Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hjælp med sårskade :-)
Forfatter: 
Dato:  10-10-2012 21:16

Hej Hn.

Er der nogle sårkyndige, hjælpsomme sjæle herinde, der vil give et bud på, hvad jeg bedst gør for min pony, der har fået et sår på kodens overside?

Jeg opdagede såret idag og vil skyde på, at det er 2 dage gammelt.

Det måler ca 3 cm, er en slags flænge og så er det 1 cm dybt.

Hvis jeg havde set såret, da det var "friskt", så vil jeg mene, at der skulle have været syet, men nu er helingen allerede igang, og så er det vel for sent?

Ponyen er ikke halt, og der er efter min bedste overbevisning ingen betændelse.

Der er en mindre lokal hævelse og så gaber huden omkring såret en smule, så det er forholdsvist blotlagt.

Ponyen er ellers glad og veltilpas, så jeg har skyllet benet med koldt vand og ellers ladet det være.

pga mudder på folden, har jeg bedt om, at han bliver i boksen imorgen.

vil I mene, at ponyen kan komme på fol, når der er områder med mudder derude?

Skal jeg på apoteket efter noget sårhelende eller desinficerede?

Kan dyrlægen efter tre dage samle såret, så helingen går hurtigere?

Jeg håber meget på svar, da det er 10 år siden jeg havde en hest med andet end en hudskrabning :-/ Så min viden er noget rusten.

Mvh Lotte og uheldige Silas

Smukke, racetypiske chihuahuahvalpe fra stueopdræt med stamtavle sælges, send pb og hør mere om charmetroldene.

0
0
Svar på denne tråd

ts.....
Forfatter: 
Dato:  10-10-2012 22:22

Uanset hvad og hvordan ponien har det, vil jeg få dyrlægen ud i morgen, selv om du ikke kan se betændelse, kan ponien have behov for antibotika, da der kan være indre infektion.

Måske har du bare en rigtig "flink" pony, der ikke beklager sig.

Dvs. for ponien's skyld, få checket såret.

Og, ja hold ponien inde, til at den er checket af dyrlægen.

Pøj pøj...

0
0
Svar på denne tråd

111111111111
Forfatter: 
Dato:  14-10-2012 11:13

Hvis såret er mere end 8 timer gammelt, kan det ikke syes...og ja jeg ville også få dyrlægen ud....Den skal helt sikkert have noget antibiotika..om ikke andet så forebyggende..

Diva..)))

0
0
Svar på denne tråd

Pjat at spilde..
Forfatter: 
Dato:  14-10-2012 12:25

dyrlægens tid og dine penge på det..

Vask det dagligt i f.eks. Mediscrub, kan købes på apoteket.. Køb samtidig sårspray og sprøjt over såret når du let har tørret det med et håndklæde..

Så længe pony ikke får feber, hævelsen bliver større, der er tegn på betændelse er antibiotika at skyde langt over målet.. Det undre mig ikke at vi får restistente bakterier med alt den medicin der fyldes i vores dyr og her er produktionsdyr slet ikke de værste, næh, det er såmænd kæledyr..

Hesteklipning tilbydes i store dele af Midtjylland

Se præsentation for mere info

0
0
Svar på denne tråd

gfdnljfdl
Forfatter: 
Dato:  14-10-2012 12:56

Jeg vil også gøre som annemette skriver. Min dyrlæge har anbefalet mig at bruge den blå sårspray

V.H.

Tanja D.

Nu med drømmehesten "Højbo's Veranzo/Hubert"

0
0
Svar på denne tråd

11111111111
Forfatter: 
Dato:  14-10-2012 12:57

Nej, man kan jo også vælge at vente til infektionen har fået rigtig fat....og så bliver det bare dobbelt så dyrt...og vanskeligt at komme til livs...

Diva..)))

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville nu
Forfatter: 
Dato:  15-10-2012 10:10

også lige give dyrlægen et ring. Det er muligt at det vurderes at et besøg ikke er nødvendigt og så er det jo heldigt. Du skriver, at det er ca. 1 cm dybt.... Det er da ret meget faktisk.

Vær opmærksom på om din hest er dækket ind mod stivkrampe.

Zamangah

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  15-10-2012 19:27

Hvis ikke vævet omkring såret er varmt og hævet (lidt varmt må det gerne være), så ville jeg ikke skyde med antibiotika. Sådan noget gør man sjældent forebyggende (heldigvis).

Jeg kunne godt informere dig om, hvordan du passer såret, men jeg synes du skal få en dyrlæge ud og kigge på såret. Du lyder meget uerfaren i den slags, og det er meget vigtigt at det bliver gjort rigtigt, så det heler bedst muligt. (På den måde kan man også undgå alt for meget arvæv, som senere hen kan give gener). Der udover kan vigtigt væv være blottet, og så er det først noget @!#$..

Nu med lånehesten Nadia - tysk oldenborg hoppe e. Tiberias/Urprinz

**** savnet er de 4 smukkeste stjerner på himlen ****

Zar, Chiquita, Grøndalgaard´s Mademoiselle, Starlight´s Sidney

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider