|
|
| Hvad er dette? |
|
|
I går da jeg kom ud til min pony, så hendes mule sådan ud. Hun virker ikke sådan helt vildt øm, og hun går ikke og klør, men det ser noget voldsomt ud. Hun har jo en sart hud da hun er hvid, og hun bliver også smurt med solcreme de dage hvor solen er på rigtig meget. Jeg tænkter selv på soleksem, men hun har aldrig set sådan ud før og jeg gør intet anderledes en jeg før har gjort. Der er smørblomster på folden, men det har der også altid været, og der er masser af græs så hvorfor hun skulle have ædt smørblomster ved jeg ikke..... Hvad er jeres bud på hvad det er, og hvad skal jeg gøre ved det? Jeg ved godt det er svært at se på billedet, men hendes mule er oversået, med knopper
Hilsen Maria Livet er for kort til bekymringer -Men hvor er det svært at lade være Nu med pony på efterskole
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Billede... |
|
|
Her er et billede hvor det ses lidt tydeligere......
Hilsen Maria Livet er for kort til bekymringer -Men hvor er det svært at lade være Nu med pony på efterskole
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kan det |
|
|
muligvis være udslæt grundet bidende Ranunkel(smørblomster) på folden? De kan skade meget og især på pelsløse steder og på områder med hvidt pelslag og det må man jo sige, at din pony har. Andre giftige planter kan også give udslet, så måske er det en god idé at give folden et check?? Soleksem er det nok ikke, det ville du sikkert selv være klar over, hvis det var, og det kommer jo ikke lige pludselig, hvis den er vant til solen. Mitter er også en mulighed. Vil være rart at vide, hvis du finder årsagen  God bedring med den:-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gætter |
|
|
Jeg gætter også på smørblomsterne, eller måske vild pastinak. Så vidt jeg har forstået, behøver de ikke æde planterne for at få udslæt - det er nok at køre mulen rundt i dem, så de kommer i kontakt med saften.
Ny hjemmeside: http://www.roeshoj.dk Oplysninger om Siff / Guccis fortid søges. Irish Cob Crossbreed fra 1996. Genkender du hende? Se billeder på præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Smørblomsterne (Ranunkel plante) kan sagtens være synderen, de behøver ikke spise dem for at blive udsat for giften... De giver fotosensibilitet, hvilket er solskoldning på NO TIME  Vask mulen, lad den tørre og så ville jeg smøre med Helosan Gul, hver dag, indtil mulen er fin igen + smide en hel maske på om dagen.. Har lige været det igennem med min hest.. Heldigvis er han flyttet fra stedet hvor det vrimlede med smørblomsterne!
Nyere Kieffer Donau, 17", sort, mellem/bred bom, top lækker springsadel sælges, se under mine annoncer! Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big  "Man skal ikke gå ned på udstyr"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sådan ser |
|
|
vores pony også ud og vi har INGEN smørblomster på marken, de er nemlig blevet sprøjtet væk, men alligevel ser hun sådan ud ?? Hun har altid blevet solskoldet på mulen og har haft solcreme, masker ol på, men det har aldrig været så slemt som i år (hvor det har været meget sparsomt med sol ??) Jeg er et stort spørgsmålstegn, til al held virker hun overhovedet ikke generet af det, men det er jeg 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| smørblomster..... |
|
|
Vi har rigtig mange smørblomster på den ene fold, men jeg har aldrig oplevet hestene komme i nærkontakt med dem, når der er masser af græs på folden. Nå, men jeg går i 1.omgang ud fra at de er synderen, så er mit næste spørgsmål: Er der ikke noget med at når smørblomsten slåes og tørres, så neutraliseres giften?. For så kan jeg jo bare slå marken og holde hestene fra den indtil planterne er tørre, og så omlægge marken , så skulle problemet jo være væk 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hej Min hest's mule ser også sådan ud on/off hver sommer Jeg smørre med Aloe Vera Gelly, det er det eneste som hjælper  Solcreme hjæpler ikke på sådan en næse 
Selv den mindste stjerne lyser.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fotosensibilitet :/ |
|
|
Puha, kan fotælle en skrækhistorie, som du nok ikke har lyst til at høre netop pga. denne fotosensibilitet enten pga. smørblomst el. brandbægere. Det er endnu ikke helt klarlagt hvem der er synderen på trods af blodprøver og diverse undersøgelser. For 3 uger siden passede jeg gården og hestene ved min gamle staldejer, da ejeren tager afsted på ferie står den ene hest med en smule hævet bagben, på få dage blev det til voldsomt mukangreb (troede jeg) på de 3 hvide ben hesten havde, jeg fik naturligvis tilkaldt dyrlægen, og vi gik i igang med behandling af det her voldsomme "muk". Det hjalp ikke :/ Hesten havde så ondt at den til sidst kun ku ligge ned på folden, og hverken spiste eller drak. Staldejer kom hjem, hesten var ikke i bedring og stod nu med elefantben, og det havde bredt sig til mulen og hele det hvide stykke i hovedet på hesten hvor den havde en blis. Dyrlægen kom igen, og den store undersøgelse gik igang. Hesten har stået i boks siden, med få timer på sandfold, huden ved det hvide pels blev først helt krøllet og læderagtigt, og er siden faldt af i store flager.. Virkelig ubehageligt! Men hesten er endelig i bedring.. Markerne hestene stod på var blevet sprøjtet i foråret, det er de så blevet igen 2 gange med noget hidsigt stads, som har slået alt ihjel. Hvornår staldejer kan lukke hendes heste på græs igen på hendes egne marker ved jeg ikke, og om hesten slår totalt ud igen vides heller ikke. Men hvad værst er, er endnu 2 heste på vej ned med flaget af det samme, den ene er én af staldejers opstaldere, den anden er en følhoppe et helt andet sted her i området. Hestene hos os har heldigvis ikke fejlet noget, men det lader til der er et eller andet kraftigt igang på markerne i år, hestene startede med at se ud som din, hvor det ligner en smule muk :/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Puha sikke en skrækhistorie  Mulen på min hest bliver også røde og læderagtig, og skaller i flager  Men lige så snart jeg smørre med Aloe Vera'en så hjælper det  Det er heldigvis "kun" den hvide næsen/mulen det går ud over..!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Hvis det er dét, kan det selvfølgelig også fåes i forskellige grader, nok også afhængigt at hestens eget immunforsvar. Jeg tror min historie er en af de rigtig slemme, så må hellere lade være at male fanden på væggen med det samme Jeg havde aldrig set eller hørt om sådan noget før, og må sige at da jeg stod der selv med ansvaret for en andens hest, som bar blev mere og mere syg, var jeg noget ude af den. Hesten var også mor til min 3 års, så det var ikke hvilken som helst hest for mig. Men hun er heldigvis ved at være nogenlunde ovenpå igen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Godt hun er i bedring  Min hest fik brændt næsen ret så kraftigt som 3 års af solen, han stod med store TYKKE skorper på den lyse næse og den lyse underlæbe. Uhhhhhhh han havde ondt Det var sket en uge før jeg hentede ham fra tidligere ejer, hun advarede mig heldigvis inden vi gik ind til ham. Hold op hvor så det ud  Siden den gang har han haft problemer hver sommer, det kan også komme på regnfulde dage. Så det er ikke solen der er hans største problem, men en DUM plante.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vand/sol |
|
|
Min nu afdøde hoppe havde også en lyserød mule. Det slog aldrig fejl at når hun om sommeren gik på fugtigt græs i kombination med sollys fik hun sådan en næse. Det startede med at den blev mørk (som om hun havde sat den ned i jorden) og så fik den efterhånden en mere solskoldet og flaget tilstand. Typisk gik det galt når der var morgendug på græsset i kombination med stækt morgenlys, men det kan man jo ikke lige sige har været vejret denne sommer. Til gengæld har vejret jo været lumsk med byger det ene øjeblik og sol det næste. Jeg købte en solskærm til mulen - det fungerede upåklageligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Man kan netop slå ranunkel planterne, lade dem tørre nogle dage og så skulle de ikke være giftige mere, de må endda spise dem hvis de vil  Big går ikke uden hel maske om sommeren, kun om natten, både pga insekter og sol på den hvide mule.. Jeg kan kun forestille mig hvor ondt sådan en solskoldning må gøre på deres sarte mule med alle de nervecentre der sidder i den 
Nyere Kieffer Donau, 17", sort, mellem/bred bom, top lækker springsadel sælges, se under mine annoncer! Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big  "Man skal ikke gå ned på udstyr"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Lækkert så behøver jeg ikke gå igang med at grave de sataner op, inden vi skal ha pudset marken af  Det må bare gøre P.... ondt sådan en solskoldning  jeg har prøvet med mulenet, men mulen træder lige så fint på det så det går istykker De fluemasker som går ned på mulen, dækker ikke hans underlæbe. Så jeg bruger Matas børne solcreme faktor 30 om dagen og Aloe Vare om aftenen. Aloe Vera'en er et must for os og det virker lige med det samme (også på insektstik, sår, muk osv.)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Nej det kan jeg godt se, Big har ikke en hvid underlæbe heldigvis, men hans masker dækker HELE mulen, så nægter at tro sol kan trænge igennem til en underlæbe via dem ihvertfald  Jo så skal hesten stå med røven til solen og have hovedet oppe fra jorden  Denne maske er endda vippet en my op foran...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Mulen laver nogen gange mærkelige øvelser, så måske han også udøver denne form for yogaøvelse  Ej, hvor har du købt den???  Har du fået dit insektdækken???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
U never know  Den er købt hos den lokale rideudstyrs butik i Brædstrup, men forhandles af Scan Horse, ved de har den igen i år.. Min absolut favorit maske  Ikke endnu, satser på det kommer imorgen eller onsdag 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak for svar |
|
|
Tusind tak for alle jeres svar. Jeg har tidligere prøvet med alverdens mulenet og insektmasker, klude syet på grimen o.s.v og det har bare været et spørgsmål om få timer, så har de været flået til ukendelighed  I går fik jeg vasket hendes mule, og da hun først havde fundet ud af at hun altså ikke skulle druknes i den smule vand der var på kluden, så hun helt ud til at nyde det kolde vand. Dernæst fik hun en TYKT lag sol helosan på, og resten af familien er blevet påbudt at smøre hende så snart de er der, så skulle hun gerne blive smurt et par gange om dagen. Jeg håber det tager det. Og så skal farmand sættes i gang med den stor plæneklipper 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Det lyder godt Maria, og er sikker på hun nyder den kølige helosan på mulen.. Det gør Big ihvertfald.. Jeg har prøvet at smøre Aloe Vera på sidste sommer, hvor han blev forbrændt, og jo det virker da også, men føj det svider.. Så vil jeg hellere putte noget på som heler, beskytter mod UV og som ikke svider at få på 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Bliver spændende om din hest bliver glad for insekttøjet  Ang. det Aloe Vera så skal det være den Gelly fra Forever, den hele HURTIGT Alt andet Aloe eks. Bluehors er noget hø det brænder nemlig (er også prøvet her) Der er også en som hedder First specielt til dyr, den er også fantastisk De her en del til dyr incl. solcreme 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|