Hej
som udgangs punkt er det ikke et problem for avlen, at hun har mavesår, hvis hun ellers ikke er sønderligt påvirket af det....
MEN, nogle mavesårs heste spiser mindre og kan udvikle andre symptomer- krybbebidning, kolik eller vindsluger... dette har stor betydning, særligt i de sidste 3 mdr. af drætigtheden hvor føllet virkeligt begynder at tage fra, af energi og næringsstoffer fra hoppen. og det samme når føllet dier v. hoppen. er der et øget behov for at hoppen spiser og udnytter foderet korekt, samt får nok. Derudover vil nogle hopper der går med mavesår og ikke får den korekte næring få problemer med at få en god klar brunst og dermed kan de være endnu svære at få drægtige!
Jeg ville selv med en ren avlshoppe fodre med Wrap adlibitum( i høhæk evt. på fold og så ellers tildele 1 kg hø/wrap for hver time de skal stå inde i boksen.
så skal kraftfoderet være lavt eller helt uden stivelse og med det korekte indhold af næringsstoffer samt vitaminer(særligt A og E vitamin)
der kan rettes op på mavesår og derved vil det også være nemmere for hoppen at gå i avlen:)