Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

dorsal mus hvad er dette?
Forfatter: 
Dato:  20-09-2012 19:47

Hvad er en dorsal mus?

(i forhold til en "almindelig" mus?)

Har den betydning når den sidder udvendig forkode uden for leddet?

Skriv gerne om jeres erfaringer med dorsal mus uden for lededet.

På forhånd tak.

MVH

Hanne Birkegaard

www.freewebsite-service.com/ birkegaard/

0
0
Svar på denne tråd

dorsal
Forfatter: 
Dato:  20-09-2012 20:32

dorsal betyder bare "bagved", Så jeg går ud fra at den er en mus som er placeret i den bagerste del af ledet?

min gamle hoppe har en basal mus dorsalt i højre bagbens kode. Det eneste ben, den aldrig har været halt på....det havdee den som 6 års og nu bliver den 20 til foråret.

Mus i kodeledet kan jeg forstå, er ikke noget dyrlægerne er så hysteriske med, hvis hesten er ren i bøjeprøve.

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar!
Forfatter: 
Dato:  20-09-2012 20:51

Dorsal musen sidder udvendig på en forkode uden for ledet, som jeg har fået det forklaret. Det er en hest som jeg overvejer at købe, hvis ellers min dyrlæge godkender røntgen billederne.

Jeg aner intet om mus, men har fået oplyst at dyrlægen har anbefalet at lade musen side da hesten var 1½ år, da han mente den var uden betydning for anvendelse af hesten. Hesten er fuld forsikret på alle ben.

Hesten er nu 5 år og ridning er påbegyndt.

Bør jeg være bekymret?

MVH

Hanne Birkegaard

0
0
Svar på denne tråd

Dorsal mus
Forfatter: 
Dato:  21-09-2012 16:16

Dorsal er en beskrivelse af placeringen af musen. Man kan dog ikke oversætte "dorsal" direkte med "bagud". Som regel vil dorsal være en retningsangivelse "mod ryggen". I forbindelse med hesten nedre ben, er den dorsale del faktisk den forreste. Bagsiden hedder enten palmar eller plantar, alt efter om det er for, eller bagben. Så hvis musen er placeret dorsalt uden for leddet, må den være placeret på forsiden af koden.

Jeg tænker umiddelbart at det må gøre musen mindre generende at den ikke sidder i leddet, og nemmere evt. at fjerne...?

- Cat -

Nu som BBH Basisinstruktør

0
0
Svar på denne tråd

Ikke nødvendigvis rigtigt...
Forfatter: 
Dato:  21-09-2012 19:51

Har selv en hest med en mus udenfor kodeleddet. Den sidder også dorsalt (i nogle ligamenter) og kan ikke fjernes. Ihvertfald har to store hestehospitaler hver især frarådet det så meget at de ikke vil udføre operationen medmindre hesten bliver halt. Det er den ikke p.t., men den er dog heller ikke klinisk i orden pga. musen. Den kan stadig rides - bare ikke for hårdt.

Dyrlægen der tog billeder da den var ung, mente heller ikke det fik betydning, men det var desværre ikke helt korrekt.

Du bør derfor få dyrlægens vurdering af om musen er operabel, da man så altid kan tage den ud, hvis det skulle blive nødvendigt.

Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

0
0
Svar på denne tråd

basal mus
Forfatter: 
Dato:  22-09-2012 01:04
Min den ene har en basalmus i vestre bag i siden af koden. Hun har været i ridning og hun har aldrig fejlet noget dette sted. Min gamle dyrlæge der tog billederne mente heller ikke at det vil få betydning for hende når den sidder som den gør.
Når den sidder som den gør vil jeg ikke have nogle betænkligheder ved at købe den. Det er værre hvis den skulle side længere oppe. Søg evt. på musetråde herinde.
Hvad røngtengrad er den kommet i?

Mvh
Sandra C

Rideveninde søges & FULDopstaldning tilbydes

Ryttervant 6 års allround trakhenerhoppe e.Chopin m. Chopstik til farfar.

Hjem før pris el. Udlånes

- Forsvunden pony efterlyses-

0
0
Svar på denne tråd

Tak til
Forfatter: 
Dato:  24-09-2012 12:23

Tak til alle for svar.

Hesten var desværre ikke noget for mig alligevel, så det blev ikke aktuelt.

MVH

Hanne Birkegaard

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider