Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Kastration
Forfatter: 
Dato:  10-11-2012 23:53

Min ponyhingst blev kastreret igår og alt forløb som det skulle. Også idag, han var ude og gå lidt, noget stivbenet men alt ser fint ud, og han gnavede græs ligesom de andre.

Jeg har fået udleveret penicillin af dyrlægen, som skal injiceres 2x daglig i 2 dage.

Den første gang gik det topfint, ingen reaktion alt ok.

Men her til aften skulle han igen have en sprøjte, og der var ingen blod da jeg trak lidt ud i stemplet og alligevel gik han i chok efterfølgende.

Han blev totalt mærkelig og hektisk i ca 15minutter, så var det ovre.

Nu tør jeg helt ærligt ikke give ham de sidste 2 portioner.

Er jeg bare en kylling ??

Hilsen Dorte

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-11-2012 00:25

Det anbefales at tjekke indimellem om der er blod, den mindste bevægelse kan gøre nålen rammer en blodåre.... Så gør du bare som planlagt, men ind imellem injektionen så hiv ud i stemplet og se om der stadig er modstand

*Her skulle der stå noget meget smart og klogt*

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

"Man skal ikke gå ned på udstyr"

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  11-11-2012 17:41

ja men boer ikke bare tjaekke og saa give en hel dose, man boer mindst 2-3 gange traekke ud for at taeste for bevaegelse ind i en aare... naar det saa er sagt saa kan jeg ikke forstaa hvorfor din vallak skal have penecillin 2 gange om dagen, normalt er en gang dagligt det brugte da doserne skulle vaere fuldtdaekkende op til 24 timer

Little Arabians

Passion for classic Polish

http://www.littlearabians.com

0
0
Svar på denne tråd

Penicillin
Forfatter: 
Dato:  12-11-2012 09:34

At dyrlægen udleverer til behandling 2x daglig istedet for kun 1, er vel for, at man netop ikke skal injicere så stor portion..?

Jeg ved det ikke, men stoler komplet på denne dyrlæge.

Ponyen har ikke fået noget siden, dyrlægen er indover og vi holder øje med at ponyen fortsat er ok.

Hilsen Dorte

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  12-11-2012 11:16

maa jeg bvaere fraek at spoerge hvad dosis ponyen fik, og hvor stor den er?

Jeg kan ikke se noget gavnligt ved at sproejte flere gange frem for korrekt dosis en gang dagliogt, du oeger bare chancerne for at ponyen bliver naale sky.

Little Arabians

Passion for classic Polish

http://www.littlearabians.com

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  12-11-2012 18:07

Jamen det må du da, jeg anser det såmænd ikke for et frækt spørgsmål, men derimod venlig interesse

Han er welsh sec B og fuldblod XX, og måler ca 140-143stg.

Dyrlægen gav mig Penovet, dosis 25ml á 2x daglig i 2 dage.

Han er en meget rolig og tillidsfuld dreng, som tager alting med stor sindsro.

Hilsen Dorte

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  12-11-2012 22:25

Jeg har stukket heste mange gange uden problemer, jeg plejer at tjekke et par gange at jeg ikke er i en blodbane, for at være sikker.

1 gang har jeg prøvet at hesten reagerede som du beskriver. Da jeg havde fjernet nålen igen, blev den vildt urolig og fuldstændig spændt...jeg ringede straks til min dyrlæge og konsulterede situationen. Han mente jeg havde ramt en nerve og forsikrede mig at den ikke var ved at dø :-) Jeg er lidt pylret med mine heste og det ved han. Den var sådan i ca. 10 minutter og så var alt roligt og normalt igen.

Jeg var dælme nervøs, da jeg skulle stikke den dagen efter, men det er ikke sket siden. Sørg for at skifte side på halsen for hver gang du stikker og pas på du ikke stikker samme sted hver gang, så er der mindre sandsynlighed for komplikationer:-)

0
0
Svar på denne tråd

Forebyggende behandling
Forfatter: 
Dato:  13-11-2012 07:51

Synes det er en kæmpe dosis, du skal gi' til den størrelse hest. Til sammenligning har jeg lige behandlet et stor varmblodsvallak med en kraftig infektion i benet. Han fik 23 ml 1 x dagligt. Og med din hest er der jo ikke tale om en infektion, der skal slås ned. Det er vel rent forebyggende? Og hvorfor egentlig det? Når jeg har fået kastreret har de forebyggende fået antibiotika af dyrlægen lige efter kastrationen ellers ikke.

Ja jeg er jo ikke dyrlæge, men man hører jo hele tiden, at der bruges for meget af det stads.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider