Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Roepiller = præstationsfoder?
Forfatter: 
Dato:  20-02-2014 08:45

Hej.

I går var jeg til et foredrag, som blev holdt af en foderkonsulent fra St. Hippolyt.

Hun fortalte, at roepiller var et præstationsfoder og ikke et slankefoder. Der måtte jeg undre mig, da jeg altid har lært, om ikke det omvendte, så næsten.

Når jeg har passet forfangne heste, så har dyrlægen anbefalet roepiller, ligesom jeg har lært, at det altid er et godt foder til nøjsomme heste, som måske ikke laver alverden. Hvis det er et præstationsfoder, hvorfor har dyrlægen så anbefalet det til de forfangne heste, som havde boksro og absolut intet præsterede? Jeg er forvirret.

Kan nogen forklare mig dette

Heidi

0
0
Svar på denne tråd

uenige med andre
Forfatter: 
Dato:  20-02-2014 10:10

Hippolyt er helt uenig med andre foderrådgivere på dette punkt.

Roepiller er lavt på sukker, fibre og hjælper tarmene med deres "arbejde" og er derfor gode for fordøjelsen. I hvert fald iflg. Brogaarden og en del andre rådgivere.

De giver samtidig langvarig energi, ligesom hø/wrap, modsat fx. havre der giver hurtig energi.

Synes at have hørt at Hippolyt mener, at roepiller feder meget, da de hjælper hesten med at optage alt andet maximalt, men kan ikke huske hvem der fortalte mig dette, OM det var Hippolyt eller 3. mand.

Derudover så handler det vel også om mængden. 1 kg. roepiller (tør vægt) skulle svare til 1 kg. havre, men os med de nøjsomme giver jo ikke dét der ligner 1 kg. Nærmere 100 gram og så 3-4 gange vand oveni.

0
0
Svar på denne tråd

Måske ikke helt forkert
Forfatter: 
Dato:  20-02-2014 11:26

Altså, sådan i "foderverdenen", så ligger roepillerne jo lige på grænsen mellem kraftfoder og grovfoder - fordi der faktisk er ret meget energi i dem.

Det, der gør at vi med easykeepers alligevel bruger dem, er det faktum at der faktisk går en temmelig pæn portion opblødte roepiller på en foderenhed - og der er jo trods alt grænser for hvor meget krikkerne kan æde ;)

Jeg fodrer med roepiller, har gjort det i mange år, og er glad for det. MEN - det er ikke min erfaring at det duer som "slankefoder", hvis man ikke også gør noget andet. Faktisk kan man godt få en hest til at tage på ved at fodre den med roepiller. Så det er altså ikke noget man bare uden videre kan pøse i hesten.

Det er super til heste, som får en rationeret mængde stråfoder, fordi det hjælper med at give hesten fibre og struktur nok (hvilket kan være problematisk at opnå, hvis hesten ikke tåler ret meget hø/wrap). Desuden er der stort set hverken stivelse eller sukker i det, hvilket er godt til EMS-heste og forfangne heste.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

www.sadelrummet.dk

2
0
Svar på denne tråd

Sif ....
Forfatter: 
Dato:  20-02-2014 13:31

Min mening er fuldstændig den samme som Sifs.

Jeg bruger det også hver dag

Mette Stelmach

med de skønne pletter
Sartors Simply the Best og Rughavens Shadow

*** RIP ***

Cappucino

01.06.03 - 17.06.10

RIP

Quinar's Lovespot
22.04.00 - 30.05.11

*** Mine Engle ***

1
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider