Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Kissing spine erfaringer?
Forfatter: 
Dato:  10-10-2012 09:09

Hej.

Jeg står i den situation at jeg har en god hoppe på 5 år som har fået konstateret Kissing Spine, dyrlægerne foreslår en operation. Jeg er i vildrede, det er en god hest med kapacitet, men det skal ikke være for enhver pris.

er der nogen herinde der har erfaringer med operationen? Er der måske nogle der selv rider rundt på en hest som har været igennem operationen?

Jeg vil gerne frabede kommentarer om at det er synd osv, det kan jeg godt selv tage stilling til. Jeg ønsker kommentarer fra folk der selv har været igennem det med en hest, hvordan var genoptræningsperioden, hvordan var operationen? Hvem gjorde det? osv..

Mvh Mette

0
0
Svar på denne tråd

Surt surt
Forfatter: 
Dato:  10-10-2012 10:06
Det var da en trist diagnose at få for sådan en ung hest. Jeg håber på det bedste for jer.

Jeg kender intet til resultaterne af en operation, men kender/har hørt om flere, der sendt deres heste til Klaus Schöneich i Tyskland på hans klinik ARR http://www.arr.de/index.php?p=44&l=EN

Jeg har været til kursus med ham en enkelt gang, hvor jeg mødte flere ryttere med deres heste, der havde været gennem et længere genoptræningsforløb med ham, som var lykkelige for resultatet. Min egen erfaring er fra et to dages kursus med almindelige skævheder, som alle heste har.

Søg evt på ARR (anatomisk rigtig ridning) på HN. Jeg ved, at der er flere HN'er, der har haft deres heste i genoptræning for kissing spine dernede med gode resultater.

Held og lykke

Hilsen Line

R.I.P. Deseado

DMJ D'YQUEM

0
0
Svar på denne tråd

Stod i samme situation
Forfatter: 
Dato:  11-10-2012 08:41

Hej Mette,

Jeg stod lidt i samme situation for 5-6 år siden, hvor min vallak også fik den diagnose.

Det viste sig dog heldigvis at være en forkert diagnose, men jeg havde i mellemtiden "støvsuget" nettet for information og ringet rundt til samtlige hestehospitaler i DK og Syd Sverige. Og min konklusion ud fra den research jeg lavede var, at udsigterne er ret gode efter operationen, men man skal være meget tålmodig i genoptræningsforløbet.

Som "Deseado" også nævner ovenfor, så findes der specielle træningsteknikker, der understøtter rygmuskulaturenn og er særlig egnet i forbindelse med genoptræningen.

I øvrigt er der også nogen der mener, at man kan træne sig ud af "problemet". men det afhænger nok af, hvor slemt det er.

Ønsker dig al mulig held og lykke!

Mange hilsner fra

Lise Andersen

www.designforpets.dk

Lækkert tilbehør til hunde og katte!

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge!

Forhandler af Probiotic LIVE Hundefoder

0
0
Svar på denne tråd

Træls besked men,
Forfatter: 
Dato:  13-10-2012 11:18

Der er mulighed for at træne det væk, selvfølgelig alt efter hvor slemt det er. Prøv at kontakte Susan Kjærgård og hør hende ad. Det er ingen hokus pokus bare andre rideteknikker end de "almindelige".

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har....
Forfatter: 
Dato:  13-10-2012 12:26

Jeg har gudsketakoglove ikke haft en KS hest, men min veninde står lige med sin hest, som der lige nu er skrevet papirer på.

den dyrlæge som er inde over det arbejder sammen med bla BHH, og med baggrund i ridning udfra biomekanisk perspektiv. Her var der intet forslag til operation, formentlig fordi hesten havde klar rgt-status mht KS.

Jeg har selv en anden hestedyrlæge, som jeg tog en snak med mht KS og behandling, og han sagde at der var meget stor forskel på hvad de anbefalede på hans klinik mht operation. Her var det ofte om hvorvidt facetleddene var involveret = meget dårlig prognose = anbefaling aflivning. Hvor i mod kun tætsiddende torntappe var noget de godt kunne henvise til operation, men med hestens tarv ifht efterbehandling og hestens fremtidige brug in mente.

ridemæssigt kan man godt ændre på måden man rider, hvis man har redet hesten med sænket ryg og anspændt overlinie. Her kan en dyb og lang ridning måske være det som kan holde hesten gående - evt i kombi med longering.

jeg har endnu til gode at se nogle gode resultater på heste med svær KS, hvor det kun er ridemetoden som er ændret. Jeg har kun hørt om dem på nettet, eller fra ryttere som rider hos de respektive trænere. Og jeg har selv været ude hos begge nævnte metoder/undervisere, og har desværre ikke set noget som er overbevisende for mig, hvis man i forvejen rider hesten almindeligt fornuftigt i dressur. Men nu rider jeg så også hos en berider, som går langsomt og klassisk dressuemæssigt frem, uden at gøre ungheste klar til unghesteklasser o.l., så de skal ikke nå noget, men kun styrkes.

var det min hest som havde fået konstateret KS og min dyrlæge mente op var en løsning, så ville jeg få en second opinion fra en anden anerkendt dyrlæge, før jeg ville vælge noget.

og så vil jeg håbe, at nogle som har fået opereret deres heste, ville svare i denne tråd - da jeg personligt intet aner om efterbehandlingen af en opereret KS hest. Og alt efter hvordan ens hest er, så. Ville jeg fx vælge anderledes for de to heste jeg har, alt efter tid med boksro/genoptræning osv.

mvh charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar.
Forfatter: 
Dato:  14-10-2012 09:51

Tak til jer alle for svar

Jeg vil lige starte med at sige at genoptræning er forsøgt og at hoppen IKKE vil bære rytter. Jeg har haft 4 forskellige dyrlæger inde over og det er de sidste 2 der anbefaler operation. Det gør de fordi at genoptræning ikke er lykkedes og fordi at hesten ikke har en ryg hvor alle torntappe sidder tæt. Grundet det, er det kun en enkelt torntap der skal fjernes også er prognosen god. Jeg kunne bare rigtig godt tænke mig at høre fra nogle som havde hest der var gående efter en sådan operation.

Charlotte, for midt vedkommende vil genoptræningsperioden hedde 14 dage i boks. Sygefold så snart stingene var fjernet også en genoptræningsperiode på 12 uger incl. sygefold. Efter 5 uger skal jeg til at ride. Og efter de 14 uger i alt skulle hesten være fit for fight. Jeg synes bare det lyder for godt/enkelt til at være sandt?

De sidste to dyrlæger mener at denne hoppes KS kommer af et traume og derfor vil jeg uden problemer kunne avle på hoppen bagefter, hvis det havde min interesse.

Mange ting omkring den her operation strider dog imod mine generelle holdninger til det at have hest og min holdning til hvor meget hesten skal igennem, for at blive ridehest.

Jeg håber stadig at høre fra nogle der har prøvet at operere/genoptræne en KS hest

Mvh Mette

0
0
Svar på denne tråd

Intet at tabe
Forfatter: 
Dato:  14-10-2012 10:22

Hej Mette,

Hvis det er hvad dyrlægerne siger, så mener jeg ikke, at der er noget at tabe (udover penge selvfølgelig).

Har du evt. prøvet at søge på erfaringer fra udlandet? Det lyder ikke til, at der er så mange med erfaringer her hjemme fra.

Jeg red i øvrigt hos en danske kvinde i Spanien for nogle år siden, som havde en hest, der var blevet opereret. den havde i hvert fald klaret det fint.

Hvis det var min hest, ville jeg i hvert fald ikke være i tvivl. Det handler bare om, at finde en dyrlæge, man har tillid til.

Mange hilsner fra

Lise Andersen

www.designforpets.dk

Lækkert tilbehør til hunde og katte!

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge!

Forhandler af Probiotic LIVE Hundefoder

0
0
Svar på denne tråd

KS operation
Forfatter: 
Dato:  14-10-2012 15:06

Jeg har hørt om en hest der med succes blev opereret for KS herhjemme. Jeg kender ikke til detaljerne omkring det.

Held og lykke med din hest.

Mvh. Kristine

0
0
Svar på denne tråd

jeg kender til ...
Forfatter: 
Dato:  14-10-2012 19:20

nogle der fik deres opereret, og fulgte ca samme træningsprogram som du nævner, og jeg må sige at jeg syntes det var alt for hurtigt og alt for meget/voldsom ridning, for tidligt.

Nu skal man jo huske på flere ting, selv om operationen går godt.

For det første tror hesten stadig det vil gørt ondt at bære rytter, og der skal startes helt forfra, så den bliver fortrolig med det igen.

For det andet, så tager det tid at opbygge de rette rygmuskler mm, og det opnår man altså ikke på så kort tid, ifølge min teori!

Så hvis det var mig ville jeg starte med gå ture, og styrketræning fra jorden, inden jeg overhovedet ville tænke på at den skulle bære rytter.

Og så arbejde mig langsomt frem.

14 uger er meget kort tid fra operation til fuld ridning, hvis hesten skal holde i den anden ende, og pengene være givet godt ud.

Vil også lige tilføje at den jeg kendte blev aflivet, selv om operation gik godt, da den blev ved at små bukke i ridningen.

Jeg tror så det var fordi de gik alt for hurtigt frem, og den ikke havde opbygget de rette muskler!

Men held og lykke med det.

Mvh Sarah

Træning og undervisning:

Arbejde fra jorden, agility, samlet ridning for løs tøjle og trailerlæsning, altid på hestens præmisser

Palomino hoppe mf sælges

Bedækning v araberpony tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

operation
Forfatter: 
Dato:  14-10-2012 22:37

Hej

jeg vil da gerne dele min erfaring med operation af en KS hest. Havde for flere år siden en hest, der fik diagnosen med KS, der blev taget røgten og lagt blokader i ryggen.

Jeg valgte at lade ham operere på ansager dyrehosptal. Operationen gik rigtigt godt og der blev fjernet 2 torntappe. Jeg hentede ham hjem efter ca 10 dage. Genoptræningen varede ½ år. Første lange stykke tid med skridt og dengang anbefalde de longering med pessoa systemet. Han kom sig fuldstændigt så jeg kan kun anbefalde det, hvis de siger at de er til at fjerne.

Held og lykke med hesten

0
0
Svar på denne tråd

Har haft en hest til operation
Forfatter: 
Dato:  15-10-2012 19:35

Min "gamle" hest, Sidney, købte jeg som knap 5 års. Han fik fjernet en torntap som 3 års på Hørsholm Hesteklinik af en dyrlæge, der ikke længere er ansat deroppe, men kører selvstændigt. Jeg husker ikke navnet.

Avler betalte 20.000 kr. for operationen. I mit tilfælde havde jeg ingen problemer med hesten efterfølgende. Han var super fin i overlinjen (beviste en knogleskintigrafi på Højgård i forb. med jagten på en anden skade).

Men det er et meget langt genoptræningsforløb. Og hesten skal have boksro længe. Ifølge avler af min hest, havde det været et frygteligt forløb for hesten pga. boksroen. Der udover er der sårplejen oveni (men det var nu det mindste af det).

Man skal trække en del mdr. ud af kalenderen til sådan et forløb, før hesten er fit for fight og klar til ridning..

Men som sagt, havde jeg ingen problemer efterfølgende. Men han skulle rides "med omtanke" og skånsomt i genoptræningen. (Hesten var genoptrænet da jeg købte ham).

Nu med lånehesten Nadia - tysk oldenborg hoppe e. Tiberias/Urprinz

**** savnet er de 4 smukkeste stjerner på himlen ****

Zar, Chiquita, Grøndalgaard´s Mademoiselle, Starlight´s Sidney

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider