Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hjælp inden køb af pony
Forfatter: 
Dato:  19-10-2013 11:26

Vi er i den heldige situation, at vi endelig har fået vores drømmehus på landet. I den forbindelse vil vi anskaffe os to shetlandsponyer til vores døtre, og på længere sigt også en hest til mig.

Men da vi ikke selv har holdt heste før, føler vi os pludselig lidt på bar bund

- Hvad er det vigtigste vi skal undersøge og sætte os ind i inden vi anskaffer ponyerne?

- Hvad ville du ønske, at nogen havde fortalt dig inden du anskaffede din første hest/pony?

- Hvad skal vi være opmærksomme på ved køb af ponyerne? Ang. helbred osv.

- Hvor ofte skal vi have smed til en pony hhv. med og uden sko?

- Hvordan ved vi hvilken foder og hvilke mængder foder der er den bedste for lige netop vores ponyer?

- Hvor meget plads skal de bruge på fold? Og er det en fordel / nødvendighed at have flere folde at skifte imellem?

- Hvor mange penge bruger du ca. pr. måned pr. pony alt incl.? (Foder, smed, udstyr, forsikring, generel vedligeholdelse osv.)

Håber I vil bære over med evt. dumme spørgsmål - vi vil bare så gerne gøre det godt

0
0
Svar på denne tråd

Lidt hjælp
Forfatter: 
Dato:  19-10-2013 13:31
- Hvad er det vigtigste vi skal undersøge og sætte os ind i inden vi anskaffer ponyerne?

- Hvad ville du ønske, at nogen havde fortalt dig inden du anskaffede din første hest/pony?

Generelt har ponyer tendens til forfangenhed og nogle sommereksem, dette nok noget af det vigtigste at sikre sig at den ikke fejler eller har fejlet, da det kræver rigtig meget af ejeren at have den slags.
og selvfølgelig opførsel og temperament

uden sko er det meget forskelligt alt fra 6-18 uger alt efter hov sundheden og evt forfangenhed, med sko vil det typisk være 6-8 uger

- Hvordan ved vi hvilken foder og hvilke mængder foder der er den bedste for lige netop vores ponyer?

Spørg sælger hvad den er vant til, og når i har købt kan i jo også spørge herinde og spørge ved forhandler nærmest jer om hvad de evt vil råde jer til

- Hvor meget plads skal de bruge på fold? Og er det en fordel / nødvendighed at have flere folde at skifte imellem?

det er klart en fordel med flere folde, størrelsen kommer bla an på hvorvidt de kan tåle græs eller ej

- Hvor mange penge bruger du ca. pr. måned pr. pony alt incl.? (Foder, smed, udstyr, forsikring, generel vedligeholdelse osv.)

svært at svare på bare en til som sadel og trense kan hurtigt svinge mange 1000 kr, det samme med alt andet udstyr og mængden af det.
samme med forsikring om der kun skal den lovpligtigt eller om der både skal liv uanvendelighed og sygedækning

Se hjemmesiden for rabatter i uge 42

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

Ungheste sælges, Bla 4 års sort vallak

Se min præs

0
0
Svar på denne tråd

Mange spørgsmål!
Forfatter: 
Dato:  19-10-2013 14:07

Det bliver da en hel bog, før jeg er færdig. Men der er ingen af spørgsmålene, der er dumme. Bedst er det nok, hvis du kan tage ud og besøge nogle forskellige hestemennesker, så du også kan se, hvad der er tale om. Jeg ved ikke hvor i landet, du bor?

Jeg har, hvad jeg selv kalder et husmandshestehold. Dvs. at tingene bliver gjort så billigt og simpelt som muligt - men vi rider jo heller ikke konkurrencer eller andet, der kræver mere af hestene.

Vi har to tinkere (Store, tunge ponyer) og en araber-welshblanding på 1.40. Altså tre rimeligt nøjsomme heste, den ene dog lidt kuldskær. De går i en løsdrift på ca. 25 m2. Udenom løsdriften er der en fold. Den øverste del er der ikke meget græs på, den bliver de på om vinteren, så de ikke tramper det andet græs op. Vores løsdrift ligger heldigvis højt i terræn, så vi får "kun" 10-15 cm. mudder, når det er rigtig vådt. Altså der hvor hestene tramper mest rundt. Havde jeg 10000 til overs, ville jeg grave af, og så lægge sådan nogle plader, der kan holde på jord og græs. For enden af "jordfolden" er der en låge til en anden fold på ½ hektar med græs. Her får de lov at løbe en tur, når jorden er frossen nok til, at de ikke træder græsset op. Og ellers er den så græsfold, når der er vækst i græsset. Midt på sommeren får de min. 6 uger på en større græsfold, som de deler med tre geder. Dette er for at reducere smitten af indvoldsorm.

I sommerperioden lever de af græs + nogle vitaminer. Her henad efteråret begynder jeg at supplere med hø, og når græsset ikke længere vokser, får de 10 kg. hø hver, fordelt på to omgange, morgen og aften. Derudover får de udblødte roepiller og vitaminer.

Shetlændere er meget nøjsomme, jeg vil tro de max. skal have 5-6 kg. hø hver, og så vitaminer, men prøv at høre nogen med mere shetlændererfaring. Find et koncentreret vitaminprodukt, f.eks. Salvimin Grøn, eller dem, der er lavet som en slags bolscher - de er dejligt nemme, når hestene ikke skal have andet "i spanden".

Smed skal de have hver 5-6 uge, start med det, og så hør smeden, hvad han synes. Nogle heste kan godt nøjes med at blive beskåret hver 8. uge, men det kommer helt an på, hvordan deres hove vokser, og hvordan de slider dem. En beskæring koster mellem 300 og 500 kroner pr. hest. Skoning er et HELT andet prisleje! Og dér SKAL smeden komme hver 5. uge. Mine går alle uden sko, og det var ét af kriterierne, da vi købte dem.

Når man køber hest, er det almindeligste at få en handelsundersøgelse lavet af en dyrlæge. Det koster 1500 - 2000 kroner, og er en betingelse for at kunne få hesten forsikret.

Når du ser på en hest, så forlang at se ejeren ride den som noget af det første! (Det gjorde jeg ikke, og det har jeg fortrudt.) Prøv så selv hesten. Kig på flere, og sammenlign. Og se, om du ikke kan få lov at prøve den, du helst vil have igen.

OG - tag gerne din ridelærer eller en anden med forstand på heste med ud at kigge.

Oplysninger om Siff / Guccis fortid søges. Irish Cob Crossbreed fra 1996. Genkender du hende? Se billeder på præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

pony - pony
Forfatter: 
Dato:  19-10-2013 20:47

Hej.

Jeg har hest til mig selv og en pony på 115 cm. egentlig til vores datter, men hun vil ikke ride. Han r det billigste sødeste dyr på guds grønne jord. Smed absolut max 2 gange om året - altså max. 750 kr. på et år. Det meste af året, kun græs og om vinteren meget lidt wrap eller hø - ellers bliver man for tyk.(Hvilket man er).

Han er verdens bedste turpony - hvilket jeg har lagt vægt på. God på bane, hvis den er indhegnet - ellers er han en røver, der går under snoren.

Har haft ham siden han var 5 år, bliver 8 år til jan.

Elsker at blive striglet, få løftet hove og nusse.

Jeg var nærmest ligeglad med hans ridekvaliteter, han skulle være god for mit barn og hun for ham.

MEN, han kan skam også springe.

Min datter har også redet ld programmer på ham herhjemme og de var meget dygtige.

Han bliver til salg , når jeg har fundet en større kammerat til min hest.

Han er ikke forsikret. Jeg gav 3000kr. for ham, og det er vel ca. hvad jeg har tænkt, at sælge ham for igen.

Jeg tvivlerp på han overhovedet kan blive syg.

Du skal tænke på, at de små ponyer er meget nøjsomme, så ikke alt for meget græs på folden - ellers mundkurv og motion.

mvh. Dorte

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  20-10-2013 10:09

Der findes ingen dumme spørgsmål, og hvor er det dejligt, at du spørger

At I har plads nok, og at jeres stald opfylder reglerne for hestehold. Du kan læse om reglerne her: www.rideforbund.dk/da/Hestevelfaerd/ Hestehold/Lov%20om%20hestehold.aspx

At man bliver afhængig af det Aj, undskyld, men det ved jeg faktisk ikke. Jeg lærer hele tiden, og jeg vidste en del på forhånd, men jeg har også mange års erfaring med heste. Men hvis jeg skal komme med et lidt mere seriøst svar, så er det, at man altid kommer ud for problemer, uheld og ulykker, og det skal man være forberedt på. Der SKAL bare være en sjat penge, der står dyrlæge og undervisning/træning på, så skal man nok få løst sine problemer hen af vejen.

Det skal være ponier, der er søde og nemme at håndtere. Når I kommer ud og kigger på dem, så sørg for, at I gør tingene selv. Altså, at I selv henter den på fold, trækker den ind i boksen, strigler, renser hove, sadler op mv. Så kan I tjekke, at de virkelig ER søde og nemme.

Når I har fundet de rette ponier, så få foretaget en dyrlægeundersøgelse på dem. De penge er givet godt ud!

Undgå en pony, der tidligere har været forfanget. Det kræver meget heste-kendskab at passe dem... Jeg turde ikke

Hver 6-8 uge, uafhængigt af sko eller ej. Vær opmærksom på, at en pony, der har sko på, har brug for mordax og snesåler om vinteren, hvis den skal kunne rides i sne. Ellers glider den.

Det er der ikke noget klart svar på. Langt de fleste foderfirmaer sælger rigtig gode produkter. Mit favoritfoder er St. Hippolyt, hvilket også er i den dyre ende. Men hvis det handler om shetlandsponier, der kun rides lidt, så vil jeg sige, at de skal have en del hø af en god kvalitet, og så et vitamintilskud, så er de dækket fint ind. Hvis vi bliver i Hippolyt, så ville jeg give en shetlænder HestaMix Light eller Sember Cubes. Der står på pakkerne, hvor meget hesten skal have, baseret på dens vægt. Under alle omstændigheder er heste forskellige, og man bliver nødt til at KIGGE på sin hest, og bruge sin dømmekraft. Har den blank pels, sunde hove og glade øjne? Er den passende rund? (Du kan mærke de sidste ribben under pelsen, men ikke se dem)

Rent lovmæssigt skal de vist ikke bruge mere end 200 kvm pr hest, men det er helt hen i vejret, efter min mening. Jeg mener, at en hestefold til 2-3 stykker bør være mininum på 1 tønde land. Det ville være en fordel, hvis du har nogle folde at skifte imellem.

Jeg synes at et smart system er, hvis du har et "mellemstykke", som hestene altid har adgang til. Her har de indgang til evt. løsdrift, vand og det behøver ikke være så stort. I dette stykke lægger man stabilgrus eller sand, så der ikke kommer mudder. Til hver side lægger så en fold med græs, som der kan åbnes og lukkes for efter behov. Om vinteren kan de have adgang til hele stykket, men om sommeren kan de lukkes ind og ud på græs efter behov, da en shetlænder på døgngræs kan blive RIGTIG fed. Ligeledes kan et område spærres af, hvis græsset skal vokse op, "rengøres" eller andet.

Jeg har min opstaldet ude for tiden, så det kan ikke sammenlignes. Men omkring 1000-1500 kr pr pony burde man kunne gøre det for.

Tjek i øvrigt din indbo-forsikring. De fleste indeholder den lovpligtige ansvarsforsikring for heste.

Held og lykke med det

0
0
Svar på denne tråd

Viden er nr. 1
Forfatter: 
Dato:  20-10-2013 11:06

Dejligt at i har mulighed for at få heste på jeres egen matrikel.

For at det hele kan blive succesfuldt så vil jeg anbefale at i begynder at gå til ridning. Der er ALT for mange ting, at tage hensyn til og viden som SKAL være på plads for at kunne få glæde af eget hestehold.

Hvorfor en shetlænder til pigerne? Shetlænder ponyer kan være svære at holde bag hegn! De er af natur stædige, sjove, opfindsomme og enerådige oma. . Vi har selv 2 og har meget glæde af dem, men børneponyer som vi kan vende ryggen til, bliver de nok aldrig. .

Jo, når de strigles er de næsten altid søde, men når de rides så sker det at de "gror horn" og opfører sig som små "djævle"... .

Jeg er feks. mere tryg ved at lade min pige på 5 ride på min Welsh Cob på 157 cm i stg. end Shetlænderen på 90 cm... min anden pige er 6 år og foretrækker at ride Islænder.

Yder mere så vokser små piger også hurtigt (vi har to piger, så jeg taler af erfaring. ) så tænk på om pony også er egnet om et par år når benene er blevet længere og de gerne vil lidt mere.

Ved at tage et år eller to på rideskole først så lærer i også noget om de forskellige pony racer og indkøb af ponyer til jeres piger skulle gerne ende ud i en god givende og tryg investering.

Selv ville jeg anbefale at kikke nærmere på Dartmoor ponyerne. De er betegnet som "verdens bedste børne pony"! Der er ikke ret stor forskel prismæssigt på en god Shetlænder og en fornuftig Dartmoor pony. Men i bund og grund så er det vigtigt, at i finder ponyer som HAR bevist deres værd som børneponyer, uanset race!

Ud over pasning og helbred så er der også lige den hage ved eget hestehold, at man aldrig kan tage væk, med mindre man har faste og solide aftaler med pasning af ponyer og heste-dyr.

Skal de på stald eller kan de gå i løsdrift?

Har de adgang til frisk vand? (jeg har set heste som har gået og tørstet fordi det ikke blev opdaget, at der var faldet en mus i drikkevandet = det bliver forgiftet og de kan dø af at drikke det...) Vand SKAL tjekes dagligt!

Er hegnet indtakt og kan den person som passer hestene ved rejser, ferier og lign. reperere hegnet? Eller hvem kan?

Hvornår er en hest så syg at dyrlægen skal tilkaldes? Det skal ejeren kunne se og bedømme, og ved pasning er det også vigtigt at dyrene tilses af en kompetent person som kan træffe beslutning om at tilkalde doktor-dyr i tide.

Så er der spørgsmål om levering af halm (med mindre i laver det selv) eller hvad i nu vælger at strø med og bortskaffelse af møding...

Foderjunglen er svær at navigere rundt i selv for folk som har haft hest i mange år.. .. .

At springe ud og købe den "første og bedste" pony man møder kan være meget dyrekøbte erfaringer og ikke nødvendigvis den start, man bør stile efter. .

At bruge noget tid på at indsamle viden og erfaring kan være både sjovt og givende og give en god ballast til at blive hesteejer og det er forøvrigt også en god måde, hvis man vil "passe lidt på sine penge" og gøre et godt køb. Eller sagt på en anden måde, man skal vide hvornår det er et godt køb! .

Endelig er det vigtigt at i har overvejet hvad i vil med pony / hest? Skal i ride rundt på marken, eller vil i ride i skoven? Bor i ud til en trafikeret vej, så SKAL pony-dyret være trafiksikker. osv. osv. .

Tilgengæld så er det fuldstændig fantastisk, at have sin hest stående uden for sit vindue og det er både givende og skønt, at kunne gå ud til sin hest præcis når man vil. Personligt så kunne jeg ikke forestille mig at holde hest på nogen anden måde.

~ Anette

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

INGEN er rig nok til at miste en ven!

4
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider