Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 er denne skoning ok?
Forfatter: 
Dato:  03-06-2013 20:37

Hej Ænder

 

Jeg står og er lidt i tvivl om hvorvidt denne skoning er ok og håber i kan hjælpe. -ved det kan være svært at vuderer ud fra billeder.

 

Min tvivl er opstået efter samme smed har taget ALT for meget af min venindes hest, så den nu står halt og ska ha' dyrlæge imorgen(havde smed torsdag) Her synes vi den er blevet noget mere "flad" end den før har været, men har aldrig rigtig kigget på dens hove.

 

Nu kommer jeg så hjem fra min veninde og kigger på en (ny)hest som også bliver ordnet af samme smed, og efter sigende skulle den være ordnet for 6 uger siden, men hovene er MEGET lange, meget flade og ligner ikke kun en 6 ugers beskæring. (bar fodet)

 

Så kigger jeg så på min egen, og synes godt nok også hun er blevet noget mere "lang" i tåen? end hun før har været, og synes hun står noget mere skrådt på hoven end tidligere.

Hun har en skade i den dybe bøjesene og går med ringsko. Hendes seneskede er den seneste tid hævet op igen = tegn på noget kan være (meget) galt. Min dyrlæge er ikk kontaktet da hun (endnu) ikke har vist tegn på halthed, men kan jo ikke lade være med at frygte det er skoniningen der er skyld i det.

 

Maler måske fanden på væggen nu og kan sagtens være der ikke er noget i det, og min veninde bare har været uheldig den ene gang og er også meget tilfreds med smeden. Men efter at have været igennem et langt skadesforløb og en hest med et mere sart forben så er jeg altså meget opmærksom på hvordan tingene omkring hende er. Og (halv)dårligt smedearbejde vil jeg ikke accepterer.

 

Hun fik skoene på 10. maj, så det er ikke længe siden..

 

Har prøvet at tage nogle forskellige billeder og flere kan tages hvis der er behov for det.

 

Men kære HN hvad siger i?

 


Billede

ikk jordens bedste kvalitet og vinkel? men det er højre forben.


Billede


HF når hun hviler den.

Billede

venstre forben.


Billede


forfra

Billede


venstre for

Billede


hf

Billede

hf fra siden.

 

 

 

Der er ikk af baghovene, dem kan jeg dog godt tage. grunden til der er flest af hf er at det er det jeg er super bekymret for.

 

 

Men kære Hn hvad er jeres mening om denne skoning som er 3½ uge gammel.


Mvh Kathrine

 

Med 3 fantastiske heste!

Dinna (1983) - udlånt
Vestergårdens Madame(2001) - ride/konkurrence hest, nu skadesfri!

Sorte Sara (2010) - selskabshest, stilles til ...

 

Arents Design

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 lkdfælsdkjf
Forfatter: 
Dato:  03-06-2013 20:54

 

 

For mig er det super svært at se,når hesten står på sten og dermed ikke står jævnt..

 

Jeg er ikke en ørn til sko. Mine heste går uden. Men tror det vil være meget nemmere at vurdere hvis billederne tages på staldgangen eller på asfalt så hesten stå pænt lige..

 

Håber at nogle kloge ænder kan hjælpe dig med dine spørgsmål..

 

.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-06-2013 21:05
Kan godt se det er lidt svært at se det når hun står på stenene, men der stod hun lige så fint :)

Prøver at se om jeg kan få nogle billeder på asfalt imorgen!

Mvh Kathrine

 

Med 3 fantastiske heste!

Dinna (1983) - udlånt
Vestergårdens Madame(2001) - ride/konkurrence hest, nu skadesfri!

Sorte Sara (2010) - selskabshest, stilles til ...

 

Arents Design

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 ffffffff
Forfatter: 
Dato:  03-06-2013 21:18

Jeg synes det ser ud til at skoen er for lille.


"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  03-06-2013 21:41

 

Om det er stenene, hun står i, der snyder, ved jeg ikke....

 

MEN det ligner højre forhov er længere end venstre forhov.


MVH.

Betina

 


3 shetlandshingste(født 2010), 2 sorte på 80 og 85 cm og 1 rød på 95 cm sælges billigt til gode hjem. Går sammen i løsdrift.

 

Har opdateret hestepas/fuld stamtavle.

Flere salgsponyer på w ...

6
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-06-2013 22:23
Nu du siger det kan jeg da faktisk godt se det ser ud som om der er forskel på hovene! Har jeg ikk lige tænkt over om der er, men nye billeder bliver taget imorgen, hvis jeg kan få dyret til at stå stille. :) derudover kigger jeg selv grundigt på hendes fødder! Er bare bange for at stirre mig blind og se "spøgelser".
om skoen er for lille ska jeg ikk kunne sige, men hun fylder den ikk ud alle steder. Og hvis ikk jeg tager helt fejl er hun lige gået en størrelse op eller også var det fra næste gang.
Smeden laver selv ringskoen, eller dvs han former en standart sko efter hende og svejser så selv "ringen"/enden på.

Hendes forhove har altid været meget sådan lige op og ned og hun er faktisk kun vokset i højde n og ikn i længden og det er både med og uden sko. Men nu er hun begyndt at blive mere flad og langtået op til smedebesøg gom det er godt eller skidt aner jeg ikk,men der er i hvert fald sket en forskel.
Og ved godt smede er forskellige, og skiftede til ham her august/september sidste år, så han er jo stadig "ny".
tror han er dygtig nok, men bliver jo bare bekymret når man ser min venindes hest halte efter besøg og man så seæv observere ædringer på ens hest som man er noget hys omkring!

Så vil egentlug bare beroliges eller ha at vide smeden ikk dur!


-undskylder stavefejl,men det er skrevet fra mobil.

Mvh Kathrine

 

Med 3 fantastiske heste!

Dinna (1983) - udlånt
Vestergårdens Madame(2001) - ride/konkurrence hest, nu skadesfri!

Sorte Sara (2010) - selskabshest, stilles til ...

 

Arents Design

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift...
Forfatter: 
Dato:  03-06-2013 22:54

jeg har selv været meget igennem med smede der ikke gør deres arbejde godt nok, og kræver penge for at de skal komme og rette deres fejl

 

denne gang står min hest dog halt, pga. forkerte bagsko = forkert belastning af has, og sener dog skyldes dette smedens uvidenhed, og smed og dyrlæge arbejder nu sammen!

 

Jeg synes om de andre at det vil hjælpe en del, med billeder på fast og jævnt gulv, så glæder jeg mig til at se

 

Men umiddelbart synes jeg allerede nu, at kunne se at skoene er for små, som Sandra skirver, smeden har kortet snuden af hoven hvorefter skoen lige akurart passer fra dragthjøernene til spidsen af hoven = ikke ok ..

 

skoene skal stikke en smule ud bagpå, ikke kun bagud, men også ud til siden, så der er plads til at hovene han vokse, og ikke mindst bliver belastet rigtigt, ligevægt i hovene i vigtigt for at hesten belaster hoven og benene rigtigt ..

 

Synes også hovene ser ret smalle ud bagtil, og lange foran, hvilket ikke burde være tilfældet, hovene burde kunne holde sig ensformede og runde (forhovene) og baghovene mere ovale ..

 

men er spændt på at se de nye billeder, vil i øvrigt gerne se et billede fra under hoven, så vi kan se bredden på skoene, og sålen :)


. Nadja & Max Nobel .

"vi er ikke alle lige dygtige, men vi er alle lige vigtige"

 

 

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 123...
Forfatter: 
Dato:  04-06-2013 00:25

Nej, de er ikke ok i mine øjne. De er for lange i drakten og for helt forkert å tåen. En hov skal da slet ikke bule ud på den måde.

 

Selv med sko er dette en korret hov, det her er den vinkel som er mest optimal for hesten

Billede




Alltid med en

Appaloosa

 

Berta - Shetlænder/Islandshest hoppe 2003. Søger rytter

Such-A-Cloud - Appaloosa hingst 2012.

 

Skrivefejl? Ret mig gerne, jeg er nordmand.

1
0
Svar på denne tråd
 
 for mig..
Forfatter: 
Dato:  04-06-2013 00:35

for mig ligner det han lige har taget noget af tåen af for at få skoen til at passe i størrelsen


Sagde Maya

Med Vito, ponyen med charme og selvtillid

 

 

Some people think it's holding on that makes

one stronger - sometimes it's letting go

Hvil i fred Nobi, 1999-2008

 

www.facebook.com/VitoSaelberck

1
0
Svar på denne tråd
 
 nye billeder
Forfatter: 
Dato:  04-06-2013 10:47

Så fik jeg taget nogle andre billeder af hestens fødder

Håber de kan bruges?

 


Billede

forfra


Billede

VF fra siden


Billede

VB fra siden


Billede

VB forfra


Billede

HB fra siden


Billede


HF fra siden ("indera")

Billede

HF fra siden


Billede


HF tættere på

Billede

HB forfra


Billede

HB fra siden






Billede

HF bagfra


Billede

VF bagfra


Billede

HF forfra


Billede


VF fra siden

Billede


Forfra



Billede

Forfra

 

 

Sidste gang han var har rørte han næsten ikke baghovene da jeg rider 2 km på asfalt hver dag, så der er ikke så meget at tage af og hellere der er noget at slide af, end slet ike noget.



Men hvad siger i nu hvor der er nye billeder?


Mvh Kathrine

 

Med 3 fantastiske heste!

Dinna (1983) - udlånt
Vestergårdens Madame(2001) - ride/konkurrence hest, nu skadesfri!

Sorte Sara (2010) - selskabshest, stilles til ...

 

Arents Design

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 På INGEN måde ok
Forfatter: 
Dato:  04-06-2013 11:41

HF ligner begyndende underløbende dragter

Draterne er ikke lige høje på nogen af benene.

Hovene skal ikke bue sådan


Find dig meget hurtigt en ny smed


 

Albion dressursadel købes
Sæde str. 17,5 eller 18
Wide eller X-wide bom

2
0
Svar på denne tråd
 
 smeden
Forfatter: 
Dato:  04-06-2013 13:39

overordnet set synes jeg ikke det ser helt i orden ud, men jeg er ikke ekspert i hove og skoning, der er dog noget andet som springer mig i øjnene, og det er at du skriver højre for er begyndt at hæve op igen og hvis der ingen ændringer har været ellers er min første mistanke skoningen, og hæver benet ville jeg gribe fat i det med det samme uden tøven, især når hesten har en skades historie.

 

mvh

Mie


Med de fire skønne arabermuler <3

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hævet forben
Forfatter: 
Dato:  04-06-2013 13:53

nu står jeg selv med seneskadet hest som har fået lagt specialsko på i håb om aflastning...

 

og senen skal IKKE hæve op igen efter skoning!!!!

 

jeg kan slet ikke forstå at du har tid til at spørge herinde når senen tydeligt via hævelse viser at det ikke er godt!!!

 

dyrlæge nu, og anden smed efter dyrlægens anvisning.. jeg fik selv dyrlægen til at se om smedearbejdet på min egen var ok...

der er mange der ikke tænker så meget over seneskader, og " det skal nok blive fint igen"...

det gør det ikke hvis man ikke passer skaden ordentligt.. og her har din smed tydeligt ikke vidst hvad han lavede!

 

det kan faktisk kun gå for langsomt.

 

og ja jeg reagerer voldsomt, fordi jeg lige nu venter på forsikringens ord for at det er ok at aflive min smerteplagede hest.

 

det er ikke noget jeg ønsker for selv min værste fjende at skulle igennem, så hvis du er glad for din hest, og det formoder jeg at du er, så ringer du til dyrlægen nu og forhører dig, og så får du en smed ud der kan rette op.

 

helst igår.

 


ejer af Apache!


 

 

 

2
1
Svar på denne tråd
 
 små sko /ringsko
Forfatter: 
Dato:  04-06-2013 23:49

Jeg har selv været igennem det at være bekymret for smedearbejdet. Og ville ønske jeg havde skiftet noget før. Jeg kan oplyse dig om at min hest også fik lavet ringskoen af en alm.sko og havde for små sko. Der var en kæmpe forskel på gangen, da vi skiftede smed og den fik en færdigproduceret ringsko på der var større. Hesten har over en lang periode været ikke halt, men taget dårlige skridt. Jeg havde også gået og bekymret mig, og vil i dag have skiftet meget hurtiger hvis det samme skulle ske igen.

Ps. ringsko bliver lagt på fordi de ikke giver svingninger som en alm. sko/dermed støtter de bedre, og at de kan optimere blodgennem strømningen i hoven.

Hoven følger skoen derfor er det vigtigt den ikke er for lille.

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-06-2013 17:37

Mange tak for jeres svar, jeg begynder at kigge efter ny smed..

 

Men det skal lige siges jeg ikke ved om det er pga smeden eller pga hårdere ridning benet hæver. Hun er nemlig sat i fuld ridning og skånes på INGEN måde, så det kan lige så godt være ridningen hun siger fra overfor.

Hun halter ikke og derfor er dyrlægen endnu ikke kontaktet. for hendes ben kører ogs lidt dets eget løb og det betyder ikk altid noget når hendes ben hæver/ der kommer galle.

 

Derfor er jeg lidt tilbageholden med at ringe til dr. dyr. også fordi økonomien ikke er til en scanning lige nu-bliver det nødvendigt bliver pengene fundet, men vil helst undgå at skulle smide så mange penge til dyrlægen nu.


Mvh Kathrine

 

Med 3 fantastiske heste!

Dinna (1983) - udlånt
Vestergårdens Madame(2001) - ride/konkurrence hest, nu skadesfri!

Sorte Sara (2010) - selskabshest, stilles til ...

 

Arents Design

 

0
2
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-06-2013 19:04

Er yderste søm på HF ikke meget højt oppe? Syntes generelt det ser mege ujævnt og ikke særlig fint ud, det ville min smed ihvertfald ha fået lov til at lave om..

 



For where your treasure is, your heart will be also.

 

Musik komponeres til kur programmer, hjemmesider, videoer MM.

Send pb for info.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Skoning
Forfatter: 
Dato:  05-06-2013 19:14

Jeg synes heller ikke, det er særligt pænt arbejde.

 

Skoene ser for små ud og for smalle, hvilket gør, at forhovene er så indsnævrede, som man kan se, de er på billederne bagfra. Dragterne er en underløbne, men det kan ikke undgås, når skoene er for små. Og så er jeg enig med de andre i, at en forhov ikke skal kortes sådan ind i snuden, som det er blevet gjort på VF - de to forhove er jo slet ikke ens, når man ser dem fra siden.

 

En sko skal gå ud bagved hoven både i længde og bredde, så hoven har plads til at vokse og ikke indsnævres af skoen. Det betyder, at hesten nemmere træder den af, og det er voldsomt irriterende for ejer, men det nytter ikke at give den for små sko på - det vil blot betyde andre problemer. Så større sko og evt. klokker så man måske kan undgå, at de trædes af for ofte.

 

Jeg synes, Mathildes beslagsmedie ser ud til at lave et rigtig godt stykke arbejde, og jeg synes, hun på sin facebook side illustrerer rigtig godt, hvordan det bør se ud. Måske du kunne få noget ud af at kigge på hendes fotografier i forhold til at få en ide om, hvordan en god skoning bør se ud - læg især mærke til, hvor langt bagud fra hoven, skoen stikker ud: www.facebook.com/ MatildesBeslagsmedie/photos_albums

 

Håber, det lykkes dig at finde en dygtig fagmand eller -kvinde, hvilket desværre ofte er rigtig rigtig vanskeligt, er min oplevelse.

 

Mvh.

 

Nina

0
0
Svar på denne tråd
 
 smedearbejde
Forfatter: 
Dato:  06-06-2013 08:18

vil ikke udtale mig om smedens arbejde, det har jeg slet ikke nok forstand på men hvis du bor i Jylland kan jeg varmt anbefale Adam, han er australier og barefoot trimmer men skoer også heste hvis det er nødvendigt, vi har haft rigtig stor glæde af ham, han har virkelig udrettet mirakler med vores hestes hove. Du kan evt kontakte ham på tlf 50151698 ;)

 

mvh

Vipse

 

Ville nok få en anden fagmand der ved hvad han/hun taler om ud og tjekke det ;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  06-06-2013 12:56

Jeg synes egentligt unmiddelbart, at du skal finde dig en anden smed. Havde min smed præsteret en sådan skoning, så tror jeg da nok lige, at han var blevet skiftet ud pr. omgående - det ser godt nok ikke særlig pænt ud.

 

 

Jeg har gennem tiden brugt en del forskellige smede, og jeg ved at kvaliteten af arbejdet svinger rigtig meget - afhængigt af hvilken smed man bruger.

Jeg har i det sidste år brugt Pedholdts, og de har gjort et rigtig pænt stykke arbejde, især fordi min hest er noget indfodet på det højre forben, og derfor kræver sko for ikke at slide det hele totalt skævt.

 

Hesten går i løsdrift men smeden anbefalede, at vi ikke som vanligt pillede skoene af hesten af hensyn til benstillingen, fordi han nok ville blive meget ømtået.

Vi gav ham såler på og det er faktisk gået ganske okay. Det er skide dyrt at ligge såler i, men taget i betragtning af, at alternativet havde været en hov med mange knusninger - og helt flad, så synes jeg egentligt, at sko har vist sig at være væsentligt mere fornuftigt.

 

 

Grunden til jeg ville skifte smed er, at hesten for det første virker til at gå med 1-2 størrelser for lille sko.. det ses faktisk tydeligts på de første billeder hvor hun ligesom buler indad i hoven.

Det giver en dårlig vinkel på hoven og dermed en forkert bleastning af sener, hvilket jo er skidt - med hendes skadeshistorie i baghånden.

 

For det andet så virker det som at hun har fået taget for meget at tåen i forhold til dragterne og det gør, at hun kommer itl at stå underligt på sine ben.

 

 

 

Pedholdt kan i hvert fald anbefales..

De kører i Randers-området tirsdag og torsdag - og det kan være at de kan passe det ind.



 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  06-06-2013 17:20

Jeg vil tilslutte mig koret og sige du skal få en anden smed ud i en fart!!!

 

Kan også kun anbefale Dennis Pedholt, han har skoet min hest længe og er bare super dygtig!!

 

Bruger ham ikke pt, da hesten nu går uden sko, men bliver det nødvendigt med sko igen, er det Dennis der bliver ringet til!

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider