Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Er det okay, tynd hest
Forfatter: 
Dato:  24-05-2013 08:27

Er det okay at ældre heste er tynde, nogen endda, ret tynde.?

 

Jeg syntes tit jeg støder på at: "Jamen han er 22 år, så det er okay at han er tynd!"..

 

Det er klart at ældre dyr kan have svært ved at holde huld, men er det så ikke mest værdigt at sige farvel.? Der er jo som regel en god grund til at de mistrives, hvilket jeg mener at tynde dyr gør..

 

Hvad er jeres mening.?

 


1
0
Svar på denne tråd
 
 det kommer
Forfatter: 
Dato:  24-05-2013 10:40

nok lidt an på så meget.. hvis den bare er muskelfattig og til den slanke side vil jeg ikke have problemer med at kigge på min gamle hest.

 

Men hvis alle ribben og knogler stritter frem vil jeg nok mene det er tid til at sige farvel.

Tarmene bliver jo slidt med alderen og derved udnytter de jo ikke foderet så godt.

Nu er min "gamle" hest på 17 år ikke så gammel igen. Men sidste forår var hun faktisk liiige til den slanke side, men lidt ekstra foder sommeren over gør at hun nu igen ikke skal have ekstra tilskud ved siden af græsset og hun stråler pt..

Jeg har den holdning til denne dame. Hun er klart en førehoppe og når hun mister sin rang så er det tid til at sige farvel..


Nu med hjemmeside: www.farving.dk/lene den er stadig under opbygning og vil løbende blive udvidet og opdateret.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Forskel....
Forfatter: 
Dato:  24-05-2013 15:11

Der er stor forskel hvad folk synes er slankt og tyndt - og ofte "går det ud over" plage og gamle heste.

 

Ofte synes folk at "fed er pæn", og genereltvil jeg sige, at de fleste heste jeg møder er for fede, fremfor for slanke.

 

Det kan være en udfordring at fodre på unge og gamle heste, men i min verden gør det ikke noget de er slanke og muskelfattige, sålænge der ikke kan tælles ribben, og ses udstående hoftekamme.

 

Min den gamle på 23 år så sådan ud på fuld foder og døgnfold med græs, slank men pæn


Billede

 

Min unghest med megen xx i sig så sådan her ud som 3 års på fuld foderration og døgngræs - slank


Billede


Til gengæld har jeg så denne flommefede ollebolle, som jeg må vogte over, men som mange synes er i flot foderstand.han får fra tidlig forår intet fuldfoder, går på græs ganske få timer om sommeren, og rides 5-6 gange ugentlig.


Billede



Som Lene er det for mig vigtigt, at en ældre hest som har været/er førerhest, ikke skal igennem en udstødelse af flokken fordi de mangler kræfterne. Og her går det oftest ned af bakke med kræfterne, før hulden bliver et problem.

min gamle hest Medoc sagde jeg farvel til ifebruar måned, han så stadig superfin ud, men kunne ikke længere følge med de unge ude på folden pga en gammel skade.

 

mvh charlotte


2
0
Svar på denne tråd
 
 tynd hest
Forfatter: 
Dato:  24-05-2013 18:48

Jeg tror jeg er meget enig med de andre i tråden. SLank og muskelfattig er helt ok, men begynder hesten at blive afkræftet og udmarvet er det på høje tid at sige farvel.

 

Min gamle pony aflivede vi for nogle år siden kort efter han blev 25. Han så godt ud mens han stadig kunne rides (med tiden dog moderat men han blev holdt igang). Da benene ikke ville være med til ridning længere og han derfor kom på pension hjemme hos os selv, gik det ned af bakke. Han var sådan stadig ved godt mod, men var svær at holde i huld og havde svært ved at holde trit med de andre. Så vi valgte at sige farvel mens han stadig var ok, fremfor at vente til han blev udmarvet og afkræftet.

 

Når alder er årsag til aflivning, vil jeg helst stoppe mens hesten stadig har det godt. Jeg har overværet mere end en gang, hvordan man venter og trækker den til det absolut ikke kan forsvares at lade hesten leve længere -hvor den har mistet al gnist i øjenene og hvor der ikke er et gram fedt til at dække knoglerne.

Det vil jeg ikke byde min hest.



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 gammel hest
Forfatter: 
Dato:  24-05-2013 23:44

Jeg er enig med de andre i tråden. Muskelfattig og til den slanke side er ok, så længe livsmodet og gnisten i øjnene stadig er der.

 

Men jeg forstår nu ikke, at folk har så svært ved at holde huld på deres gamle heste, det har jeg i hvert fald IKKE


Billede

Chanell aka Flødebollen(billedet taget i tirsdags)

 

Hun bliver 25 år på onsdag og burde nok tabe sig en hel del. Fedtet kom sammen med græsset, så jeg regner med det ryger af igen, når gassen går af græsset - det plejer det da Og så er hun iøvrigt helt normalt/nem at holde huld på, men hun er sgu også en lettere atypisk gammel hest

 


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

0
0
Svar på denne tråd
 
 slank eller tynd
Forfatter: 
Dato:  25-05-2013 12:40

i min verden er der stor forskel på slank og tynd.

en slank hest er helt og også en der samtidig er muskelfattig, det an jo være svært at holde muskler på en ældre hest der måske ikke bruges mere.

 

Tynd er når ribben kan tælles med det blotte øje hofte hjørner mm står ud, og det mener jeg bestemt ikke er ok bare fordi det er en ældre hest, så er der et problem i forhold til fodring, hestens fysiske velbefindende eller lign. og det bør der tages hånd om uanset alderen på hesten, at en ældre hest så måske har bedre af at få fred end at skulle gennem en masse kan være en anden sag, men det kan også være simple ting som en tandraspning, orm etc. der gør forskellen.

 

Selv kæmper jeg en kamp for at holde mine heste slanke for det meste, selv dem jeg har haft det har været oppe i årene, på trods af at de i følge manges forventninger til racen burde være svære at holde huld på kan de leve på en sten.

 

mvh

Mie


Med de fire skønne arabermuler <3

 

Wrap fra 2 slet 2012 sælges, minibig, ca 300kg, priside ca 300 kr pr balle

0
0
Svar på denne tråd
 
 Enig...
Forfatter: 
Dato:  26-05-2013 07:50

Er enig med de andre. Der er jo stor forskel om hesten er slank el. disideret tynd. Og ja en gammel hest som ikke bruges mere vil jo være museklfattig og nogles ryg er sænket.

Jeg har selv en meget slank hest. Hun er dog kun 9år. Men hun er fuldblod og slank. Jeg fik hende da han vejede ca. 100kg. for lidt men hun ser pæn ud nu og mangler måske 25kg. Men hun vil altid være slank fordi hun jo har en ernorm forbrænding som stort set alle fuldblod har.


Billede




Billede




Billede

Men en fed hest er lige så slemt som en tynd hest.

 

Jeg forstår heller ikke at man ikke kan holde huld på en gammel hest. Jeg ved godt de har brug for noget ekstra, men så må man give den det. Alt andet er syndt.


 

Red Lightning XX udlånes.

 

Tequilla Blue Paint Hoppemave udlånes.

 

Vængets Mirabel Fjordhest. Hoppemave udlånes.

 

Musse Shetter

 

 

Nyt/ubrugt læsskur sælges.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 ældre heste og huld
Forfatter: 
Dato:  26-05-2013 11:41

Jeg mener som mange andre her i tråden ikke at det er okay at en ældre hest er desideret tynd, hvor man kan tælle ribbene, men at den er slank og muskelfattig gør mig intet.

 

Jeg er selv er den lykkelige ejer af en ældre ponyhoppe på 20 år, der har haft problemer med holde vægten hun var på et tidspunkt så tynd at man kunne ane alle ribbene, det kan man IKKE mere.

Det jeg gjorde for at få hende i godt huld igen, var først og fremmest at skifte krybbefoderet ud med noget der tilgodeser hendes behov, derfor fodres hun nu således

 

840 gram St. Hippolyt Natur Mûsli Senior fordelt på to måltider.

alt det første slets wrap hun kan æde.

 

Dette foder fungere hun super godt på og hendes pels er blank

og skinnende. Udover ædringen af foderet fik dyret også en bredspektret ormekur der tog alle orm incl. bændel og blodorm og sidst, men ikke mindst havde hun besøg af tanddyrlægen, der iøverigt fandt hendes tandsæt helt i orden.

 

Her er et billede af min pony som hun ser ud i dag:


Billede


Så godt kan man se ud 20 år gammel.

Flicka er stadig chefen på folden ,hvor hun uden problemer styre min mors to små ponyer. Flicka er altid glad og fuld af liv også da hun var tyndest, derfor valgte at jeg at tage kampen op og det er jeg glad for at gjorde, når jeg ser på hende i dag.

Flicka går lige nu og nyder livet på sommergræs, men hun bliver stadig brugt til ridning et par gange om ugen og hun elsker det.

 

Jeg kunne hellere ikke forstå at det kunne være svært at holde huld på en ældre hest, men efter selv at have været der, ved jeg nu at det kan være det, men at det er mere undtagelsen end reglen.

 

Til slut vil jeg sige at jeg ville være blevet rasende hvis nogen havde sagt jeg skulle aflive min gamle pige, fordi hun var blevet for tynd, jeg gjorde som skrevet alt det rigtige for hende, det tager bare tid og atter tid at få en ældre hest i godt huld igen, når først den har tabt sig(det tog mig 4 mdr at få huld på Flicka).

 

I dag er jeg hysterisk med at min hest får det foder og grovfoder hun skal have for at holde vægten og derudover så skal tanddyrlægen på besøg igen til efteråret. Hun har fået ormekur i år så den del er der styr på.

 

Flicka skal herfra inden hun ryger ned i hierakiet og bliver dårlig for her huset skal dyrene være her for deres skyld ikke vores.

 

Mette



carpe diem - grib nuet


Sov sødt

Kingo

31.10.1991 - juli 2008

 

Minnie

04.05.2006 - 29.05.2011

 

I er elsket og savnet

 

 

HF student anno 2009

 

BA i almen erhvervsøkonomi anno 2012

 

Barfodstrimmer bør forbydes ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er altid svært
Forfatter: 
Dato:  26-05-2013 16:37



Billede



Det er svært med huld.

 

Jeg har lige fået en kommentar om, at min 3-års ligner en på 30. Rigeligt kantet og ribben.

 

Sådan har hun set ud hele vinteren. Billedet er et par uger gammelt, der var endda kommet græs der.

 

Men jeg tænker lidt, at så længe man ikke rider dem ret meget, er det ok. For de har jo INTET at sætte muskler af. Min sadelmager kunne også se det med det samme.

 

Hvis hun var foldbums, tabte hun et gjordhul om ugen. Red jeg meget let, tabte hun et hver uge!! Helt vildt! Så har næsten ikke redet, for at forsøge at bevare huld. Fik 15 kg hø, ormetestet 4 gange på et halvt år - 100% ren, får ordnet tænder hver 6. måned..

 

Det var det samme sidste vinter. Hun frøs, og jeg måtte give hende dækken på, og sætte hende op i krybbefoder, 2 kg roer, lucerne osv oveni tilskud, så hun blev rimelig.

 

Sidste sommer var hun perfekt. Jeg havde en til at mærke på mine, som er ekspert i EMS, og hun sagde, der ingen fedtdepoter var. De var i perfekt huld 5, og satte smukke muskler!

 

Sådan her så det ud i sommers, en flot udfyldt hest, kun tilredet! :

 

Billede



Jeg fik ros af sadelmager og fys - og alle andre, for musklerne. :) hesten blev redet lige så lidt som nu! 20-30 min max 5 dage om ugen. ;)

Havde bare noget at sætte muskler af.

 

Men der er også folk, som ikke kan vurdere huld, om de får en million for det. Dem skal man ignorere.


 

100% genial rytter

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 her er moren
Forfatter: 
Dato:  26-05-2013 16:58

Billede


Her er moren i øvrigt.

 

Der fik jeg at vide, at hesten var i flot huld. Det er det, jeg mener med, at nogen ikke kan finde ud af at vurdere huld *S*

 

Nogle racer er bredere end andre. En travhest skal ikke veje det samme som en kørehest, men på ingen af dem skal man kunne se ribbenene så tydeligt, selvom de har samme højde.


 

100% genial rytter

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ved ikke om..
Forfatter: 
Dato:  26-05-2013 19:42

der er nogen der føler sig truffet siden de forklarer og viser billeder.. De heste der bliver vist er slet ikke i nærheden af det jeg syntes er tynd.. De er måske slanke og muskelfattige, men det er hvad det er..

 

For mig er der stor forskel på at være tynd også slank og muskelfattig..

 

Jeg kører dagligt fordi en fold hvor der går en TYND pony.. De andre heste fejler bestemt intet.. Men jeg tænkte i torsdags at jeg lige ville svinge forbi og hører om der blev taget hånd om ponyen..

 

Det var en 22 års vallak, han har endnu ikke smidt vinterpelsen, han var meget svajrygget, man kunne tælle samtlige ribben og hoftehjørnerne var meget skarpe.. Ormekur fik den godt nok.. Men tænderne var ikke set efter, men hurtigt kig bare på fortænderne viste at den manglede 1/3 fortænder.. Så hvordan resten af munden ser ud tør jeg slet ikke tænke på..

 

De mente ikke selv der var problemer, den var jo gammel også var det okay at man var tynd.! Jeg sagde at jeg syntes de skulle overveje at få en tandlæge ud og at jeg ville holde øje med ponyen den næste tid og blev det ikke bedre, måtte jeg nok anmelde det.. De var ikke glade, men direkte sure var de nu heller ikke..

 

Jeg syntes slet ikke den pony så ud til at have et værdigt liv.. Nuvel den græssede med de andre.. Men den var stivbenet, tydeligvis nederst i flokken og så var den så mager at det var helt frygteligt..

 

Men det er den holdning jeg syntes jeg tit møder.. Gamle heste, må godt være tynde

 


1
0
Svar på denne tråd
 
 slanke heste
Forfatter: 
Dato:  26-05-2013 22:23

jeg må give Annemette ret jeg synes bestemt heller ikke der er nogle tynde heste her i tråden, slanke ja, men decideret tynde nej.

 

Jeg synes det er fedt du havde lysten og overskudet til lige at svinge ind forbi og spørge hvordan det lige stod til og give nogle gode råd med på vejen for det Annemette:)

 

Mvh

Mie


Med de fire skønne arabermuler <3

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  27-05-2013 17:24

 

Nej det er ikke ok med tynde gamle heste. Det er fordi de ikke trives længere, men folk skal absolut holde deres gamle heste i live selv om de ælgamle gigtplaget og tynde.

Men det er selvfølgelig også dyrt at få aflivet og hentet af Daka. Desværre.

Nogle heste er gamle når de er 16 og andre når de er 26. men kig dog på hesten.

 

MVH Hanne

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Usmageligt
Forfatter: 
Dato:  28-05-2013 07:47

Det er efter min personlige mening usmageligt når gamle heste og ponyer sælges eller bortgives. Godt huld eller ej.

 

Det behøver ikke koste alverden, at komme af med en hest. De bruges stadigvæk til løvefoder mm. i ZOO. .

 

Som Hanne siger, kik på hesten.

 

Min førehest er 23 år og jeg holder meget øje med hende.

Hvordan hun trives og alle de små signaler.. Hun skal IKKE opleve at blive frataget førerollen!

Det skal være farvel med værdighed, inden!

 


Billede


Hun er stadigvæk fin, men har ikke lige et billede af hende alene af nyere dato. At hun så, så godt ud, midt vinter er jeg godt tilfreds med.


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man kan læse sig til meget, bare ikke erfaring.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tabte huld på Kildemosegård 3660 Stenløs
Forfatter: 
Dato:  29-05-2013 14:18

Min hest tabte sig markant på opstaldningssted Kildemosegård i Stenløse. Efter flytning af hesten og skift af foder og dylægetilsyn er hesten nu ved at være fin igen.

 

Både unge og gamle heste skal overvåges nøje hvis de pludselig bliver markant tynde. Der er flere forhold der kan spille ind, stress, grov håndtering, manglende fodring, tænder, orm.

 

Hvis man har prøvet alt og hesten stadig taber sig og ikke genvinder huldet, selv om den er sat op i foder, så kan det være nødvendigt at flytte hesten.

Med mindre, den står hos dig selv.


Part søges til Mogli, vallak, 1,66 i stg, 8 år.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ældre tynde heste
Forfatter: 
Dato:  29-05-2013 16:23

Min bittre erfæring er, at man skal huske at ældre heste ikke optager korn så godt. Har nu ændret fodret til mindre korn og linamix istedet. Og det ser ud til at hjælpe.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ældre tynd hest
Forfatter: 
Dato:  30-05-2013 10:59

Undskyld mig Hanne, men det var da godt nok noget af generelisering du der fyer af.

Jeg er ikke enig med at dig i at alle ejer af gamle heste holder dem i live for deres egen skyld, det er da det dummeste jeg længe har hørt og nej det er ikke okay at de er for tynde.

 

Jeg selv har en ponyhoppe der lige er rundet de 20 år og hun har været rigtig tynd, så tynd at jeg skammede mig over hende.

I dag er hun blevet fin igen og hun stortrives hvilket hun har gjort helt tiden. Jeg ændrede hendes foder, sørgede for tanddyrlæge og ormekur til hende og i løbet 3 til 4 mdr. var hun pæn igen.

 

Jeg er sikker på at mange gamle heste har et godt liv, men der også dem hvor tiden for at de skal herfra er kommet nærmere. Jeg tror på at de fleste hestejer gerne betaler det det koster at sende ens elskede hest herfra mens tid er.

Nu vi er ved det, med pengene kan jeg sige at det bestemt ikke er billigt at holde en ældre hest med foder, wrap, tandyrlæge mv. sidste år brugte jeg rundt regnet 16000 kr. på min hest inkl alt på alt hvad der hedder foder, smed, tanddyrlæge, opstaldming og wrap.

 

Mette

 


carpe diem - grib nuet


Sov sødt

Kingo

31.10.1991 - juli 2008

 

Minnie

04.05.2006 - 29.05.2011

 

I er elsket og savnet

 

 

HF student anno 2009

 

BA i almen erhvervsøkonomi anno 2012

 

Barfodstrimmer bør forbydes ...

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider