Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Ødem/væskeansamling
Forfatter: 
Dato:  15-09-2012 09:09

Min hest er fået et stort ødem/væskeansamling på maven/bringen lige mellem forbenene.

Det startede onsdag, hvor jeg alligevel skulle have dyrlæge pga en skadet has (fra spark) Han havde ikke noget bud på hvad det var, udover et spark fra en anden hest, men da hesten går alene, efter spark på hasen, kan det ikke være det.

Jeg skulle se det an og dagen efter var det noget mindre, så jeg var glad og lettet.

MEN igår var det så dobbelt så stort igen og varmt, så ringede efter dyrlæge, som kom igår aftes. Hun havde så heller ikke rigtig noget bud på, hvad det er, jeg skulle igen se det an og forsvandt det ikke, måtte vi overveje at sende hesten til Ansager.

Hun mente dog, det kunne være manglende motion, pga han har stået stille i 3 uger pga hasen, men han har gået på døgnfold, så har ikke stået stille i boksen??

Jeg skal så motionere ham godt nu, men kan maks skridte og trække ture pga benet

Er der nogen der har oplevet noget lignende?

Hesten er en 5 års vallak, har ingen andre symptomer, hverken feber, nedsat energi eller appetit. Han har dog 2 små skrammer på ødemet. ikke decideret sår, ligner nærmest helet hudafskrabninger. Dette mente ingen af dyrlægerne havde betydning....

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-09-2012 09:35

Slet ingen der har oplevet noget lignende? Eller kender nogen der har oplevet lignende? Anyone??

En i stalden siger hendes hest har haft det samme engang og det gik væk af sig selv efter en uges tid og er aldrig kommet tilbage igen. Det beroligede da lidt, men ødemet er stadig meget stort, så bekymringen vil ikke slippe helt....

0
0
Svar på denne tråd

ikke selv erfaring
Forfatter: 
Dato:  16-09-2012 21:58

men mener at huske en tråd hvor årsagen viste sig at være en splint eller et stykke hov der sad under huden?

Håber din hyp snart bliver frisk igen

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  16-09-2012 22:02

Jeg ville straks få tjekket sårene..

Jeg husker nemlig tydeligt den tråd der var herinde med en hest der også var sparket der, og hvor der viste sig at være gemt et stykke hov fra en baghov, ret voldsomt.. Såret blev såvidt jeg husker tømt via et dræn..

Med Venlig Hilsen

EVa

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

0
0
Svar på denne tråd

Jo.... Det har vi
Forfatter: 
Dato:  17-09-2012 22:26

med to heste.... Begge dog på et lår....

Den ene fortog sig af sig selv i løbet af et par uger....

Den anden udviklede sig fra at være på størrelse med en tennisbold da dyrlægen var ude til at låret/røvballen var dobbelt størrelse efter to dage. Ved denne hest udviklede det sig til betændelse og bulen måtte skæres åben for at få det ud....

De kan være blevet sparket eller have rullet sig henover en skarp/spids genstand....

Men når du siger at det på din hest sidder mellem forbenene, så er det jo ikke så sandsynligt.....

Zamangah

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-09-2012 08:36

2 dyrlæger har set på det og ingen af dem mente de små sår/mærker havde nogen betydning.

Men efter at have læst jeres indlæg, prøvede jeg at vaske området og derefter smøre sårerne (som ikke er sår, men nærmere ligner små skrammer, der næsten er helet) med Stalosan salve og sørme om ikke ødemet var halv størrelse dagen efter og nu endnu mindre.

Er så glad og lettet, for syntes godt nok det så voldsomt ud og at det var ret bekymrende, at 2 dyrlæger ikke havde noget bud på hvad det var, pånær manglende motion pga benet. Men han har hele tiden gået på døgnfold og jeg har gået små ture med ham, så han har jo ikke bare stået i en boks eller lign.

Det er godt nok det mest mystiske jeg har oplevet, især fordi hesten ikke havde nogen andre symptomer overhovedet. Var mere end rigeligt frisk, god appetit, ingen feber, gik normalt osv.

Nåmen, tusind tak for svarerne, tror altså det vask og Stalosan har gjort noget, selvom dyrlægerne ikke mente mærkerne havde betydning!!

0
0
Svar på denne tråd

Hmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  18-09-2012 09:20

Det kan nu meget nemt være en blodansamling efter et spark.

Placeringen mellem forben er et sted hvor en af mine tit får et los, når han rigtig går i "kamp" med sin legekammerat.

hudafskrapning er rigelig markering af en skade, som ikke laver hul udvendig men kun laver bløddelsskade indvendig.

Jeg er operationssygeplejerske, og har set en del skader, hvor huden udvendig ikke ser beskadiget ud, men der så til gengæld er skader på vævet inde under. På mennesker vil man jo ofte se en blåfarvning af den lyse hud, men det kan du jo ikke se på heste.

Jeg har set en del hævelser efter spark hos heste. Ofte forsvinder de efter lidt tid. Men nogle er så uheldige at der opstår infektion = byld, og så skal der drænes hul ind til det, så det kan sive væk. Det ser stort og ulækkert ud, men det plejer at komme sig nydeligt med tiden.

I et tilfælde har jeg oplevet med en hest, at den havde fået en mega hævelse efter et spark på bagdelen, her hang det som en kæmpe Bilka-pose, og derfor ville dyrlægen tømme det. Det viste sig så, at der stod et blodkar og blødte, og dyrlægen kunne ikke finde det og stoppe det. Så det endte med stor forbinding. Og så da det lille drænhul efter et døgns tid havde lukket sig, så voksede Bilka-posen frem igen. Den fik så lov til at gå med det, fordi de var bange for at den ellers ville forbløde. Så det var presset fra væsken i blodansamlingen som skulle presse på blodkarret og få det til at stoppe.

hesten så herrens ud med denne blodansamling, men kom sig fint, og havde det også godt mens det hele stod på.

Mvh charlotte

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-09-2012 13:42

Jeg har haft en plag/unghest som af 2 omgange fik et uforklarligt ødem under maven. Det var så vidt jeg husker nede foran hendes yver og så i højre side. Dyrlægen havde heller ikke noget bud på hvad det var, andet end at det var forholdsvis normalt ved unge heste og går i sig selv igen. Hun stod vist med det et par uger hver gang. Men det var heller ikke noget stort og voldsomt :)

Life is about trusting your feelings and taking chances, losing and finding happiness, appreciating the memories, learning from the past, and realizing people change.

0
0
Svar på denne tråd

Prøv dette en anden gang
Forfatter: 
Dato:  18-09-2012 16:49

www.horze.dk/Pharma-Strong%2C-550-g/ 25025,da_DK,pd.html?dw...=Liniments

Det er hammer godt, og jeg har det altid stående i mit skab til hestene. Har brugt det til mange forskellige ting, alt fra sparkskader mm.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider