Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hvad er mon indholdet ...
Forfatter: 
Dato:  29-05-2013 12:49

af selen i Jeres wrap?

 

Jeg har fået lavet analyse i UK på noget wrap, som siger 0,04 mg/kg. Efter engelske normer er det højt, men iflg. vores planteavlskonsulent, er jordbundsforholdene bedre i DK, og derfor vil man generelt få højere selenindhold i dansk wrap...

 

Nogen, som kendskab til selenindholdet i wrap i DK??

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lavere i DK
Forfatter: 
Dato:  29-05-2013 15:23

Mit bud vil være at det er væsentligt lavere i DK. Jeg ved fra mine forældres gamle dyrlæge at DK, Finland og Kina er de 3 lande i verden hvor selenindholdet er lavest. Jeg har fået behandlet flere heste for selenmangel.

 

Man skal huske at gødning i dag er så specifik at der kun er det i som man betaler for. Det er først de senere år at det har været muligt at købe gødning tilsat selen igen.


Mvh. Charlotte

 

Avl er som en bustur,
ingen ved hvem der står af ved næste stoppested.

 

Dressurtalenter Sælges:

 

Let brugt Wintec Pro Jumping sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er lavt
Forfatter: 
Dato:  29-05-2013 18:24

..........gennemsnittet for DK ligger mellem 0,04 og 0,07 mg/kg, men der er nogle områder hvor det er "næsten nul" og fx får er døde af selenmangel førhen (midtjylland) og jeg har set heste (især islændere) med seriøs, klinisk selenmangel rundt i landet.

 

Ligeså heste der har gået på engjord = meget sur og mineralfattig jord.

 

En hest skal have mindst 1 mg/ dag og må gerne få op til ca. 2,5 mg afh af størrelse + hvor meget den laver.

 

Dvs 10 kg af den wrap du nævner vil kun give 0,4 mg- så du er 60 % i underskud, bare til vedligehold.


Lipizzanere til salg:

* Rolig,barok type,vallak f.2009,ryttervant,157 cm

* Lipizzaner/DSP-hoppe,7 år,155 cm,tilredet

Begge er trafiksikre og turfornuftige.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak Eva...
Forfatter: 
Dato:  29-05-2013 18:54

Det var præcis, hvad jeg efterlyste..

 

Det vil sige, at mit wrap med 0,04 mg/kg ikke indeholder mere selen end andet wrap på Vestsjælland?

 

Jeg er nemlig bekymret for, om jeg med mineraler og wrap næsten ad libitum overdoserer med selen (i alt knapt 6 mg dgl/620 kg hest, med middel+ arb, 4-6 X ugentligt).

0
0
Svar på denne tråd
 
 Foderprogrammet
Forfatter: 
Dato:  30-05-2013 13:55

siger min-behov 2,4 -2,5 mg til en hest i den størrelse og dobbelt op er OK...., men der skal da ret meget vitamin-mineralprodukt til at komme derop ?.


Lipizzanere til salg:

* Rolig,barok type,vallak f.2009,ryttervant,157 cm

* Lipizzaner/DSP-hoppe,7 år,155 cm,tilredet

Begge er trafiksikre og turfornuftige.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Den rigtige...
Forfatter: 
Dato:  30-05-2013 17:28

indlægsseddel gør sørme en forskel, py..

 

Jeg har efterregnet og er nået til, at han får max. 4,6 mg selen dagligt alt incl.

 

Det er vel ikke overdosering ift til arbejde og vægt??

0
0
Svar på denne tråd
 
 Helt ok
Forfatter: 
Dato:  31-05-2013 01:30

min malkende ponyhoppe /ej, lille hest 150 cm/ får 4 mg og din er Ok med 5 mg.


Lipizzanere til salg:

* Rolig,barok type,vallak f.2009,ryttervant,157 cm

* Lipizzaner/DSP-hoppe,7 år,155 cm,tilredet

Begge er trafiksikre og turfornuftige.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak Eva
Forfatter: 
Dato:  31-05-2013 08:39

endnu engang

 

Jeg er meget meget glad for, du så tålmodigt besvarer mine famlerier..

 

Du og en mere herinde fortjener blomster for Jeres indlæg i div. tråde. Viden - og erfaring ....

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider