Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

smed! hvorfor?
Forfatter: 
Dato:  04-12-2012 10:44

hjælp lige engang!? :-)

jeg har lige haft smed til min hest. min hest er kommet ned hos noget familie og stå, da jeg solgte min pony.

min familie har islandske heste og alle hestene står på døgnfold.

min families heste skulle så have smed (en smed som normalt kun beskære islandske heste), og jeg valgte så at få ham til også at beskære min hests hove.

da han var færdig opdagede jeg, at han kun havde beskåret selve hoven, men ikke ordnet og beskåret strålen, som jeg ellers har været vant til, fra min egen smed...

er der nogen der kun hjælpe med en god forklaring på dette? fik ikke spurgt ham nemlig??

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  04-12-2012 11:54

Jeg tænker at det er pga. det vejr vi har lige nu.

Sidst jeg havde smed, ville han ikke tage for meget af indvendigt pga. vi gik en tid i møde med frossen jord, og at hesten i den forbindelse ville blive øm, hvis han havde beskåret som han normalt ellers gør.

<3 Pampas Crown <3

8/5-1988 - 27/9-2011

Hvil i fred min øjesten

Ingen arme, ingen småkager.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-12-2012 00:33

altså i teorien..

ingen af de smede jeg har haft beskærer strålen hvis der ikke er behov for det.

strålen skal jo røre jorden være plan med hoven.

og hvis strålen er sund og rask og den ikke har sr stråle(råd) så er der jo ingen nødvendig grund til at beskære som jeg har fået forklaret det.

de fleste tilpasser strålen hvis det er nødvendigt, f.eks hvis den er flosset..

men nogen smede skærer strålen kortere end selve hoven - hvilket jeg dog ikke forstår..

men smeden er jo uddannet.. :-) men måske andre kan give et bud..

0
0
Svar på denne tråd

beskæring
Forfatter: 
Dato:  05-12-2012 09:13

Da jeg fik min hest, blev den ordnet af den barfodssmed der i forvejen var tilknyttet stalden jeg havde den i de første 6 md.

Hun havde en teori om ikke at røre hverken strålen eller sålen "fordi hesten jo slider den naturligt".

Det skal så lige siges at det kun kan lade sig gøre for vildhestene på stepperne og ikke for en dansk hest på vores folde.

For min varmblod endte det med at den blev så ømtået at den knapt kunne gå pga hendes sål og stråle blev dobbelt og jeg troede en dag nærmest at hoven ville falde af, fordi hun skød alt den overskydende stråle og sål af.

Efter den oplevelse har jeg altid været meget obs på at der blev taget det nødvendige af stråle og sål, lige meget hvilken smed jeg har brugt.

Mvh. Rikke

0
0
Svar på denne tråd

smed! hvorfor?
Forfatter: 
Dato:  05-12-2012 10:46

har også haft en barfods smed i min egen stald! kan ikke anbefales.. en af ponyerne som norm havde rigtig fine, gode hove bliv også meget ømtået og skulle til at gå med sko..

i forhold til det med min hest stråle.. så har han ikke sur stråle, men hans fårhove er flosset øverst i strålen.. så havde håbet at han skar det til, så det så pænt ud...? hmm

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider