Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Skal jeg aflive?... Langt!
Forfatter: 
Dato:  31-05-2013 16:02

Hej med jer :)

Har brug for jeres mening - og ja, jeg ved godt det er min egen beslutning i sidste ende :(

Sagen kommer her...

Fik i 2005 den dejligste hingsteplag hjem, 9 mdr. gammel <3

Han blev gjort ryttervant i efteråret 2007, hvor han var 3,5 år gammel.. Derefter fik han ro igen til foråret, hvor han blev 4, og han kom stille igang igen..

I Efteråret, hvor han var 4,5 valgte jeg at kasterere ham, da han "pludselig" blev voksen, og ikke var så nem som hingst længere..

Kasterationen gik fint, men desværre dannede han meget arvæv, og blev opereret for en sædstrengsfistel i december 2008..

Dette tog hårdt på ham, og via blblodprøver fandt man forhøjede CPK værdier (muskelværdier) Hesten fik ro i et par måneder, men ændrede sig ikke rigtig.. Han var stadig stram bagtil og tallene skiftevis faldt og steg.. Efter at flere danske dyrlæger havde været indover ham, valgte jeg at køre hesten til Bargteheide i Tyskland! Dyrlægen kunne godt se problemet bagtil og lavede en masse undersøgelser på hesten.. Diagnosen der, lød på Kissing Spines.. Hesten blev behandlet og kom hjem til ro, og langsom genoptræning.. Dette gik ok og CPK blev næsten normale, men hesten var fortsat stram bagtil.

Kørte den til Skjern Å dyrlæge (Peter Busk) i foråret 2010, da hesten var begyndt at stejle og jeg var nervøs for om det var pga ryggen?

Alt materialet fra Tyskland var sendt op til Peter, og Peter tog ny røntgen, og vurderede at hesten IKKE havde KS, da torntappene ikke rørte ved hinanden, og ikke var under de kritiske mål! Han scannede hesten bagi, og fandt mere arvæv i bugen efter sædstrengsfisteloperationen, men vurderede at man ikke skulle operere mere på det. Han mente at hesten langsomt skulle i mere arbejde, og derved få smiddiggjort arvævet..

Det gjorde jeg så, og hesten blev klart bedre gående (det skal lige tilføjes, at hesten jævnligt er blevet tjekket og løsgjort bagtil af kiropraktor)

I foråret 2011 begynder hesten at takte momentvis urent på venstre forben (Jeg havde skiftet smed i november 2010, da jeg var utilfreds med måden den blev skoet på (lang i tåen og underløbende dragter)

Ny smed gjorde et fantastisk stykke arbejde, men tid tager tid, og det ville tage lang tid at rette op på hovene :(

Nå men i marts 2011 kører jeg hesten til Skjern igen, og Peter siger med det samme, at da han så hesten for et år tilbage, var den større gående fortil.. Hesten bliver halthedsundersøgt, og taget røntgen.. Her fandt man forandringer på begge hovseneben :( Hesten får andre sko på, og skal skridtes i en periode.. Da den skal igang igen er, den stadig ikke helt optimalt gående, og jeg vælger at køre heste i MRI scanning på Ansager Dyrehospital i maj 2011.. Her fandt man det de kalder Impa Ligament, dvs noget betændelse og overbelastede sener/ledbånd omkring hovseneben :( Hesten får kileringsko med sål og pakning, og får ro, samt langsom genoptræning igen igen.. Hesten er rengående men kan ikke holde disse sko på, så efter 3/4 år med konstant aftrådte sko, og ikke meget horn tilbage, vælger smed og dyrlæge at skifte skoene ud med alm 4 pkt sko og sål og pakning.

Dette er januar 2012..

Hesten er en meget kort periode gående, men bliver så igen småt og stikkene gående :( I marts 2012 bliver den igen undersøgt, og her finder man via ultralydsscanning inflammation på begge gaffelbåndene, hvor de forgrener sig til kodesenebenene :( Dette er sandsynligvis opstået ved at sætte den på "normalsko" igen ?

Igen får hesten ro, og vi ændrer skoperioden til hver sjette uge, for at give sener og ledbånd max ro (hovene gror ikke ret meget)

Hesten bliver igen gående efter ro og genoptræning :)

Tålmodighed er en dyd, med den hest ;) )

Desværre pådrager hesten sig en træls ledbåndsskade på højre bagben i august 2012, og hesten står så til februar 2013 (den går på fold og trækkes ture hver dag i den periode)

Hesten raskmeldes af dyrlægen, men han synes stadig hesten er kort gående fortil (dog reagerer den ikke på bøjeprøve, og er væsentligt bedre gående på blød bund)

Vi går stille igang med genoptræning efter ledbåndsskaden efter træningsprogram fra dyrlægen!

Jeg synes hesten er lidt kort gående og stram fortil, men i samråd med dyrlæge bliver vi enige om at fortsætte genoptræningen, og se tiden lidt an med forbenene..

Desværre bider hesten sig voldsomt i tungen i april i år, og igen kan han ikke rides, da han ikke må få bid i munden :( Jeg longerer dog lidt et par gange i ugen i kapsun på meget stor volte (accept er givet fra dyrlæge, for at bibeholde lidt kondi)

I longen synes jeg hesten virker momentvis uren, og vælger igen at køre den i røntgen for at se, om hovsenebensforandringerne havde udviklet sig?

Hesten var 1 til 1,5 grad halt på begge forben, vurderer min dyrlæge (stadig Peter Busk) Vi tager røntgen, og der er sket en lille udvikling, som dyrlægen nu vurderer til moderate forandringer :(

Udfra hele hestens sygehistorie, og at hesten har stået stille det meste af dens liv, vurdere Peter, at hesten ikke kan holde til at være ridehest :'(

Vi sender til min forsikring (Tryg) som straks godkender hesten til aflivning :'(

Jeg er totalt knust, men er bare sådan itvivl, om jeg skal stoppe nu? Hesten går fint på marken, er glad og legesyg.. Skridter ture på ham dagligt (har gjort i to uger) og igår red jeg lidt på banen, hvor hesten selvfølgelig gik dejligt frem og lagde sig til :)

Har haft ringet og snakket med min forsikrings dyrlæge idag, og han står fast i, at hesten ikke vil kunne holde til at arbejde :(

Ville i stoppe nu, mens legen er god, eller ville i give hesten en sidste chance?

Min smed er også enig med dyrlægerne, og siger det vil være bedst at stoppe her..

Jeg har hesten stående hjemme, men hesten trives bare ikke ved at stå, og det er ikke realistisk at have ham som hyggehest om vinteren, hvis den ikke kan komme ud og skridte pga is og sne :( Hesten væver i frustration, når den ikke bliver redet, og det er jo heller ikke godt for dens forben :(

Åhh, hvor jeg hader at skulle tage den her beslutning :( Har desværre heller ikke ubegrænsede penge, at kunne blive ved med at bruge på ham.. Hvor end jeg gerne ville... Ved jo, at jeg vil fortsætte med kosttilskud og specialsko resten af dens dage, for at hjælpe ham mest muligt...

En anden ting er, dens sener på hans forben (piber) ... De hæver af den mindste smule arbejde.. Dyrlægen har ingen forklaring til dette, men det skyldes vel i bund og grund noget ubalance, eller fordi han aflaster hans hove, og så overbelaster senerne??

Pyh ha, undskyld det blev så langt... Havde nok brug for at komme af med det ;) Men hvad vil i råde mig til, hvis i tænkte, at det var jeres egen hest?? Den hest har alt det jeg ønsker ved en hest.. Sind, eksteriør, gangarter, størrelse mv.. Utrolig arbejdsvillig og lærenem..

Men ja... Måske er det "time to say goodbay", og lade ham få lov til at løbe rundt på de evigt grønne græsmarker oppe i himmelen?

Tak fordi i læste med så langt..

Kærlig hilsen fra Walle og hans "mor"

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  31-05-2013 16:33

ja det er en svær beslutning. men jeg hade stoppet nu, du har jo prøvet meget for den.

Anja.

Heste sælges eller evt lånes ud.

3
1
Svar på denne tråd

puha...
Forfatter: 
Dato:  31-05-2013 18:08

kan ikke sige så meget andet end, du har godt nok prøvet MEGET!! og i mine ører har du gået MANGE år uden en "rask" ridepony

Sagde Maya

Med Vito, ponyen med charme og selvtillid

Some people think it's holding on that makes

one stronger - sometimes it's letting go

Hvil i fred Nobi, 1999-2008

www.facebook.com/VitoSaelberck

2
0
Svar på denne tråd

jeg ville...
Forfatter: 
Dato:  31-05-2013 18:51

Personligt ville jeg stoppe her....

Mens han stadig er glad !

Du har virkelig gjort meget for ham, han er set alle mange dygtige fagfolk, som er enige, inkl. forsikringen, i at han aldrig vil kunne holde som ridehest....

Alternativt er, at du har "råd" til at have ham på en mark uden at blive brugt, men det skriver du jo, at han ikke trives med....

Så ja, jeg ville tage den tunge beslutning....

Pøj pøj med det hele....

Hilsen Tina

Ejer af Cisco Joy og Sofus !!

En verden uden heste - føj for et mareridt !!
5
1
Svar på denne tråd

Kort og godt
Forfatter: 
Dato:  31-05-2013 18:56

Ja, for at sige det lige ud. Så havde den hest været død i flere år hvis det havde været min. Det er rigtig hårdt, men i mine øjne lyder det ikke til at det nogen sinde kommer til at lykkes.

Så få den slået ned - vær ok med at det gør ondt at tude så meget, og så find en afløser der virker.

Og ja, dette er et meget kontant svar, men i mine øjne det eneste.

Held og lykke med det hele

Michelle - som heller ikke synes at det er nemt at sige farvel

5
1
Svar på denne tråd

giv den en chance?
Forfatter: 
Dato:  31-05-2013 20:22

Er det rigtig forstået at det har fungeret de sidste to uger med skridt og at du havde en god oplevelse på ridebanen?

Hvis den er gående nu bliver du da næsten nød til at give den en chance... Med alle de kræfter, tid og penge der er lagt i den synes jeg du skal køre den helt ud. Lige så snart (hvis) det går tilbage med den/den bliver halt ville jeg stoppe..

VH Maiken

2
2
Svar på denne tråd

123...
Forfatter: 
Dato:  31-05-2013 20:31

Jeg ville stoppe nu. Du har prøvet lenge, og bliver den ikke bedre så er det synd for hesten det skal trække ud fordi du lige vil se om det ikke kan gå.

Jeg ville gi ham en sommer på græs og så aflive når det er på tide at komme ind fra døgnfold.

Alltid med en

Appaloosa

Berta - Shetlænder/Islandshest hoppe 2003. Søger rytter

Such-A-Cloud - Appaloosa hingst 2012.

Skrivefejl? Ret mig gerne, jeg er nordmand.

4
1
Svar på denne tråd

Øv øv øv
Forfatter: 
Dato:  31-05-2013 21:00

Men jeg ville også stoppe nu - og havde rent faktisk stoppet forlængst, hvis han havde været min. Så du har givet ham alle de chance og mere til efter min mening.

Jeg ved det er svært, når man er knyttet til dem fra små af - hvor man har en masse drømme og forventninger, som han jo har levet op til - nemlig lige sådan en hest du gerne vil have af udseende, temp, ridelighed og gang.

MEN han kan så bare ikke holde til at være ridehest - og det er jo det du har ham for.

Jeg havde selv det jeg ville kalde en "mandagsmodel", som jeg købte da han var 2 mdr gammel, fulgte ham hos avler til jeg fik ham hjem som 8 mdr, og ind til han døde af tarmslyng som 2.5 års.

Den sødeste smukkeste nemmeste dejligste hingstebasse, men da han fik tarmslyng og måtte slåes ned, der fik jeg efterfølgende set på mine dyrlægeregninger på ham - og han havde rundt regnet dyrlæge hver 6-8 uge i de år jeg ejede ham, med alt muligt forskelligt fra øjenbetændelse, dermatofilose, spark med store sår, vindkolik ect.

Mine to andre unge heste har aldrig fejlet tilnærmelsesvis noget i den retning, så han var bare uheldig !

Mht aflivning så ville jeg få det gjort så hurtig så mulig, for det bliver IKKE bedre og mindre smertefuldt af at trække det.

Har lige her i vinters været det igennem med min gamle hest, som jeg havde bestemt ikke skulle med på stald efter sommeren, mennnn så var han alligevel ikke "dårlig nok", og så trak jeg det til februar, hvor han var tydeligt halt. Og jeg vrælede jo lige meget af den grund, og følte mig lige så meget som en bøddel af den grund.

Trøstekram til dig.

mvh charlotte

4
1
Svar på denne tråd

En lille sidebemærkning
Forfatter: 
Dato:  31-05-2013 21:20

affødt af dit indlæg Morgan, så kan jeg bare ikke lade være med at tænke på at de heste som du kalder "mandagsmodeller" at der er et eller andet galt med dem som måske ikke er åbenlyst for øjet eller veterinæren for den sags skyld ? Måske ikke kun uheld ?

Trådstarter synes du har fået gode råd i tråden og håber du finder den rette løsning til din hest, hvad det end er.

Mvh Janni

2
0
Svar på denne tråd

Jeps....
Forfatter: 
Dato:  31-05-2013 22:14

Jeps mandagsmoddeller kunne jo godt fejle et eller andet skjult.

Men med Nimmer snakkede jeg efterfølgende med min dyrlæge, og vi kunne ikke se et mønster, fx primært mavetarm problemer, svækket immunforsvarsmæssigt ect. Han var bare altid den, hvis sår blev inficeret, som blev sparket et træls sted osv.

Jeg arbejder selv i sundhedssystemet, og møder nogle gange de patienter som ved Gud fejler alt muligt, og hvor det altid er dem som rammes af den 1 % fejl eller den sjældne udgave eller....og så skvatter de også lige over katten og brækker benet....

På nogen punkter bliver man lidt overbevist om, at for nogle er det skæbnen at alt går galt - for andre at de altid lige klarer den mod alle odds. Og så er der de fleste midt imellem...

mvh charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Næh og uanset
Forfatter: 
Dato:  31-05-2013 22:37

hvad må man handle som man bedst kan

Det politiske vil jeg ikke bevæge mig ind i ( denne gang ), men kan jo mærke det ligger under huden.

Mvh Janni

0
0
Svar på denne tråd

fffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  31-05-2013 22:59

Ærligt - jeg ville have stoppet før du vælger at have gjort det. Både pga penge men også alle de frustrationer du må have rendt rundt med :( Det er så hårdt følelsesmæssigt.

Synes du skal vælge aflivning, det ved du inderst inde også godt. Det er bare SÅ svært. Jeg har selv aflivet min kæreste eje gennem 6 år i November, hans skade ville aldrig blive god igen heller :(

Man skal også være realitisk. Både hvad angår pengepungen og hestens livskvalitet.

Ville heller ikke trække den. Når beslutningen er taget, så få det gjort. For man går bare og tænker og tænker og tænker.

Da jeg havde aflivet ham (var mit livs værste dag, indrømmer det gerne) havde jeg angstanfald i en uge fordi jeg ikke havde fået muget hans boks helt ud og ikke havde fået fjernet alle hans ting omkring den tomme boks når jeg kom derud på opstaldningsstedet og ind i den stald. Så blot en tom boks strøget med spåner. Hans foderspande stod der, hans skab, udstyr osv.

Jeg troede ikke det påvirkede mig så meget, men det blev til angstanfald på angstanfald, især om natten - men også om dagen lige pludselig. Jeg mugede så boksen ud sammen med en god veninde og fik tømt det HELE. Fik sagt farvel. Siden da, ingen angstanfald. Og jeg har det godt nu. Jeg tog den helt rigtige beslutning og sådan får du det også når han er væk.

Du bliver ufattelig lettet.

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

2
1
Svar på denne tråd

fortsæt....
Forfatter: 
Dato:  31-05-2013 23:31

jeg ville fortsætte nu da han endelig virker, det giver da ingen mening at kæmpe i årevis og når han virker så aflive ham, gør du det vil du for altid være usikker på om du gjorde det rigtige.... tænk om i kunne få 10 gode år ????????

kender en der havde samme problemer i flere år og hun tilbød mig hesten gratis.... jeg takkede nej pga penge og hesten har været gående siden uden en eneste sygedag, det ville da have været dumt :-))))

du holder jo rigtig meget af ham, kan du slå ham ihjæl nu han er gående ????

rid derud af og går han i stå så tag beslutningen.

2
2
Svar på denne tråd

Tusind tak :)
Forfatter: 
Dato:  01-06-2013 00:13

Tusind tak for alle jeres svar :) ... Ikke at det gør mn afgørelse lettere, men et eller andet sted, er det rart at få bekræftet, at den afgørelse jeg ender med at tage, forhåbentlig er den rette :)

.... Og ja, jeg holder sindssygt meget af den hest.. Har i mit 33 år som rytter måttet aflive fire heste... Ingen af dem har været nemme.. Og så alligevel.. Den første nej, fordi jeg fik den pga min mor var ved at dø af kræft.. Ikke at den kunne erstatte hende, da hun døde kun 43 år gammel (jeg var 13), men den var et kæmpe plaster på såret, og da han ikke kunne mere, var næsten som at miste min mor igen :(

Næste hest var heller ikke nem, men han havde skræntet længe, og han trak sig fra flokken til sidst.. Og så var det lidt nemmere, at sige slut..

Tredje hest, nåede jeg kun at eje knap et døgn.. Skæbnen blev at første dag på fold, blev den sparket og brækkede benet :( Dybt tragisk..

Sidste hest, havde et vanskeligt sind, og jeg var bange for at ride på ham til sidst. Men da hesten til sidst blev ordentligt undersøgt i hoved og r.v, og der blev konstateret slidgigt i halsen, samt forandringer på et par torntappe, så gav det hele lige pludselig mening med hans stejlen og svære sind :( Så på en måde var det næsten en lettelse af aflive ham..

Men min elskede Walledreng.. Det har jeg det bare så svært ved..

Men ja, i har ret i, at jeg virkelig har gjort meget for ham..

Ja, jeg skrev jeg red lidt på banen igår på ham, og at det gik godt..

Idag gik han måske lidt mere stikkene på vores skridttur? Er meget itvivl, for fokuserer jo ekstremt meget på de ben :(

Havde en snak med forsikringens dyrlæge idag, og han sagde, at der jo er stor forskel på bare at skridte små ture, og til at skulle kunne holde til at kunne arbejde på en bane.. Ja, det er jo logisk nok, og da hesten jo næsten ikke har gået på en bane i snart to mdr. ( pga tungeuheldet), så giver det måske lidt mening??

Jeg vil prøve at ride ham lidt igen på banen en af dagene (måske i morgen) og "teste" ham lidt..

Spurgte forsikringen idag, hvornår jeg skulle melde tilbage mht hvad jeg beslutter mig til, og der var ingen hast med at give svar..Så tager det lige lidt med ro, så jeg ikke gør noget overilet ;)

Men fortsæt endelig med jeres meninger :) Jeg skal nok skrive, hvad jeg ender med at beslutte ;) Det vigtigste pt. er, at det ikke er synd at lade ham leve.. Han er glad, leger og laver ballade og ser knald godt ud, trods en lille græsvom ;)

Kærlig hilsen Ulla

3
1
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  01-06-2013 01:13

Så snart (hvis) den bliver uren igen, så ville jeg lade den få fred...

* Mine drenge bor i paradiset hos http://www.teamholmer.dk *

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

"Man skal ikke gå ned på udstyr"

3
1
Svar på denne tråd

du skal vende det om
Forfatter: 
Dato:  01-06-2013 02:52

og kigge på at du allerede har haft en hest som har været gennem flere forløb med smerter i en eller anden grad.

Hvor mange flere vil du trække den igennem før du er overbevist om den ikke holder.

Meget koldt og barsk linet op, men det er altså også en del af det billede du skal tage hensyn til og så har jeg vist mellem linierne givet til kende hvad jeg mener er den rigtige beslutning.

Under alle omstændigheder et stort trøstekram her fra, det er aldrig en nem beslutning om hvornår nok er nok.

Smil smitter.

4
0
Svar på denne tråd

hesten
Forfatter: 
Dato:  01-06-2013 07:23

HEJ

Ja jeg er så lige modsat alle andre. Ville beholde ham og se om ikke han kunne falde til ro og nøjes med ture og det du nu kan bruge ham til. I kunne have så mange gode timer sammen alligevel på andre måder, når nu han er sådan en dejlig hest.

Har altså selv stået i en situation hvor jeg valgte at beholde min hest og jeg har ikke et øjeblik fortrudt min beslutning i dag.

Jeg har ham også hjemme hos mig selv og økonomisk betyder det ikke det helt store. Han er en vidunderlig hest.

Er ked af at rode i sindet med den her udmelding men det bedste er vel at man kan spørge os som selv har prøvet det, vi ved jo hvordan livet efter sådan en besked kan være.

Held og lykke med dig og din hest

De varmeste knus Betina

1
5
Svar på denne tråd

Hvis jeg var dig....
Forfatter: 
Dato:  01-06-2013 07:55

Hvis jeg var dig....

Ville 2 positive uger også få mig til at fortsætte.

Jeg ville ikke bruge flere penge på undersøgelser, men nyde hesten med det som den kan præstere.

Bliver hesten pludselig utrivelig og utilpas eller halt, ville jeg tage beslutningen da.

Jeg tror ikke på, at ens hjerne og hjerte kan forlige sig med at aflive hesten "mens den har det godt og er glad". Jeg tror at du altid vil have tanken om du mon virkelig gav ham den sidste chance?

Det er aldrig nemt at få aflivet en hest, men det er trods alt nemmere når man ved, at hesten ikke har det godt.

Tanker og kram...

Med venlig hilsen

Anja

2
0
Svar på denne tråd

En anden vinkel
Forfatter: 
Dato:  01-06-2013 09:05

Først vil jeg sige at det er en virkelig trist situation at stå i! Du har prøvet virkelig meget for hesten, og har gået langt for at få diagnoser hen ad vejen.

Man skal jo lære så længe man lever (heldigvis) og en af de ting jeg har haft stor glæde af er alternative behandlere. Der er dygtige personer som kan tale med heste, og som måske ikke kan gøre din hest rask, men som kan give dig en forklaring / aflaring. . Der er som regel altid en grund til, at det går som det gør.

Jeg har brugt en del forskellige som kan tale med heste / dyr, men ingen kan måle sig med Britt Menne. Hun har netop talt med endnu en af mine heste, en ung hest pga. den har ENORMT svært ved at "falde til". Efter 1½ år er han stadigvæk en bølle! På en sød, men ret belastende måde. . Jeg hører Michael Jackson sangen "Bad" og Britt siger, ja. Dét er Magic! Suk.

Forklaringen er så egentlig ganske enkel, hesten er altså ikke gearet til at være "pensionist-hest" her hos mig... . Det er en 'her kommer jeg' type og det vil den også 'udleve', så at sige. Dermed overhovedet ikke sagt at jeg skal sælge den, men at jeg skal få fingeren ud og blive en mere aktiv rytter. . Tiden må vise om det flasker sig, men det giver ro at vide hvorfor. Måske har vi en fremtid sammen, måske ikke.

Et af de mere grelle eksempler var et føl vi havde, som kort efter den blev født fik lungebetændelse og dyrlægen behandlede den (pumpede den med penicillin) dagligt og den blev værrere og værrere. Faktisk ventede vi nærmest kun på den skulle dø, men så fik jeg Tove Nielsen (Naturgaarden) ud og hun kunne konstatere, at lunger var tip top fine, men nyrene var rigtig dårlige.. Jeg fik anvisning i at behandle føllet selv, efter hun havde været og kort efter var den helt rask! .

En anden hest som vi selv havde avlet, var totalt plim i bøtten og da Tove blev kaldt ud til den, så undrede hun sig stort over at VI havde holdt den ud så længe. 14 dage efter Tove's besøg var den solgt til udlandet og blev en god og rar ridehest i mange år, uden skyggen af tilbagefald.

Pointen er, at der er mange ting som spiller ind og mandagsmodeller findes vist kun blandt biler og mekaniske ting. Med levende væsener er der altid en forklaring. Måske er der "noget" på stedet der gør din hest syg. Det er set før, både med dyr og mennesker.

Jeg ønsker ikke at pådutte, nogen, noget, men foreslår, at man har en 'open mind'. .

I vinter stod jeg i en kedelig situation, hvor jeg glemte at lukke ledet, da de store heste kom ind. De små heste er alle "vinter modeller" og kom først ind senere. Problemet var bare, at da de skulle ind, så var de væk. . Nogen der vil læse om det, 'når nøden er størst, er hjælpen nærmest', så kan i læse om det på Britt Mennes web.

Held og lykke med Walle.

~ Anette

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

INGEN er rig nok til at miste en ven!

Man kan læse sig til meget, bare ikke erfaring.

1
0
Svar på denne tråd

tjaaaa
Forfatter: 
Dato:  01-06-2013 16:02

jeg ville nok også forsætte.

Og evt snakke med Lise bang hansen. Hun er homopatisk dyrlæge og kører i hele landet. Hun gav min kat 1½ år mere end min egen dyrlæge kunne, da min kat fik lumfekræft.

Men i bund og grund kommer det vel an på spørgsmål om hvorfor du har hest ? For har du hesten fordi du elsker ham overalt på jorden, og det lyder det til at du gør.

Eller har du hest fordi du vil ride stævner ?

0
2
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  01-06-2013 16:56

Nu får jeg nok en tommel ned ligesom alle andre der har sagt det her:

Giv den fred nu! Hesten har allerede været meget igennem, flere gange har det set positivt ud, og så er det gået ned igen. Jeg ville hellere give fred, velvidende at dyret havde det godt til sidst, end at trække den til den igen står halt og med smerter.

Du skriver selv:
"En anden ting er, dens sener på hans forben (piber) ... De hæver af den mindste smule arbejde.. Dyrlægen har ingen forklaring til dette, men det skyldes vel i bund og grund noget ubalance, eller fordi han aflaster hans hove, og så overbelaster senerne??"

Der tænker jeg: Det lyder som en ny skade under opsejling, eller som tegn på at noget er galt, og at det ikke bliver bedre.

Jeg VED det er super hårdt at skulle sige farvel, når det er et dyr der står en tæt, men jeg vil mene at det er det bedste for hesten.

Og til sidst, klassikeren: føl i dit hjerte hvad du vil have det bedst med. Kan du aflive ham nu, og sove godt om natten, eller vil du sove bedst hvis du først afliver ham næste gang han står halt?

Og som der er skrevet: gør op med dig selv hvorfor du har hest. Vil du ride, starte stævner og være på farten, eller kan i begge (dig og hesten) indfinde jer med at skulle lære noget andet "motion" som ikke nødvendigvis indebærer at du er på ryggen. :)

Udover det, trøstekrammer til dig.

Er selvfølgelig spændt på hvad du vælger, og håber på en update.

Men hvorfor si'r du det ik', som det er?

Mangler du bilen til stævner?
Så er der her en mulighed:

Nissan Terrano II 2.7 Diesel
Skriv for info ;)

5
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  02-06-2013 15:49

Jeg kunne med fuldstændig sikkerhed sige, at jeg slet, slet ikke var gået så længe med en uridelig hest, som du har gjort her. At hesten så ikke egner sig til at blive "pensioneret", jamen det er virkelig, virkelig ærgeligt, men hvis det ikke kan være anderledes, så ville jeg hellere lade den aflive. Man kan godt slutte et liv i respekt og kærlighed...

2
0
Svar på denne tråd

aflivning
Forfatter: 
Dato:  02-06-2013 16:45

Jeg havde også valgt at få den aflivet for mange år siden, hvis jeg havde været dig - min nu er min hest også behandlingen mod min sygdom (har en genetisk sygdom, som påvirker mit kollagene-bindevæv, kroppens "lim") og når jeg ikke rider får MIN krop det enormt dårligt - så jeg er NØD til at have en rask hest... Jeg kalder mig selv for en "mandagsmodel" :P

Men han har allerede været gennem mange smerter og mange sygdomsforløb og mange frustrationer - er det fair over for ham, at han skal igennem flere? Jeg ville prøve én sidste gang med en af dem, som kan snakke med heste (tror egentligt ikke på det, men det er vel et forsøg værd) og, hvis han ikke bliver bedre, så giv ham fred... Han vil SÅ gerne arbejde, og han kan ikke for sin dumme krop (en følelse jeg kender ALT for godt) og han kan ikke forstå hvorfor - personligt ville jeg give ham fred, for han kan ikke trives psykisk med at gå at være "foldbums" og han kan ikke holde til andet fysisk og det er et "no win"...

Mange trøste kram til dig

og husk: Det er kun dig, som lider ved hans død...

Sagde Johanna

3
0
Svar på denne tråd

For og imod
Forfatter: 
Dato:  03-06-2013 08:44

Hej,

Det er jo en hammersvær situation at stå i, og jeg håber, at du finder frem til den beslutning, som du vil få det bedst med.

Som jeg ser det, har du 2 seriøse muligheder:

1) At få hesten aflivet nu - du har allerede gjort rigtig meget for den i mange omgange, og du ved ikke, om den nogensinde kommer til at fungere helt godt og stabilt. På den måde ved du, at hesten kommer herfra, mens den stadig har det godt og ikke er alt for mærket af sine problemer.

2) Behold hesten (få evt. udbetalt uanvendelighedsforsikringen) og gå alternative veje. Mange af dens benproblemer kan skyldes den forkerte beskæring/skoning den fik tidligere og den har haft svært ved at gå med diverse specialsko. Hvad med at gå helt nye veje - at få den afskoet og give den tid (masser af tid) til og mulighed for at blive barfodshest? Nogle gange kan det udrette mirakler for ellers meget problematiske heste (det gjorde det for min). Der findes nogle virkeligt dygtige fagfolk, der har stor erfaring og indsigt, som kan hjælpe - f.eks. sådan én som Ian Whatley, som kommer til DK med faste intervaller (har smedeuddannelse som basis, er virkeligt dygtig, holder sig ajour med den nyeste forskning og er et utrolig behageligt menneske). Og så er der ellers andre alternative muligheder for understøttende behandling og genoptræningsmetoder. Heste med benproblemer har ofte godt af at holde sig i gang og ikke stå stille for længe ad gangen, så en god løsdrift kunne måske være en mulighed. Tænk ud af kassen!

Uanset hvad du vælger, så held og lykke!

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

2
0
Svar på denne tråd

Ikke aflivning
Forfatter: 
Dato:  03-06-2013 10:46

Kære du

Nej, jeg ville ikke aflive. Hvis den ikke har smerter og kan bruges som f.eks god skovturshest ville jeg gøre alt i verden for at give ham en chance til. Der er sikkert en sød rytter der vil være glad for at ride ham på små ture i ny og næ - så hvis du ikke selv har tid, kan du jo søge part på ham, så han bliver brugt.

Jeg går ud fra han ikke har smerter?

Vi er alt alt for hurtige til at kassere vores heste i mine øjne - og du holder jo meget af ham! Han vil helt sikkert kunne få et fantastisk liv hos dig - og vi skal huske på at de fleste heste elsker et "dagdriverliv", med masser af foldtid, gode kammerater og masser af kærlighed. Det er os der synes de skal bruges for at give dem et godt hesteliv.

Og hvis du er i tvivl, vil en aflivning nage dig i mange år. Lad tvivlen råde og tilbyd ham et godt heste-hyggeliv. Du har jo muligheden, da du har ham derhjemme.

Held og lykke med Jer begge

Kh Birgitte

1
0
Svar på denne tråd

For hurtige.?
Forfatter: 
Dato:  03-06-2013 11:57

Denne hest har været on/off syg i 5 ÅR.!

Jeg ville nok drage den konklusion at hesten altså har ret svært ved at holde til det den bliver budt.. Ellers havde den nok ikke alle de problemer i lasten..

Jeg ville aflive, hvis den igen blev halt.. Det er ikke fair overfor hesten at trække den igennem endu et smerteforløb..

Spørg dig selv om det er for hestens eller din egen skyld at den stadig er i live.. Svaret er jo nok det sidste..

1
0
Svar på denne tråd

Hurtigheden..
Forfatter: 
Dato:  03-06-2013 12:27

Hej!

Jeg mente ikke at trådstarter var for hurtig...det var mere en generel betragtning ..

0
0
Svar på denne tråd

Takker fortsat for jeres meninger!
Forfatter: 
Dato:  03-06-2013 12:56

Dejligt i giver jeres meninger tilkende :)

Jeg orker ikke at svare jer alle personligt, så svarer lidt bredt ;)

Jo, det er da mest for min egen skyld, at jeg skulle lade ham leve videre :) Han er som sagt alt det jeg ønsker af en hest, og han har bare det mest fantastiske temperament (og jeg elsker at pussenusse <3)

Jeg fornemmer ikke han har ondt, når han kun bliver skridtet og går på fold.. Men hesten vil bruges... Han vævede og bukkede som en gal igår, mens jeg red undervisning på min anden hest ude på min egen ridebane. (Og han står ikke alene tilbage i stalden) Jeg kan se ham fra ridebanen, og det skærer i mit hjerte, når han får disse "flip" :( Da jeg bagefter tog ham ud af boksen og nussede og sadlede op, .. Ja så stod han nærmest og faldt i søvn af velvære!

Hvis han skal have lov at leve, skal det være fordi han kan komme sig så meget, at han vil kunne holde til at gå lidt på banen... Og det er her både dyrlæger og smed siger, at det kan hesten ikke holde til :(

Jeg er konkurrencerytter - Ja, men kan sagtens leve med at ham her ikke skal gå flere stævner.. Jeg har min anden hest, og rider et par andre som jeg også må starte på, hvis jeg vil..

Jeg giver ham gerne en chance mere, men igen... Det er måske mest for min egen skyld? At han hæver i senerne har han altid haft tildens til, så det er ikke nogen ny skade der er undervejs.. Men de "kloge" mener, det er fordi han går og aflaster/belaster forkert?? Hans sål arbejder nedad, dvs hans sål nærmest buler ned under hovkanten... Men smed og dyrlæge har så erfaret, at det har en positiv effekt med sål og pakning, som "holder igen på sålen".. Dvs han går mere korrekt nu.. Men hvis vi tager skoene sf ham, vil sålen med garanti "falde ned igen"??? ... Ved det ikke, men jeg ved den går rigtig dårligt, hvis han har tabt en sko, så hvis han skulle laves til barfodshest, ville det ihvertfald kræve lang tid med smerter og ømhed, og ingen ridning, som han som nævnt ikke trives ved..

Jeg begynder nok at hælde mest til aflivning, men overvejer som sagt stadig.. Har snakket med min forsikring, og det haster ikke med at melde tilbage med et svar...

Næste dilemma, vil så være om han skal aflives eller skydes, hvis det er det jeg ender med at vil..

Hælder nok mest til aflivning, men er panisk for, hvis han ikke "vil dø" og det trækker ud... Har fået slagtet tre heste, og det var faktisk en ok oplevelse, hvis man kan sige det... Men Christiansfeld slagter ikke heste mere, og dem i Hejls, har jeg hørt blandet om..

Bor på Fanø, og ønsker heller ikke at køre i flere timer for det!

Nu lyder det måske som jeg har besluttet mig? ... Men nej, jeg er stadig mega usikker, og vil i rigtig rigtig lang tid, tænke om der kunne have været gjort noget, der kunne have hjulpet ham, hvis jeg afliver ham nu :(

Har forhørt mig om f.eks Laserbehandling vil kunne gavne, men de to dyrlæger jeg har spurgt, siger nej, når det er knogleforandringer.. Og de siger, den vil blive halt igen, uanset hvad jeg vil forsøge :(

Mht at få en til at tale med ham... Hva sku det lige gavne?? Ville han så sige, jo jeg har ømme fødder når jeg bliver redet, som jeg helst vil, men jeg ønsker ikke at dø???? Jeg kender hans liv fra fødslen, så jeg vil ikke få noget at vide, som jeg ikke ved mht opvækst mv..

Jeg ved hesten har haft/har et kanon hesteliv, med masser af foldtid, stor boks, og kun boet hos avler og på min lille gård, og har fået oseaner af kærlighed og omsorg... Det eneste grimme hesten har oplevet, er når den er hos dyrlægen, og bliver stukket og skåret i (kasteration) ... Men trods det, er han den mest velopdragne hest af have med til dyrlægen.. Han klarer røntgen, scanninger, blokader osv som regel uden bedøvelser, bremse el.. Han får altid max ros for sin opførsel, trods han burde være ked og træt af at komme der efterhånden?

.... Fortsæt endelig med jeres meninger omkring hvad jeg skal og ikke skal :)

0
0
Svar på denne tråd

Giv ham en chance mere..
Forfatter: 
Dato:  03-06-2013 13:16

Kære du

Giv ham en chance mere. Brug sommeren til at se "hvilken vej vinden blæser". Giv ham masser af foldtid, men stimuler ham samtidig dagligt (jeg kan læse at han trænger til daglig træning ellers stresser han). Træk ture med ham, lav noget HMS, brug ham som håndhest (hvis han kan) og lad ham nyde sommeren!

Til efteråret når kulden starter, løvet falder og dagene bliver kortere er det måske tid til den endelige beslutning.

Kh Birgitte

0
0
Svar på denne tråd

Stod i samme dilemma
Forfatter: 
Dato:  03-06-2013 13:48

Jeg har ligesom dig været uheldig med mine heste og har fået aflivet alt for mange heste på alt for kort tid.

I foråret 2010 valgte jeg at min næste hest da skulle det bare være tip top!

Hesten en 4 års, med de perfekte papirer, det perfekte temperament og den perfekte gang, blev tjekket grundigt inden køb og alt var picco bello..

1½ år efter måtte jeg aflive ham pga. slinger... Jeg havde prøvet utallige behandlere men måtte tilsidst sige stop.

Selvom jeg har aflivet heste før var det her bare så hård en beslutning. Nok fordi han bare var drømmehesten og jeg ved/vidste at jeg aldrig får råd til en som ham igen.

Jeg prøvede at lade ham gå som foldbums, men det kunne han slet ikke affinde sig med.

Det er svært og det er hårdt og for pokker hvor ville jeg gerne kunne råde dig, men føl efter. Prøv evt. at lade ham gå sommeren over og se, men sæt dig nogle "regler" så du gør beslutningen nemmere for dig selv.

Ang. aflivning/slagtning så har jeg prøvet begge dele. Og personligt foretrækker jeg aflivning. Jeg har en meget bedre ro bagefter fordi jeg kan være med helt til det sidste. Men det er en personlig sag..

Goodbyes are not forever

Goodbyes are not the end

They simply mean I'll miss you,

until we meet again.

R.I.P. Dixie, Sille & Labsen <3

2
0
Svar på denne tråd

lige en kort bemærkning
Forfatter: 
Dato:  04-06-2013 15:45

jeg læste for år tilbage om en hest som også var dømt til aflivning pga div problemer med haltning mm. Her fik de en til at lave en blodprøve, og derefter fik hesten blomstermedicin som var specialt lavet til den. Og den kom sig.

Jeg ville nok prøve at forhør mig vedr lise. hun er uddannet dyrlæge, men lever af at være homopatisk dyrlæge. Tager på kursuser i england flere gange om året. Har selv fået hende henvist af min egen dyrlæge. Og har brugt hende flere gange dog godt nok til mine katte, men ville også bruge hende til mine heste hvis det bliver nødvendigt. Hun tager ud til folk. Og det skal lige siges at hun samarbejder med din dyrlægen, det er ikke sådan at hun går ind og overtager noget - det sker i samarbejde.

Har du evt overvejet at prøve en helt anden dyrlæge/hestehospital ?

Højgård ved Odense skulle være rigtig gode når det kommer til halthed

For år tilbage møde jeg en hest, hvor ejeren mente at den havde ondt i ryggen. Hun havde 3 forskellige dyrlæger ude, samt div andre mennesker bla tove due. Og alle havde travlt med ryggen, og måske et bagben. Efter ½ år kom den med ved et tilfælde, med ud på højgård. Og her vistet det sig at hesten havde ringfod. Og den stakkels ejer havde vel brugt over 15000 kr bare i dyrlæge mm på det halve år.

1
0
Svar på denne tråd

træning fra jorden
Forfatter: 
Dato:  05-06-2013 09:04

Som jeg ser det, så har du lige fået en fantastisk mulighed for at lære en masse om træning fra jorden. Selvom han ikke kan rides kan han jo sagtens bruges alligevel. Og efterhånden er der da flere stævner hvor man kan vise hvad man har trænet fra jorden, så du kan stadig bruge ham til konkurrence ;-)

Jeg ville vente med at aflive, se om han bliver meget halt igen. Og så bruge tiden på at se om du ikke kan få en hest der er tilfreds med arbejde fra jorden. Hvis han kan være en glad og tilfreds hest som du kan lære nyt sammen med, er det da det bedste?

Uanset hvad du beslutter er jeg sikker på det bliver det rigtige :-)

Store kram

Rikke

lykkeligt ejet af den lækre Tykke, aka Ponytauros Rex

2
1
Svar på denne tråd

Lille opdatering..
Forfatter: 
Dato:  08-06-2013 13:47

Jeg har nu haft min elskede hest på ridebanen et par gange i let longe i 10 til 15 min.. Den har været kort gående, men ikke decideret halt. Har ind imellem vekslet med skridtturene, som har gået fint :)

Igår var han så HALT igen :'( Endda ret meget.. Tænkte okay, afgørelsen er taget = aflivning..

MEN... Idag har jeg haft en clairvoyant på hesten (det blev aftalt for et par dage siden, da der var nogle ting jeg gerne ville forsøge at blive lidt klogere på, mht f.eks smerter, trivsel, vævning mv.)

Dette fik jeg tildels nogle rimelige brugbare svar på, føler jeg :) Men... Clairvoyanten sagde så også... Ulla, jeg kan godt forstå du ikke bare kan aflive den hest. Hun mener så ikke hesten er færdig?

Hesten er halt - ja, men clairvoyanten er ret sikker på at smerterne ikke stammer hovedsageligt fra dens hovsenebensforandringer, men at det kommer oppe fra og går ned, og at man høj sandsynligt kan gøre noget ved det... Hun er selv rytter (ret dygtig), og hun viste mig to små simple øvelser, som skulle løsne ham lidt op, i nakke/skuldre, og hun syntes det var værd at prøve, og se om det ikke kunne hjælpe? Hun nævnte også svømmetræning..

Hmm., hesten trænger til at blive skoet, men min smed siger han ikke har tid lige nu.. What to do? Er heller ikke tryg ved at pludselig tage en anden smed ind over..Og igen.. Vil denne smed så sige..Arh, vi prøver lige at sko den lidt anderledes, og hvor lang tid skal man så forsøge det? Igen...vil det være unødvendige udgifter for mig og smerter for hesten, eller bør det forsøges?

Argh, bliver godt nok snart bims i knolden af, ikke at kunne beslutte mig :( Havde clairvoyanten nu sagt, Ulla din hest har det skidt, og den er bedst tjent med aflivning, så havde jeg bestilt en tid til det.. Men nu... Ja så er tvivlen blomstret op igen :( Hesten er jo halt nu, og han fortjener ikke at have "så ondt" .. men tænker jo nu, om det kan afhjælpes ved fx svømning? ... Og så igen, hvad vil det ikke koste i sidste ende, og uden nogen garanti :/ Suk.

Har jo ingen sygeforsikring mere, nu hvor forsikringen har godkendt aflivning??

Fik at vide at hesten er glad for at være hos mig, og at han er en hest der gerne vil beskæftiges.. Og ja, det kommer så heller ikke helt bag på mig ;) Vi har jo fået et meget tæt bånd, efter alle de gange han ikke har kunne rides, hvor vi har hygget og gået oceaner af ture :)

Nå, nu ved i så, hvor langt jeg er kommet i min "proces" her ;)

Men kom gerne med flere kommentar, hvis i har lyst :)

Vh Walle og Ulla

1
0
Svar på denne tråd

Du er i gang....
Forfatter: 
Dato:  08-06-2013 15:44

Du er i gang med en svær beslutning, og er som alle os andre mennesker der skal tage en beslutning om aflivning, i gang med at blive bekræftiget i hvad du skal gøre.

Derfor spørger man i øst og i vest, spørger forskellige dyrlæger, tager alverdens mærkelige uvidenskabelige tiltag i brug, spørger på nettet - og vil i bund og grund bare have, at ALLE siger afliv !

At ALLE bakker dig op, og tager din beslutning for dig !

En aflivning af et elsket dyr, er ikke "bare noget man gør" - i så fald har man ikke fortjent at have haft et dyr.

Problemet når man involverer utallige dyrlæger, smede, clavoiante, venner, familie, hestenettet og hestegalleriet er, at du ALDRIG kan få et entydigt svar - det er en beslutning DU skal tage, og DU skal leve med.

Personligt snakker jeg med dyrlæger, venner og min kæreste som kender hesten og mig, kigger på nettet - men beslutningen er min, ansvaret mit, kærligheden til hesten er min kærlighed, det er min grænse for hvad jeg vil byde min hest af smerte og stress.

Jeg kan reelt ikke bruge svar fra fremmede mennesker, som ikke kender hesten, hvordan den er, hvordan jeg er, hvad niveau jeg gerne vil træne på, hvad mine muligheder er overfor fx familie at have en hest gående økonomisk ect.

Men jeg kan få vendt tanker, få set andre muligheder, og finde ud af, at det til slut og sidst er mig selv der helt frem til de sidste sekunder vil være ked af det, sørge over alt det man gerne ville samme, ønske hvad nu hvis, og må leve med at lige så højt jeg elsker et dyr, lige så villig må jeg være til at udfri den fra evt gener og smerter.

mvh charlotte - hvis kæreste helst vil leve uden kæledyr, fordi hans sorg over at miste dem en gang i fremtiden er større end den daglige glæde.

3
0
Svar på denne tråd

Aflivet idag
Forfatter: 
Dato:  11-06-2013 15:18

Min elskede Walle, drog idag over regnbuen, og himmelen fik den smukkeste stjerne op til sig <3

Dyrlægen så på ham igen idag, og det var desværre blevet værre med haltheden, så vi blev enige om at det var det eneste rigtige, at gi ham fred for hans smerter, inden de blev for slemme...

Tusind tak for alle jeres svar :)

Mvh Ulla

R.I.P Walle <3 ..... Du vil aldrig blive glemt!

3
0
Svar på denne tråd

R.I.P Walle
Forfatter: 
Dato:  11-06-2013 15:26

Kære Ulla

Åh, hvor trist, jeg føler med dig...

Ja, det var så den helt rigtige beslutning, du træf der - hvor hårdt det end er. Der var vist ikke andet at gøre..

Mange tanker fra

Birgitte

0
0
Svar på denne tråd

jjjjjjjjjjjjjjj
Forfatter: 
Dato:  11-06-2013 16:30

Kæreste Ulla.. det gør mig så ondt for dig at du måtte sige farvel, men det var efter min bedste overbevisning, den fuldstændigt rette og kærligste beslutning du tog idag... sender dig en krammer!

Morgan... hvor er det bare et dejligt og rigtigt svar du giver Ulla, dejligt skrevet..nikkede hele vejen igennem.

R.I.P Walle..

Knus og tanker til dig søde Ulla

Kærlig hilsen

Charlotte Bursche

2
0
Svar på denne tråd

God beslutning
Forfatter: 
Dato:  11-06-2013 17:15

Hej Ulla

Ku lige se der var nyt i din tråd og læste om din beslutning. Jeg syntes du traf det helt rigtige valg og krydser fingre for at du ikke render på flere klap-hat-smede, og at de smede du fremover støder på, er proffesionelle og lytter lidt mere til os ryttere der trods alt rider og observerer vores heste til dagligt.

Håber du er nogenlunde ok, trods den svære beslutning, er sikker på himlen takker for din lille stjerne og han hygger sig deroppe:-)

Kram Søs

1
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  12-06-2013 20:58

Det er barskt at sende sin ven over broen, og det er en svær beslutning!

Men når man har læst dit forløb med ham, så var det uden tvivl den rigtige beslutning, du tog.

Han var aldrig blevet den konkurrencehest, du ønskede dig, og han ville på det jeg har læst om ham aldrig have trivedes med at være foldbums.

Fat mod, du traf den rigige beslutning for din dejlige hest.

Mvh

Tina

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os............

www.linnerup-skovgaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider