Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Årsag til hest/pony får lus?
Forfatter: 
Dato:  08-01-2013 17:50

Hej ,

 

Nu har jeg googlet årsagen til lus på hest/pony, men har ikke fundet et ordentlig svar - nogle kloge hoveder herinde?

 

Er det kun via smitte, eller kan lus også opstå i en lukket flok?

 

Kan lus opstå hvis man nøjes med at strigle sin hest/pony indimellem - altså "dårligere" pelspleje end når man strigler hver dag?

 

På forhånd tak for svar,

 

Mvh. AnjaR



0
0
Svar på denne tråd
 
 lus...
Forfatter: 
Dato:  08-01-2013 21:26

Hej Anja,

jeg er ikke ligefrem ekspert, men mine heste har været angrebet af lus et par gange.

 

Min erfaring er at heste med lang tyk vinterpels nemmere får mange lus. Hvor lusene kommer fra er svært at afgøre, men de kommer ikke bare af sig selv. Hvis man vil undgå lus skal alle heste i flokken behandles effektivt. Ligeledes skal man tænke over, om man selv har haft kontakt med fremmede heste. Selvom hestelus ikke lever på mennesker, kan de jo godt overleve i dit tøj eller dit hår i kortere tid og så hoppe over på dine heste når de har chancen. Jeg tror ikke det hjælper at strigle mere for at undgå lus, men man skal selvfølgelig aldrig bruge sine strigler/udstyr på fremmede heste medmindre man gør det grundigt rent bagefter.

 

Jeg behandlede iøvrigt hestene med frontline til hunde. To ampuller til store hunde til hver hest. Det var meget effektivt. Dagen efter behandling var alle lus døde...

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 lus kommer
Forfatter: 
Dato:  09-01-2013 01:51

rundt med bl.a fugle og ja kan derfor godt opstå i en lukket flok.

 

Lusene kan godt lide varme og vil derfor altid trives bedre ved en langhåret hest end ved en tyndpelset hest.

 

 


Smil smitter.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  09-01-2013 11:03

Hej,

 

Mange tak for svar - de giver bestemt mening!

 

HN er slet ikke så tosset - især ikke når man nogle gange kommer i tvivl om ting, eller når der er noget man ikke selv har erfaring med .

 

Mvh. AnjaR

 

 



0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider