Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Stivelsefri fodring = fosfor mangel
Forfatter: 
Dato:  17-09-2012 13:25

Hej, Jeg er der fodrer komplet kornfrit, hvordan kommer i udenom at C/P forholdet bliver helt skævt?

Sagde Janne

0
0
Svar på denne tråd

Fosforbalance
Forfatter: 
Dato:  17-09-2012 15:59

Hej,

Fosforbalance kan hjælpe en del, men man må så vidt jeg husker kun give 30 g i døgnet.

Mvh. AnjaR

0
0
Svar på denne tråd

foder..
Forfatter: 
Dato:  17-09-2012 16:50

Ofte er det ikke for lidt P, men alt for meget Ca der er problemet. Langt de fleste heste får generelt for meget calsium.

*Dressursadel sælges; Rossner Amerika plus 17" 4.700,-*

Mvh Jannie

Engedals E.T. & Astoria

Engedals Piaffe, savner dig, du vil altid være min lille prinsesse:) <3

0
0
Svar på denne tråd

Kan man ikke
Forfatter: 
Dato:  17-09-2012 19:34

bare give dem klid? :-)

:-) fra NinA

Læs teksten i dressurfordringerne grundigt (y) :-)

(men spring billederne over)

0
0
Svar på denne tråd

Hvedeklid
Forfatter: 
Dato:  17-09-2012 19:56

Hej,

Måtte da lige prøve NinA`s forslag i mit foderprogram - jo det kan man faktisk godt .

Om man sådan lige uden videre bare kan afstemme alle stivelsesfrie foderplaner med hvedeklid ved jeg ikke, men det virkede i hvert tilfælde i den jeg lige prøvede!

Jeg vil da bruge hvedeklid fremover i mine planer, hvis de kan afstemmes med det .

Tak for tippet!

Mvh. AnjaR

0
0
Svar på denne tråd

Det var også
Forfatter: 
Dato:  17-09-2012 22:39

debatten jeg synes var sjov :)

Sagde Janne

0
0
Svar på denne tråd

cla.....
Forfatter: 
Dato:  18-09-2012 12:23

Ja, de fleste kornfrie fodringer mangler fosfor!

Det kan hjælpe at give meget hø, ex. 10-12 kg.

Eller fiberpiller..

Hvis du fx. bruger salvana mineral, er der rigeligt calcium i, men hesten vil mangle fosfor!

Hvis hesten også mangler protein/lysin, kan du tilføre lidt soyaskrå, der er "en del" fosfor i.

Men tilgengæld også sukker, der står på infosvin.dk, at soyaskrå har 13% sukker!! Det vidste jeg så ikke. Men man plejer jo også kun at bruge et par 100 gram..

0
0
Svar på denne tråd

Blue hors Mg
Forfatter: 
Dato:  18-09-2012 13:30

Hvis hesten får rigeligt calcium mangler den sandsynligvis også magnesium. Du kan evt komme lidt bedre omkring skævhederne ved at tilføre Blue hors Magnesium. Den indeholder samtidig en del fosfor.

0
0
Svar på denne tråd

kan i tjekke min?
Forfatter: 
Dato:  18-09-2012 21:06

Min 15 årige dressurhest er i genoptræning efter kraftig forfangenhed og muskelreaktion efter en kortisonbehandling. Ingen forstår helt hvorfor hun blev så hårdt ramt, var i behandling og boksro i næsten 6 uger. Hun er nu helt gående igen og dyrlæge såvel som smeden er meget positivt overrasket over hovfunktion osv. Så fedt!

Hun tabte sig ca 40 kg iflg vægtmålebånd under sygdommen, primært muskler men selvfølgelig også kropsfedt. Var ikke overvægtig og havde ingen synlige fedtdepoter da hun blev syg. Har nu taget passende på, resten skal komme som muskler, vi giver os god tid og jeg regner med et halvt års genoptræning før hun er i samme form som før.

Er jo blevet bange for sukker/stivelse, så derfor fodres hun kornfrit. Hun trives super og jeg er meget tilfreds med hvordan hun sætter muskler.

Nu er jeg kommet i tvivl, om der er ubalance i ca/ph-balancen, efter denne tråd. Min pc vil ikke hente demo-sundhest, men er der måske en der vil tjekke hendes foderplan?

Hun spiser dagligt:

12 kg hø (fri adgang) af middel foderværdi (bevidst, for at undgå for meget sukker i høet)

2 kg horselux fiberpiller (500 g 4 gange om dagen)

1 kg roepiller (500 g 2 gange om dagen -uafhængigt af fiberpiller)

150 g salvana hestemineral

200 g hippolyt ungulat

1 spsk salt

180 ml koldpresset rapsolie (fordelt i roepillerne)

Vil i prøve at taste dem ind for mig? Jeg kan se, at hun trives, men vil bestemt ikke risikere langsigtede mangler!

På forhånd tak!

TAK FAR

0
0
Svar på denne tråd

Det er også
Forfatter: 
Dato:  18-09-2012 22:53

lidt for at pege på, at rigtig mange fodrer stivelsefrit med hø og wrap, et fiber produkt, fedt og så vitaminer. Og der vil hesten jo meget ofte mangel fosfor i foderplanen. Er folk opmærksomme på dette problem, når de vælger denne form for fodring?

Sagde Janne

0
0
Svar på denne tråd

Meget interessant
Forfatter: 
Dato:  25-09-2012 16:30

Jeg står netop med et føl med hævede vækstlinjer, og en gennemregnet foderplan (efter "Den store foderbog") siger at hun mangler fosfor - også fordi min wrap er lidt fattig på fosfor i forhold til gennemsnitlige tabelværdier. Også jeg har kigget på soyaskrå, men der skal altså ret meget til for at dække hendes mangel ind, og så får hun for mange foderenheder.

Jeg vil da lige prøve at lægge noget hvedeklid ind og se hvordan det går. Nogen der har et godt link til nogle ernæringsværdier for klid?

Blue Hors Magnesium kan jeg vel finde på deres hjemmeside.

Hvad med calsium phosphat kan man købe det nogle steder? så får hun godt nok overskud af calsium, men det skulle ikke være så farligt, hvis bare de ER dækket ind med fosfor?

Mvh

Nana

0
0
Svar på denne tråd

Præcis
Forfatter: 
Dato:  25-09-2012 21:08

et overskud af calcium er på ingen måde så skadelig som underskud af fosfor. Og interessant at flere ikke har så meget fokus på dette. Det er blevet så "in" at fodre uden stivelse og folk glemmer det ofte i farten og får ikke lavet en foderplan, men giver blot wrap, fiberpiller og vitaminer eller lign.

Sagde Janne

0
0
Svar på denne tråd

bummelum....
Forfatter: 
Dato:  25-09-2012 21:30

Men nu er fodring jo egentlig også et KÆMPE område, som der vel ikke er forsket så vanvittigt meget i til heste?

Jeg mener bare, det er sgu svært som hesteejer at vide alt om krikken og vi har jo hver især forskellige interesseområder indenfor vores hestehold :-)

Men bortset fra det, hvilke fodermidler kan man give hesten, som sikrer nok fosfor? Udover lige fodermidler med korn i?

Hilsen LouiseN

Langsomt er hurtigt

0
0
Svar på denne tråd

For lidt fosfor
Forfatter: 
Dato:  25-09-2012 22:14

Hvedeklid . Den bedste og ABSOLUT billigste løsning.

Hilsner

Anja

www.123hjemmeside.dk/ABNewforest

Nu med to hoppeføl efter Lundemarksgårds Layout og Horsemosens Cayenne C på bronzemedaljehopper

0
0
Svar på denne tråd

grovfoderanalyse
Forfatter: 
Dato:  25-09-2012 23:41

Når i nu sidder og putter alle jeres "værdier" ind i en beregning.

Gætter i jer så bare frem til grovfoderets værdier?

Det lyder ikke som om i har nogen idé om hvordan forholdene imellem Ca/fosfor mv. er i wrappen eller hø'et?

Så det foder i bruger allermest af i døgnet, det gættes der frem til.

Måske lidt provokerende herfra, men har i set 5-6 grovfoderanalyser, så vil i erfare, at man kan IKKE se på wrappen om den har 7 eller 17 % sukker, om den mangler kobber, zink, CA, fosfor eller noget som helst.

Og der er en enorm forskel. Og sælgernes vurdering, den kan i ikke bruge til ret meget.

Jeg har jo "lavfruktan-græs". Solfaxi. Lavfruktan mig et vist sted. Der er meget mere sukker i, end i de gængse frøblandinger. Og jeg kan bare se, at der sælges meget "lavfruktan-græs" UDEN analyse, så sælger tror ganske sikkert at wrappen eller hø'et er lavt på sukker, men aner det ikke.

Mit eget første slet, altså solfaxi, er højt på sukker, lavt på protein, lavt på ´Zink og kobber. Rent ensileringsmæssigt er den perfekt. Tørstof omkring de 75%. Så salgsmæssigt burde jeg skrive "kvaliteteswrap", da den virkelig er fin og velinsileret.

MEN, for hvem er det wrap godt? Ikke for mine nøjsomme ponyer.

så når folk skriver. Jeg ønsker god wrap. Øh, for mig er god wrap = groft, velensileret, uden uønsket "vækster", sukker omkring 6 pct. eller derunder, lavt protein, meget lav FE, gerne så der går 4 kg. til en FE.

For en avler, med "varme" heste, ville mit ønske-wrap være "skod"-wrap.

Dette indlæg blot for at gøre opmærksom på, at det er altså umuligt at se på wrappen hvad den indeholder af noget som helst.

Der regnes og divideres på det foder, 1 eller 2 kg. måske for jer med store heste, som fylder meget lidt i det samlede regnskab for hesten, men hele hestens eksistens-grundlag, det "sjusser" man sig frem til. Jeg forstår det simpelthen ikke.

0
0
Svar på denne tråd

vel sagt
Forfatter: 
Dato:  26-09-2012 00:38
Godt skrevet Rosenholm. Enig!!!
0
0
Svar på denne tråd

Trådstarter
Forfatter: 
Dato:  26-09-2012 03:22

Skriver: jeg fodrer absolut stivelsesfrit og flere foreslår hvedeklid. Her er noget jeg ikke forstår - så please forklar!!!!

Kender godt grunden ang. fosfor

0
0
Svar på denne tråd

Fosfor mangel?
Forfatter: 
Dato:  26-09-2012 08:27

Hej Janne,

Hvordan kan man vide, om hesten har Fosfor mangel? Kan man se/mærke det på den?

Mange hilsner fra

Lise Andersen

www.designforpets.dk

Lækkert tilbehør til hunde og katte!

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge!

Forhandler af Probiotic LIVE Hundefoder

0
0
Svar på denne tråd

Lise du
Forfatter: 
Dato:  26-09-2012 09:19

kan få taget en blodprøve. www.netdoktor.dk/vitaminer/ fosfor.htm

Jeg er helt enig med Rosenholm, der burde ligge analyser på alt grovfoder, for man har ingen ide om hvad det indeholder. Og en foderplan er bare ikke ret præcis, når den er lavet uden grovfoder analyse.

Sagde Janne

0
0
Svar på denne tråd

Ja, ok ....
Forfatter: 
Dato:  26-09-2012 09:22

.... men jeg kan ikke se nogen grund til at tilkalde en dyrlæge, hvis hesten ikke lige frem har nogle mangel symptomer. Så kan man jom teste sig fattig! ;-)

Mange hilsner fra

Lise Andersen

www.designforpets.dk

Lækkert tilbehør til hunde og katte!

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge!

Forhandler af Probiotic LIVE Hundefoder

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-09-2012 09:40

jannej skriver: et overskud af calcium er på ingen måde så skadelig som underskud af fosfor. Og interessant at flere ikke har så meget fokus på dette.

Dét kunne jeg da godt tænke mig at vide, hvor du har fra. Jeg var nemli af den overbevisning, at både under- og overskud er uhensigtsmæssigt...

Desuden øger overskud af Ca behovet for andre mineraler - det sjove er nemlig at overskud af netop Ca, øger behovet for bl.a fosfor! -Og så vil jeg da mene, man er ude i en ond cirkel...

0
0
Svar på denne tråd

Fosformangel??
Forfatter: 
Dato:  26-09-2012 09:51

Jeg tror altså også, der er noget du har misforstået, Trådstarter

I fx denne artikel skriver de netop, at man skal være varsom med for meget fosfor:

"- En balanceret kost for hesten bør indeholde ca. 0,15-1,5% calcium og 0,15-0,6% fosfor, forklarer Toribio og fortsætter; - et calcuim til fosfor forhold mindre end 1:1 kan have negative konsekvenser for hestens skelet. Kort sagt har hesten brug for mindst lige så meget calcium, som fosfor i kosten, aldrig omvendt."

Kilde: www.ridehesten.com/dk/Heste-nyheder/ SeNyhed/?ID=11166

Og her:

"I tillæg til mængderne af calcium og fosfor i rationen er det vigtigt at se på forholdet mellem disse to mineraler. Normalt regner vi med at Ca/P-forholdet bør ligge mellem 1 og 2. Det vil sige at det aldrig skal være mere fosfor end calcium i en ration. Dette kan imidlertid let blive tilfældet hvor vi har calciumfattigt hø, og i tillæg hovedsagelig bruger calciumfattige og fosforrige fodertyper som havre, byg eller hvedeklid."

Kilde: www.pc-horse.com/index.php/da/ articles/norms/macrominerals/ calcium

Great minds think alike. Fools seldom differ.

0
0
Svar på denne tråd

Mangelsymptomer..
Forfatter: 
Dato:  26-09-2012 10:05

Manglesymptomer på fosfor er de samme, som mangelsymptomerne for calcium Dét gør jo ikke problematikken nemmere at hitte ud af!

0
0
Svar på denne tråd

Nej Rosenholm...
Forfatter: 
Dato:  26-09-2012 21:48

.. jeg gætter mig ikke til mine grovfoderværdier. Jeg får lavet en grovfoderanalyse af min wrap (MED mikromineraler), så jeg har et ordentligt grundlag at beregne de øvrige tilskud ud fra.

For du har helt ret. Hvis man ikke kender sit grovfoder, så skyder man i blinde med resten af tilskuddene, og man kan ganske rigtigt ikke hverken se eller lugte hvor godt hø eller wrap egentlig er.

0
0
Svar på denne tråd

mineral ubalancer
Forfatter: 
Dato:  27-09-2012 08:38

Foderplaner skal efter min mening ikke klares blot ved at købe et foderprogram og så selv gå igang, især ikke når det kommer til at balancere de forskellige mineraler.

Punkt 2 (som nogen nævner) ved man ikke en døjt om grovfoderets indhold, så er det stadig kun gætteværk.

Calcium er ikke bare calcium og det samme gælder fosfor, og inden I alle går ud og køber sækkevis af hvedeklid, så skal jeg her nævne at det fosfor som findes der, er fytinbundet og skader mere end det gavner.

Foderplaner udarbejdes af uvildig hestekonsulent, cand agro

Boots tilpasses og sælges, flere mærker på lager

0
0
Svar på denne tråd

undskyld Nana
Forfatter: 
Dato:  27-09-2012 09:24

Så må du undskylde Nana, jeg misforstod det skrevne.

0
0
Svar på denne tråd

Hvilket foder
Forfatter: 
Dato:  27-09-2012 09:38

Hvad kan man så evt fodre med (udover hvedeklid), som indeholder fosfor, hvis man ikke ønsker at fodre med korn?

Mvh Kitt :)

med den smukke

~*~Victoria af Birkely~*~

Fremmed kan dig lære, dig selv skal du være

0
0
Svar på denne tråd

Kirstine Jensson
Forfatter: 
Dato:  27-09-2012 20:30

Jeg tænker på foderplaner der er baseret på at der ingen korn udfodres. Du har helt ret i at en hest opstaldet på et ridecenter der får 3 kg kraftfoder og 5 kg wrap i langt højere grad vil have et for højt fosfor indhold i foderplanen.

Men der er en tendens til at flere og flere fodrer stivelsesfrit (hvilket jeg synes er en GOD tendens), men jeg har nu set flere eksempler på foderplaner der er helt skæve mht fosfor i forhold til calcium. Og så fik det mig til at tænke om folk rent faktisk får regnet det igennem af en uddannet konsulent og får grovfoder analyse, eller om de bare giver wrap, roepiller, fiberpiller what ever og et vitamin/mineral blanding uden at reelt vide om deres heste ikke får nok fosfor igennem den fodring. Især nøjsomme heste kan få problemet.

Og jeg fik nok formuleret mig dumt, men det jeg mente var at der er længere op til grænsen for hvornår der tildeles for stor mængde calcium. Så hvis forholdet er skævt, så skal man som minimum være sikker på at hesten får dækket sine minimumsbehov for mineraler.

Sagde Janne

0
0
Svar på denne tråd

bummelum...
Forfatter: 
Dato:  27-09-2012 23:02

Men når man nu køber en koncentreret vitamin og mineralblanding, burde man så ikke kunne regne med at hesten får nok af de forskellige ting?

Hilsen LouiseN

Langsomt er hurtigt

0
0
Svar på denne tråd

Problemet
Forfatter: 
Dato:  27-09-2012 23:29

er jo ikke kun at de får for lidt, men også at forholdet skal være okay. Så man kan ikke bare tilsætte ekstra af det hele og på den måde dække hesten ind. For så risikerer man blot overforsyning.

Sagde Janne

0
0
Svar på denne tråd

En overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-09-2012 23:49

Tak for svar, jannej

Jeg må indrømme, at jeg stadig ikke forstår helt, hvad problemet er - eller snarere: jeg forstår ikke, hvorfor det skulle været et specifikt problem for os, der gerne fordrer kornfrit eller så kornfrit som muligt.

For at citere fra mit tidligere indlæg: "[en uforholdsmæssig høj tildeling af fosfor] kan imidlertid let blive tilfældet hvor vi har calciumfattigt hø, og i tillæg hovedsagelig bruger calciumfattige og fosforrige fodertyper som havre, byg eller hvedeklid."

Her burde det da netop være en fordel ikke at give korn for så i det mindste at nærme sig en balance; derfor kan jeg ikke se, at det gør en kornfri diæt værre end én med korn.

Når blot man sørger for at give en vitamin-/mineralblanding, hvor "hesten får dækket sine minimumsbehov for mineraler", hvad er så helt konkret problemet ifht en kornfri diæt?

Great minds think alike. Fools seldom differ.

0
0
Svar på denne tråd

Du har ret
Forfatter: 
Dato:  28-09-2012 23:11

hvis man sikrer sig at fordelingen er korrekt i sit hø samt giver en dækkende mineral blanding får man ikke problemer. Men forholdet er jo ofte skævt med meget calcium i grovfoder og dermed opstår der fosfor mangel. SÅ mit spørgsmål var for at få folk til at tænke over det. For hvis man reelt ikke ved hvad høet indholdet, så har man ikke en ærlig chance for at vide om man reelt har mangler.

Sagde Janne

0
0
Svar på denne tråd

bummelum....
Forfatter: 
Dato:  29-09-2012 09:14

Men hvad så hvis hesten går på græs også?

Hvordan ser det ud med fosfor i græs?

Græs er der jo ingen der kan vide noget om, hvad indeholder, og dermed medregne det nøjagtigt i en foderplan.

Udover at man f.eks. ved at protein falder hen over sommeren.

Hilsen LouiseN

Langsomt er hurtigt

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider