Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Strøelse - sand?
Forfatter: 
Dato:  05-08-2012 14:50

Hejsa,

jeg har længe gået med tanken:" Hvorfor bruger man ikke et godt tykt lag sand i boksen?" - hestene er vant til jord på folden, hvor de jo trives fint. Mange bønder bruger sand ved køer, som god "strøelse" og også fordi fluer ikke har så gode vækstbetingelser i sandet.

 

I en sandboks skal man fjerne klatter hver dag, som ved spåner m.m., måske også våde plamager, derefter kan det jo køres på ridebanen (ikke lorten naturligvis) eller indgange til folde, hvor man alligevel tit fylder jord på.....ja, U name it.......

 

Spørgsmål (kan desværre ikke selv afprøve det, da jeg bor i byen, men har dog selv tre heste):

 

Hvorfor bruge sand som strøelse?

 

Hvorfor ikke bruge sand som strøelse?

 

Hvilken sandtype vil være bedste?

 

Hilsen Sus

0
0
Svar på denne tråd
 
 sand bund
Forfatter: 
Dato:  05-08-2012 17:32

vi har sand bund i bokse som bruges når vi har forfangne heste i behandling/opstaldning.

 

Jeg tror ikke jeg ville sætte mine på sand i almindelighed, men kun som aflastning i forbindelse med sygdom (forfangehed)

 

vi bruger alm. strandsand

 

jette

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sandbund.
Forfatter: 
Dato:  05-08-2012 18:13

Jeg ville være bange for sandkolik, at hesten fik for meget sand med når den spiser stråfoderet i boksen.

I "Ridehesten" er der en artikel om sandkolik. De skriver bla. :Heste får sand i tarmen når de græsser på nedbidte folde eller hvis de æder stråfoder fra sandholdigt underlag.

0
0
Svar på denne tråd
 
 OOOOOOO
Forfatter: 
Dato:  05-08-2012 19:33

Jeg ville af flere grunde aldrig bruge sand som bund. For det første er det meget hårdt underlag, det er ikke fjedrende som halm, spåner, tørv o.a.

 

Derudover vil det lede kulden fra gulvet lige op i hestens hove og ben hvis den står op og i kroppen når den ligger. Personligt synes jeg heller ikke at sand er særligt rart at ligge i.

 

Skulle man vælge sand, skal det være lersand, aldrig strandsand, saltindholdet er absolut ikke sundt for hovene. Og så skulle der efter min mening blandes godt med spåner i for at give det en isolerende og eftergivende effekt. Men personligt ville jeg aldrig vælge det i min stald.

 

Personligt bruger jeg halm. Den allervigtigste grund til dette er at vi får det gratis. Og når man har 7 heste er det en god slat penge at spare. Om nogle år regner jeg dog med at skifte til tørv. Men er pt glad for halmen, der er selvfølgelig noget arbejde med det, men jeg synes det giver en dejlig isolerende bund. Om vinteren står de på madras, tykt, dejligt blødt og afgiver varme fra bunden. Og laves den rigtig og behandles rigtig er der ingen problemer med ammoniak. Og der er jo ingen fluer om vinteren, og her står de kun inde om natten i den periode.


................................ Sorgen er den pris vi betaler for at holde af ...................................

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  06-08-2012 11:15

Jeg har prøvet sand, men det isolerer ikke ret godt, når der bliver koldt og er derfor skiftet ud.

 

Fordelen ved sadet er, at stalden er fri for fluer, den er fast og god for hovene, nem at rengøre og nærmest ingen mødding.

To gange om året skifter man sandet, smider det udenfor, så regnen rengører det og det kan genbruges efter et stykke tid.

 

Ulempen er at det er koldt om vinteren og bakterier lever rigtig godt i sandet.

 

Nu bruger jeg kun sand ved vores fjerkræ og der virker det optimalt.

 

Man kunne vel bruge sand og ligge en gummimåtte hvor heste sover, så er der isoleret om vinteren.


Udsalg eller bytte af rester fra forretningen, kom med et bud.

www.galleri.skindbjerg.com


Trailerkort 3360kr.

Tlf. 51 43 18 43

Se mere på http://www.trailerkortet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vi bruger
Forfatter: 
Dato:  06-08-2012 12:39

træpiller i boksene og jeg kunne ikke tænke mig at skifte væk fra det.

I løsdriften har vi dels et stykke på 32 m2 med halmmadras som muges med maskine et par gange om året og så to stykker med sand hhv 12 m2 og 22 m2, som de klart foretrækker at stå i, her når det er varmt, fordi der ingen fluer er.

Tanken er at lægge måtter over sandet (det er lagt på som nivellering lige nu) og så træpiller som alm strøelse til vinter....

 

Det er for koldt om vinteren med kun sand


Lipizzanere til salg:

* Rolig,barok type,vallak f.2009,ryttervant,ca 157 cm

* Energisk,aktiv, elastisk vallak f.2009,ca.157cm.

* Lipizzaner/DSP-hoppe, 7 år , 155 cm, tilredet i skoven, trafiksikker.

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider