Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hudsygdom? Hvad er det her?
Forfatter: 
Dato:  14-01-2012 20:06

Hej HN....

Onsdag den 4 jan finder jeg et sår/hudafskrabning på ca- 2x6 cm på h baglår
Hun er øm - men ikke halt

Torsdag den 5 Januar om eftermiddagen får hun let feber, stopper med at spise sådan rigtigt (Og hun er haflinger og æder ALT normalt og svær at holde normal huld på - da hun let bliver tyk)

Jeg tilkalder dyrlæge som kommer om aftenen - her havde jeg klippet dækkenet istykker - så det ikke lå hen over såret - men det fik luft
Hun fik pencilin fra torsdag aften til søndag morgen - og metacam smertestillende til søndag morgen. Her virker hun i bedring :-)

Billede

Mandag d 9 januar - kommer jeg på job (har ikke haft weekend vagten) og ser dækkenet sidder dårligt. piller det af og ser et STORT lignende sår på det andet lår :-(

Billede

Jeg skyller det med lunken vand - hun er meget øm - tager og smider dækkenet ud (Her var intet af se i det eller udenpå det) - og hun får et fleece tæppe på om natten - uden gjorde om maven - og får det af på fold. Hun blostre op herefter og helt sig selv.

(Har snakket med dyrlægen der siger jeg skal vaske som før (MEd mediscrub)

tirsdag den 10 januar begynder vi at se små begyndene lignende "sår" i flanke, på den ene skulder og bag ved det lille sår
Nu får hun ikke dækken på om natten og vi vasker i hibisrub - lader det sidde 20 min, og skyller rent
Det samme gør vi i onsdag og torsdag - torsdag er det forværret -

Billede

Billede

Billede

Billede

Fredag morgen den 13 kommer en anden dyrlæge fra KVL ud (en jeg personligt har rigtig god erfaring med)

Han er YDERST grundig og undersøger det virkelig nøje.

Lady /ponyen, er sig selv, hun spiser godt, er frisk, ikke særlig øm - udover der hvor huden er øm

Dyrlægen har ingen præcis diagnose herom - og vælger at tage et stykke død hud med til undersøgelse, samt tager en masse billeder af det.

Han giver hende en anden antibiotika - til 5 dage - jeg skal vaske med lunken vand, "vask" uopløst mediscrub ind omkring de angrebet områder - lade side 15-20 min - skylle med saltvand og når det er tørt smørre med Zink salve.

Der har været noget koldbrand i huden, og derfor vil områderne "blive lidt større" Der hvor pelsen er underlig ommkring de bare områder.

Jeg skal snakke med ham mandag morgen d 16 jan omkring hvordan det går - og om han er blevet klogere på det - via andre dyrlkæger han involvere i det - er det IKKE i bedring eller værre og han ikke har nogen klar behandling på det, så skla hun indlægges og indgå i undervisning på KVl - da vi alle er interesseret i at finde grunden til dette.

Det skal siges INGEN af de 3 andre ponyer har noget lignende, de har ikke kontakt med andre heste, og alle får samme type foder, wrap osv som altid (altså ingen foderskift) og alle er barberet med samme klipper og skær - og af samme person.

Er der nogen der har set dette før??!!

Har prøvet at google omkring det, men uden held:(

OBS ALT DET BRUNE/LILLA/SORTE er sårspray på død hud

MVH Sabina

Diva af Bækkeskov - 2007

Oldenborger hest af god kvalitet fra

Stutteri Bækkeskov

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-01-2012 20:51

Det ser godt nok vildt interessant ud! Forstå mig ret - det er selvfølgelig ikke ret sjovt at stå med en hest, hvor huden pludselig skæller af, så du har min absolutte medfølelse og håb om god bedring - men ud fra et fagligt synspunkt, så er jeg helt flappergastet!

Siden huden virker 'tør' (er den det?), så er det ikke umiddelbart noget betændelsesinfektionshalløj, så mit bud er, at den 'dør' indefra så at sige.

At hud dør og skæller af, kan (hos mennesker) skyldes flere ting, men lige pt. kunne jeg forestille mig, at det var en slags autoimmun respons - altså at kroppen reagerer uhensigtsmæssigt på 'sig selv'. Hesten afstøder sin hud af en eller ande grund. Spørgsmålet er, om det er en slags allergi, eller om det som sagt er en autoimmun sygdom.

Det er RET spændende hvad dyrlægen finder ud af - meld endeligt tilbage.

God bedring til hende!

At any street corner the feeling of absurdity can strike any man in the face.

0
0
Svar på denne tråd

Ordene til sidst
Forfatter: 
Dato:  14-01-2012 20:57

Han snakkede netop om det du nævner til sidst også.

Ja det er spændene hva faen de finder ud a ;)

Pony er jo heldigvis glad og har det ok med jeg pusler om hende :)

det kun de døde skorper der sidder i det friske kød hun er lidt øm på:/

Håber bare det virker nu ! Elle mirakel kuren er ser mandag !!

Diva af Bækkeskov - 2007

Stutteri Bækkeskov

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-01-2012 21:08

Nu ved jeg godt, at det er vildt 'alternativt' osv - men du kan give hende aloe vera-drik! Ikke istedet for dyrlægebehandling selvf. men sammen med (og alene, hvis ikke han har nogen behandling).

Jeg har erfaring med bedring af mange former for allergier, hudsygdomme og uligevægtige immunsystemer, med dette.

Et par dl. om dagen (og nej, du behøver ikke at købe den meget dyre. Den fra Bilka til 99,- pr. liter er FIN).

Bare et forslag (det kan ikke gøre skade, og har ikke kontraindikationer på evt. medicin).

At any street corner the feeling of absurdity can strike any man in the face.

0
0
Svar på denne tråd

Alie vera
Forfatter: 
Dato:  14-01-2012 21:15

Hej

da det ikke er min hest - men jobbets - og chefen i forvejen synes hestene er dyre - er jeg nødt til at holde mig til det dyrlægen siger - havde det været min egen ar jeg frisk på at prøve - men chefen er ikke luge sådan til at få med på alternativ vognen :)

Diva af Bækkeskov - 2007

Stutteri Bækkeskov

0
0
Svar på denne tråd

hmmm....
Forfatter: 
Dato:  14-01-2012 22:42

Simpelt...

Har du givet hesten nyt dækken for nyligt? Så er det evt allergi hvis du ikke har vasket dækkenet først... Bare en idé...

Opstaldning kan tilbydes for 1-2 heste/ponyer om vinteren. Helst vallak/hingste.

0
0
Svar på denne tråd

tænkte også
Forfatter: 
Dato:  14-01-2012 23:09

allergi... Stoffet eller måske noget det er blevet vasket i eller imprægneret...??

Håber i finder ud af det

0
0
Svar på denne tråd

Dækkenet
Forfatter: 
Dato:  15-01-2012 03:40

Min første tanke er også en allergisk reaktion på dækkenet evt. det, som det er vasket i(hvis det er vasket).

Dernæst, som kommer jeg til at tænke på, om det første sår, du opdagede var et "almindeligt" sår eller det allerede der, var huden der var begyndt at skalle af??

Jeg spørger fordi, at vi på min gamle rideskole havde en skolehest, som fik nogenlunde samme reaktion efter en anden hest havde været løs om natten(det var i "spiltovenes tid") og havde "nappet" ham i siden/ved lysken.

Først var der bare flere sår/bidmærker, men så begyndte han at skalle i sårområdet og det bredte sig.

Hesten stod ikke med dækken.

Tror ikke, at man nogensinde fandt ud af, hvorfor han reagerede sådan, men han helede fint op efter noget tid og blev flere år senere solgt til passeren.

Håber, du finder ud af, hvad det er.

Mvh

Gitte og Den Lille Grå

Klubchampionatsvinder Dressur 2007

Klubchampionatsvinder Distance 2009

DK's bedste ikke-pointgivende equipage 2011

At fuldføre er at vinde

www.distanceridning.dk

0
0
Svar på denne tråd

Jdjskskauajve
Forfatter: 
Dato:  15-01-2012 07:11

Dækkenet var vasket same sted som alle andre dækkener vi har, og det her er ikke første dækken hun bruger i pr- men 3.

Det var ikke utæt for regn, hin var ikke for varm under det.

Det er ikke skab - det at dyrlægen afkræftet

De har gået på fold på ridebbanen siden 23/12 da jordfolden er for mudret

så heller ikke derfra kan set komme

Der er intet de kan komme i nærheden af på ridebbanen afspise udover det wrap de får derud - som er det samme som i boksen - og fra samme mark som alt set andet de har fået siden sommergræs

Diva af Bækkeskov - 2007

Stutteri Bækkeskov

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  15-01-2012 08:00

Eng eller vårbrandbægerforgiftning????

Læs link www.netdyredoktor.dk/sw6631.asp

MVH Poul

0
0
Svar på denne tråd

spist underilge ting
Forfatter: 
Dato:  15-01-2012 09:39

Jeg sætter nye billeder fra i dag :

(Det hvide i kanterne er Zink salve fra i går - hun er skyllet på billederne, så det er lettere at se stederne)

Poul:

Tro næppe hun kan ha spist noget - d de går på en ridebane af sand - hvor der kun er snad i heste rækkevide, og nå ja det wrap de får lagt ud :-)

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
Billede

Diva af Bækkeskov - 2007

Stutteri Bækkeskov

0
0
Svar på denne tråd

Dermatofilose
Forfatter: 
Dato:  15-01-2012 10:05

http://www.hestelaege.dk/mug.htm Jeg ved godt at din dyrlæge mest sandsynligt har haft Dermatofilose i tankerne men kunne det mon være det!?

Er spændt på at høre hvad din dyrlæge siger mandag.

0
0
Svar på denne tråd

Ksksksbbsuzkak
Forfatter: 
Dato:  15-01-2012 10:42

måske??

men der er bare ingen væske kommet overhoved :-(

Diva af Bækkeskov - 2007

Stutteri Bækkeskov

0
0
Svar på denne tråd

kunne den evt være
Forfatter: 
Dato:  15-01-2012 10:53

brændemærket det hvor der er ?? bare en tanke

fjordhingst tilbyder bedægning på falster

0
0
Svar på denne tråd

hej med dig
Forfatter: 
Dato:  15-01-2012 12:54

Det ser meget mystisk ud må jeg nok sige. Har ikke lige noget bud på hvad det kan være.

Men min gamle hest havde engang noget ligende hvor, man kunne stå og pille det øverste lag hud af. Det kom mange forskellige steder og nogle steder væskede det. Hun var ikke øm i det overhovedet men det kløede jo vanvittigt. Vi fandt så ud af det var mitteeksem, så hun måtte ikke være ude i skumringstiden men det kan det jo ikke rigtig være med denne da der ingen dyr er nu jo.

Vi fik sådan noget blå/lilla væske af dyrlægen hun skulle have i man og hale hver 3 uge fordi det kunne mitterne ikke lide og hun havde det aldrig efter igen.

Håber i finder ud af hvad der er galt for det ser da meget mærkeligt ud.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  15-01-2012 14:09

Se hesten på det sidste billede i dette link.

www.horsenewsandviews.com/Home/ university-of-guelph-horse- nutrition/plant-photos

MVH Poul

0
0
Svar på denne tråd

måske....
Forfatter: 
Dato:  15-01-2012 16:05

hvis hun er nyklippet og i har brugt olie på klipperns skær, kan det godt være en allergisk reaktion på olien. Ikke alle heste kan tåle det og får nermest brændt huden inden under.

IMC

0
0
Svar på denne tråd

la,bgvæan
Forfatter: 
Dato:  15-01-2012 16:38

Klipperen jeg har klippet med (For tredje gang på hende denne sæson + 3 gange sidste år)

Har jeg brugt den rigtige haupner olie som medfulgte begge år + alle de andre er klippet med den :-)

Så den er nærmest afkræftet :-)

Diva af Bækkeskov - 2007

Stutteri Bækkeskov

0
0
Svar på denne tråd

Man kan jo..
Forfatter: 
Dato:  15-01-2012 18:25

godt lige pludselig få en allergi.. Så jeg syntes faktisk ikke at imprægnering og klipperolie er tossede bud..

Dog tænkte jeg på det første billede en trykning, men eftersom det kommer på hele kroppen stille og rolig, vil mit bedste bud også være en allergisk reaktion overfor et eller andet..

Krone og Bølge - En selvfølge

Hesteklipning tilbydes i midtjylland - se mere på præsentation

0
0
Svar på denne tråd

impregnering
Forfatter: 
Dato:  15-01-2012 18:48

Vi impregnere selv dækknerne - da vi ikke vil ha det indvendigt i dækkenerne - så det er ikke impregnering.

Jeg tror da osse selv det er en allergisk reaktik på et eller andet..
men tvivler på det har noget med klipper eller dækken at gøre...

Da dette først begynder 14 dage efter klipning..

Diva af Bækkeskov - 2007

Stutteri Bækkeskov

0
0
Svar på denne tråd

Har der været blærer???
Forfatter: 
Dato:  15-01-2012 19:12

Har der været blærer inden huden faldt af???

Sådan at der står væske under huden, som om den har sluppet i et lag?

I så fald kan du og din dyrlæge overveje Staphylococcal scalded skin syndrom. (SSSS)

Det er sjældent, men det ses engang imellem, prognosen er god. Behandlingen er at desinficere, samt et antibiotika der virker mod stafylkokker.

Mvh. Marie

0
0
Svar på denne tråd

Ajksks
Forfatter: 
Dato:  15-01-2012 19:42

Nej ingen blærer, væske eller lignende overhoved på noget som helst tidspunkt i forløbet :-(

Diva af Bækkeskov - 2007

Stutteri Bækkeskov

0
0
Svar på denne tråd

hmmmm...
Forfatter: 
Dato:  16-01-2012 11:24

ser godt nok mærkeligt ud...

Glæder mig til at hører hvad dyrlægen finder ud af..

Håber at han finder ud af det så du kan behandle det, men godt at hører at hesten spiser og har det godt ellers...

kløer det slet ikke på hende??

Stald Højager

Undervisning tilbydes på dejlig kat. 3 pony

eller

på din egen hest/pony

Brugt udstyr sælges og købes

0
0
Svar på denne tråd

Yayhssv
Forfatter: 
Dato:  16-01-2012 11:38

Intet at se på prøvetur :(

Øv!

Så behandlingen fortsætter lidt endnu - så kommer han forbi denne uge - efter penicillinen's virkning har lagt sig

Diva af Bækkeskov - 2007

Stutteri Bækkeskov

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  16-01-2012 15:00

Og det findes kun de steder på kroppen, du har vist billeder fra ikke. der er ikke flere steder, på hesten som er angrebet?

Har i overvejet, om det evt. kan være skabsmider måske?

Mvh

Tina

www.linnerup-skovgaard.dk

DVH 571 Lionell på Linnerup Skovgaard

0
0
Svar på denne tråd

æghphpwgj
Forfatter: 
Dato:  16-01-2012 18:15

Det er heller ikke skabb:-(

Diva af Bækkeskov - 2007

Stutteri Bækkeskov

0
0
Svar på denne tråd

fghwpft
Forfatter: 
Dato:  18-01-2012 18:56

Det rigtig godt fremad med ponyen nu :-)Det bedgynder at

forsvinde, huden er blevet normal og ikke glasagtig og tøt:-)

Dyrlægen var forbi i dag, og har sagt det er i stor bedring -hvad det har været er stadig et uopklaret mysterie :-/

Så vi håber det fortsætter i den retning:-)

Jeg skal nok ta billeder så i kan se forskellen - men mobilen var død for strøm i dag ;-/

Og i skal da ikke snydes for et billede af HELE hesten (uden sår)

Billedet er dog knap 2 år gammelt - men hun ser stadig så smuk ud:-)

Billede

Diva af Bækkeskov - 2007

Stutteri Bækkeskov

0
0
Svar på denne tråd

god nyhed
Forfatter: 
Dato:  18-01-2012 19:56

det var da virkelig dejligt at hører... smiler

Stald Højager

Undervisning tilbydes på dejlig kat. 3 pony

eller

på din egen hest/pony

Brugt udstyr sælges og købes

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  21-01-2012 15:46

Hvordan går det med haffelaffen?

Hvad siger dyrlægen? og er i blevet klogere på hvad det kan være?

Det slog mig et par dage efter, jeg havde set billederne om det kunne være en meget mild form for brandfeber?! (Allergisk reaktion på en bakterie-infektion). Det er noget med at det starter med feber og så begynder huden at falde af,- behandling er drop og binyrebarkhormon.

Jeg har kun hørt om et tilfælde før og det var også en haflinger. Hesteejer troede i starten at det var nældefeber, indtil huden begyndte at falde af. Der var flere dyrlægere på og de anede ikke hvad de skulle gribe og gøre i, ved et rent tilfælde kommer hesteejer til at tale med en gammel hestedyrlæge (på over 80 år) som ku fortælle lige med det samme hvad det var og hvad de skulle gøre ved det, men man skal i gang med behandling ret tidligt, da man skal undgå at hesten mister huden på for store dele af kroppen.

Det her er bare et input,- Jeg håber at din hest snart bliver rask, pøj-pøj.

0
0
Svar på denne tråd

Flejnskaldede
Forfatter: 
Dato:  22-01-2012 09:44

RIgtig godt indput!!

det går rigtig godt med pony - og behandlingen Ser ud til at virke :)

tar lige nye billeder i morgen :)

Diva af Bækkeskov - 2007

Stutteri Bækkeskov

0
0
Svar på denne tråd

lidt nyt herfra
Forfatter: 
Dato:  10-02-2012 18:54

Jamen her er lidt nyt :-)

Der er nu kommet hår på "sårene" og vi smører med mad olie hver 3 dag - da huden er så tør - og hun får olie i sine Roepille.

Nå ja lidt nye billeder af hende osse :-)

Billede

Billede

Billede

Diva af Bækkeskov - 2007

Stutteri Bækkeskov

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-02-2012 20:37

Hej

Har en veninde som har en hest der fik nøjagtig det der.. Mærkelige noget.. Du kan evt skrive til hende herinde.. Nina ?Caballero?

For jeg kan ikke huske hvad de fandt ud af at det var..

Dejligt at se det er i bedring..

Mvh Katja

----*Apasia "FEDE" Egelund *----

Nu med hoppeføl født d. 12.05.10

---* Egelund's Trippel X Couture *---

0
0
Svar på denne tråd

Andet tilfælde..
Forfatter: 
Dato:  12-02-2012 21:38

Billede
Billede
Billede
Billede

Hej sabina

Lægger det historien her så andre også kan læse den hvis de vil.

Mht det min havde så var det en længere historie..
Sidste vinter fik min hest kolik som efter flere behandlinger med olie og tarmafslappende ikke ville forsvinde. Han blev kørt til højgård til observation, og til alt held blev han bedre efter et halvt døgn derovre. Det var en slem forstoppelse som bare ikke ville løsne.

Han kom hjem igen efter fem dage og var sig selv, dog blevet lidt tynd efter kolik og ophold.

Efter to uger blev han en fredag vaccineret helt almindeligt.

Søndag aften stod han så med knopper på skuldre, siderne og bagparten.
Vi havde sat ham på wrap ad linitum for at komme op i vægt, så startede med at tro det var proteinknopper.

Wrappen blev taget væk og han fik hø i stedet.

To dage senere var knopperne helt væk igen, men opdagede så man kunne pille pelsen på bagben og lår og skuldrer af i totter med død hud i enden.
Der var ikke sår under og nogle områder sad pelsen fast helt normalt.
Doc dyr blev tilkaldt og kløede sig noget i håret da han så det.
Han fik en antibiotikakur samt at jeg skulle vaske hele hesten i noget ret skrabt noget. Kan ikke huske hvad det hed. Skulle vaske to gange med en uges mellemrum.

Havde vagtdyrlægen ude den sidste dag af antibiotikabehandlingen, da han selvfølgelig havde fået en stor betændt bule på halsen af at blive stukket..

Det gik heldigvis over med en ny behandling, bare i pastaform.

Efter de to vaske på en uges tid havde han store bare pletter på bagbenene og lidt på skuldrene. De resterende hår sad fast og der skete ikke rigtig mere.
Skulle vaske en gang mere, men det fik jeg aldrig gjort, da jeg synes det var så synd i den isvinter vi jo havde, og efter en lille uge begyndte der at komme ny pels.

Fik aldrig nogen forklaring på det og der var flere forskellige teorier.

Det kunne være en reaktion på kolikturen hvor kroppen har været stresset og derfor reageret. Dette plejer dog at være noget mere aggressivt med sår og en meget syg hest.

Det kunne være en hudreaktion på noget svamp eller en bakterie som de andre heste på stedet var immune overfor, da min kun havde stået på stedet en måneds tid inden kolikken.

Flere bud var oppe at vende, kan ikke huske det hele.

Han var under hele forløbet med pelsen sig selv og kom på fold, bare lidt kortere da han ikke kunne holde varmen så godt uden pelsen.

Synes ikke det virker som helt det samme som din, men igen så havde de tre forskellige dyrlæger der så det ikke nogle sikre bud på årsagen og de havde ikke set det før..

Men han fik pels igen og så var jeg bare glad for det..

Men ret interresant da først det gik bedre..

Nina og Caballero

Sorte Spøgelse

0
0
Svar på denne tråd

Halløjsa
Forfatter: 
Dato:  08-10-2012 13:38

Hej

Hvis der stadig er nogle som ser denne tråd - så kommer her en update.

Dyrlægerne fandt aldrig ud af hvad som var skyld i Lady's "sygdom"

men hun har det godt - og det eneste der er at se nu - er pelsen som har skiftet til hvis/lys hvor hun var angrebet :-)

Lidt billeder fra i sommers:

Billede

Billede

Billede

Kan i se de hvide hår/plamager?

og her er et fra nu af:

Billede

I lidt bedre "kondi"

Hilsen Sabina & Lady

Diva af Bækkeskov - 2007

Regina V.D. Johanneshoeve - 2001

0
0
Svar på denne tråd

bimbambusse
Forfatter: 
Dato:  08-10-2012 13:48
Tak for updaten, hvor er det dejligt at se, at sårene er helet fuldstændig.

Hilsen Heidi

0
0
Svar på denne tråd

rigtig rart
Forfatter: 
Dato:  08-10-2012 13:53

Ja det er så dejligt

Hun er netop blevet barberet - med samme klipper, samme olie og samme sted dækkener er vasket - og intet er kommet igen :-)

Så ja hun har nok har fået noget indenbors hun ikke ku tåle

Dyrelægen var ude og helheds undersøge hende og sagde det var LANGT bedre end han turde håbe. Ingen arvæv eller noget :)

Diva af Bækkeskov - 2007

Regina V.D. Johanneshoeve - 2001

0
0
Svar på denne tråd

Lady...
Forfatter: 
Dato:  08-10-2012 18:25

Tak for updaten

Hvor er hun blevet fin

Mvh

Gitte og Den Lille Grå

Klubchampionatsvinder Dressur 2007

Klubchampionatsvinder Distance 2009

DK's bedste ikke-pointgivende distance-equipage 2011

At fuldføre er at vinde

www.distanceridning.dk

0
0
Svar på denne tråd

Tak for uodate
Forfatter: 
Dato:  08-10-2012 20:41

Tak for update! Jeg var en af de studerende som var med på vagtbesøget, da hendes hudproblem startede, så er glad for at høre/se at det er blevet helt fint igen:) Men ærgeligt at problemet ikke blev opklaret;)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider