Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvilket dækken og hvornår?
Forfatter: 
Dato:  11-11-2012 15:04

Hey!

Jeg har for første gang fået klippet en hest, så ved derfor intet om dækkener.. Så håber der er en eller to herinde der har nogle råd :)

Her er et billede af hvordan han lige pt er klippet, så I har et indtryk af hvor meget pels han har og hvilket dækken der er brug for:

Billede

Han har kun regndækken på i øjeblikket, da jeg ikke synes det er meget koldt og har ikke oplevet at han har været kold.

SPØRGSMÅL:

- Hvornår og hvor tykt skal overgangsdækkenet være?

- Hvornår og hvor tykt skal vinterdækkenet være?

Regner stærkt med at han bliver klippet helt næste gang (om ca en måneds tid)
Tak!!

mvh freja

-hjalte følsbjerg-

0
0
Svar på denne tråd

flot hest
Forfatter: 
Dato:  11-11-2012 17:22

hvor er den bare i flot form

Med hensyn til dækkenet kommer det helt an på hvor meget han er på fold...?

Så længe han er klippet sådan som han er nu ville jeg nøjes med regndækkenet indtil vi kommer ned under 5 grader om dagen, så ville jeg skifte til overgang.

Når du fuld-klipper han skal han have overgangsdækkenet på med det samme.

Vinterdækken er alt efter hvor mange gram der er i. Dem med mange gram er MEGET varme, hvilke der er mange der ikke tænker over.

Jeg synes bestemt ikke der er nogen grund til at pakke hesten mere ind end nødvendigt. Den ser så sund og rask ud og behøver ikke være pakket ind i underdyner og kæmpe vinterdækkener med hals-alt med måde

Føl dig frem, bare husk at hesten er bedre til at holde varmen end dig

0
0
Svar på denne tråd

regndækken
Forfatter: 
Dato:  11-11-2012 18:06

Regndækken vil jeg ikke anbefale og bruge om vinteren.

Når hesten ikke kan rejse hårene pga. dækken, så kan hesten ikke isolere mod kulden.

Derved kan hesten stå og fryse hvis den blot har regndækken på.

Så vil jeg anbefale man minimum har fleece el. 100- og max 200 g. på ved sådan en klip.

Du kan heller ikke tage for mange gram på, da du risikere hesten så kan danne svamp pga. fugt og varme.

Derfor barbere jeg altid hele pelsen af, simpelhen fordi jeg syntes det andet bliver for bøvlet og svært at tage hensyn til hesten med kun en halv klip.

Christine

JULINGAARD

Fjordhesten i avl og sport

Ledig plads i ny løsdrift til hoppeplag, gerne fra i år. Store nyomlagte græsfolde hele året, masser af wrap og halm. Billig pris se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

lækker ..
Forfatter: 
Dato:  11-11-2012 20:16

LÆKKER hest!

Hvis den ikke fryser, er det jo nemt . Og det er altså mange, der kan klare sig med det, især hvis den ikke er en fryse-pind (der er STOR forskel på det!!), og er klippet på den måde.

Nogle heste, der er klippet på den måde, går UDEN dækken. Jeg ville aldrig vælge det, men prøv at kigge i HN-trådene. Man bliver overrasket. :)

Når det bliver frost, ville jeg sætte ind med måske 1-200 gram. Men det er DIN hest, der fortæller dig det:

Du mærker på ører, krop, om det er nok. Og kigger på dens generelle velbefindende. Jeg gætter på en hest som din ikke behøver et ret tykt dækken.

0
0
Svar på denne tråd

neoghdjjueiio
Forfatter: 
Dato:  11-11-2012 20:57

Regndækken 0-50g

overgangsdækken 150-200g

vinterdækken 300-450g

Med det klip du har fået lavet, burde et vinterdækken ikke være nødvendig da lænden naturligt er dækket ind af pels.

Jeg ville os vente lidt - fortsætte med regndækkenet, og så når dagstemp. sniger sig under 8-5 grader ville jeg smide et overgangsdækken på.

:)

Ingen grund til du anvender dækkener under ridning heller, da den ikke er klippet over lænden.

Hvis du observerer den taber sig mere end den plejer - skal du dog lægge et tyggere dækken på - da det er et tegn på at hesten bruger mere energi på at holde sig varm. :)

Knus Gite

0
0
Svar på denne tråd

tak......
Forfatter: 
Dato:  13-11-2012 08:31

Tusind tak for svarene alle sammen!

Det har været til stor hjælp - nu har jeg lidt mere at gå ud fra :)

mvh freja

-hjalte følsbjerg-

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider