Jeg ville af flere grunde aldrig bruge sand som bund. For det første er det meget hårdt underlag, det er ikke fjedrende som halm, spåner, tørv o.a.
Derudover vil det lede kulden fra gulvet lige op i hestens hove og ben hvis den står op og i kroppen når den ligger. Personligt synes jeg heller ikke at sand er særligt rart at ligge i.
Skulle man vælge sand, skal det være lersand, aldrig strandsand, saltindholdet er absolut ikke sundt for hovene. Og så skulle der efter min mening blandes godt med spåner i for at give det en isolerende og eftergivende effekt. Men personligt ville jeg aldrig vælge det i min stald.
Personligt bruger jeg halm. Den allervigtigste grund til dette er at vi får det gratis. Og når man har 7 heste er det en god slat penge at spare. Om nogle år regner jeg dog med at skifte til tørv. Men er pt glad for halmen, der er selvfølgelig noget arbejde med det, men jeg synes det giver en dejlig isolerende bund. Om vinteren står de på madras, tykt, dejligt blødt og afgiver varme fra bunden. Og laves den rigtig og behandles rigtig er der ingen problemer med ammoniak. Og der er jo ingen fluer om vinteren, og her står de kun inde om natten i den periode.