|
|
| Vigtigheden af stråfoder på folden? |
|
|
Hej Vi har en uenighed omkring hvorvidt der skal være stråfoder på folden eller ej. Personligt er jeg i hele mit hesteliv "vokset op med" at der SKAL være stråfoder tilgængeligt på folden, da hestens mave ikke tåler at undvære mad i mere end max 4 timer. Jeg vil derfor rigtig gerne have wrap på folden, da der absolut ikke er mere græs tilbage på folden, som i øvrigt er totalt dækket af sne. Vi er blevet enige om at tage det op på næstkomne staldmøde, og derfor ville jeg høre ad, om der er nogen der har nogle gode artikler der bekræfter at heste skal have adgang til stråfoder? Tænker at det muligvis kan virke mere overbevisende end mit "Det har jeg bare altid lært"-argument. På forhånd tak! 
Med venlig hilsen Line Madsen Fotografering: www.Line-Madsen.dk "Take nothing but pictures, leave nothing but footprints, kill nothing but time"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
wrap ELLER halm, glemte jeg at skrive Jeg ville foretrække wrap, men er mere end villig til alternativer såsom halm.
Med venlig hilsen Line Madsen Fotografering: www.Line-Madsen.dk "Take nothing but pictures, leave nothing but footprints, kill nothing but time"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stråfoder |
|
|
Jeg syntes det er vigtigt, at hestene har noget at tygge på om dagen, og derfor er der altid halm på vores folde. Nogle mener ikke halm er hestemad, men med vores flok er wrap eller hø ikke en mulighed, da de simpelthen bliver for fede. Hvis vi kun havde to-tre heste ville jeg måske bære wrap/hø ud nogle gange om dagen, men med 12 heste kan det simpelthen ikke praktiseres.
Mvh Mette Fra 1. nov har vi to ledige bokse på Lille Hovgaard i Kolding
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stråfoder på folden |
|
|
pt har vi heller ikke stråfoder på folden, men der bliver sat hø ud hvis dette vejr fortsætter, men vores heste går så på fold hvor der stadig er en del græs, som de ingen problemer med at finde og spise, gik vores på nedgræssede folde/jordfolde var stråfoder også en selvfølge her. Stråfoder/grovfoder er med til at holde hele systemet hos hesten igang, og det kan egentlig godt kaldes hestens egen form for varmedunk, for så længe der er godt med mad i maven ja så kan de fleste heste holde varmen. Jeg ved ikke om dette link måske er noget af det du søger www.netdyredoktor.dk/sw14904.asp Mvh Mie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stråfoder |
|
|
Ingen links, men helt enig i at de skal have noget at tygge i når græsset er væk på folden. Udover at det er gavbligt for hestens fordøjelse mm, så synes jeg det giver meget mere ro på folden, mindre maseri ved leddet osv, når de har noget at spise når de er ude. Dog kan det være et problem at smide en wrapballe på folden steder med mange heste der jo næppe alle har samme behov, for langt fra alle heste kan tåle fri adgang til en balle wrap. Så man kunne jo overveje at lave nogen slowfeedere (de kan laves selv for en rimelig penge) eller evt "nøjes med" frøgræshalm e.l. på folden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
MKC - tak for linket, det ku helt klart bruges  Michelle W - der bliver givet wrap på alle andre folde, og der er nogle specifikke beholdere til det Sådan en beholder er der også på vores fold, den er bare tom Men den kunne man absolut godt lave et tungt gitter-lignende noget til at lægge oveni, så det bliver en slowfeeder. Det har jeg faktisk selv overvejet  Har også overvejet at lave en slowfeeder til boksen ud af en mindre fodertønde, da jeg er i tvivl om, hvor hurtigt hun spiser sin wrap.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har det |
|
|
Jeg har det fint med halm på folden. Det svarer til nippe-græs, de gider ikke æde ret meget, men kun så de får dannet en smule spyt ind imellem. 4 timer ja, hvis man skal være hys. Men 8 timer er ok. Spånebokse giver jo ikke mulighed for noget at nippe i, de fleste er uden hø fra eftermiddag (efter at have rå-ædt høet, fordi de var sultne) til morgen. Det er, hvad.. 16 timer de står uden noget. Så er det lidt krybbefoder, måske bare lidt vitaminer, og så ud igen. Hvis man har mulighed for at give stråfoder af en art hele tiden, er det super, men det er ret sjældent. Jeg vil nødig tænke på, da jeg havde min på ridecenter, hvor de fik foderpiller - meget lidt om morgenen, så ud i 3-5 timer, så ind.. På spåner! De fik kun hø, hvis man selv købte. ½ kg foderpiller igen, og det var det. Jeg købte så selv hø, men du ved.. Det var da slemt! Jeg tænker meget over det, men er ikke super hys, synes jeg. Fordi det er svært at opfylde savanne livet hos en hest. Så skulle man have en slow-feeder på folden OG i boksen. Så er vi ved at være der. Men det koster i anskaffelse, hø og at få det leveret.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ridehesten |
|
|
Der var en god artikel i Ridehesten sidste år på denne tid omkring det. Jeg skulle overbevise ejerne af stedet min hest stod sidste år, om at der skulle stråfoder på foldene, så fandt en masse gode annoncer, men har dem vist ikke mere. Hvis man kan søge efter gamle annoncer på Ridehesten, så gør det og ellers kig i en masse gamle magasiner. Måske er der også noget i de nye - det er jo sæson for emnet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Hippo 2 - tak for dit input, det gav stof til eftertanke og ro i sindet Ja det med en slowfeeder på fold og i boks er jeg også lidt hooked på - håber jeg kan få mine "foldbuddies" overbevist om at det er en god ide. Winniels - tak for rådet, jeg vil straks begive mig ud i en større søgning Kan høre jeg ikke er den eneste der har kastet mig ud i taktik omkring artikler til at overbevise folk med 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vigtigheden af strå på fold og boks |
|
|
Det må jeg sige er det absolut vigtigste for mine hestes velbefinden. Jeg har i år investeret i slowfeeders fra slowfeeders.info og endelig har jeg noget der opfylder mit ønske ang adgang til strå hele døgnet uden at de får mere end hvad godt er. Jeg bruger dem både på fold og i hesteboksne og har kørt med dem nu i godt 3 mdr. og det virker...... Jeg er endda nu gået ned i mængden af hø hvilket er en sand glæde for min mand hø hø...... men det er vigtigt at påpege at man skal starte korrekt, hvilket de også fint beskriver inde på hjemmesiden. De store koster 400 kr stykket, og nummeret mindre som jeg har i mine bokse koster 250 kr stykket, men man får rabat ved køb af flere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| slowfeeder |
|
|
ser meget brugbar ud. For mine heste har også tendens til at blive for fede, hvis de bare har ad libitum adgang. Samtidig vil jeg jo også gerne, at de har noget at tygge i længe. Men ak den adresse du har skrevet (tine w) virker ikke, måske vil du være rar at tjekke om den er korrekt 
Whatever you say or do - it always returns to you!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| BenteV |
|
|
du har fuldstændigt ret. Jeg skulle ha skrevet SLOWFEEDING.INFO og ikke slowfeeder.info Så prøv lige igen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hippo.. |
|
|
så fordi at nogen ejere ikke kan finde udad at sørge for at deres heste har adgang til grovfoder, er det helt fint at man bare lader være.? Mine heste står på træpiller og har hø hele døgnet rundt.. Det er MIN pligt som ejer at sørge for at mine heste har grovfoder til maven.. De er lige begyndt at få hø på folden, da græsset er ved at være nedbidt og så for at de har lidt at starte ud inden de går på jagt efter græs under sneen.. Når de kommer ind mellem 15-17 er deres høkrybber fyldt og når de nattes klokken 21-22, får de fyldt deres høkrybber.. Der skal ligge hø tilbage næste morgen ellers har de fået for lidt og jeg har den sorteste samvittighed.. Så min mening, grovfoder på fold er et must i verden.. Halm kan gå og det får mine og så til når de har spist deres hø på folden.. Inde får de kun tilbudt hø..
Hesteklipning tilbydes i store dele af Midtjylland Se præsentation for mere info
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kender det |
|
|
Vi har også den diskussion  Hvormeget hø skal hestene ha ..... for det er jo dyrt. Vi har (suboptimeret) ved at vores får en høpose med halm morgen og aften, så har hun noget at gnave i hele tiden. Hun spiser ca en lille balle halm om ugen. Der er ingen strå på folden.
Mvh. Sanne Golan - nyinstalleret, smuk og dejlig oldenborger Dolly - afinstalleret = pensionist
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Dårlig undskyldning |
|
|
Det med at hø er for dyrt er i mine øjne den dårligste undskyldning. Mange stopfodrer hestene med 3 kg. krybbefoder om dagen af de fineste fodermærker men HØ/WRAP - det er for dyrt. Hvis nu man kørte krybbefoder på et minimum og istedet gav masser af wrap/hø så burde det være stort set samme pris. Mine 3 heste har 4 hektar fold men har de sidste 2 måneder fået wrap på folden 2 gange om dagen - resten af tiden gar de spist græs. Nu hvor der er sne har de wrap ad libitum. Mine foderudgifter er ikke højere end hvis alle 3 blev fodret med fx. Brogaarden eller Spillers (fuld ration). Når mine får ad libitum vil jeg tro at de spiser 14-16 kg pr. hest. Mit wrap har koster nok omkring 1,5 kr/kg = 24 kr/dag Derudover får de Equsana Rocky hvilket koster ca. 6 kr /dag. Så ialt fodres de med fuldt krybbefoder og wrap for 30 kr/dag 1 hest fodret med fase 3 fra Brågaarden som er et populært foder - til 500 kg. hest i moderat arbejde er 2,5 kg. 20 kg koster 230 = 11,5 kr/kg. Dagsprisen for Fase III er altså 2,5 * 11,5 = 28,75 kr/dag
Hilsen Trine *** Dressurtalent købes *** 4 - 7 år og 162 - 170 cm i stang. Se min søgeannonce på min profil
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig Trine... |
|
|
Det er såmænd ikke dyrere at fodre med stråfoder og mindre Krybbefoder, end at give dem 3-4 kg af der dyre krybbefoder. der hvor problemet ofte er, er at når man har opstaldet ude, så kan du ikke bestemme mængde, hvor tit, på fold osv - det er staldejeren som afgør det de fleste steder. jeg er så heldig at have hestene hjemme, og kan fodre som jeg vil. jeg har en god hø/wrap leverandør, og har fordi jeg har hestene hjemme købt trailer hvor jeg kan kører med to minibig af gangen. men står du opstaldet ude, og er underlagt andres mening og holdning. Samt at du måske ikke en gang selv har bil, eller kan låne mors/fars, ja så kan du jo ikke lige smutte afsted efter noget ekstra hø. For slet ikke snakken om hvor det skal opbevares henne ? Det er SÅ godt at have hestene hjemme, men man skal ikke overføre det på, at andre så har de samme muligheder, hvis de ikke bor på en gård. Man skal gøre hvad man kan for at gøre livet bedst muligt for hestene, og her synes jeg at TS, som vil argumenterer med staldejeren om vigtigheden af stråfoder på fold gør det helt rigtige. mvh charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Opstaldning |
|
|
Charlotte: Jeg har selv haft hest opstaldet ude før jeg fik eget sted så jeg kender godt til problemerne. I min verden er der kun en mulighed - skift opstaldningssted eller betal det ekstra det koster for at hesten får det bedre  Min stod et sted med kun 4 timers foldtid. Jeg betalte mig så fra at den havde wrap 20 timer i døgnet samt kom ekstra på fold hvis jeg ikke selv kunne finde mulighed for at lukke den mere ud  Jeg mener så absolut ikke at hesten tager dør af at stå 4-6-8 timer uden noget at spise men mange heste står det meste af døgnet uden noget at gumle på. Ydermere står mange heste rigtig mange timer på fold i sne og kulde uden noget at gumle på - og når vejret er som nu sååå... Jeg syntes det er super fedt at så mange opstaldere prøver at få gjort noget ved tingene og prøver at råbe deres staldejere op 
Hilsen Trine *** Dressurtalent købes *** 4 - 7 år og 162 - 170 cm i stang. Se min søgeannonce på min profil
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| et must! |
|
|
Mine heste har altid fået tilbudt hø på folden når græsset var dækket af sne eller frosten gik i det. Nu står min hest og låne pony opstaldet på ridecenter, og her er det et KRAV at man på foldene går sammen om at købe hø/halm/frøgræs til folden. hvilket stråfoder er lige meget, men der skal være noget på folden og på "min" fold har vi lige bestilt 2 minibig frøgræs det kostede 500 kr. og da der er 9 heste er det en pris på 56 kr. pr. hest. Hvor tit der skal købes ind kan jeg ikke sige, men en 3-4 gange i løbet af vinteren, og det er jo ikke det store beløb! I boksen står mine så godt nok på halm, og ponyen får hø så der ligger noget tilbage om morgenen. Hesten får wrap og det ryger noget hurtigere, men intet problem for mig, for der er hø/wrap i boksen når de kommer ind, så får de igen til aften fodring fra kl. 19 og igen når de får morgenmad. Så de er jo ikke uden hø/wrap særlig lang tid af gangen og det er utrolig vigtigt for mig, mine heste har det bedre, og så sparer jeg penge, for selvom mit krybbefoder er (meget) billigt, så koster det jo stadig mere end hø og wrap. Nu ved jeg ikk hvor længe TS's heste går ude, men er det fx fra solopgang til solnedgang så ville jeg ikk lukke min hest ud uden der var stråfoder på folden. Mvh Kathrine
Arents Design - personligt udstyr til din hest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Et must med stråfoder |
|
|
Her på gården er stårfoder noget jeg ikke vil gå på kompromi med. Vi fodre med wrap både på folden og i boksen. De får alt hvad de kan æde på folden  Deres foldtider er her i vinterårret fra c. 8-18 hver dag, så de skal have noget at spise i det tidsrum. Går hestene hen og får lidt for meget på sidebenene jursterer vi på mængden af wrap og krybbefoder i boksen. De står derudover på halm, så der er altid noget de kan spise, hvilket for mig er basis i hestevelfærd. Jeg synes ikke, det er en dyr løsning med wrap på folden. Vi "sparer" på krybbefoderet, da hestene er i god huld og kun skal have tilført energi, vitaminer og mineraler. Derudover har vi foderautomater, hvilket begrænser behovet for store mængder samt sikre en bedre optagelse af fodere. Ej, heller oplever vi voldsomme slogskampe på folden, trods det at vi har flere "stærkt sindet" heste. Vi lader maks 3 heste deles om en kasse wrap. På den måde komme alle til og der er ro på folden. Jeg har en meget sart vallak, som krybbebider, hvis han ike får ordentligt stråfoder. Hans krybbebidning har været latent længe pga. mængden af wrap, motion samt begrænset krybbefoder.
Opstaldning i nye faciliteter inkl. ridehal, 8620 Kjellerup.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| overskrift |
|
|
Tusind tak for hjælpen mht. gode råd, artikler m.m.  Vi havde en god og konstruktiv snak på staldmødet i dag, og det blev til at vi enten føler plan A eller plan B, men begge planer indebærer wrap på Palles fold.. Så jeg er glad og tilfreds  For en god ordens skyld vil jeg lige nævne, at der ikke er nogen staldejer. Gården + foldene er opkøbt af min arbejdsplads, som stiller faciliteterne til rådighed som et medarbejdergode. Vi betaler reelt ikke noget for at være der, idet stalden i fællesskab bliver enige om en staldleje, som så går til en fælles pulje der bliver brugt på nødvendige ting til gården; f.eks. indkøb af wrap, ny harve, m.m. Derfor har vi heller ikke én person der fastlægger reglerne, men er nødt til at blive enige med god gammeldaws demokrati og snak  Igen tak for jeres input, det gav i øvrigt en masse godt læsestof. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| selv om det er lidt sent |
|
|
Selv om det er lidt sent, kan jeg jo godt fortælle om min erfaring, som har undret mig lidt. Min hest stod i boks på spåner, og hestene fik wrap først på aftenen. Min bliver let alt for trivelig, så hun kunne ikke bare sættes op i wrap. Hun åd også meget hurtigt, så det blev til mange timer uden foder til hende. Hun var samtidig meget urolig i boksen og fik den trådt op på ingen tid. Jeg købte noget halm, og jeg fandt ud af, at hvis jeg lagde en plade af en almindelig halmballe ind til hende om aftenen, så var den væk om morgenen. Hvis jeg lagde mere ind, var der stadig noget tilbage. Hun blev så flyttet til en udeboks med en lille padock, og det befandt hun sig rigtig godt ved. Hun spiste heller ikke så meget halm mere, faktisk kun en håndfuld pr. nat. Da jeg skulle ud og rejse, regnede jeg ikke med at jeg behøvede bede nogen om at give hende 1 håndfuld halm, da det var så lidt. Men, da jeg kom hjem fra ferie, kunne jeg se, hun havde gnavet i træværket. Det jeg siden har undre mig over er dels, at hun åbenbart kun behøvede 1 håndfuld stråfoder i løbet af nattet, hvis hun ellers befandt sig godt, og dels at en håndfuld halm kan gøre forskellen på, om hun gnaver i træ eller ej.
BirteB Husk at leve mens du gør det, Husk at ride mens du tør det!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| der skal være strå foder |
|
|
Der skal være strå foder på folden ellers for hestene sandkolik og danner mavesår pga af hesten er beregnet til at spise 20 timer af døgnet.Der hvor jeg har mine heste stående har de fri adgang til store wrap baller + halm 24 timer i døgnet.Jeg vil ikke stå et sted hvor der ikke er stråfoder på folden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|