Der findes ingen dumme spørgsmål, og hvor er det dejligt, at du spørger 
- Hvad er det vigtigste vi skal undersøge og sætte os ind i inden vi anskaffer ponyerne?
At I har plads nok, og at jeres stald opfylder reglerne for hestehold. Du kan læse om reglerne her: www.rideforbund.dk/da/Hestevelfaerd/ Hestehold/Lov%20om%20hestehold.aspx
- Hvad ville du ønske, at nogen havde fortalt dig inden du anskaffede din første hest/pony?
At man bliver afhængig af det
Aj, undskyld, men det ved jeg faktisk ikke. Jeg lærer hele tiden, og jeg vidste en del på forhånd, men jeg har også mange års erfaring med heste. Men hvis jeg skal komme med et lidt mere seriøst svar, så er det, at man altid kommer ud for problemer, uheld og ulykker, og det skal man være forberedt på. Der SKAL bare være en sjat penge, der står dyrlæge og undervisning/træning på, så skal man nok få løst sine problemer hen af vejen.
- Hvad skal vi være opmærksomme på ved køb af ponyerne? Ang. helbred osv.
Det skal være ponier, der er søde og nemme at håndtere. Når I kommer ud og kigger på dem, så sørg for, at I gør tingene selv. Altså, at I selv henter den på fold, trækker den ind i boksen, strigler, renser hove, sadler op mv. Så kan I tjekke, at de virkelig ER søde og nemme.
Når I har fundet de rette ponier, så få foretaget en dyrlægeundersøgelse på dem. De penge er givet godt ud!
Undgå en pony, der tidligere har været forfanget. Det kræver meget heste-kendskab at passe dem... Jeg turde ikke 
- Hvor ofte skal vi have smed til en pony hhv. med og uden sko?
Hver 6-8 uge, uafhængigt af sko eller ej. Vær opmærksom på, at en pony, der har sko på, har brug for mordax og snesåler om vinteren, hvis den skal kunne rides i sne. Ellers glider den.
- Hvordan ved vi hvilken foder og hvilke mængder foder der er den bedste for lige netop vores ponyer?
Det er der ikke noget klart svar på. Langt de fleste foderfirmaer sælger rigtig gode produkter. Mit favoritfoder er St. Hippolyt, hvilket også er i den dyre ende. Men hvis det handler om shetlandsponier, der kun rides lidt, så vil jeg sige, at de skal have en del hø af en god kvalitet, og så et vitamintilskud, så er de dækket fint ind. Hvis vi bliver i Hippolyt, så ville jeg give en shetlænder HestaMix Light eller Sember Cubes. Der står på pakkerne, hvor meget hesten skal have, baseret på dens vægt. Under alle omstændigheder er heste forskellige, og man bliver nødt til at KIGGE på sin hest, og bruge sin dømmekraft. Har den blank pels, sunde hove og glade øjne? Er den passende rund? (Du kan mærke de sidste ribben under pelsen, men ikke se dem)
- Hvor meget plads skal de bruge på fold? Og er det en fordel / nødvendighed at have flere folde at skifte imellem?
Rent lovmæssigt skal de vist ikke bruge mere end 200 kvm pr hest, men det er helt hen i vejret, efter min mening. Jeg mener, at en hestefold til 2-3 stykker bør være mininum på 1 tønde land. Det ville være en fordel, hvis du har nogle folde at skifte imellem.
Jeg synes at et smart system er, hvis du har et "mellemstykke", som hestene altid har adgang til. Her har de indgang til evt. løsdrift, vand og det behøver ikke være så stort. I dette stykke lægger man stabilgrus eller sand, så der ikke kommer mudder. Til hver side lægger så en fold med græs, som der kan åbnes og lukkes for efter behov. Om vinteren kan de have adgang til hele stykket, men om sommeren kan de lukkes ind og ud på græs efter behov, da en shetlænder på døgngræs kan blive RIGTIG fed. Ligeledes kan et område spærres af, hvis græsset skal vokse op, "rengøres" eller andet.
- Hvor mange penge bruger du ca. pr. måned pr. pony alt incl.? (Foder, smed, udstyr, forsikring, generel vedligeholdelse osv.)
Jeg har min opstaldet ude for tiden, så det kan ikke sammenlignes. Men omkring 1000-1500 kr pr pony burde man kunne gøre det for.
Tjek i øvrigt din indbo-forsikring. De fleste indeholder den lovpligtige ansvarsforsikring for heste.
Held og lykke med det