... hvor gammel du er?
For det lyder ikke til at være en hest for et ungt menneske 
Vinde tillid gør du ved, at optræde fast og konsekvent. At stå at fedte med dækkenet gør kun, at du "puster til ilden" for, hvor faaarligt det er - og du bekræfter hesten i det.
For maaange år siden, der passede jeg en lille stald, hvor der stod en hoppe. Djævelen i forklædning! Den hest havde bidt flere gange og jeg skal ærligt indrømme, at jeg var pissebange for dyret! Hvis ikke den bed efter mig, så sparkede den
Så jeg sneg mig i store buer udenom dyret, men jeg var tvunget til en vis håndtering, da jeg skulle tage den ind fra fold flere gange om ugen (den var dog sært nok ret flink at trække med).
En dag rev den sig løs fra mig på staldgangen. Intet vildt, men den gik bare, mens jeg var ved at fastgøre den i træktovene på trods af, at jeg holdt fast i grimen og nærmest kurede af sted på hælene. Ind i boksen gik den og viste mig sin røv og gebis! Jeg blev så stiktosset!!!
Prøv at visualiser en lille, arrig, rødglødende teenagetøs, der bare har det hele i munden = mig. Resolut hentede/bar/trak jeg dyret ud af boksen, bandt den op, skiftede dækkenet og satte den på boks igen - komplet problemfrit! Siden den dag havde jeg kun et absolut minimum af udfordringer med den hest - simpelthen fordi jeg behandlede hesten, med den forventning jeg havde til en almindeligt opdraget hest. Ikke noget pyller eller "hvis jeg giver dig en godbid kan du så li' mig?". Hesten var i virkeligheden noget usikker på, hvordan man skulle gebærde sig og ejeren gjorde bestemt ikke noget for at hjælpe det stakkels dyr (det var set flere gange, at den havde bidt ud efter en forbipasserende og ejeren havde stukket den en gulerod...
).
Så nedton de dagligdags ting. Du forsøger jo ikke at gøre hesten noget, der er livsfarligt for den. Men det tror hesten! Overbevis den om det modsatte ved at optræde myndigt, venligt og konsekvent. Hold ris til et minimum (bid og spark bør dog straffes) og masser af ros for korrekt/ønsket opførsel.