Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

hvordan giver I fodergulerødder ?
Forfatter: 
Dato:  16-11-2012 21:32

Da havde hest for 25 år siden fik jeg oplyst at hestens gulerødder skulle skrælles og skæres i strimler. Så jeg sad hver aften sammen med heste-veninderne og snittede flere kilo gulerødder.

Nu er jeg så blevet voksen og mine døtre har fået et par ponies. Disse ponies får også gulerødder sammen med deres kraftfoder. Men jeg tænker nu: kan det virkelig passe, at jeg skal skære gulerødderen i strimler og mindre stykker ? (skræller dem ikke...) Giver I jeres heste hele gulerødder, når det blandes med kraftfoderet ?

Argumentet for at skære dem i mindre strimler er naturligvis for at undgå, at de skal få dem galt i halsen.

Hvad gør I ?

Ser frem til at høre, hvad I gør ?

mvh Lone

Med venlig hilsen

Lone

Jeg værdsætter en god og saglig debat i en sober tone. :)

0
0
Svar på denne tråd

gulerødder
Forfatter: 
Dato:  16-11-2012 21:42

bruger kun sjældent gulerødder men købte en sæk den anden dag.

de får dem altså som de er. kan godt finde på at knække de meget store i mindre stykker, men kun så de kan have dem i munden af en gang.

kunne aldrig drømme om at skrælle gulerødder til hestene, eller for den sags skyld skære dem i små stykker.

mine hunde og jeg selv spiser dem også som de er

har godt nok aldrig hørt om en hest der har fået en gulerod galt i halsen.

0
0
Svar på denne tråd

TS.....
Forfatter: 
Dato:  16-11-2012 21:49

Måske er jeg pylret, ...men jeg brækker gulerødderne i passende stykker...

(værst senarie: galt i halsen...)

Så hellere save end sorry...

Dvs. min hoppe får hver dag ca. 2½ kilo gulerødder i sit kraftfoder, brækket i spise-størrelse. (3 gange daglig)

Og hun nyder det.

(de bliver ikke skrællet eller andet) ?

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-11-2012 00:01

Jeg giver som regel mine heste et par gulerødder om aftenen, når jeg slukker lyset i stalden. De bliver ikke skrællet, men jeg knækker dem i mindre mundrette stykker :-)

Vh Mette

0
0
Svar på denne tråd

Tralala
Forfatter: 
Dato:  17-11-2012 00:21

Jeg giver dem som de er, også hvis de er store. :)
Har ikke oplevet at de ikke kunne spise dem, de bider dem som regel selv over og spiser dem i mindre stykker. :)

Dog giver jeg de unge mindre gulerødder, og føllenes bliver knækket i meget små stykker.

Simone & Ja'thopa & DY Shahlia
- Og nu også med den dejlige Al Safiyyah OX

Mail/msn - Foto Hjemmeside - Al Safiyyah Arabians

SKØNNE OX ARABERE SÆLGES

0
0
Svar på denne tråd

dddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  17-11-2012 00:43

Får sådan nogle 20 kg sække en gang om ugen. Hesten får en spand om dagen (hver aften sammen med sin aftensmad i krybben og i sit hø) Ingen problemer, skære dem bestemt ikke ud. Hun synes det hyggeligt at stå og gumle og gnave lidt i dem.

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

en smagssag
Forfatter: 
Dato:  17-11-2012 05:18

Jeg tror det er en smagssag og handler lidt om hvad man har være vænnet til.

Jeg giver heller ikke gulerødder hver dag, men har jeg gulerødder og synes jeg de skal have et par stykker giver jeg dem på wrapen

jeg skræller dem ikke, men det gør jeg så heller ikke til mig selv, gider nemlig hverken give hesten eller mig selv gulerødder der er grove.

iøvrigt er gulerødder nok npget af det mest sukkerholdige vi kan give vores heste, så jeg holder lidt igen.

jette

undervisning på ponyer for børn mellem 3 og 10 år

Opstaldning på midtsjælland

www.staldmoellegaarden.dk

Center for alternativ behandling

bla. KST, Akupunktur, TFT, Massage og Naturopati

0
0
Svar på denne tråd

Gulerødder sukkerholdige
Forfatter: 
Dato:  17-11-2012 07:55

jeg ved godt at gulerødder er sukkerholdige eller det vil sige i rå gulerødder findes sukkeret i en form der ikke kan optages ihvertfald af mennesker. Det er først når de har været varmebehandlet at sukkeret bliver delt op i mindre molkyler og dermed kan optages.

Jeg er mere bange for at små/mindre stykker gulerødder sætter sig fast i halsen end at det kan ske hvis hesten selv skal gnave af dem. Jeg skærer kun ud til føl/plage der skal lære at spise gulerødder.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,
ingen ved hvem der står af ved næste stoppested.

Sælges:

Smuk 1-års hannoveranerhoppeplag

0
0
Svar på denne tråd

morötter
Forfatter: 
Dato:  17-11-2012 08:27

Mine får de hele gulerødder. De har nok kun godt af at gnave i dem, de tvinges til at tygge dem + det øger spisetiden - og så ved jeg, at de kan administrere det, hvis nogen pludselig skulle finde på at give dem en hel gulerod.

Ja, der er ca. 60g sukker i 1kg gulerødder og jeg giver som regel mine heste et par kg om dagen vinteren igennem, men tilgengæld sørger jeg for at deres krybbefoder er så vidt muligt sukkerfrit.

De gode ting i rødderne opvejer så klart den relativt lille mængde naturligt sukker, og jeg ved da godt hvordan min mave ville have det, hvis jeg skulle leve af tør müesli en hel vinter...

Great minds think alike. Fools seldom differ.

0
0
Svar på denne tråd

Som de er
Forfatter: 
Dato:  17-11-2012 09:17

Jeg giver gulerødderne som de er, store som små.

Jeg har været så heldig at få en stor kasse gulerødder (flere 100 kg), og der er nogen kæmpe gulerødder imellem, men hestene klarer fint selv at få gnavet og tygget sig igennem så stor en gulerod

Mvh Rikke

www.rideklub-vestsjaelland.dk

Klubben uden grænser

0
0
Svar på denne tråd

som de er
Forfatter: 
Dato:  17-11-2012 09:34

giver dem som de er, også de store. når føllene skal lære at spise dem har jeg brækket dem i stykker de første uger, men fra føllene er ca 5 - 6 mdr gnaver de fint af de store også.

Senta xx venter føl i 2013, efter Mønsteds Hardcore DVH 1074

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-11-2012 13:14

At man skulle behøve skrælle dem er det mest fjollede jeg har hørt længe!!

Hvis du spørger en hest om skrællerne skal smide ud, vil den svare som med et stødt æble. Er du da gal - gi'mig gi'mig gi'mig

Venligst Maluna

Hvis der ikke er fejltagelser i dit liv, tager du ikke chancer nok

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  17-11-2012 14:36

Når jeg læser dit spørgsmål tror jeg du mener når de er fuld af jord, og det skal hesten jo selvfølgelig ikke have så sørg bare for de er vaskede så kan du give dem så mange du vil:)

0
0
Svar på denne tråd

skrællede gulerødder.
Forfatter: 
Dato:  17-11-2012 14:49

Jeg har haft hest i 39 år og har ALDRIG skrællet for slet ikke at sige, skåret dem i strimler og jeg har aldrig set en hest få en gulerod galt i halsen.

De ELSKER selv at knase dem. Det er god beskæftigelse og godt for tænderne.

Der er tre ting der er vigtige

1. Må ikke være eller have været frosne

2. Gøres rene for jord

3. Råd og mug skæres HELT væk - det kan være dødbringende at give en hest en dårlig gulerod.

Foderplaner udarbejdes.

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  17-11-2012 18:17

Mine får også masser af gulerødder hver dag.

Og de får dem, som de er.

Men hvis jeg bruger dem som godbidder skærer jeg dem i stykker for de ikke skal være for store (ikke ift om hestene kan spise dem men fordi godbidder skal være små)

Når jeg gør det, flækker jeg dem først på langs for at hestene ikke skal kunne "kløjs" o sådan en "skive".....

Maria

Nu igen med det dejligste ridedyr!

Hvis din hest er død,- så stå af!

0
0
Svar på denne tråd

et råd til dig
Forfatter: 
Dato:  17-11-2012 19:07

Hej Lone

mine to ponyer og en hest får hver aften en ti liters spand rødder til deling , vi ligger dem blot oven på deres nat hø og så gnasker de dem lystigt derfra en fordel for hesten er født til at spise nedefra og de gnaver dem selv i stk når de får dem på den måde, det er iøvrigt kun æbler som man altid har anbefalet at skære over så de ikke sidder runde fast i halsen ...

held og lykke med de nye familie medlemmer :-)

0
0
Svar på denne tråd

lllllllllllllllllllllll
Forfatter: 
Dato:  17-11-2012 22:21

Jeg skærer gulerødderne i 1-2 cm tykke stykker/skiver - de helt tykke deles også på langs .. Men helt ærligt, så er det mest for min egen skyld, for det er min daglige "meditation" at sidde der, total monotont og skære gulerødder til hans mad Jeg elsker det! Han spiser en sæk om ugen .- Jeg bruger dem for at gøre måltiderne lidt mere atraktive, da han kun får vitaminer og en smule O'grass.

Sabrina med Mac Neal

En fantastisk Irish Cob

efter Ster Preferent hingsten Clononeen Royal Cash

-' Med ros og tålmodighed kommer man længst '-

SØGER et stort og solidt skab

0
0
Svar på denne tråd

Skræl - hvad ellers?
Forfatter: 
Dato:  17-11-2012 22:55

Vores får skræl - hvad ellers?

Dvs. når vi skræller gulerødder til eget forbrug og skærer toppen af, så gemmer vi skrællen og toppene til kræet. Og ... sidste vinter blev vi spurgt om hesten kun måtte få revne gulerødder he he he. Nej vi kan kalde det kildesortering. Jeg tager også æbleskrog fra hvis jeg f.eks. laver æblegrød eller tørrer æbler.

Nej, som andre skriver - jord og dårlige pletter skal væk, så må hesten selv klare resten. Undtagelsen er til gymnastik, der bruges gulerodsstumper som godbidder.

Mvh. Sanne

Golan - nyinstalleret, smuk og dejlig oldenborger

Dolly - afinstalleret = pensionist

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-11-2012 00:50

De skal bruge deres tænder så har de en møg hyggelig beskæftigelse, her i den kolde tid.

I krybben gør man det let for dem, at æde sig igennem de hele stykker uanset str...stor som små.

Så ingen grund til at brække, snitte og skære.

Lad dem endelig beholde deres beskæftigelse og nyd maden..de elsker jo at smovse sig igennem.

fri for jord om muk...det sige sig selv.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-11-2012 00:56

jo mere vi snitter jo mere kan stykkeren sætte sig fast i halsen...mm du vil stå med er rivejernfor at være sikker på dit arbejde gøres godt nok..

Min får ialt 2-2½ kg foder når alt er vejet op.

Her i er der også roe og lucerne mm.

Så bare i med dem, ingen grund til at så at file i dem

Min hest ELSKER at stå og GNAVE højlydt ned i kryben

0
0
Svar på denne tråd

Gulerødder
Forfatter: 
Dato:  18-11-2012 02:32

Min får MANGE gulerødder - anbefalet af dyrlægen efter en kolik grundet væskemangel(han drikker ikke ret meget om vinteren).

Han får dem "direkte fra sækken"

Dog er det i mindre stykker ved klikkertræning og andre øvelser....

Mvh

Gitte og Den Lille Grå

Klubchampionatsvinder Dressur 2007

Klubchampionatsvinder Distance 2009

DK's bedste ikke-pointgivende distance-equipage 2011

At fuldføre er at vinde

www.distanceridning.dk

0
0
Svar på denne tråd

Min heste
Forfatter: 
Dato:  19-11-2012 20:02

elsker gulerodssæsonen. de 3 af mine deler hver aften en 20 kg. spand med gulerødder. jeg smider dem gerne spredt ud i hø eller halmen. hestene elsker at stå og mule rundt for at finde dem, det er godt tidsfordriv og de hugger dem ikke i sig som hvis de får dem i krybben. jeg gør ingenting ved dem, men tager dem bare direkte fra sækken.

Gitte

GB-Dressage APS tilbyder: tilridning, undervisning, komission, opstaldning og salg af dressurheste på alle niveauer. I lækre nye faciliteter.

0
0
Svar på denne tråd

Udfordringer
Forfatter: 
Dato:  20-11-2012 09:40

Jeg har heller aldrig skrællet eller skåret gulerødderne ud i de 30 år jeg har givet dem til de dejlige hestebasser.

Men jeg har lavet en lille udfordring til min og taget en hestebold, skåret huller i og hængt den i et tov i loftet, så tager det lidt længere tid for hende at spise sine gulerødder (se til venstre for hende på billedet)

Billede

og hun elsker sin bold, den bliver altid lige tjekket når man kommer ind, men HUSK et stort hul i bunden så dem der evt. falder ind i bolden kan komme ud ellers kan det stress dem at de kan lugte der er nogen men ikke kan få fat på dem.

Firfod - Heste med "glimt i øjet"

Har gjort min drømmen til virklighed,

er den heldige ejer af Arabezk Firfod

www.collatz.dk

0
0
Svar på denne tråd

nvfhjsdvfhd
Forfatter: 
Dato:  23-11-2012 10:52

Mine får altid fodergulerødder når det er den sæson.

De er som regel meget pæne og rene, så de bliver værken skrællet eller vasket. Det sunde sidder jo i skrællen ;-) tænk hvor meget jord og skidt hesten spiser når den er på græs, den kan godt tåle lidt skidt. Ligesom os, man skal have en vis mængde skidt om året! ;-)

mvh freja

-hjalte følsbjerg-

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider