Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

forebygge sure stråler - hvor rent?
Forfatter: 
Dato:  24-10-2013 22:00

Hey,

pludselig gik det stærkt, min hoppe kom på sygefold (knæskade), det regnede og blev mudret, hun holdt op med at bevæge sig og jeg kom ikke hver dag - totalt sure stråler.

jeg gik igang med at fixe det efter alle kundskabens regler:

vaske i desifinserende sæbe, tørre, grave med tør vat, bruge jod de første dage,grave med rent vat igen, slutte af med "dry feet" og vat.

Det tog så ca 2-2.5 time om dagen, men det er dyrt at være uopmærksom, men jeg kan ikke blive ved med at bruge så lang tid på det. Selvom det er da hyggeligt, hesten gnasker hø og nusser mig på ryggen.

Nu har smeden været der, og det hele er tilbage til et ok niveau.

Nu vil jeg jo gerne forebygge/holde det nede. Har købe æble eddike og har jo stadig alt det andet skrappe.

spørgsmålet er - hvad er bedst?

• Sprøjte eddike eller noget andet på mens det ikke er 100% rent
  • lade være de dage hvor jeg ikke gør det pinlig rent og kun putte noge på når jeg rengør totalt?

altså er det mere skadeligt at behandle sur stråle med beskidte hove end at lade være?

I min logik må det være bedre at sprøjte eddike( eller dry feet) på en beskidt hov end ikke at sprøjte noget somhelst på den beskidte hov. men samtidig tænker jeg om det måske gør det værre, lige som det ville gøre det værre at smøre tjære på en beskidt hov.

Ved du noget? og vil du dele?

kh Mette

0
0
Svar på denne tråd

NT-Dry
Forfatter: 
Dato:  25-10-2013 08:25

Det er super både til muk og sur stråle. Det er noget tørret lerpulver, der sørger for, at der ikke kommer fugt i strålen.

Det er ikke nødvendigt, at bruge hver dag. Et superprodukt, der er meget drøj i brug.

pøjpøj med det.

mvh

Tina

0
0
Svar på denne tråd

Sur stråle
Forfatter: 
Dato:  25-10-2013 11:01

2½ time til behandling! Det lyder da lidt voldsomt .... ;-)

Jeg plejer bare at spøjte noget "Hoof Master with Violet" på en tør og renset hov, så plejer det at være væk i løbet af et par dage.

Mht. forebyggelse, så har jeg ikke prøvet med Æble Cider Eddike, men jeg har hørt fra mange, at det er effektivt. Dog kun som forebyggelse (ikke behandling).

Har altid hørt, at man bare skal sprøjte det på en ren og tør hov. Tror ikke, at den nødvendigvis behøver at være vasket og desinficeret.

Mange hilsner fra

Lise Andersen

Design for Pets

Lækkert udstyr til hunde og katte!

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge,

samt alt i tilbehør til katte

0
0
Svar på denne tråd

hovtjære.
Forfatter: 
Dato:  25-10-2013 12:49

Hej.

Du køber da bare en bøtte hovtjære og smør hoven engang om ugen på en ren hov, du behøver ikke at vaske den hver gang.

Vh

Anja

0
0
Svar på denne tråd

tak for svar
Forfatter: 
Dato:  28-10-2013 19:18

tak for svarene.

Efter smeden har været der tager det kun 20 minutter for alle 4 hove at få dem helt rene og tørre.

Så læringen må være at sørge for at smeden kommer ud og skærer det dårlige stråle væk, så resten er glat og let at rengøre.

Hovene har det godt igen. Så mangler vi bare at knæet kommer sig......

0
0
Svar på denne tråd

Pøj, pøj ....
Forfatter: 
Dato:  28-10-2013 19:23

... med det hele! :-)

Mange hilsner fra

Lise Andersen

Design for Pets

Lækkert udstyr til hunde og katte!

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge,

samt alt i tilbehør til katte

0
0
Svar på denne tråd

æblecidereddike
Forfatter: 
Dato:  28-10-2013 19:50

Min havde meget sur stråle tidligere på året.
Tog ned til matas og købte æblecidereddike til 39,50, og puttede det i en spray flaske..
De næste fire dage, rensede jeg hovene, og bagefter sprøjtede jeg æblecidereddike ned på strålen..

På 5. dagen kom smeden ud (alm. tjek) - Og han kunne så ikke se at min hest lige havde haft sur stråle..

Så må sige at æblecidereddike er en mirakelkur.
Den får lynhurtigt strålens ph-værdi på plads

og er nem, hurtig og billig ;-)

1
0
Svar på denne tråd

æbleeddike
Forfatter: 
Dato:  29-10-2013 00:09

Jeg bruger også æbleeddike hele året (løsdriftheste). Derfor starter jeg altid med at rense hove, så eddiken kan virke imens jeg strigler på fliseareal.

Hvis det er tørre perioder, veksler jeg med torskelevertran, både udvendigt og indvendigt i hoven.

I meget vådeperioder, hvor hovene er mudret, laver jeg en lille spand med æbleeddike og lidt vand og vasker hoven i dette, i stedet for at spraye æbleedikke på mudret hov.

Normal periode. Rens hove, børst det værste væk og spray med æbleedike

0
0
Svar på denne tråd

Strålende
Forfatter: 
Dato:  29-10-2013 00:12

Ifølge min smed er det bedst at behandle sur stråle i perioden lige efter, at hesten er blevet beskåret. Efter ca. 3 uger er strålen for svær at rengøre helt i bund, og så er det bedst ikke at behandle den - det hjælper ikke at behandle hvis der alligevel sidder snavs og gemmer sig i krogene.

Han anbefalede mig at vaske hoven, drysse blåsten på strålen og bagefter lukke med hovtjære, også kun på strålen, 1-2 gange om ugen i de første 2-3 uger efter en beskæring. Derefter skal hovene bare holdes så rene som muligt til næste beskæring.

Blåsten desinficerer, tjæren sørger for at det bliver, hvor det skal, og forhindrer at der kommer mere fugt ind i strålen.

Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
1
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider