knap 3 år-Han er 5 år nu og der har ingen problemer været efterfølgende.

0
0
Svar på denne tråd

Højgård
Forfatter: 
Dato:  10-06-2014 08:49

Jeg fik min kastreret under fuld narkose på Højgård hestehospital på Fyn. Her har jeg altid fået en super god rådgivning. Dyrlægerne der er super kompetente og dygtige til det de laver.

Mvh Dallmann

www.dh-eventing.dk

0
0
Svar på denne tråd

risikoen..
Forfatter: 
Dato:  10-06-2014 11:59

jeg har før i tiden fået kastreret dem liggende på marken .. uden problemer.

får så kastreret en stående og der var ikke andet end bøvl... fordi.. de kan altså ikke se og komme til ligeså godt som når de ligger ned.. = de får ikke altid det hele med ud.. så min skulle bedøves to gange ekstra og havde skåret mere af to gange = større risiko for arvdannelse..

jeg har ladet mig fortælle at der er væsentlig forstørret risiko for det der sædstrengsfistel, netop fordi der ikke er så meget plads når de står op.. får de det, skal de alligevel efterfølgende i fuld narkose..

Den nye liggende metode er de på kliniken og ligger nærmest på ryggen og bliver også syet bagefter, denne metode er selfølgelig dyrere, end den "gamle" liggende metode ude på marken..

Mit ponyføl regner jeg med at blive kastreret liggenede ude på marken.. alternativt på hospitalet.. jeg ønsker ikke en stående kastration..

Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

2
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider