De fleste heste kan rides dagen efter ankomst. Enkelte jeg har mødt har fået et par dage. Aldrig hverken en uge eller en måned.
Mange heste stresser over flytning, selvfølgelig. Og mange heste kan være uger om at falde til, men jeg tror ikke man gør dem en tjeneste ved at tage dem ud af deres normale arbejde. Det handler vel bare om at få dem hurtigst muligt ind i en rutine de kan finde tryghed i.
Nu går jeg ud fra at det er en voksen hest du vil købe, en med erfaring og selvtillid, det er i hvertfald sådan en jeg vil anbefale som førstegangspony. En sådan hest ville jeg uden dårlig samvittighed skridte rundt på på ankomstdagen, bare rundt på gården, banen, indkørslen osv.
Men vent og se hvad hesten siger.
Min gamle hest skulle have et par dage, hun var nervøst anlagt og hendes verden brød sammen over flytninger(på trods af at hun altid flyttede med sine venner).
Min "nye" rides samme dag. Selv den dag jeg fik hende leveret. Kun ryttervant og alligevel skulle hun en tur i skoven. Hun er selvsikker og modig og det lyste ud af hende fra første møde.
Held og lykke med hestekøbet og husk at lytte til din hest når du flytter den.
Rikke