Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 dækken - go/no go??
Forfatter: 
Dato:  15-10-2013 22:21

Hm, er lidt i vildrede mht dækken-problematikken i år :)

 

Sagen er den, at jeg har en ponyhoppe, der pt står skadet og derfor kun skridtes 3x ugentligt og ellers bare hygger sig. Hun går på fold (med naturligt læhegn på alle 4 sider) fra 9-16 hver dag og ellers står hun i udeboks.

 

Hun gik i løsdrift sidste vinter (og har gjort det før) og sætter MEGET pels ( a la en islænder, så jeg ville ikke være i tvivl hvis hun stod i løsdrift = ingen dækken

 

Men hvorledes skal jeg forholde mig til det, når hun nu kommer "ind" og står stille hele aftenen + natten? Der står hun jo naturligvis i læ, men vil jo ikke bevæge sig lige så meget som hvis hun var i løsdrift...

 

Til bonus info kan jeg fortælle, at de får stråfoder ad libitum på folden samt stråfoder i boksen kl 16 + 22 (ca 5-6 kg pr gang) - derudover får hun kun vitaminer, da hun er en trivelig dame ;)

 

Så kære HN´er - hvad ville I gøre?


Hav en dejlig dag

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mit råd :
Forfatter: 
Dato:  15-10-2013 22:41

Ingen dækken er mit råd :-) Det er jo ikke fordi de bevæger sig så vildt meget om natten når det er mørkt - så hun kan sagtens holde varmen når hun sætter så fin pels :-)

 

Mine 4 går i løsdrift uden dækken, de kan nemt finde på at være i deres "indeområde" uden at bevæge sig en masse det meste af natten, når der er meget frost og is.

 

Venlig hilsen

Lise


http://www.lisevindt.dk

 

Malerier af det du holder af. Maler (feks. hesteportrætter) efter vel lignende foto - se mere på ovennævnte hjemmeside.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nemt svar
Forfatter: 
Dato:  16-10-2013 00:08

her er kun et svar: se på din hest. er den kold eller se den ud til at trives ? Bedst er at tjekke morgen og aften

 

Nemmere er det faktisk ikke. For heste er ikke ens, om man har dem i boks løsdrift eller andet. Det er lidt lige som mennesker, nogen fryser aldrig og andre skal have ti trøjler på bare vi når 10g

 

Har selv to som kommer på stald, og de skal begge have dækner på om vinteren. Normalt har det været min hoppe som plejer at blive kold hurtigt, men i år er det faktisk min vallak som er startet først.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Fedtlag...
Forfatter: 
Dato:  16-10-2013 09:34

Hvis hesten ikke bliver varm under ridning og ikke strigles alt for meget, så har den formentlig et naturligt fedtlag i pelsen som beskytter den.

 

Men hvis hesten har været skadet, er det måske ikke lige sagen, at den står og krymper sig sammen i dårligt vejr og derved får nogle muskelspændinger.

 

Læg mærke til, om hesten ændrer adfærd, måske bliver lidt tvær, ikke vil gå frem, er stiv og "mut". Så ved du, at den skal have dækken på :)

 


Med venlig hilsen

 


Anja

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider