Nu er det jo ikke al Müsli, der har højt indhold af stivelse og sukker. Der findes flere, der er beregnet til nøjsomme heste og/eller heste med risiko for forfangenhed. Bl.a. har Hippolyt nogle super produkter, og Brogaarden har også.
Når, det er sagt, så vil han sikkert kunne trives fint på hø (ell. tørt wrap), lidt roepiller og et godt vit/min produkt.
Nogle foreslår lucerne - jeg forstår ikke helt, hvorfor? Han skulle gerne være dækket ind med protein fra høet, med mindre han kommer til at arbejde meget? Og ellers ville jeg hellere give et tilskud af f.eks. Pre Alpin fra Hippolyt/Agrobs, som giver proteintilskud, men uden at forrykke mineralbalancen så meget, som lucerne kan.
Min egen hest har tidligere været forfangen, og hun får hø, halm, Hippolyt (Hesta Mix ell. Equigard), lidt roepiller og for tiden 3-4 timers græsning om aftenen, hvor der er mindre sukker i græsset. Regner med at gå over til at lade dem græsse om natten i løbet af de næste dage, så kommer hun op på 6-7 timer.
Men, som Jette skriver, så er det meget forskelligt fra hest til hest, hvad de kan tåle, når de først har været forfangne.
Det ville være nemmere, hvis du havde lidt mere info om ponyen.
Var den "græsforfangen" eller "stivelsesforfangen"? I sidstnævnte tilfælde har jeg kendte flere, der ikke har haft problemer med græsningen efterfølgende. Men igen, det er jo individuelt.
Hvor slemt forfangen var den?
Hvor længe er det siden?
Hvad har den tidligere fået at spise?
Hvor meget motion har den fået.
O.s.v.