Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Ny pony ny stald
Forfatter: 
Dato:  31-12-2013 00:46

Er ved at købe pony for 1. Gang. Jeg tænker hvad gør man i til-vænningsperioden til den nye stald? Udover at tilbringe så meget tid som muligt i stalden? Hvornår starter man at ride den igen? Den har været til en del stævner men ikke så mange indenfor de seneste 2 år.

hvad er det bedste underlag at have i boksen hvis det skal være så støvfrit som muligt?

håber på nogle gode råd fra jer...

0
0
Svar på denne tråd

Gode råd.
Forfatter: 
Dato:  31-12-2013 17:08

Hej.

Tillykke med ponyen.

Ud fra det du skriver ville jeg tro at den ret hurtigt vil falde til. Men foruden at tilbringe meget tid i stalden ville jeg efter en lille uges tid begynde at trække lidt med den rundt på gården, så den begynder at blive fortrolig med omgivelserne.

Og om 3 uger til 1 måned kan du så få din første ridetur.

Ang. strøelse i boxen vil jeg sige hvad du synes, da næsten alle tyber strøgelse støver når det er godt tørt. Personligt er jeg mest til spåner, det er nemt at holde men dyrt at indkøbe. Træpiller har jeg prøvet men det kom ret hurtigt til at lugte og bunden var konstant våd, lige meget hvor mange sække træpiller jeg fyldte på om ugen.

God fornøjelse med ponyen.

Vh.

Anja

0
3
Svar på denne tråd

123...
Forfatter: 
Dato:  31-12-2013 23:12

Skal man vente med at ride hesten til først efter en måned ville jeg tro man har en meget nervøs og sensitiv hest. Hva gør man så når man kommer på stævne, skal man være der en måned inden stævnet begynder?

Jeg vil tro at du kan begynne at ride den inden det har gået en uge, jeg har næsten altid redet min dagen efter hun er kommet til ny stald, hun har så mye energi, hun kan ikke så stille en måned. Er hesten rolig på det nye sted så er det ingen problemer med at ride efter et par dager. Men nogle tar så lidt lengre tid at falde til. Den første dag eller to kan du jo godt trække rundt på området med hende så den kan få kigge på alting.

Jeg er mest til halm. Jeg har en pony der er noget sensitiv mod støv, halm har hun aldrig reageret på.

Alltid med en

Appaloosa

Berta - Shetlænder/Islandshest hoppe 2003. Søger rytter

Such-A-Cloud - Appaloosa hingst 2012.

Skrivefejl? Ret mig gerne, jeg er nordmand.

1
1
Svar på denne tråd

Jeg ville
Forfatter: 
Dato:  31-12-2013 23:37

Den første dag (alt efter hvornår på døgnet dyret ankommer) ta den en tur med rundt og se stedet. Gå en tur i ridehuset og på ridebanen og selvfølgelig få den installeret i stalden.

Dagen efter vil jeg gå igang med det egentlige arbejde.

skulle man vente en måned hver gang en hest ville det jo koste kassen og tage en krig når de blev eksempelvis sendt i tilridning.

Vicky Mathiesen & fantastiske Dejó

Don't let your dreams just be dreams.

Powered by

Mustang Trailers - Sadelmager B. K. Rützou

HERI - Ll. Haspeholm - PC Trailerservice

4
0
Svar på denne tråd

se på hesten
Forfatter: 
Dato:  01-01-2014 11:11
Det kommer vel helt an på den enkelte hest. Jeg var på ridetur på min pony dagen efter han var kommet hjem. Han var helt rolig og spiste roligt med de andre i flokken efter ganske få timer.

Maria

Et livs erfaring, men stadig nybegynder :-)

1
0
Svar på denne tråd

jjjjjjjjjjjjjjjjj
Forfatter: 
Dato:  01-01-2014 12:32

Den første dag starter du med at gå rundt en tur på gården med hesten så den lige ser stedet, ind i ridehuset, på banerne osv. SÅ ind i dens boks/eller på fold og lad den slappe af og hvile.

Dagen efter - hvis den er rolig og ikke stresset kan du sagtens ride hesten :)

Er hesten stresset - synes nu de færreste heste er, men det er an på hestens temperament - så gå nogle små ture med den og lad den vænne sig til foldene og dens boks i en lille uge før du sætter dig op :)

Tænker bare - gør folk seriøst det? Venter en måned på at ride hesten bare fordi den er flyttet til et nyt sted?

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd

Jeg gør...
Forfatter: 
Dato:  01-01-2014 15:42

Hej igen.

Jeg kan læse at nogle åbenbart syntes at det er underligt at vente op til en måned med at ride ved stald skifte, så jeg må lige uddybe det lidt.

Der er himmelvid forskæld på om hesten ser/virker stresset eller rolig og om den rent fysisk er det.

En hest der ser rolig ud kan sakens være stresset, det har jeg kunne se med de pulsmålinger jeg løbene laver på de heste jeg har haft i ridning. Og så er det jeg tænker lidt at hvis man som førstegangs rytter gerne vil have gode oplevelser med ponyen er det bedre at opbygge tillid og forståelse end det er at skynde sig med at få den første ridetur.

At hesten har gået stævner er ikke lig med at den forbinder en ny stald med ro og afslapning.

Da jeg arbejdede med tilridning af ungheste, ankom de altid min 3 mdr før end forventet påbegyndelse af til ridning, og det var altid ekstrem rolige heste der kom retur til ejere, fordi de netop fik tid til at omstille sig.

Nå med det var ikke det tråden handlede om, endnu engang tillykke med ponyen og vær ikke bange for at bruge din fornemmelse for den.

Vh

Anja

2
2
Svar på denne tråd

Ride....
Forfatter: 
Dato:  01-01-2014 20:23

Jeg ville også begynde at ride i løbet af de første dage. Jo længere tid, der går, desto mere frisk kan ponyen blive, hvilket kan resultere i dårlige oplevelser ...

0
0
Svar på denne tråd

Det kommer vel an på hesten
Forfatter: 
Dato:  03-01-2014 10:37

De fleste heste kan rides dagen efter ankomst. Enkelte jeg har mødt har fået et par dage. Aldrig hverken en uge eller en måned.

Mange heste stresser over flytning, selvfølgelig. Og mange heste kan være uger om at falde til, men jeg tror ikke man gør dem en tjeneste ved at tage dem ud af deres normale arbejde. Det handler vel bare om at få dem hurtigst muligt ind i en rutine de kan finde tryghed i.

Nu går jeg ud fra at det er en voksen hest du vil købe, en med erfaring og selvtillid, det er i hvertfald sådan en jeg vil anbefale som førstegangspony. En sådan hest ville jeg uden dårlig samvittighed skridte rundt på på ankomstdagen, bare rundt på gården, banen, indkørslen osv.

Men vent og se hvad hesten siger.

Min gamle hest skulle have et par dage, hun var nervøst anlagt og hendes verden brød sammen over flytninger(på trods af at hun altid flyttede med sine venner).

Min "nye" rides samme dag. Selv den dag jeg fik hende leveret. Kun ryttervant og alligevel skulle hun en tur i skoven. Hun er selvsikker og modig og det lyste ud af hende fra første møde.

Held og lykke med hestekøbet og husk at lytte til din hest når du flytter den.

Rikke

"The aim of the art is not only to ride a well conformed animal, but to get the very best out of those that have been less gifted by nature..."

(Ludwig Hünersdorf)

1
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider