Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Plage sammen med voksne heste
Forfatter: 
Dato:  29-04-2013 16:16

Hej

Jeg har en hoppeplag på 1 år + en hoppeplag på 1 år opstaldet. Min egen plag er meget afhængig af sin mor endnu, men jeg har lavet en aftale med min kusine at begge plage kan komme på sommergræs hos hende i et par måneder.

Men nu siger hende som har plagen opstaldet, at det er hun ikke interesseret i, når de ikke kun skal gå sammen med jævnaldrene, for så vil de andre heste jage dem.

De vil komme til at gå på en stor fold på ca. 5 tdr. sammen med 2 Tinker (en hoppe og en vallak), og 3 mindre ponyer (kender ikke kønnene, men ingen hingste). Min kusine siger, at de alle generelt er rolige.

Hvad er Jeres erfaringer. Vil de andre heste jage vores plage?

Jeg syntes at jeg er nød til at sende min egen afsted, så den bliver ordentlig skildt fra sin mor. Jeg er ikke interesseret i at sende den lagt væk, vil gerne holde en god kontakt med den, og min kusinde bor kun 3 km væk.

Råd ønskes.

(o:Heidi:o)

0
0
Svar på denne tråd

Dum di da dej
Forfatter: 
Dato:  29-04-2013 16:26

Jeg er lidt uforstående overfor problematikken, da det er min erfaring, at plagene normaltvis er lettere forkælet i en flok, til trods for at de er i den nederst del i hierakiet. Den plag jeg har nu bliver også sat på plads af de andre, men får altså på samme tid nogle løsere tøjler end de heste jeg normaltvis har set nederst i hierakiet.

Der er selvfølgelig stor forskel fra flok til flok, men det ville nu ikke bekymre mig, og slet ikke når de er to.

Jeg kan naturligvis kun tale ud fra egen erfaring, er spændt på at høre hvilke andre meninger du får.

Håber du finder en holdbar løsning.

Hilsen Sus

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-04-2013 16:42

Som Kviefarm, kan jeg heller ikke se problematikken overhovedet... Det er nu engang det bedste og sundeste for dem at gå med ældre i en flok, så længe de har en jævnaldrende de snakker godt med :)

* Mine drenge bor i paradiset hos http://www.teamholmer.dk *

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

"Man skal ikke gå ned på udstyr"

0
0
Svar på denne tråd

Blive jaget med?
Forfatter: 
Dato:  29-04-2013 16:55

Ja, du kan roligt regne med at de bliver jagtet så de ikke ved hvad de selv hedder de første par timer. Derefter vil det med meget stor sandsynlighed være overstået.

Jeg er jo så modstander af folde med blandede køn, da jeg synes det giver mere uro og farlige situationer.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,
ingen ved hvem der står af ved næste stoppested.

Dressurtalenter Sælges:

4-års hannoveranervallak

3-års hannoveranerhingst
2-års hannoveranerhoppe

2-års DV-hingst ...

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  29-04-2013 17:53

Min er opvokset i blandet flok og med alle aldre. Han stod også midlertidigt sammen med en ældre hoppe og en plag (vallak), hvilket gik super.

Jeg kan slet ikke genkende problematikken med at de skulle blive jagtet. Jeg tror det er meget sundt for dem, og især hvis de er sammen.

0
0
Svar på denne tråd

intet problem
Forfatter: 
Dato:  29-04-2013 17:56

Jeg kan slet ikke se problemet, jeg har selv en blandet folk ponyer der bliver brugt til følafvænning og som plagflok.

hos os foregår den sådan:

hoppe og føl flytter ind til ponyerne der er af blandet køn, når føl er tryk og glad for ponyerne, flytter mor ud og det var så den føl afvænning.

vi har aldrig haft problemer.

Vi har lige for 1 måned siden modtaget en 1 års plag der blev sat direkte ind til ponyer og plage 1 på samme alder og 1 året ældre - der har ingen problemer været.

derimod har den nye plag adopteret en af ponyhopperne og bliver både nusset og beskyttet til overmål - så nej det behøver bestemt ikke være ballade.

Hvis du vil kan du inviterer din opstalder ud og se vores blandede folk incl. føl og plage der er ca. 10 individer i en blandet buket.

jette

Stald Møllegården Heste og Ridecenter

Pony Rideskole - Horsemannship kurser for børn og unge

Center for alternativ behandling

bla. KST, Akupunktur, TFT, Massage og Naturopati

Rideterapi og Hippoterapi

0
0
Svar på denne tråd

opdragelse
Forfatter: 
Dato:  29-04-2013 18:21

Jeg er af den mening af en blandet flok er det mest naturlige. De unge bliver opdraget lidt af de ældre, og lærer at være hest, at indordne sig i rangordnen - men det er jo rart at have en jævnaldrene (eller yngre) at lege med.

Maria

Et livs erfaring, men stadig nybegynder :-)

0
0
Svar på denne tråd

Artikel
Forfatter: 
Dato:  29-04-2013 19:22

Jeg har ingen erfaringer at komme med, men tænkte du måske skulle prøve at læse denne artikel: www.heste-nettet.dk/nyheder/9889/

Alle heste er heste, men ikke alle ryttere er ryttere!

Er den glade låner af Fanfare <3 en bl. af araber, holstener, dv og fuldblod.

0
0
Svar på denne tråd

Hos mig...
Forfatter: 
Dato:  29-04-2013 19:36

Hos mig gik mine to plage sammen med min ridehest/sidenhen pensionist vallak.

Den ene plag gik som hingst ind til 2.5 års alderen, den anden plag fik jeg som en meget dominant 1 års. Begge lært kammertonen, høflighed og opdragelse af min gamle vallak, som ikke altid gad at lege lige så vildt som de to små gad, men så havde de hinanden at bølle med.

Så i min flok var det godt med en ældre rolig hest i opdragerrollen.

mvh charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Input.
Forfatter: 
Dato:  29-04-2013 20:49

Hej og tak for alle Jeres input.

Plagene går sammen med mine andre heste/ponyer, blandet hopper og vallakker lige nu. Jeg kan se at især min gamle vallak på 21 år opdrager dem meget, og især min egen plag.

Tak til Pernillevibe for artiklen. Den syntes jeg lyder yderst fornuftig.

0
0
Svar på denne tråd

1256489
Forfatter: 
Dato:  29-04-2013 21:44

Det kan jeg heller ikke se skulle være et problem.

Jeg har en plag, som går sammen med 3 voksne. Hun skulle lige finde sin plads, og efterfølgende har der ingen problemer været. Har desværre ikke mulighed for at give hende jævnaldrende pt. men hun får snart et føl at lege med, da min venindes hoppe er drægtig og har termin i juni.

Men min plag bliver altså ikke jagtet på nogen måde. Og er aldrig blevet det.

Konikponyen Masca Z Nadziei

og

Frieserpigen Jackie af Birkely!

Kig gerne min blog

masca-z-nadziei.blogspot.com/

Og mød os på Epona.Tv

HornskovVindberg Inkasso

0
0
Svar på denne tråd

blandet alder..
Forfatter: 
Dato:  30-04-2013 11:17

Jeg ser det som en fordel med blandet alder i min hesteflok..

Unge heste, der kan lege sammen og ældre heste, der kan opdrage på de små, så jeg kan ikke se problemet..

Jeg oplever også at de ældre heste på mange områder passer på de små, men alligevel ikke finder sig i alt hvad de "små hvalpe" foretager sig - og viser dem hvad der er ret og rimeligt.

Hieraki foregår også blandet de unge, det kan ikke undgåess at, der en der er stærkest, også selvom det umiddelbart ikke ser sådan ud..

Jeg sammenligner det lidt med at jeg heller ikke ville have mine unger i en børnehave, hvor der ikke er voksne tilstede.. Selvom man ikke helt kan sammenligne dyr og voksne.

Der er mange meninger, men det er min erfaring og sådan jeg vælger det... :-)

En mor-hest finder sig jo heller ikke i alt hvad føllet foretager sig og viser dem vejen frem.. :-)

Jeg har en ældre vallak, som passer på min "hvalp", men samtidig viser hende hvad der er passende i forhold til hendes alder...

Håber I finder den helt rigtige beslutning for Jer :-) Det bliver skønt at de kan være mere ude... :-)

Kærlig hilsen

Stine

- Mor til Andreas 2. juni 2006

&

Kaya Rosa 10. august 2007

0
0
Svar på denne tråd

Flytte plage
Forfatter: 
Dato:  30-04-2013 12:31

Man kan risikere det Charlotte skriver, især når de flyttes uden en ældre de kender.

Herhjemme har jeg da oplevet nogle blive jagtet noget tid for så herefter at være en del af flokken, men heldigvis går det som regel uden problemer at flytte rundt på de unge.

Hvor store er plagene i forhold til dem de skal sammen med ?

Er plagene tydeligt de hurtigste og af rimelig størrelse i forhold til de andre vil evt jagt være hurtigt ovre.

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Nyt: horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

Ungheste sælges, 1, 2, 3 og 4 års drenge

0
0
Svar på denne tråd

Heste sammen.
Forfatter: 
Dato:  30-04-2013 14:19

Jeg ser ikke noget problem med plage sammen med voksne heste.Jeg synes det er bedst hvis plage/ungheste har både nogen på sin egen alder ogvoksne heste at gå sammen med.

Måske din opstalder bare ikke er interesseret i at hendes plag skal flyttes.

Jeg ville hellere ikke være så vild med at flytte min hest for nogle måneder.

Måske er det nemmere for din opstalder at komme ud til dig, end hos din kusine?

Mvh Karina

Nu med Nordræseren Frøken Sippe

Du burde købe dig en Tyrolerhest

0
0
Svar på denne tråd

størrelse
Forfatter: 
Dato:  30-04-2013 15:54

Plagene er ca. 145-150 stg. så de er ikke helt små.

Min opstalder køre mange km i forvejen, så 3 km fra eller til, kan jeg ikke se er noget problem.

Hun må gerne lade hendes plag blive stående, men min egen skal flyttes, da hun SKAL vænnes fra sin mor nu. Ellers vil jeg bare få meget store problemer med den siden hen.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror...
Forfatter: 
Dato:  30-04-2013 16:13

... at det også kommer an på hestenes mentalitet.

Hos os går de sammen.

Lige nu består den flok Baloo går med af ham (14 år), en 4 års hoppe, to 2 års hopper og en åring hoppe.

Der er INGEN problemer. Han har altid været nederst i hierakiet i andre flokke - her er han venner med den 4 årige hoppe - selv om det ER hende der er chefen. De to 2 års snakker han vist også fint med - åringen er under ham i hierakiet, men han jager ikke med hende. Han kan flytte hende hvis han vil - men der bliver ikke jaget med nogen!

£isbeth & Baloo

The truth is rarely pure and never simple

Oscar Wilde

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider