Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Rygproblemer
Forfatter: 
Dato:  08-10-2012 18:48

Trænger lige til at få luftet mine frustrationer.....

Sidste år fik min hest ondt i ryggen. Den var velfungerende under rytter, ville gerne arbejde, gik som normalt og virkede glad og tilpas. Men efter ca 30 min ridning føles det som om hesten slingrer i bag, især lige efter overgang fra galop til trav, men går stadig som han plejer. Kommer ned i stalden og hesten står som et badekar, med ryggen helt sænket.

Sadlen bliver stoppet om, hesten bliver tjekket af dyrlæge (bl.a, mistanke for slinger) og får af dyrlægen kiropraktik. Både sadelmager og dyrlæge finder intet graverende. Efter en ca en måned er hesten igen velfungerende uden symptomer for rygsmerter.

I september i år går hesten fantastisk, alt kører,- den har aldrig fungeret så godt:-) Men så bliver han klippet (også i sadellejet, hvilket jeg ikke før har haft problemer med) og dagen efter er det det samme igen. Badekarryg og følelsen af, at hesten slingrer efter noget tids ridning. Får dyrlægen ud, og han finder intet ved kiropraktisk gennemgang af hesten,og han mener, at det er huden der er irriteret efter klipning. Hesten bliver longeret nogle dage,og sadlen kommer på igen med lammeskind ned mod ryggen. Det går godt en uges tid,men så kommer det igen, samtidig dukker nogle små knopper op midt i sadellejet, hvor der er små gullige sårskorper på. Han bliver longeret en uges tid og sårene er væk. Sadlen kommer på, let ridning ingen problemer,men mere end ca 30 min kommer det samme, dog ikke så voldsomt. Han står ikke med badekarryg efterfølgende, men sitrer blot (som ved fluer) når du rører der hvor knopperne også var. Nu kun i den ene side,og den slingrende fornemmelse kommer kun lige i vendingen til den side,hvor han efterfølgende var øm.

Tænker nu, at det alligevel er sadlen. Sadelmager bestilt. Mens vi venter prøver jeg en anden sadel på hesten, men udfaldet er det samme, så er nu i tvivl, om det så alligevel er noget andet end sadlen. Men samtidig virkede han inden ridning også en anelse øm, så det kan selvfølgelig være ømhed fra den gamle sadel, der blusser op bare ved vægten af rytter. Nu står den på longearbejde til sadelmageren kommer, og så håber vi, det "bare" var det.

Undskyld længden, trængte til luft. Input, ideer og kommentarer er velkomne!

0
0
Svar på denne tråd

synes det lyder
Forfatter: 
Dato:  08-10-2012 19:38

synes det lyder plausibelt, at det er irritation af huden. Der er mange nerver og følenerver i huden.

Når det har forbindelse til klipning og at den får sår af det synes jeg, det lyder rigtigt?

Sitren lyder som spændte muskler, det kan de godt få af at have ondt i et sår i huden.

Har den aldrig haft de symptomer efter bare longe?? Altid kun med sadel??

0
0
Svar på denne tråd

Altid kun med sadel.
Forfatter: 
Dato:  08-10-2012 20:12

Symptomerne kommer kun med sadel. Jeg har også tænkt tankerne, at det på en eller anden måde har noget med nervebaner at gøre. Det virker næsten som om, at han ikke mærker, at han begynder at slingre i bag. Han går ufortrødent videre. Kan desværre ikke huske om symptomerne kom efter klipning sidste år, men årstiden var den samme, så måske?!

0
0
Svar på denne tråd

Men nu er hårene
Forfatter: 
Dato:  08-10-2012 20:16

Hårene i sadellejet er nogenlunde vokset ud, men måske spændingerne ligger dybere.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider