købe sig fattige i bid, så få en dyrlæge til at måle hestens mund, og prøve bid af, for de kan se hvad der reelt er plads til derinde.
Min Dreyri fik besøg af en dyrlæge fra Hillerød som var sindsygt dygtig. Hun målte hans mund, og prøvede en bunke bid af hun havde med, og på den måde fandt jeg så ud af, at jeg som altid havde sværget til 3delte bid, nu skulle indkøbe et todelt, for det var kun det der var plads til derinde. Så jeg indkøbte et todelt med lock up, altså et bid som ik kan lave nøddeknækkeren. Nogle heste har en mund med meget plads, andre er smalle, nogle har en høj gane, andre en lav. Så ja, du kan nå at købe dig meget fattig i bid. Så hellere få afgjort engang for alle hvad der er plads til derinde, det betaler sig i længden og du får en gladere hest;)
Og tillykke med din nye hest:D