det startede vel i foråret uden jeg først lige opdagede det var under opsejling. Der var ikke noget der decideret lugtede grimt og alarmen var lidt tid om at slå til.
Men i maj måned begynder jeg at blive noget mistænksom på at min hest nok havde sur stråle på højre forhov. Strålen bliver træls at se på begynder at flosse og bliver dyb og revner en smule højt i retning af ballen.
Smeden kommer ud og siger nej nej hun har ikke sur stråle for så ville hun give sig når jeg gør sådan og sådan, det har ingen betydning osv.
Men jeg tror nu at strålen har været ret voldsomt angrebet men uden at lugte.
Nå men altså jeg tror jo altså i første omgang at det må være mig der er uvidende og hesten er okay.
Men det er som om at det i tiden derefter virkelig får fat selv om der kommer en lang tør periode.
Min hest bliver også meget øm når hun går på sten osv og jeg kan mærke hun ikke helt træder igennem når jeg rider og hun er nu svær at få frem. (hun er ellers ikke normalvis øm på sten)
Jeg er nu altså sikker på at hun må have sur stråle og jeg begynder selvfølgelig behandling af dette.
Jeg har mærkelig nok aldrig før haft en hest med sur stråle og jeg ved helt ærligt ikke nok om det. Men jeg ringer til min smed igen som fortæller at man kan købe sådan noget blå stads at behandle med i alle hestebutikker og det er det jeg begynder at behandle med.
Min smed foreslog også kisel som skulle være godt til hovene efter jeg havde ringet igen fordi jeg ikke synes at der var noget særlig effekt af behandlingen.
Jeg synes faktisk det har taget ret lang tid at bekæmpe den sure stråle og rigtig meget af strålen er nu "forsvundet" altså det syge væv er vel nærmest faldet af og jeg tror det er rask nu.
Der er stadig en sprække op i ballen og jeg forestiller mig at det er lidt ømt for min hest at gå med dette men jeg synes ikke det heler men det bliver heller ikke værrer.
Nu vil jeg rigtig gerne høre om der er andet jeg kan gøre? Min smed siger giv det tid men hallo kan det passe at det skal tage så mange måneder at komme efter det?
Kan jeg speede helingsprocessen op på en eller anden måde eller skal jeg bare være tålmodig?
Nogen erfaringer