Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

ingen genkendelse??
Forfatter: 
Dato:  11-10-2013 12:04

Jeg har lige fået min 3 års hoppeplag retur fra hvor hun har stået siden sommergræs sidste år. Dvs hun har været hjemmefra ca. 15 måneder.

Hjemme har jeg hendes mor og en anden hoppe. De er henholdsvis 16 og 18 år, og har gået sammen altid. Før plagen blev "sendt væk" gik hun på folden sammen med de to "gamle" og der var total harmoni og tætte bånd.

NU er alt kaos.... De to gamle madammer er SÅ stride overfor plagen. De jager hende med ørene lagt ned af nakken, hvis hun kommer for tæt på dem og ignorerer hende ellers totalt. Plagen er sød og rar og underdaning og prøver ind i mellem at snige sig hen mod madammerne, men så er især hendes mor efter hende..

Min romatiske drøm om en sød og rar genforening er brast! suk. Jeg var sikker på at de kunne genkende hinanden eller som minimum ville vænne sig til hinanden ganske hurtigt.

Nu har dette sceanarie stået på siden søndag morgen, altså 6 dage.

Om natten står plagen mellem de to stride damer, jeg tænkte det ville adskille dem lidt og give hende en chance. Hendes mor var så sur de to første nætter at hun konsekvent stod med røven mod hende og nægtede at spise sin wrap! Og hun eeellsker ellers mad! Nu er hun dog tøet lidt op og spiser igen, men hun tager også nogle ture med angreb på boksen over mod plagen.

Den anden hoppe er mere rolig om natten, og i morges da jeg kom ud i stanlden stod plagen ganske tæt på hendes boks og hvilede... så måske en lille åbning der??

MEN... er der nogen der har prøvet noget lignende..? Bliver de venner igen på et tidspunkt? Eller er de to madammer bare for gamle og indspiste til at ville lukke en anden ind??

Kom meget gerne med gode råd og info...

En gang PRE - altid PRE

0
0
Svar på denne tråd

Ikke nogen råd, men
Forfatter: 
Dato:  11-10-2013 12:45

Hej,

Det er da en træls situation du er kommet i. Jeg har ikke nogen konkrete råd, mere et bud på en forklaring.

Din unghest er simpelthen vokset fra at være en "baby" til at være en voksen hest, der skal finde en plads i hierarkiet. En HMS underviser jeg mødte en gang sagde, at hoppeføl arver deres mors rang i flokken, indtil de bliver omkring 2 år gamle; derefter må de selv sørge for at finde/holde pladsen. De to gamle betragter hende nok også simpelthen som helt ny og vil demonstrere deres rang, og sådan to gamle damer kan være ret stride.

Så er spørgsmålet bare, om det med tiden vil lykkes for dine heste at finde ro. Nu kan et ulige antal også nogle gange være et problem. Min hest og hendes foldkammerat har lige fået en ganske ung hest ind til sig, og nu er de 3 på en lille fold. Den nye/unge bliver godt nok holdt nede, skal jeg love for. Der sker ikke noget vildt dramatisk og der er ingen fare på færde, men der er ikke ro i flokken, selv om de nu har gået flere uger sammen. Jeg er meget spændt på, om det bliver godt på et tidspunkt, eller om det fortsat vil være sådan som det er nu, for det vil være en skam, da der tidligere var helt ro derude.

Held og lykke med det!

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd

Naturligt
Forfatter: 
Dato:  11-10-2013 13:08

Jeg oplever det gang på gang når en hest har været flyttet fra flokken i bare en kortere periode. Generelt er hopper lidt værre, vallakker er bedre til at huske deres barndoms legekammerater når de kommer tilbage. Men hopper har også mere hierarki i flokken end vallakker/hingste har.

Men jeg har observeret at heste der har været væk i selv længere tid faktisk genkender omgivelserne, når de kommer tilbage.

0
0
Svar på denne tråd

Min mening
Forfatter: 
Dato:  11-10-2013 18:56

Måske du skulle prøve med at bytte rundt på mormor og plag i boksen om natten. Så får mor fred og det samme med plagen, om natten hvor de jo gerne skal hvile og sove.

Og så evt prøve kun at sætte mormor og plag på fold sammen et par dage. Og senere så plagen alene med hendes mor??

Se om det åbner lidt op??

VH Pernille

"Only those who attempt the absurd will achieve the impossible." (M.C. Escher)

I believe in dragons, good men and other fantacy creatures

Livet er for kort til at undgå Pernille

1
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-10-2013 23:20

De kan godt huske hende, men især moderen er nok sur da hun ikke vil være mor for hende igen. Sørg endelig for at der er rigeligt med grovfoder i flere bunker, for hvis de når at blive sultne er de mere aggresive. Det er hårdt men det skal nok gå i orden, evt ville det måske hjælpe med en anden unghest som din plag kunne hænge ud sammen med hvis du har mulighed for det.

Vh Charlotte

Heste lyver aldrig

1
0
Svar på denne tråd

rangorden
Forfatter: 
Dato:  12-10-2013 07:17
Jeg sendte min 3år til hingst i foråret og hun kom hjem efter blot 10 dage og her blev hun mødt af en meget sur og dominerende mor på 17 år. Min tre års skulle så i ridning i 2 måneder og da hun kom tilbage gentog det sig. Jeg har lagt mærke til at den gamle de sidste to forår har været meget hård overfor sine børn. Hun er bossen. Jeg har snakket med andre der har lignende erfaringer.. at gamle heste er mere hårde overfor de unge da de jo netop er ved at være oppe i årene og derved ved deres rang meget let kan være i fare.

Det tog ca. En uge for min den unge kunne få lov til at snakke med din bror for moderen og det var på døgnfold.. så ja det kan tage tid..

Nu med dartmoorføl med nuttethedsfaktor i topklasse

0
0
Svar på denne tråd

kdflkdlfkl
Forfatter: 
Dato:  12-10-2013 16:30

takker for jeres kommentar og erfaringer... De går alle 3 på en stor fold så plagen kan løbe væk og de får grovfoder flere bunker. Der er en lille åbning fra hoppen der ikke er mor, men ikke fra hendes mor. Jeg har desværre ikke mulighed for at lukke en anden plag sammen med dem. Jeg har rigelig heste!! Mine to hingste, hvoraf den ene er en 2 års plag, har taget det ret cool. 2 års'en legede meget med hoppe plagen da de var sm - men det kan de jo af gode grunde ikke længere. Han er dog den eneste der har udvist lidt venlighed overfor hende... men tror nu mest det er fordi han har opdaget at damer ikke kun kan være gamle og sure.. ;)

Jeg har pøvet en dag at lade moren gå for sig selv og plagen sammen med den anden hoppe. Det resulterede i at de to madammer bare gik nær hinanden på hver side af hegnet! suk.... Normalt er de slet ikke så meget "pals" - de kan sagtens gå langt fra hinanden på folden.. men ikke lige for tiden skal jeg love for! De kan endda spise wrap af de samme bunke!

Hvis der er flere der har erfaring eller råd at byde ind med så kom endelig på banen.

Jeg væbner mig med mere tålmodighed!

En gang PRE - altid PRE

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider