Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Behandling af sur stråle
Forfatter: 
Dato:  20-07-2013 08:15

Hej alle sammen.

 

Læste en tråd herinde for noget tid siden, hvor æblecidereddike/æbleeddike blev anbefalet til behandling af sur stråle.

jeg har ledt lidt i supermarkeder og på nettet efter det, men har ikke rigtig fundet det. På nettet kan jeg finde noget økologisk noget, der naturligvis koster en formue.

Bliver en smule nærig når det "bare" skal bruges til behandling af sur stråle.

 

Er der nogen der kender til et sted hvor det kan købes til en rimelig pris?

 

Nu hvor jeg alligevel er inde på behandling af sur stråle så blev der i den førnævnte tråd også foreslået at bruge tandpasta til behandling. Er der nogen der har erfaring med at bruge det og, som har lyst til at dele sine erfaringer? Er det fx lige meget hvilken tandpasta der bruges, eller skal det være en bestemt en?

 

Mvh Anja.


"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.


ATTEN'ZION

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-07-2013 08:45

Æbleeddike/æblecidereddike kan bl.s. købes i Føtex eller Bilka :-)

 

har ikke erfaring med brug af tandpasta til behandling, men lyder umiddelbart (i mine ører) ikke som noget jeg ville bruge.. Men følger spændt med hvad andre har af erfaringer :-)


Med venlig hilsen

 

Janni

0
0
Svar på denne tråd
 
 mangeråd
Forfatter: 
Dato:  20-07-2013 12:23
Der er rigtig mange tråde her på HN om sur stråle - måske det hyppigst forekommende emne gennem årene? Prøv lige at google sur stråle heste-nettet ... - Og næsten lige så mange gode råd :-)

Æbleeddike eller æblecidereddike køber jeg i Føtex ... står i nærheden af olivenolie, balsamico, diverse eddiker ...

Jeg bruger lidt æbleeddike forebyggende - ikke ret tit, måske en gang hveranden uge. Min hest har fine hove, men om det skyldes eddiken - tror jeg næppe. Måske de havde set ligeså fine ud, selv om jeg ikke havde penslet den med det. Jeg tror mest på, sunde, stærke og modstandsdygtige hove kommer fra: a) rigtig fodring og b) ren og tør madras. Også omfanget af motion kan spille ind. En hest i dårlig form, der sjældent får pulsen op, har også sværere ved at reparere sit dårlige horn. Hyppig beskæring kan også bidrage til at løse problemet, så du så ofte som muligt får skåret dårligt horn fra. Luft er også vigtigt, så hovene skal renses og gerne masseres med en stiv børste HVER dag. Den svamp, der angriber strålen, trives godt i iltfrit og fugtigt miljø. Min hest får nemmere sur stråle, når det har regnet rigtig meget eller sneen er smeltet og folden står i vand, så de går rundt i vand hele dagen nærmest. Der mæsker den lille svamp sig rigtigt.

Jeg ville i hvert fald aldrig bruge de kemisk stærke midler til min hest (der er rigtig mange). Over det lange løb ætser det ikke blot svampen væk, men også det levende horn, så hoven ikke kan udvikle sig ordentligt. Der skal jo være en vis bakterieflora i hoven - hestehove er IKKE bygget til at være sterile!! Især hvis din sur stråle har dannet en revne op i strålen/ballerne, så skal man være forsigtig med, hvad man hælder deri, som løber helt ind i det bløde væv. Jeg har prøvet temmelig mange midler gennem årene, men har været mest glad for NT dry pudderet, som sammen med ren madras og tilpasset fodring har virket. Det er lavet af silikater og salte af bl.a. kobber, noget hvidt ler der suger kraftigt, oregano, mm. Ingen kemi.
1
0
Svar på denne tråd
 
 tandpasta
Forfatter: 
Dato:  22-07-2013 10:55

min trimmer sværger til æblecidereddikke, men det kan ikke tage sur stråle hvis det først rigtig har fået fat desværre.

 

Min tinker har været meget plaget af sur stråle, og nu bruger jeg tandpasta, og det virker når det er i udbrud, bruger jeg det hver dag, jeg smører det langs strålen på begge sider og i midten, og så tværer det lidt rundt med hovrenseren så det kommer ordentligt ind hvor det skal virke.

 

Hvis din hest får sur stråle jævnligt, ville jeg også bruge det forebyggende et par gange om ugen. Det gør jeg, og min hest har ikke haft sur stråle i over et år nu

 

Tandpasta er billigt-det er ligemeget hvad mærke du bruger-og det er ikke giftigt som meget af det andet man kan finde på markedet mod sur stråle. Og så er det jo nemt at finde i alle butikker.

 

Kan kun sige go for it

1
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  22-07-2013 16:07

Tak for svar mht æbleeddiken. jeg må i Føtex eller Bilka.

 

Tror jeg vil prøve med tandpasta, den ene stråle er ret hårdt angrebet og det virker som om det blåsten vi har brugt indtil nu gør ondt på den.

 


"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.


ATTEN'ZION

0
0
Svar på denne tråd
 
 sur stråle
Forfatter: 
Dato:  22-07-2013 16:39

hej min havde også meget sur stråle og jeg brugte alt muligt,tandpasta,blåsten og meget mere intet hjalp,,du skal få smed eller dyrlæge til at skære det døde stråle væk og så købe jod og noget pasta hos dyrlægen med pencilin i,det fik jeg og det virkede..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vircon S
Forfatter: 
Dato:  23-07-2013 07:52

Det eneste effektive middel er Vircon S, så er det tilgengæld også hurtigt væk og man kan se resultater i løbet af få dage og det fåes uden recept.

 

Mvh. Søs

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tandpasta
Forfatter: 
Dato:  01-08-2013 00:59

Har rigtig gode erfaringer med tandpasta, har brugt det på forskellige heste med gode resultater.

 

Æbleeddike er også ok, men foretrækker selv tandpasta.

 

Undgå de giftige produkter af hensyn til miljøet, din hest og dig selv. De blå kemiske produkter ætser også det sunde væv i hoven væk.

 

Hilsen Mette

0
0
Svar på denne tråd
 
 brintoverilte - helt ugiftigt
Forfatter: 
Dato:  01-08-2013 10:52

Sur stråle skyldes en bakterie der trives under iltfrie forhold. Behandlingen består i at rense hoven og ilte den for at slå bakterierne ihjel uden at skade hoven.

 

Jeg bruger følgende effektive, billige og helt ugiftige metode:

 

Rens ud:

Rens først hoven grundigt med hovrenser. Hvis der er meget sort snask i draggruberne og strålekløften, pres da små vattotter så dybt ned du kan og fjern dem igen med hovrenseren. Når der ikke er mere sort snask på vattet, er hoven renset.

 

Desinficer:

Hæld brintoverilte på, hvor hoven er inficeret.

 

Gentag behandlingen dagligt indtil den sure stråle er væk. Ved meget let angreb af sur stråle kan man nøjes med at rense almindeligt og så brintoverilte på.

 

Brintoverilten må ikke være over 3% i opløsning. Læs mere om brintoveriltens virkning her. www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/ id=1089/sprog=1/grp=3/menu=2/

 

Man kan få mange mere eller mindre giftige midler mod sur stråle, brintoverilte er helt uskadeligt i lav opløsning og efterlader kun ilt og vand i hoven.

 

PS. Jeg har min brintoverilte i en sprayflaske i striglekassen, så er den altid klar og lige ved hånden, hvis jeg spotter sur stråle, og den kan også bruges til små sår og skrammer. Den rækker også længere i sprayflaske.

 


Digital håndbog for hestejere på hobbyheste.dk

2
0
Svar på denne tråd
 
 aldrig blåsten
Forfatter: 
Dato:  01-08-2013 10:54

forresten.... brug aldrig blåsten, det er super giftig og ødelægger vævet i hoven...


Digital håndbog for hestejere på hobbyheste.dk

2
0
Svar på denne tråd
 
 blåsten
Forfatter: 
Dato:  01-08-2013 16:42
Jeg har haft brugt blåsten -for det gjorde man i gamle dage.. men synes ikke det har virket men det er klart hvis det ødelægger hoven mere end det gavner. Der er godt nok mange forskellige produkter man kan bruge, hvad koster det der brintoverilte og skal det være en speciel tandpasta?
0
0
Svar på denne tråd
 
 omkring 25 kr
Forfatter: 
Dato:  09-08-2013 10:46

Brintoverilte bruges normalt til at rense sår og kan fås på apoteket eller matas det koster omkring 25 kr. for de mindste flasker i 3% opløsning. Jeg ville dog købe en stor flaske, da det altid er godt at have brintoverilte i husapoteket.


Digital håndbog for hestejere på hobbyheste.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 smedene
Forfatter: 
Dato:  09-08-2013 12:29

Smede OG dyrlæger anbefaler salisylsyre eller brintoverilte. :)

 

Læs her hvordan man gør....! :

 

beslagsmed.tripod.com/Page_8.htm


 

Husk, mod tåber kæmper selv Guderne forgæves!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hoof master
Forfatter: 
Dato:  09-08-2013 17:00

Hej.
Jeg bruger Hoof Master på spray.

Den syntes jeg er rigtig god og virker med det samme dog skal man passe på hvor man rammer for den farver rigtig meget.

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  09-08-2013 22:19

Hvor købes Hoofmaster?

 

Maria


Super sød welsh-blanding udlånes. Vallak, 6 år, 122 cm i stg. Kan rides i alle tre gangarter men er utrænet. Super nem at håndtere, helt trafiksikker, og rigtig samarbejdsvillig.

0
0
Svar på denne tråd
 
 godt spørgsmål.
Forfatter: 
Dato:  10-08-2013 22:42

Jeg har stødt på det mange steder i de forskellige udstyrsbutikker.

Jeg har også tit fundet dem på nettet, men da jeg søgte efter den her forleden for, at finde navnet, syntes jeg ikke rigtig den dukkede op nogle steder.

 

Tror du skal prøv at kigge i de forskellige butikker. :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hoof Master
Forfatter: 
Dato:  10-08-2013 23:18

er rigtigt godt!

Brintoverilte (Brintperoxid) ville jeg ikke bruge. Heller ikke på sår.

Er laborant, og har via min uddannelse lært at det koger både dødt og friskt væv væk. Det var i 80´erne man brugte det til sårrens. Vi er heldigvis blevet klogere.

Brun sæbe var også vældigt populært som sårvaskemiddel en overgang, det er også noget rigtigt l... hvadenten det er på dig selv eller hesten. Ren brun sæbe har en pH på 13, dvs det ætser stort set alt væk.....

Sæbespåner er meget bedre.

Ren blåsten udtørrer voldsomt, det indehodler blandt andet kobber. Det er supergodt til at slå alger ihjel med, men det er vist også det....


www.t-horse.dk

Only the best for your horse

Kvalitets-rideudstyr til den kræsne rytter.

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider