Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

melanomer
Forfatter: 
Dato:  16-03-2013 16:29

Hvad er jeres erfaringer med melanomer/skimmelkræft? Efter at have opdaget den første på min hoppe, snakkede jeg med dyrlægen, som mente at der ikke var noget at gøre. Det er vel ca et par år siden jeg opdagede den første og den er nu vokset til at have en diameter på ca 3 cm. Den sidder på haleroden. Nu har jeg opdaget en ny i nærheden af den første. min hoppe er idag 7 år. Når jeg har søgt på emnet så skriver mange om afblegede skimler, men min er brunskimmel og ikke ret afbleget endnu. Hvor mange år har jeres heste levet med melanomer? Jeg tænker at når hun har fået det i så ung en alder, så er der vel risiko for at det er det der en dag tager livet af hende.

0
0
Svar på denne tråd

ja desværre.
Forfatter: 
Dato:  17-03-2013 11:08

Jeg har også haft en brunskimmel.

Hoppen havde også en del af dem, under haleroden og tilsidst ved skede og endetarmsåbningen.

Hun blev heldigvis en ældre dame, 24 år, men så måtte vi også få hende aflivet. De sidste mange år gik hun bare som hygge hest og avlshoppe.

Sidste gang vi sendte hende til bedækning, viste det sig at knuderne også var indvendigt i skeden, så hun blev pensioneret.

IMC

0
0
Svar på denne tråd

gode ....
Forfatter: 
Dato:  17-03-2013 14:03

jeg har "gode" erfaringer: jeg har en 20 års skimmel med enkelte melanomer, en af dem i måsen,som har været uændret siden hendes 7 års dag.

Hun er blevet tjekket i skede og tarm, og det lades altså til, at de kun sidder udvendigt.

Jeg har aldrig kunnet mærke andre i huden og dem under haleroden er små. Så min skimmel kommer sandsyneligvis herfra af andre grunde end melanomer.

Så jeg ville sove roligt, hvis jeg var dig.

0
0
Svar på denne tråd

melanomer
Forfatter: 
Dato:  17-03-2013 16:18

Godt at høre andres erfaringer. Kom lige til at tænke på om en hest med melanomer kan blive slagtet, eller om det kun er daka der vil have dem, hvis der skulle ske noget, hvor hun kom til skade og skulle herfra af den grund. Man kan jo slippe for en masse papirnusseri, ved at de ikke kan bruges til konsum.

0
0
Svar på denne tråd

Min den gamle
Forfatter: 
Dato:  17-03-2013 22:02

havde nogen under huden, ved kæbekanten som var uændrede fra 13 til + 20 år. Der var ingen ved haleroden/kønsåbningen og hun var avlshoppe til det sidste.De voksede lidt i de sidste måneder, men var ikke medvirkende til noget.

Lipizzanere til salg:

* Rolig,barok type,vallak f.2009,ryttervant,157 cm

* Lipizzaner/DSP-hoppe,7 år,155 cm,tilredet

Begge er trafiksikre og turfornuftige.

0
0
Svar på denne tråd

melanomer
Forfatter: 
Dato:  18-03-2013 00:44

Min har også haft dem siden 7 års alderen. Han er født brun og nu flueskimmel. Han har i endetarmsåbningen og en på 1x1 cm på penis... Dyrlægen har set dem, men sagde at de oftere dør med dem end af dem. Men blev selv meget bekymret da jeg googlede emnet.... Men bare hold øje med dem, det gør jeg med dem min hest har (af dem jeg kan se) :)

0
0
Svar på denne tråd

skimmelkræft
Forfatter: 
Dato:  18-03-2013 23:04

Vi har en 13 års skimmelhoppe, som også fik sin første melanom som 7-årig, siden da er det gået stærkt!

I dag kan man hverken se den ene eller anden åbning bagi... Men hun har ingen sundhedsmæssige problemer af det - endnu.

Hun har desuden nogle på overlæben på den ene side af munden. Dem håber vi ikke vokser så meget, at hun ikke kan have bid i munden.

Vores hoppe har en cyste på den ene livmoder, fandt vi ud af, da hun ikke kommer i brunst længere. Vi ville nemlig gerne have taget æg af hende, men dette måtte vi opgive.

Det kan muligvis være et melanom.

For et par år siden var hun i et forsøg med stamcellebehandling, da man troede det kunne hjælpe. Men desværre ikke.

Dyrlæge Rikke på Højgård forsker en smule i det, og siger at det kan være en fordel at forsøge at fjerne det første melanom, da det muligvis kan bremse det lidt. Så det var måske en idé.

Vores hoppe går stadig i sporten (MA spring), men det er uhyggeligt som melanomerne vokser og bliver flere bare på mdr.

Så hun bliver nok ikke gammel, men man har lov at håbe.

Thrine

Spændende heste sælges billigt!!:

- 4 års hoppe efter Blue Hors Hotline ca. 175 i stg.

- God RDH dressur avlshoppe

- Smuk sort 3 års hoppe efter Swarovski ca. 160 istg.

(skriv for nærmere oplysn. ...

0
0
Svar på denne tråd

melanomer
Forfatter: 
Dato:  19-03-2013 09:03

Min nu 20 år gamle ponyhoppe Flicka fik konstateret melanomer sidste år i forbindelse med tandbehandling.

Flicka har et melanom i munden og nogle ganske små ved haleroden, de er ikke vokset siden de blve konstateret sidste år.

Flicka er ikke generet af sine melanomer overhovedet.

Melanormer ikke kræft som mange kalder det er pigmentknuder, som i sjældene tilfælde kan udvikle sig til disideret kræft.

En hest med melanomer på ikke slagtes, da de formenligt også befinder sig inde i hesten, det hvad min dyrlæge fortalte mig, da hun konstaterede melanomerne sidste år.

Mette

carpe diem - grib nuet

Sov sødt

Kingo

31.10.1991 - juli 2008

Minnie

04.05.2006 - 29.05.2011

I er elsket og savnet

HF student anno 2009

BA i almen erhvervsøkonomi anno 2012

Barfodstrimmer bør forbydes ...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider