|
|
| hormonsprøjte, svaberprøve, biopsi? |
|
|
Min hoppe har haft "fornøjelsen" af at dele fold med en ny vallak, der pludselig begyndte at springe på de to hopper i stor stil. Vi prøvede først urte-blanding uden resultat, men en hormonsprøjte tog heldigvis allerede dagen efter hele glæden ved at lege hingst, så nu er alt igen fryd og gammen på folden.. Og dog! Er der nogle med hormonsprøjtede hingste, som er klar over hvor længe sprøjten "holder"? Han brummede lidt ligesom før sprøjten forleden, men det er altså kun to-tre uger siden han fik den, så burde den ikke virke et langt stykke tid endnu?
Desuden står vi nu med to hopper, som selvfølgelig skal undersøges. Han bedækkede dem "helt"/"rigtigt" og en del gange dagligt i de værste dage, så chancen for at der er betændelse/andet sjov er jo desværre til stede, og vi skal naturligvis undgå at det udvikler sig. Men hvordan foregår sådan en svaberprøve rent praktisk? Jeg kan læse mig til at hesten skal være i brunst, men er der nogle der har lidt flere detaljer? Min hoppe er ret hys overfor dyrlægeundersøgelser, og vil rigtig gerne vide om jeg skal sætte penge, tid og kræfter af til bedøvelse (med bedøvelsespil og hele molevitten, jaja det er herligt). Er det bare en vatpind man fører op, eller skal det store apperatur frem?
Jeg ringer selvfølgelig og snakker med dyrlægen, men lige nu tænkte jeg bare at der må være andre med erfaringer i dette, da det jo gøres hver gang en hoppe skal til hingst. Desuden er der nogle der skriver om biopsier, hvordan foregår det? Og hvad er prislejet på begge ting?
Håber nogen har erfaringer de vil dele 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| flere muligheder |
|
|
Nu skriver du ny vallak - er det en ny vallak i flokken eller er det en ny kastrat - det er nemlig vigtigt for svaret. Er det en NY kastrat, er det vigtigt at se på tiden - en kastrat kan jo bedække et vist antal mdr: efter det lille indgreb. og så skal du nok have gang en afbrydelse af evt. drægtighed - det kræver at du få hoppen undersøgt enten ved hånd eller med scanner for at fastslå om der er drægtighed og så skal du selvfølgelig have det medicinsk afbrudt. er det en ny vallak i flokken der gerne vil vise at han engang har været hingst men ikke kan fuldføre en bedækning så skal du i mine øjne holde øje med din hoppe og hvis der er begyndende slim, feber, osv. osv. have dyrlæge ud og give antibiotika Skal du på et tidspunkt have din hoppe ifolet skal du regne med en svaber, og muligvis en biopsi - men det skal du nok regne med under alle omstændigheder mange hingste holdere kræver svaber så det er som ikke det store problem jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvorfor vente |
|
|
På evt problemer  Jeg ville få taget en biopsi, en svaber viser ofte falsk negativ. Og ja, så er spørgsmålet også som Jette er inde på om den er kastereret inden for de sidste mdr eller om det er betydelig længere tid siden. For har den gået som hingst i sommeres så ville jeg starte med at scanne. Med din hoppe ville jeg køre til et sted hvor de har en tvangsboks, af hensyn til dyrlægen og resultatet.
Beklager taste og stavefejl www.stenhedegard.dk Halmpiller sælges Nyt: horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje Ungheste sælges, 3 og 4 års drenge
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hov, ingen føl! |
|
|
Vallakken er 18-20 år og har været kastreret i mange mange år. Med "ny" mente jeg blot at den var ny i flokken, beklager den uheldige formulering, kan godt se hvor tvivlen opstår. Jette, så du mener ikke at jeg skal have svaber eller biopsi, før hun evt skal bedækkes? Jeg tænkte faktisk at det var nødvendigt nu, så en eventuel infektion ikke udvikler sig, både for at undgå gener men også steriiltet - er det bare mig der er hys/uvidende? Tvangsboks, ligefrem. Jeg ønsker bestemt ikke at sætte nogens liv og lemmer på spil, men jeg vil da nok hellere have bedøvet hesten end denne fremgangsmåde. Hvordan er proceduren da ved biopsi/svaberprøve? Det var faktisk det jeg primært ønskede svar på  Kan man ikke bare bedøve, ligesom ved tandrasp? Den har aldrig sparket, jeg tror bare den går sin vej, hvis det altså er ubehageligt og tager meget mere end et par øjeblikke at lave "indgrebet"(?) Men tager det det? Hvad gør i med hopper der skal have lavet biopsi eller svaber? Mvh Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ny vallak |
|
|
som andre også nævner er han blot ny i flokken eller er han også nykastreret for der skal jo en drægtighedsundersøgelse til så også. Jeg ville få taget biopsien med det samme selvom den er lidt dyrere, min erfaring med svaber prøverne er at de intet viser, på trods af at hoppen kan stå med en voldsom infektion, så i min verden er svaber prøver penge ud af vinduet. en biopsi er en lille vævsprøve hvor svaberen blot er en slim prøve. Jeg ville ikke vente for længe med at få dem taget, for er der en infektion kan den sætte sig kronisk hvis der ventes. mvh mie
Med de fire skønne arabermuler <3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tvangsboks |
|
|
Vi avlere sætter oftest vores hopper i tvangsboks, når der skal tages en svaberprøve. At få den bedøvet er da et betydeligt større "indgreb". En tvangsboks er bare en slags spiltov der er lukket i begge ender, så hoppen ikke kan sparke dyrlægen når han "piller". Faktisk bruger vi også ofte tvangsboksen ved tandrasp eller hvis der skal gives olie ved en kolik. Så har man meget mere styr på hesten. En svaberprøve tages bare med en vatpind, som er kapslet ind i et hylster, dvs den kommer kun ud af/ind i hylsteret inde i hoppens livmoder. En biopsi udtages med en tang, hvor der klippes et stykke af slimhinden i livmoderen.
Mvh. Charlotte Dressurtalenter Sælges:
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Biopsi |
|
|
Den udtages helt inde fra børen hvorfor hoppen skal være åben og det er de normalt kun ved brunst, og dyrlægen skal have hele armen ind, kan godt være i kan nøjes med bedøvelse, det ville jeg spørge den dyrlæge om som skal udtage prøven.
Beklager taste og stavefejl www.stenhedegard.dk Halmpiller sælges Nyt: horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje Ungheste sælges, 3 og 4 års drenge
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forskellige holdninger |
|
|
Alt efter situationen og omstændighederne ville jeg nok ikke tage en biopsi før jeg synes det var nødvendigt. Selvfølgelige kan hoppen være blevt inficeret, men det kan jo først ses og behandles, hvis og når det udvikler til sig en infektion (det kan så iøvrigt også være svært at diagnostisere) Personligt ville jeg nok bare forsøge at huske at hoppen engang blev bedækket af en vallak og så tage det med i mine overvejelser hvis pludselig hoppen stod skadet uden grund eller blev syg. Når man tænker på hvor mange hopper der igennem tiden er belvet "bedækket" af vallaker, så er det en forsvindende lille del der er blevet inficeret - men selvfølglig skal du får hoppen undersøgt hvis du er i tvivel. Jeg har selv en stod hingst og de hopper der ikke kommer i fol får en biopsi, så jeg kan se hvorfor - hingsten har være på dem adskellige gange og jeg har aldrig haft en inficeret hoppe - så nej - jeg er ikke så hys. jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svarene! |
|
|
Den er blevet bedækket rigtig mange gange, tror jeg desværre. I begyndelsen var det når jeg satte hende ind igen efter at have været væk fra folden, men det stoppede og vi troede derfor at det var stoppet helt.. Indtil en dag hvor jeg skulle ordne hegn, og så at det stadig foregik, faktisk næsten 5-10 gange bare på et par timer. Så jeg regner med at få hende tjekket ligemeget hvad, især fordi han jo også har været på to andre hopper der står der. Og hvem ved hvor mange hopper han måske egentlig har været på gennem hans mange år som "vallak" i blandede flokke 
Jeg kender ikke noget sted med en tvangsboks, og er desuden ikke i tvivl om at en bedøvelse ville være nødvendig lige meget hvad. Arh-men altså, og så skal vi også køre i trailer og blablablabla. Jeg ringer og hører dyrlægen, han kender hesten og må fortælle hvordan han vil have det bedst med at det foregår.
Mange tak for forklaringerne, det gav mig lidt mental forberedelse! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|