Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Tidl. forfangen shetter?
Forfatter: 
Dato:  20-08-2013 07:37

Min 3årige datter har fået foræret sin egen lille pony, en charmerende 13 års shettervallak- et af de få superbørnevenlige eksemplarer ;) ...

 

Udfordringen er så at den unge mand for 4 år siden har været forfangen.. Hvilke forholdsregler skal jeg mon tage? ...

 

Kan godt regne ud at han pt ikke kan tåle at gå på hele marken (en lille hektar) så han går kun på det stykke med "gammelt græs" mens vores 2 ismuler er kommet på det nye ...

 

Men hvor stor en mark kan han tåle at gå på? .. Han er plæneklipper-udgaven, mulen i jorden konstant ... Han er på nuværende tidspunkt i rigtig fin foderstand, dog med klassisk sommervom - men han er heller ikke rigtig blevet brugt, så jeg regner da med det ændrer lidt når han bliver sat til at arbejde lidt ...

 

Og hvad med foder? ... Skal jeg nøjes med vitaminkiks, græs og hø eller skal han have andet og i så fald hvad er bedst? ..

 

Ismulerne får Equsana Compete, barley pop og lucerne -men vi overkommer vidst nok også hvis vi skal købe noget helt andet til ham ... Han får en form for musli nu men da jeg bare fik en spand med er jeg lidt i tvivl om hvad det egentlig er ...

 

Til vinter skulle de gerne fortsat gå i løsdrift så der skal jo også lidt mere energi til at holde varmen - men vi tjekker altid løbende med vægtbånd for at se om de holder vægten ...

 

Lang historie kort - kom med jeres fif til en tidligere forfangen pony... Han er forøvrigt en lille fis på 82 cm :) ...

 


ManEater, Queen of the Fucking Universe, Any Questions?


Stengers Maskinservice- reperation af alle former for biler, maskiner og alt i svejseopgaver-værkstedet der har åbent når du har tid!

Ring 24656668

0
0
Svar på denne tråd
 
 altid svært
Forfatter: 
Dato:  20-08-2013 08:11

Det er så individuelt og iøvrigt altid svært at rådgive om tidl. forfangne heste og ponyer, nogle kan med tiden gå på græs andre kommer aldrig til det.

 

I dit tilfæde er det jo ekstra svært, med mindre du kender de forholde ponyen har gået under før.

 

jeg har på min hjemmeside lavet en lille enkel "køreplan" mht. forfangenhed og den er du selvfølgelig velkommen til at læse http://cfab.dk/blog/forfangenhed/

 

jette


 

Stald Møllegården Heste og Ridecenter

 

Pony Rideskole - Horsemannship kurser for børn og unge

 

Center for alternativ behandling

bla. KST, Akupunktur, TFT, Massage og Naturopati

Rideterapi og Hippoterapi

0
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddd
Forfatter: 
Dato:  20-08-2013 09:19

Jeg ville tage ponyen af græsset. Er det ikke muligt så på med mundkurven.

 

Der udover ville jeg så give ham vitaminkiks/eller en form for vitaminer, samt lille håndfuld lucerne og 3 kg hø dagligt.

 

Du kan evt - når han begynder at lave noget også - give ham fiberpiller. Jeg foretrækker dem som ikke skal blødes op, jeg bruger selv dem fra Spillers eller Saracen.

 

Der ingen grund til at smide en masse musli i ham når han har været tidligere forfangen eftersom der blot er en masse sukker i og det skal du jo så vidt mulig helst undgå.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Græs ...
Forfatter: 
Dato:  20-08-2013 10:32

Jamen hvad søren skal jeg så? ... Hvis han ikke må gå på græs? ...

 


ManEater, Queen of the Fucking Universe, Any Questions?


Stengers Maskinservice- reperation af alle former for biler, maskiner og alt i svejseopgaver-værkstedet der har åbent når du har tid!

Ring 24656668

0
0
Svar på denne tråd
 
 Shetlænder
Forfatter: 
Dato:  20-08-2013 13:15

 

Tillykke med jeres shetlænder. Spændende emne, mht. fodring af tidligere forfangen hest.

 

Kan du ikke kontakte dem du fik ham af og høre hvad de har brugt? At overdrage en hest / pony uden at medsende en foderplan er vel ikke særligt betænksomt, uanset pony eller hest! Især med de forbehold i må tage.

 

Sidste vinter brugte vi fiberpiller og jeg gør det ALDRIG igen! De heste der har fået det har døjet med pelsskift, huld, tandproblemer mm. så mit råd til dig inden du begynder at fodre med det vil være at søge lidt på fiberpiller herinde feks.

 


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Müsli - lavt på sukker/stivelse
Forfatter: 
Dato:  20-08-2013 14:01

Nu er det jo ikke al Müsli, der har højt indhold af stivelse og sukker. Der findes flere, der er beregnet til nøjsomme heste og/eller heste med risiko for forfangenhed. Bl.a. har Hippolyt nogle super produkter, og Brogaarden har også.

 

Når, det er sagt, så vil han sikkert kunne trives fint på hø (ell. tørt wrap), lidt roepiller og et godt vit/min produkt.
Nogle foreslår lucerne - jeg forstår ikke helt, hvorfor? Han skulle gerne være dækket ind med protein fra høet, med mindre han kommer til at arbejde meget? Og ellers ville jeg hellere give et tilskud af f.eks. Pre Alpin fra Hippolyt/Agrobs, som giver proteintilskud, men uden at forrykke mineralbalancen så meget, som lucerne kan.

 

Min egen hest har tidligere været forfangen, og hun får hø, halm, Hippolyt (Hesta Mix ell. Equigard), lidt roepiller og for tiden 3-4 timers græsning om aftenen, hvor der er mindre sukker i græsset. Regner med at gå over til at lade dem græsse om natten i løbet af de næste dage, så kommer hun op på 6-7 timer.

 

Men, som Jette skriver, så er det meget forskelligt fra hest til hest, hvad de kan tåle, når de først har været forfangne.

 

Det ville være nemmere, hvis du havde lidt mere info om ponyen.

Var den "græsforfangen" eller "stivelsesforfangen"? I sidstnævnte tilfælde har jeg kendte flere, der ikke har haft problemer med græsningen efterfølgende. Men igen, det er jo individuelt.

Hvor slemt forfangen var den?

Hvor længe er det siden?

Hvad har den tidligere fået at spise?

Hvor meget motion har den fået.

O.s.v.


Med Carmen - Shagya Araberhoppe fra 1999

- Shagya Araberen -

Den mest fantastiske, alsidige hesterace der findes :-)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fortiden ...
Forfatter: 
Dato:  20-08-2013 15:45

Desværre ved jeg ikke ret meget om hestens tidligere problemer - vi har fået den fra en der kontaktede mig på Facebook - hun havde selv fået den fra en veninde hvor den ikke havde haft det synderlig godt ..

 

Vi fik en spandfuld foder med, sådan at vi selv kunne køre over på den foderplan vi nu ville foretrække - og det er jo så her jeg kommer lidt til kort .. Har ingen erfaring med forfangenhed og derfor spørger jeg som jeg gør :) ..

 

Fiberpiller, roepiller osv bruger vi ikke og kommer temmelig sikkert heller aldrig til det .. Jeg kan ærlig talt ikke se behovet .. Som sagt får vores ismuler Compete, Barley Pop, lucerne og godt hø..

 

Den lille ny er ikke umiddelbart stor fan af krybbefoder, men meget glad for hø ... Så jeg tænker at vi prøver med vitaminkiks og hø indtil vi ved hvordan han udvikler sig og indtil jeg har haft mulighed for at have smed og dyrlæge ind over omkring det forfangenhed ...

 

Jeg har lavet en mindre indhegning til ham på "det gamle græs" som er den specielle blanding til nøjsomme heste og så må vi observere ham lidt og se hvad der sker ...

 


ManEater, Queen of the Fucking Universe, Any Questions?


Stengers Maskinservice- reperation af alle former for biler, maskiner og alt i svejseopgaver-værkstedet der har åbent når du har tid!

Ring 24656668

1
0
Svar på denne tråd
 
 123...
Forfatter: 
Dato:  20-08-2013 19:38

Jeg kan da fortelle hva jeg gør med min. Hun har vært forfangen riktig slemt inden jeg købte hende.

 

På sommeren går hun på en fold med meget lidt græs. Hun kommer ind om natten og får 200 g Equsana Pony Muesli. Det er beregnet på små fede ponyer. Der er vitaminer og mineraler i det. Hun står på halm og får kun wrap dersom hun har arbejdet hårdt.

 

På vinteren får hun maks 2.5 kg wrap om dagen, lige meget hvor hårdt hun arbejder. I vinter gik hun på spåner, og hun var stadig svær at holde i god form. 200 g muesli til morgen og det samme til aften.

 

Hun blir arbejdet ret hårdt hver dag. Enten for vogn, longering eller ridning. Selv med det lille hun får nu er hun svær at holde tynd nok. Jeg kan lukke hende på græs om sommeren, men kun dersom hun igennem vinteren har blevet en lille smule tyndere end hun bør være. Så kan hun lægge på sig de ekstra kilo hun mangler ved at gå på græs og være med de andre heste.

 

Om det går for din ved jeg jo ikke, men det fungerer for min. Hun er 110 cm. Hun har ikke vært forfangen mens jeg har haft hende og hun har heller ikke været syg.

 

Håber du finder ud af det hele :)


Alltid med en

Appaloosa

 

Berta - Shetlænder/Islandshest hoppe 2003. Søger rytter

Such-A-Cloud - Appaloosa hingst 2012.

 

Skrivefejl? Ret mig gerne, jeg er nordmand.

0
0
Svar på denne tråd
 
 personligt..
Forfatter: 
Dato:  21-08-2013 13:03

Personligt ville jeg ALDRIG turde smide en tidligere forfangen på græs :) min shetlænder har (7-9-13) aldrig endnu været forfangen, men sidste år sat han ENORME fedtdepoter på en uge, og det var tegn nok til mig at det ville gå GRULIGT galt det her... Så han har i år hun gået på jordfold med hø i slowfeeder :)

 

Hvis det var min ville jeg enten smide den på jordfold eller straks få en mundkurv på den :) og så bare give den vitaminer.

 

Til vinter ville jeg så give den 3-4 kg hø/wrap og vitaminer :) evt frøgræs/halm i en slowfeeder til "ventetiden" :)

 

Du kan også vælge og give den Equigaard, som er godt til de små trivelige. Det er til heste med EMS, men jeg begyndte på det før jeg fik mistanke om EMS faktisk, da det gav ham super energi og holdte ham pæn :) (og så 3-4 kg wrap)

 

Held og lykke!


Sagde Maya

Med den talentfulde charmetrold, Vito

 

 

"..my horse will dance for me, just for a kiss.."

www.facebook.com/VitoSaelberck

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider